- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz EQA

250+ AMG Edition


Lækker nok – men der er et men…


Af Søren Clauding – august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler fra Mercedes-Benz er ikke uden grund blevet nogle af de mest velansete køretøjer i verden. De er lækre, de er gennemarbejdede, de er velkørende, de ser godt ud og de medbringer en god portion status og prestige. Det gælder også den mellemstore fuldt elektriske EQA 250+. Men der er et men.

 

Det er nemlig sjældent, at der skal føjes et ”men” til striben af superlativer, når det gælder Mercedes. Men… vi kommer ikke uden om det i denne sammenhæng. Detaljerne i alt det andet kommer senere i teksten og kan ses i faktaboksen. Fordi når Mercedes læner sig op ad en WLTP rækkevidde måling på 509 kilometer, så vil man som køber ikke et sekund forestille sig, at bilen ikke kan køre 509 kilometer. Imidlertid er vores og andres erfaring, at det kommer man ikke i nærheden af.

 

Bilen er mere ærlig

Bilen selv var mere reel, for den havde beregnet rækkevidden, da vi overtog den til test, til 407 km med et fuldt batteri på 73,9 kWh (hvoraf de 70,5 kan benyttes til at køre med), men den beregning var baseret på andres kørsel. Efter nogen tids meget forsigtig kørsel blev den akkumulerede rækkevidde i vores tilfælde beregnet til 360 km. Opgjort i kWh/100 km ramte vi omkring 19, og det står også i kontrast til WLTP tallet på 14,6 kWh/100 km.

 

Og det foregik alt sammen under ideelle temperaturforhold omkring 20 grader. Andre kilder har oplyst rækkevidden i koldt vejr til 300 km, vel at mærke fra 100 til 0 procent. Og skal et batteri stå distancen på den lange bane, skal man som hovedregel ikke aflade det under 10 procent og ikke oplade det mere end 80 procent, hvilket reducerer rækkevidden endnu mere. Men det er ens for alle.

 

Er det et problem?

Er det så et problem? I vores optik, nej, i hvert fald ikke hvis man ved det. Sletter man 509 km af sin hukommelse og erstatter det med 350-400 under optimale forhold og ved, at om vinteren skal man ikke regne med mere end 250 km ved skånsom behandling af batteriet, er det helt OK. Er man opmærksom på det, køber man ikke katten i sækken, og det er vel ret vigtigt, når man vælger ny bil.



Vigtigt er det også, at man anskaffer en EQE som ny, for modellen, der blev lanceret i 2021, er nu opdateret. Den har fået en midtlivs ansigtsløftning, som især har betydning i maskinrummet. Men den første udgave var udstyret med en induktionsmotor, der er en billig og mindre præcis virkende elmotor. Den var ikke på Mercedes niveau. 250+ modellen har en permanent magnet synkron elmotor, som for tiden er standarden hos bilproducenter, der gerne vil give kunderne en god elmotoroplevelse.

 

MEN: Der er også en tendens til, at flere af de ambitiøse kolleger er begyndt at anvende exitede synkronmotorer, og det gør Mercedes da også selv på fx EQE, så på det felt kan 250+ motoren hurtigt blive overhalet igen. Men det er nok fremtid.

 

Kører udmærket

Nutid er: Har man forholdt sig til energiforbruget og rækkevidden, så kan man glæde sig over en udmærket kørende bil. Den vejer 1975 kg, hvilket faktisk er et par hundrede kg mindre end flere af konkurrenterne. Den har forhjulstræk, hvilket heller ikke er dårligt (= tværtimod). Den er 1,61 meter høj, hvilket giver en vis rummelighed. Og da man også har løftet frihøjden til 15,4 cm, har man opnået mulighed for at gøre affjedringen moderat komfortabel.



Den prøvekørte bil var iklædt AMG udstyr, som inkluderer 18” hjul. Testbilen havde imidlertid 235/45-20 hjul, som gav den et lettere spændstigt touch, som ligger på grænsen til, hvad bilen i sin grundform lægger op til.

 

Kvik i optrækket

Elmotoren, som by-the-way yder op til 190 hk og 385 Nm, gør det muligt at nå 100 km/t på 8,6 sekunder, og det fordrer en ikke al for soft affjedring. Topfarten er 160 km/t, hvilket også er noget under, hvad man normalt forventer i en Mercedes. Men klogt, at den ikke er højere, for uden at have været i nærheden af at have prøvet det i praksis, vil energiforbruget ved højere fart nok være så stort, at næste ladepunkt vil synes at være meget langt væk.

 

Og a-pro-pos opladning: Man kan AC-oplade med 11 kW og DC-oplade med 100 kW. Især sidstnævnte er måske lidt i underkanten.

 

I sagens natur er en EQA ikke skabt som en køredynamisk bil, men den er nu ganske harmonisk, også hjulpet af en multilink baghjulsophængning. Den er stilfærdig, styrer pænt, og kraftoverførslen er også harmonisk, hvilket bestemt ikke gælder alle elbiler. I øvrigt kan man vælge mellem fire køreprogrammer, så man er hjulpet ad den vej til at finde det, der passer en bedst.



Praktik og udstyr

Kabinen er fornuftigt indrettet, bagsæderne kan justeres i længderetningen, designet er tiltalende, de to 10,25” skærme er skarpe og man får meget godt udstyr for basisprisen på 430.000 kroner, herunder et udmærket navigationssystem, justerbar lændestøtte, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, LED lys med automatisk fjernlys og mulighed for for-klimatisering. Men, når det så er sagt, vil mange måske i højere grad få opfyldt Mercedes-forventningerne ved at sætte ekstra udstyr på.

 

Testbilen var da også udrustet med for små 100.000 kroner ekstraudstyr, som bl.a. inkluderer Head-up Display, mørktonede ruder bag, Burmester lydanlæg, parkeringspakke inkl. 360 grader kamera, elektrisk justerbare forsæder og elektrisk bagklap. 20” fælgene står for de 18.000 kroner og dem kan man måske nok klare sig uden – især hvis man sætter pris på affjedringskomfort. Anhængertrækket til 12.000 kroner er der måske også mange, der ikke behøver (selv i Danmark), og den spektralblå metallak ser godt ud, men står da også for små 10.000 kroner af den samlede købspris. Men ”Premiumpakken” og ”Vinterpakken” bør man ikke springe over – de står sammenlagt for små 60.000 kroner.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-Benz EQA 250+ AMG Edition

Listepris:

Kr. 429.840

Motor, transmission, batteri:

Permanent Magnet Synkron Elmotor. 190 hk, 385 Nm. FWD. 73,9 kWh litium-ion batteri (Netto: 70,5 kWh). AC opladning: 11 kW. DC opladning: 100 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

8,6 sek./ 160 km/t/ 14,6 kWh/100 km/ 509 km.

Længde:

4,46 m

Frihøjde: 15,4 cm

Bagagerum:

340-1320 liter

Hjul/testbil: 235/45-20

Værd at bemærke:

Fuld LED med fjernlys assistent. 18” letmetal fælge (standard). Nøglefri. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. El-forsæder med varme. Burmester Sound. Bakkamera. 10,25" touch-skærm. MBUX Navigation. Ladekabel: 5 meter.



Der er god plads på bagsæderne. Bl.a. fordi EQA som elbil jo ikke har kardanaksel. Bagsæderyglænet er assymmetrisk deleligt i tre elementer.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt