I EU har man blot et års tid
efter beslutningen om, at alle nye biler i 2035
skulle være fuldt elektriske, omgjort den.
Beslutningen rettes nu til, så nye biler skal være
CO2 neutrale. Den målrettede udvikling af CO2
neutral E-Fuel, ikke at forveksle med det svenske
Biofuel, har givet nyt liv til
forbrændingsmotorerne. Dermed er en bil som
Mercedes-Benz E 220d sikret en fremtid, som den i
den grad har fortjent.
At biler skal være CO2
neutrale indebærer, at de fx skal kunne køre på
syntetisk benzin eller diesel, bl.a. fremstillet på
grundlag af CO2 capturing, hvor man forbruger af den
CO2, som findes i luften omkring os. Når CO2en er
forbrugt i de velkendte benzinmotorer og
dieselmotorer, der findes i næsten samtlige af de
1,6 milliarder biler, som aktuelt kører på
jordkloden, er der godt nok udledt CO2 gennem
udstødningsrøret. Men mængden, der udledes, er den
samme som indgår i produktionen. Hvis produktionen i
øvrigt er drevet af fx vindmøller eller via
solceller, er E-Fuel CO2 neutralt.
Rækkevidde over 1000
kilometer
Det vil mange sikkert være
glade for, ikke mindst de, der glædes ved at køre så
avanceret en dieselbil, som den prøvekørte E 220d.
For selvom hjertet i en sådan bil er en avanceret
dieselmotor med mild hybrid teknik, er friheden ved
at fylde tanken op og køre langt over 1000 kilometer
på en opladning (undskyld…, tankfuld), ganske
tiltalende. Og samtidig er en E-klasse, også med
dieselmotor temmelig avanceret og fuldt udstyret,
som det sig hører og bør i en bil fra den anerkendte
tyske producent.
Og en ny E-klasse har
Mercedes så kunne bringe på banen, bl.a. med en
diesel drivline, som har alle de dyder, som har
kendetegnet de solide og luksuriøse premium-biler.
En 2-liters turbo-motor, der yder op til 197
momentstærke hestekræfter, bakket lidt op af en
23-hestes 48V elmotor i et mild-hybrid samspil, hvor
elmotoren både bidrager til at booste den samlede
drivline, så den øges fra 440 til 645 Nm, og til at
sikre en fremragende brændstoføkonomi.
20,8 km/l
20,8 kilometer pr. liter
brændstof og 126 g CO2 udledning pr. kilometer er
fremragende, især sat i forhold til, at den
velvoksne 4,95 lange bil også vejer 1915 kg (og det
holder i det store hele i praksis, selv på en kold
vinterdag, når motoren er varmet op - hvilket ikke
tager lang tid). Men selv den vægt er jo moderat i
en tid, hvor tilsvarende elbiler let havner på i
nærheden af de 2,5 tons. Og i øvrigt ved samme
lejlighed forbruger en stor del af den ellers så
priste fordel ved energieffektive elmotorer - hvad
nytter det, at elmotorerne er energieffektive, hvis
fordelen reduceres ved at transportere den ekstra
vægt…?
Al respekt for elbiler. De
elektriske biler har mange fordele, bl.a. at de ikke
udleder skadelige stoffer i nærmiljøet. Dér står en
bil med forbrændingsmotor fortsat lidt tilbage, om
end filtre og katalysatorer reducerer forureningen
til et minimum. Men hvad støjen angår, er den nye
E-klasse diesel meget støjsvag. Og den støj, der
skyldes vindmodstand og dækstøj, er faktisk mindre
på dieselbilen. Luftmodstandskoefficienten er
beskedne 0,23, og fordi den ikke ustandselig øger
friktionen mod kørebanen, fordi den skal regenere
store mængder af strøm, er støjen derfra også
lavere.
Hurtig – og så styrer den
godt
En E 220d er også hurtig.
Hjulpet på vej af et 9-trins automatgear når man 100
km/t på 7,6 sekunder og topfarten er 234 km/t. Da
holder energiforbruget nok ikke det lave niveau, men
det gør det ikke i nogen bil, der kører så hurtigt
(og vi har i øvrigt kun kørt bilen ved dansk
motorvejsfart).
Bag rattet er det især den
harmoniske, agile køreoplevelse, der i undertegnedes
optik falder i øjnene. Mercedes har udstyret
E-klassen med et 4-leds multilink ophæng fortil og
et 5-leds ophæng bag. Det giver en uforlignelig
styresikkerhed, som bringer bilen i en klasse for
sig. Det underbygges af en komfortabel men endda
bestemt affjedring.
Stjerner i universet
Den nye E-klasse har fået et
moderniseret design, som fastholder det velkendte
Mercedes-look, hvis eneste minus er, at man ved
flere lejligheder prajes som taxi. Men sådan har det
vel egentlig altid været, især når E-klassen er
diplomat-sort, så det lever man med og mores over.
De nye linjer underbygges af et delikat formgivet
kabinedesign i den prøvekørte bil forfinet af en
ekstra skærm foran passagerpladsen. Når den ikke er
i funktion, kan man glædes over et stjernebillede i
bevægelse, der sender tankerne lysår ud i universet.
I midten har man en 14,4”
skærm, som viser med stor præcision, hvad bilens
mange kameraer ser. Bakkamera er standard, 360
grader kameraet er ekstraudstyr. På
standardudstyrslisten står 2-zone klimaanlæg,
sædevarme og -køl, nøglefri betjening og det
usædvanlige i en bil med sedan/limousine form:
Elektrisk bagklap.
4D lyd kan mærkes
4D Burmester Surround Sound
lydanlæg er en pudsig oplevelse. Ikke blot hører man
lyden fra højtalerne, men de mærkes også. Ultimativt
gennem fx en kraftig bas i hårdtslående rockmusik,
men heldigvis kan niveauet styres individuelt og
helt slås fra. Man siger bare til bilen, at man ikke
ønsker det, og så replicerer den venligt på dansk og
gør, hvad man beder den om, i hvert fald indenfor
rimelighedernes grænser.
Er man i besiddelse af en iPhone eller et Apple Watch
er digital nøgle en option, og 3.parts app skulle
også være en mulighed, som vi dog ikke har prøvet.
På instrumentbordet er installeret et kamera, som
kan benyttes til fx videokonferencer. Og sidst, men
på den lange bane ikke mindst, benytter E-klassen
kunstig intelligens til at analysere og tilpasse
bilens køre-evner ud fra brugerens rutiner. Den del
nåede vi dog ikke for alvor at afprøve.
|