- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mercedes-Benz E

220d 9 G-Tronic RWD


Premium dieselbil med fremtidssikring


af Søren Clauding - februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I EU har man blot et års tid efter beslutningen om, at alle nye biler i 2035 skulle være fuldt elektriske, omgjort den. Beslutningen rettes nu til, så nye biler skal være CO2 neutrale. Den målrettede udvikling af CO2 neutral E-Fuel, ikke at forveksle med det svenske Biofuel, har givet nyt liv til forbrændingsmotorerne. Dermed er en bil som Mercedes-Benz E 220d sikret en fremtid, som den i den grad har fortjent.

 

At biler skal være CO2 neutrale indebærer, at de fx skal kunne køre på syntetisk benzin eller diesel, bl.a. fremstillet på grundlag af CO2 capturing, hvor man forbruger af den CO2, som findes i luften omkring os. Når CO2en er forbrugt i de velkendte benzinmotorer og dieselmotorer, der findes i næsten samtlige af de 1,6 milliarder biler, som aktuelt kører på jordkloden, er der godt nok udledt CO2 gennem udstødningsrøret. Men mængden, der udledes, er den samme som indgår i produktionen. Hvis produktionen i øvrigt er drevet af fx vindmøller eller via solceller, er E-Fuel CO2 neutralt.

 

Rækkevidde over 1000 kilometer

Det vil mange sikkert være glade for, ikke mindst de, der glædes ved at køre så avanceret en dieselbil, som den prøvekørte E 220d. For selvom hjertet i en sådan bil er en avanceret dieselmotor med mild hybrid teknik, er friheden ved at fylde tanken op og køre langt over 1000 kilometer på en opladning (undskyld…, tankfuld), ganske tiltalende. Og samtidig er en E-klasse, også med dieselmotor temmelig avanceret og fuldt udstyret, som det sig hører og bør i en bil fra den anerkendte tyske producent.

 

Og en ny E-klasse har Mercedes så kunne bringe på banen, bl.a. med en diesel drivline, som har alle de dyder, som har kendetegnet de solide og luksuriøse premium-biler. En 2-liters turbo-motor, der yder op til 197 momentstærke hestekræfter, bakket lidt op af en 23-hestes 48V elmotor i et mild-hybrid samspil, hvor elmotoren både bidrager til at booste den samlede drivline, så den øges fra 440 til 645 Nm, og til at sikre en fremragende brændstoføkonomi.

 

20,8 km/l

20,8 kilometer pr. liter brændstof og 126 g CO2 udledning pr. kilometer er fremragende, især sat i forhold til, at den velvoksne 4,95 lange bil også vejer 1915 kg (og det holder i det store hele i praksis, selv på en kold vinterdag, når motoren er varmet op - hvilket ikke tager lang tid). Men selv den vægt er jo moderat i en tid, hvor tilsvarende elbiler let havner på i nærheden af de 2,5 tons. Og i øvrigt ved samme lejlighed forbruger en stor del af den ellers så priste fordel ved energieffektive elmotorer - hvad nytter det, at elmotorerne er energieffektive, hvis fordelen reduceres ved at transportere den ekstra vægt…?

 

Al respekt for elbiler. De elektriske biler har mange fordele, bl.a. at de ikke udleder skadelige stoffer i nærmiljøet. Dér står en bil med forbrændingsmotor fortsat lidt tilbage, om end filtre og katalysatorer reducerer forureningen til et minimum. Men hvad støjen angår, er den nye E-klasse diesel meget støjsvag. Og den støj, der skyldes vindmodstand og dækstøj, er faktisk mindre på dieselbilen. Luftmodstandskoefficienten er beskedne 0,23, og fordi den ikke ustandselig øger friktionen mod kørebanen, fordi den skal regenere store mængder af strøm, er støjen derfra også lavere.

 

Hurtig – og så styrer den godt

En E 220d er også hurtig. Hjulpet på vej af et 9-trins automatgear når man 100 km/t på 7,6 sekunder og topfarten er 234 km/t. Da holder energiforbruget nok ikke det lave niveau, men det gør det ikke i nogen bil, der kører så hurtigt (og vi har i øvrigt kun kørt bilen ved dansk motorvejsfart).

 

Bag rattet er det især den harmoniske, agile køreoplevelse, der i undertegnedes optik falder i øjnene. Mercedes har udstyret E-klassen med et 4-leds multilink ophæng fortil og et 5-leds ophæng bag. Det giver en uforlignelig styresikkerhed, som bringer bilen i en klasse for sig. Det underbygges af en komfortabel men endda bestemt affjedring.

 

Stjerner i universet

Den nye E-klasse har fået et moderniseret design, som fastholder det velkendte Mercedes-look, hvis eneste minus er, at man ved flere lejligheder prajes som taxi. Men sådan har det vel egentlig altid været, især når E-klassen er diplomat-sort, så det lever man med og mores over. De nye linjer underbygges af et delikat formgivet kabinedesign i den prøvekørte bil forfinet af en ekstra skærm foran passagerpladsen. Når den ikke er i funktion, kan man glædes over et stjernebillede i bevægelse, der sender tankerne lysår ud i universet.

 

I midten har man en 14,4” skærm, som viser med stor præcision, hvad bilens mange kameraer ser. Bakkamera er standard, 360 grader kameraet er ekstraudstyr. På standardudstyrslisten står 2-zone klimaanlæg, sædevarme og -køl, nøglefri betjening og det usædvanlige i en bil med sedan/limousine form: Elektrisk bagklap.

 

4D lyd kan mærkes

4D Burmester Surround Sound lydanlæg er en pudsig oplevelse. Ikke blot hører man lyden fra højtalerne, men de mærkes også. Ultimativt gennem fx en kraftig bas i hårdtslående rockmusik, men heldigvis kan niveauet styres individuelt og helt slås fra. Man siger bare til bilen, at man ikke ønsker det, og så replicerer den venligt på dansk og gør, hvad man beder den om, i hvert fald indenfor rimelighedernes grænser.

 

Er man i besiddelse af en iPhone eller et Apple Watch er digital nøgle en option, og 3.parts app skulle også være en mulighed, som vi dog ikke har prøvet. På instrumentbordet er installeret et kamera, som kan benyttes til fx videokonferencer. Og sidst, men på den lange bane ikke mindst, benytter E-klassen kunstig intelligens til at analysere og tilpasse bilens køre-evner ud fra brugerens rutiner. Den del nåede vi dog ikke for alvor at afprøve.

Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-Benz E 220d

Listepris:

Kr. 763.202

Motor og transmission:

2 ltr. turbo dieselmotor. 194 hk. 440 Nm. Boost: +205 Nm. Mild Hybrid 48V el-motor 23 hk. 9G Tronic automatgear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,6 sek./ 234 km/t/ 20,8 km/l / 126 g/km.

Længde:

4,95 m

Bagagerum:

540 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED High Performance med aktivt fjernlys Plus. 18” letmetal fælge 225/55-18 dæk. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme + køl. Nøglefri betjening. El-bagklap. 360 grader kamera. Tyverisikring. 4D Burmester Surround Sound. Aktivt ambientelys.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt