- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes E 300e stationcar AMG plug-in hybrid


Diskret, funktionel og klimarigtig elegance


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Signalerne er klare: Udlandet er ikke parat til fuldt elektriske biler, og flere bilfabrikker, deriblandt Mercedes-Benz, har meldt ud, at man fortsat vil producere biler med forbrændingsmotorer, så længe det forretningsmæssigt giver mening. Dermed er der også blæst nyt liv i plug-in hybrid bilerne, der forener forbrændingsmotorer med supplerende elmotorer og genopladelige batterier. Det er biler, der af mange anses for at være den optimale løsning, når CO2 neutrale fossilfri brændstoffer bliver bredt tilgængelig.

 

Den prøvekørte Mercedes-Benz E 300e er et skoleeksempel på, hvordan teknikken kan optimeres og gøres rigtig brugbar, også uden af budgetterne i den store premium-klasse løber løbsk. Den billigste E-klasse version er prissat til knap 750.000 kroner, den prøvekørte plug-in hybrid i stationcar udgaven koster 808.000 kroner. Det er marginalt, når man befinder sig i den prisklasse, hvor vi for nylig også præsenterede den nye E-klasse mere generelt i udgaven med 2-liters dieselmotor, der prismæssigt ligger lidt under plug-in’en, men heller ikke byder på så meget power.

 

Hver ting til sin tid

Hvor dieselbilen fortsat er ideel, hvis man kører mange lange ture og ønsker, at køre langt på literen med tilhørende lav CO2 udledning og hurtig påfyldning af mere energi, er plug-in hybrid optimal for dem, der ofte har mulighed for at køre elektrisk. De vil måske gerne undlade udstødningsforurening i bymiljøer, men ønsker også, endda spontant at have mulighed for at køre længere ture, uden at skulle indbygge lange ventetider, mens der påfyldes mere energi.

 

Faktisk kan man i praksis køre omkring 90 kilometer på et fuldt batteri ved kølige forårsagtige temperaturer (WLTP tallet er 112 km og det er vel opnåeligt, når temperaturerne er batteri-optimale). Og siden kan batteriet, der har en kapacitet på 25,4 kWh, oplades fra en vekselstrømsoplader med 11 kW og fra en DC hurtiglader med 50 kW. De hurtige opladningsmuligheder øger også friheden til, ofte at kunne køre elektrisk i dagligdagen.



Moderat energiforbrug

Og når det så måtte være løsningen, at køre uden forbrug af elektricitet (systemet sikrer hele tiden, at der er strøm nok på batteriet til, at drivlinen kan levere den lovede topeffekt), kører man omkring 13 km/l benzin, var det vores erfaring. Energiforbruget er opgivet til 16,8 kWh/100 km, hvilket er ret pænt.

 

Maskineriet i en E 300e er nemlig en parallelhybrid bestående af en 200-hestes 2-liters række-4 turbobenzinmotor bygget sammen med en 129-hestes elmotor. Systemeffekten er 313 hestekræfter og det tilhørende maksimale drejningsmoment 550 Nm. Det er kræfter nok til at accelerere den 2,2 tons tunge stationcar til 100 km/t på 6,5 sekunder, og siden at kunne flintre derudaf med 227 km/t (hvad vi ikke har prøvet).



Køredynamisk

Fordelen ved at benytte en paralleldrivline i modsætning til de løsninger, hvor de elektriske kræfter fx leveres til baghjulene alene og bilen ellers er forhjulstrukket, er, at kræfterne sendes gennem en ret god 9-trins G-Tronic automatgearkasse. Derved opnår man et umærkeligt samspil mellem de to forskellige motortyper, og man har kunne bibeholde det baghjulstræk, som Mercedes fortsat har som basis for deres E-klasse biler.

 

Derved har man også sikret ret dynamiske køreegenskaber, hvor vejbeliggenheden modsvarer de potentielt mange kræfter. Vægten er et lille handikap, men næppe så udpræget som det ville have været, hvis bilen var fuldt elektrisk. Heldigvis havde Mercedes for 26.500 kroner oven i listeprisen udstyret den prøvekørte E 300e med luftaffjedring, som meget fint kompenserer for vægtudfordringen og umærkeligt stabiliserer bilen, også ved hurtig kurvekørsel.

 


Rummelig og anvendelig

E-klasse stationcar er traditionelt populær, fordi bilen er rummelig og funktionel, uden at banke på i SUV-klassen. Med et bagagerum, bag de fem siddepladser, på 460 liter, som kan øges til 1675 liter rækker bagagepladsen, men det er klart, at selvom benzintanken er holdt på 50 liter, kræver det nødvendige højvolts batteri til elmotoren også plads. 155 liter, for nu at være helt nøjagtig.

Det er et af hybridbilernes medfødte handikap, men igen, i modsætning til fuldt elektriske biler, har man ikke haft nødigt at gøre bilen højere, blot fordi bunden benyttes til batteripakkerne. Det gør den nemlig ikke i E 300e. Hér er batteriet placeret bag i bilen, mest under bagagerummet og derved har man opnået en god vægtfordeling, hvor batteriet delvis modsvarer vægten af elmotoren (med tilbehør) oppe fortil.

 

Og så har man kunnet pakke det hele ind i den klassiske, diskrete elegance, som altid, generation for generation har kendetegnet Mercedes E-klasse. Og med den nye noget mere realistiske og tidsrigtige klima- og miljø strategi fra fabrikkens side, venter der helt sikkert mange gode år forude for den ikoniske Mercedes model.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>

On-board video test: Mercedes E 300e plug-in

Den nye E-klasse Stationcar med plug-in hybrid teknik kan køre over 100 kilometer på strøm alene. Og den har sublime køreegenskaber. Se selv. Fuld HD.





Model:

Mercedes-Benz E 300e Stationcar AMG RWD Plug-in Hybrid

Listepris:

Kr. 807.591

Motor og transmission:

2 ltr. turbo benzinmotor, 204 hk. Elmotor: 129 hk. System: 313 hk, 550 Nm/2000-4000 omdr./min. Plug-in Hybrid. 9G Tronic automatgear. Batterikapacitet: 25,4 kWh. Baghjulstræk. AC opladning: 11 kW. DC opladning: 50 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk (WLTP):

6,5 sek./ 227 km/t/ 42,8 km/l

Længde:

4,95 m

Bagagerum:

460-1675 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED High Performance med aktivt fjernlys Plus. 18” letmetal fælge 245/45-19 dæk. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme + køl. Nøglefri betjening. El-bagklap. 360 grader kamera. Tyverisikring.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt