Det er sjældent, at
undertegnede drister sig til at kalde en bil
betagende smuk. Men i min optik kan det ikke
beskrives bedre, når snakken går på Mercedes-Benz
CLE Coupé. Og så er den endda et mix af to biler,
men så vellykket, at der er meget mere under de
appellerende linjer end hvad man umiddelbart skulle
tro.
Nej, den er ikke
ultrapraktisk. Den er en coupé, og det sætter visse
grænser. Men den kan bestemt bruges i hverdagen,
uanset hvilken version, man vælger. Den prøvekørte
300 4MATIC version byder også på gode
køreegenskaber, selvom et sidste pift kunne sende
den helt til tops (læs længere nede i teksten) – men
det er alene et spørgsmål om penge, tror vi, for den
har vi ikke prøvet.
Eufori til side…
Tilbage til virkeligheden,
væk fra euforien: Mercedes-Benz CLE er, som navnet
næsten antyder, udsprunget af ønsket om at bygge en
ny C-klasse coupé og en ny E-klasse coupé. Det var
måske blot lidt vel rigeligt, for så mange af den
slags biler sælges der trods alt heller ikke. Så i
stedet smeltede man de to bilmodeller sammen og
skabte en C(L)E-klasse coupé.
Og hér er den så. En 4,85
meter lang bil med plads til fire personer, blot dem
på bagsædet ikke er alt for høje, samt 420 liter
bagage. Hvis det sidste så ikke er nok, må man sætte
en 1800 kg anhænger bagpå, men så garanterer vi ikke
for at vi vil kalde vogntoget for betagende smukt…
Sports-bagsæder
Men den er firesædet med god
benplads til bagsædepassagererne og en
midter-adskillelse mellem de to bageste skålsæder.
For skålsæder er nødvendige, hvis
bagsædepassagererne skal blive sidde fast, når
føreren ikke længere kan styre sig.
CLE i den prøvekørte 300
4MATIC version har nemlig masser af power. Ikke så
meget, at den kan hamle op med de ekstremt
powerfulde elbiler af samme slags med 5-6-700
grænsende til det meningsløse hestekræfter. De 100
km/t nås dog på 6,2 sekunder, hvis man vil, og
modsat elbilerne kan CLE’en blive ved helt op til
250 km/t. Og dens rækkevidde er intet problem, så
længe man kan tanke op på få minutter – benzintanken
rummer 66 liter. I øvrigt kører den 14,1 km/l iht.
WLTP, og det tal holder i praksis.
Fremragende køreegenskaber
Og så er der det med
køreegenskaberne. For firehjulstrækket giver et
solidt tag i underlaget, så accelerationen også kan
gennemføres uden snært af hjulspin. Men nok så
vigtig: Det er med til at stabilisere bilen, når der
er brug for det, og bidrager også til spændende
dynamisk kørsel, når det er dét, man vil. Faktisk
vejer en CLE 300 Coupé kun 1800 kg, hvilket er
omkring 500 km mindre end de fleste elbiler i samme
størrelse. Det smitter direkte af på
vejbeliggenheden.
Den prøvekørte bil er prissat
til godt 850.000 kroner. Og så er der sat for over
250.000 kroner ekstraudstyr på. Det inkluderer 20”
AMG letmetalfælge. Standard er 18” og det gør
affjedringen en smule spændstig. Hér kommer så det
sidste pift: Det ville man formentlig kunne
kompensere for og måske endda undgå ved at udstyre
bilen med Dynamisk Body Control, justeringsdæmpere
og bagakselstyring. Men indrømmet AMG-designet
klæder bilen, det gør hjulene også, og en del af
prisen (små 20.000 kroner) går da også til den
elegante ”Spectralblå” metallak.
Multilink for og bag
Bagakslen på Mercedes
coupé’en er af multilink typen. Det forventer man
også i en bil i denne kategori. Men forhjulene er
også monteret i multilink-ophæng, hvilket både giver
en meget præcis styring, selv når bilen bevæger sig
på ujævn asfalt, og faktisk gør kørslen helt
elegant. Videoen her på siden giver en god
fornemmelse af CLE Coupé’ens køreegenskaber.
Motoren er virkelig fin og
passende til opgaven. Der er tale om en fra
E-klassen velkendt 2-liters række-benziner med
turbolader. Den yder op til 258 hestekræfter og 400
Nm, men den får hjælp af en 23-hestes 48 Volt
elektromotor, som lægger ikke mindre end 205 Nm oven
i over hele omdrejningsskalaen. Elmotoren er bygget
sammen med benzinmotoren som en mild hybrid, og
derfor er der ingen problemer med at styre
kræfternes fordeling på de fire trækkende hjul.
Transmissionen er den velkendte 9G-Tronic og den
virker helt upåklageligt.
En del udstyr
I prisen på de 1,1 million
kroner indgår en del af udstyret som standard, bl.a.
smarttelefon integration, undvigemanøvre assistent,
LED High Performance lys, el-forsæder, nøglefri
betjening og automatisk selefremføring til
forsæderne – for bagsæderne har jo ikke egen
indgang. Interiøret inkluderer en klar og tydelig
11,9” skærm i det elegante instrumentbord, og så er
der alt de tilkøbte.
AMG Premium Plus pakken omfatter bl.a. 360 grader
parkeringspakken, elektrisk panorama skydetag,
Head-up Display og et fremragende Burmester Surround
Sound audio anlæg.
Interiøret
er gennemført elegant - selv højtalerne fra
Burmester lysanlægget er passet ind i dør-designet.
|