- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz

CLE 300 4MATIC Coupé


Vellykket mix til alles fornøjelse


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det ikke beskrives bedre, når snakken går på Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix af to biler, men så vellykket, at der er meget mere under de appellerende linjer end hvad man umiddelbart skulle tro.

 

Nej, den er ikke ultrapraktisk. Den er en coupé, og det sætter visse grænser. Men den kan bestemt bruges i hverdagen, uanset hvilken version, man vælger. Den prøvekørte 300 4MATIC version byder også på gode køreegenskaber, selvom et sidste pift kunne sende den helt til tops (læs længere nede i teksten) – men det er alene et spørgsmål om penge, tror vi, for den har vi ikke prøvet.

 

Eufori til side…

Tilbage til virkeligheden, væk fra euforien: Mercedes-Benz CLE er, som navnet næsten antyder, udsprunget af ønsket om at bygge en ny C-klasse coupé og en ny E-klasse coupé. Det var måske blot lidt vel rigeligt, for så mange af den slags biler sælges der trods alt heller ikke. Så i stedet smeltede man de to bilmodeller sammen og skabte en C(L)E-klasse coupé.

 

Og hér er den så. En 4,85 meter lang bil med plads til fire personer, blot dem på bagsædet ikke er alt for høje, samt 420 liter bagage. Hvis det sidste så ikke er nok, må man sætte en 1800 kg anhænger bagpå, men så garanterer vi ikke for at vi vil kalde vogntoget for betagende smukt…

 

Sports-bagsæder

Men den er firesædet med god benplads til bagsædepassagererne og en midter-adskillelse mellem de to bageste skålsæder. For skålsæder er nødvendige, hvis bagsædepassagererne skal blive sidde fast, når føreren ikke længere kan styre sig.



CLE i den prøvekørte 300 4MATIC version har nemlig masser af power. Ikke så meget, at den kan hamle op med de ekstremt powerfulde elbiler af samme slags med 5-6-700 grænsende til det meningsløse hestekræfter. De 100 km/t nås dog på 6,2 sekunder, hvis man vil, og modsat elbilerne kan CLE’en blive ved helt op til 250 km/t. Og dens rækkevidde er intet problem, så længe man kan tanke op på få minutter – benzintanken rummer 66 liter. I øvrigt kører den 14,1 km/l iht. WLTP, og det tal holder i praksis.

 

Fremragende køreegenskaber

Og så er der det med køreegenskaberne. For firehjulstrækket giver et solidt tag i underlaget, så accelerationen også kan gennemføres uden snært af hjulspin. Men nok så vigtig: Det er med til at stabilisere bilen, når der er brug for det, og bidrager også til spændende dynamisk kørsel, når det er dét, man vil. Faktisk vejer en CLE 300 Coupé kun 1800 kg, hvilket er omkring 500 km mindre end de fleste elbiler i samme størrelse. Det smitter direkte af på vejbeliggenheden.



Den prøvekørte bil er prissat til godt 850.000 kroner. Og så er der sat for over 250.000 kroner ekstraudstyr på. Det inkluderer 20” AMG letmetalfælge. Standard er 18” og det gør affjedringen en smule spændstig. Hér kommer så det sidste pift: Det ville man formentlig kunne kompensere for og måske endda undgå ved at udstyre bilen med Dynamisk Body Control, justeringsdæmpere og bagakselstyring. Men indrømmet AMG-designet klæder bilen, det gør hjulene også, og en del af prisen (små 20.000 kroner) går da også til den elegante ”Spectralblå” metallak.

 

Multilink for og bag

Bagakslen på Mercedes coupé’en er af multilink typen. Det forventer man også i en bil i denne kategori. Men forhjulene er også monteret i multilink-ophæng, hvilket både giver en meget præcis styring, selv når bilen bevæger sig på ujævn asfalt, og faktisk gør kørslen helt elegant. Videoen her på siden giver en god fornemmelse af CLE Coupé’ens køreegenskaber.



Motoren er virkelig fin og passende til opgaven. Der er tale om en fra E-klassen velkendt 2-liters række-benziner med turbolader. Den yder op til 258 hestekræfter og 400 Nm, men den får hjælp af en 23-hestes 48 Volt elektromotor, som lægger ikke mindre end 205 Nm oven i over hele omdrejningsskalaen. Elmotoren er bygget sammen med benzinmotoren som en mild hybrid, og derfor er der ingen problemer med at styre kræfternes fordeling på de fire trækkende hjul. Transmissionen er den velkendte 9G-Tronic og den virker helt upåklageligt.

 

En del udstyr

I prisen på de 1,1 million kroner indgår en del af udstyret som standard, bl.a. smarttelefon integration, undvigemanøvre assistent, LED High Performance lys, el-forsæder, nøglefri betjening og automatisk selefremføring til forsæderne – for bagsæderne har jo ikke egen indgang. Interiøret inkluderer en klar og tydelig 11,9” skærm i det elegante instrumentbord, og så er der alt de tilkøbte.

 

AMG Premium Plus pakken omfatter bl.a. 360 grader parkeringspakken, elektrisk panorama skydetag, Head-up Display og et fremragende Burmester Surround Sound audio anlæg.
Interiøret er gennemført elegant - selv højtalerne fra Burmester lysanlægget er passet ind i dør-designet.



PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>
On-board videotest: Mercedes-Benz CLE Coupé

Den er så betagende smuk, at alt andet næsten er ligegyldigt. Men det er det ikke. Se den, se hvordan den kører og forstå hvorfor Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé er noget ganske særligt. Fuld HD.




Model:

Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé

Listepris:

Kr. 850.839

Motor og transmission:

2 ltr. turbo benzinmotor, 258 hk, 400 Nm/2000-3200 omdr./min. Elmotor: 23 hk, 205 Nm. 9G Tronic automatgear. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2  (WLTP):

6,2 sek./ 250 km/t/ 14,1 km/l/ 161 g/km.

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

420 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED High Performance med aktivt fjernlys. 18” letmetal fælge 245/45-18 dæk (standard). Testbilen: 275/30-20. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Nøglefri betjening. El-bagklap. 360 grader kamera. 11,9" skærm.





Forsædernes nakkestøtter er multijusterbare.


Der er god plads i sædet og til benene på de to bageste siddepladser, men det kniber lidt i højden.




Bagklappen åbner elektrisk - det er ret usædvanligt in en bil uden tophængslet bagklap.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt