Det er sjældent, at vejret i
den grad arbejder med som det gjorde, da vi satte
den velvoksne Mercedes EQE SUV under lup. Det gav
oplevelsen ekstra dimensioner, for det er ikke altid
lige let på offentlig vej at fremprovokere, hvordan
en elektrisk drivline fungerer i ekstreme
situationer. Det var herligt at opleve, for selvom
elbiler nok skal komme frem, også i glat føre, er
det ikke deres ideal-situation.
Det er det ikke, hverken med
hensyn til det alt dominerende elbils-tema,
“rækkevidde”, eller mht. til det computerstyrede
vejgreb, som skal håndteres meget anderledes end i
biler med konventionelle forbrændingsmotorer. Men
sneen blandede sig, tak for det. Og det har Mercedes
også grund til at glæde sig over. For hvor EQE SUV i
sagens natur bærer rundt på den magnum vægt, som er
tildelt de fleste elektriske biler, satte glatte
veje og udfordrende kørselsforhold helhedsbilledet i
perspektiv.
Pris med rabat
Mercedes EQE SUV er
velkørende, men først det om prisen. På grund af de
danske afgiftsforhold er basisprisen for den
prøvekørte version med firehjulstræk og små 300
hestekræfter blot 810.000 kroner. Med det omfattende
udstyr, som testbilen var udrustet med, krøb prisen
op på en lille million. Men uden afgiftsrabat ville
den nemt være landet mellem 1,6 og 2 millioner
kroner. I det lys er den aktuelle listepris virkelig
en spotpris.
Man kan også sige det på den
måde, at hvis en sådan Mercedes SUV er drømmebilen,
handler det måske om at slå til, hvis man vil sikre
sig den inden politikerne ændrer for gennemgribende
på afgiftsreglerne, For bortset fra de særlige
elektriske udfordringer, er en EQE SUV helt igennem
en ægte Mercedes. Den er funktionel og elegant. og
fremfor alt kører den fremragende, af en sådan bil
at være.
Speeder, rat og bremser
Med det mener vi, at den
udfordrende opgave, der er forbundet med at styre
samspillet mellem de trækkende hjul i enhver elbil,
har Mercedes løst glimrende. Udfordringen er kort
fortalt, at elmotorer glimrende kan bringe en bil op
i fart, og i EQE SUV tilfældet ret hurtigt (0-100
km/t på 6,2 sekunder). Men når kræfterne skal
tilpasses kørselsforholdene, løses opgaven groft set
af computere, og mens de på den ene side kan tage
højde for meget varierede kørselsforhold, kan de på
den anden side ikke tage højde for det hele. Og da
har man som fører ikke meget andet at gøre godt med
en speeder, rat og bremser.
I EQE SUV er det oven i købet
fire hjul, der skal kontrolleres, og de har rigtig
mange kræfter, der skal håndteres. Op til 292
hestekræfter og ikke mindre end 765 Nm er meget.
Bilens vægt på over 2,6 kg inkl. undertegnede er
ikke det letteste at håndtere, og opgaven bliver
meget synlig, når det er glat.
Gennemført drivline
Se videoen her på siden og
fornem hvordan det gik, da vi vimsede rundt med
køretøjet på en snebelagt grusvej. Det korte indtryk
er: Samspillet mellem de fire trækkende hjul var
godt nok til, at fastholde bilen på sporet. Følingen
med vejgrebet ville måske være bedre med en
konventionel drivline, bl.a. fordi motoren/es
reaktion på at speederen slippes, ikke var så
forudsigeligt på grund af den beskedne friktion
mellem dæk og vej. Men sandt at sige rangerer EQE
SUV i den øverste ende blandt elbiler, hvad det
angår.
Det, tror vi, skyldes bl.a.
at Mercedes klogt nok ikke er gået på kompromis med
motorteknikken. Visse firehjulstrukne elektriske
biler på markedet har induktionsmotor foran og
permanent magnet synkronmotor på baghjulene. Her
bliver control-computeren virkelig stillet overfor
en opgave, fordi reaktionsmønstret for de to
motortyper er forskelligt. I øvrigt har Mercedes
valgt to permanent exitede synkronmotorer, som er en
fremragende løsning.
Lavtliggende SUV
SUV udgaven af EQE har en
frihøjde på 15,4 cm, hvilket kunne være højere, men
da ville stabiliteten på plan, tør vej formentlig
være forringet. Vi oplevede omvendt en velkørende
landevejsbil med gode styreegenskaber og ringe
sidevindsfølsomhed. Sidstnævnte opleves hos flere af
konkurrenterne i næsten 1,70 meter høje biler at
være stor, hvad man så har kompenseret for ved at
udruste dem med en stiv affjedring eller en regulær
adaptiv luftaffjedring.
EQE SUV har dobbelte
wishbones fortil og multilink baghjuls ophængning,
som sikrer følelsen af en agil bil, ret komfortabel
og helt uden en adaptiv funktion. Det har man gjort
ret godt, hvilket især var tydeligt på de ujævne,
snebelagte veje, som fordrer en tilgivende
affjedring,
God i sneen
Bilen var udrustet med
255/45-20 hjul, som har en bred berøringsflade mod
kørebanen, hvilket er godt, så længe man ikke kører
i dyb sne med frossen is under. Og så har EQE SUV
fremragende forlys, og den er i det hele taget
veludrustet, også inden der spenderes de små 200.000
kroner på ekstraudstyr. Når man nu var i gang, burde
man dog lige have brugt 4000 kroner ekstra på
ratvarme. En elbil uden ratvarme er no-go.
Men udover god plads, et
bagagerum på over 500 liter i den godt nok også 4,68
meter lange bil, og mulighed for at køre med en
anhænger på 1800 kg, bemærkedes på den prøvekørte
bil især opvarmede sprinklerdyser, el-forsæder, en
elegant 12,8” skærm med fornufts-menu, LED forlygter
og nøglefri betjening, sædevarme, Burmester
surround-sound, elektrisk panorama skydetag, den
elegante diamantgril, aktive dørgreb (der supplerer
den nøglefri betjening) og varmepumpe.
Luksusfølelse og
rækkevidde
Og strømmen - den havde vi
næsten glemt, men det er formentlig en for mange
bilkøbere afgørende faktor. DC hurtigopladning på
170 kW, AC-opladning på op til 22 kW fra udvalgte
ladestandere (som oven i købet fungerer helt op til
næsten 100 procent). Batteriet er på 89 kWh og
WLTP-forbruget 19,1 kWh/100 km. Men i koldt vejr
skal man nok, indtil batteriet er godt
konditioneret, regne med 35-40 kWh/100 km.
WLTP-rækkevidden er 539 kilometer, men den
kalkulerede rækkevidde i frostvejr landede typisk på
350 kilometer. Der gives op til 10 års garanti /
250.000 kilometer garanti på batteriet.
Sidst men måske allervigtigst: Luksusfølelsen i en
Mercedes i denne kategori kan næsten ikke beskrives,
den skal opleves. Lydløs, bekvem, højt æstetisk
designniveau. Og så gør Mercedes-stjernen formentlig
også sit - selvom bilen er anskaffet til spotpris.
|