Det er måske at overdrive
lidt, at sige farvel til kræfterne i den lille Mazda
MX-5, for naturligvis kan man fortsat komme hurtigt
op i gear, hvis man kaster sig ud i at anskaffe en
fabriksny MX-5. Og Mazda i Danmark har da også i
skrivende stund en lille håndfuld på lager. Men et
faktum er det, at det herefter er slut med den
kraftfulde 184-hestes 2-liters motor – på grund af
tvivlsomme EU-forordninger.
Fremover må man så nøjes med
132 hestekræfter, som nu heller ikke er så ringe
endda. Eller købe bilen med rattet i den forkerte
side, for i England kan 2-liters versionen fortsat
købes – det er en af de (efter sigende få) fordele,
briterne har opnået af Brixit.
CO2 er synderen – eller
måske EU-beregningen
Begrundelsen for at sige
farvel er de restriktive EU-regler, der ganske
enkelt vil resultere i store bøder på grund af for
stort CO2 udslip. Det kan synes lettere hysterisk,
for iht. WLTP udleder en MX-5 153 g CO2/km, hvorimod
den mindre 132 hestes 1,5 liters motor har en WLTP
udledning på 142 g/km. Der er ikke en verden til
forskel, og det hysteriske ligger også i, at det nok
mest skyldes en ændring i beregningsmetoden, som
blev for meget for Mazda.
Hidtil, dvs. siden 2020, har
straf-afgiften/bøden været beregnet ud fra den gamle
NEDC testmetode, hvor grænsen for personbiler var 95
g CO2/km. Fra og med 2025 er værdierne beregnet ud
fra WLTP og fastsat til 93,6 g CO2/km – et tal, der
fra og med 2030 reduceres yderligere til 49,5 g/km.
Det er et gennemsnitstal, beregnet ud fra den
samlede flåde af biler, som den enkelt bilproducent
år for år sender på markedet.
CO2 kvoter
Det er en metode, som i
øvrigt har udløst en ivrig handel med CO2 kvoter,
hvor ikke mindst Teslas manglende salg har bevirket,
at de kan sælge ud af deres kvoter til europæiske
bilfabrikker. Det gør de til dem, der har travlt med
at opretholde deres indtjening på salget af
konventionelle ”ICE” biler, for overhovedet at
overleve. For bortset fra herhjemme og et par få
andre europæiske lande er salget af elbiler i Europa
for stærkt nedadgående.
Det er en kamp, som det ikke
virker som om, at Mazda vil deltage aktivt i, og
fabrikken har da også selv flere elektrificerede
biler i modelviften. I stedet reducerer de priserne,
så man fx i Danmark i dag kan erhverve en
elektrificeret Mazda MX-30 til ret fordelagtige
priser.
Længere på literen end
WLTP
Men man har altså valgt at
ofre MX-5 Skyactiv G 2,0 på den konto. Og det er
ærgerligt, men bevirkede, at vi lige kastede os over
den lille vævre bil for sidste gang med den herlige
motor. Den er en bil, som vi flere tempi har stiftet
bekendtskab med (find
Mazda prøvekørslerne hér >>>). Men denne gang
satte vi også særlig fokus på benzinforbruget, som
øjensynlig er den virkelige skurk i forløbet.
Men hvilken skurk? Vi havde
helt ubesværet ingen vanskeligheder ved at køre
16-17 km/l. WLTP-tallet, som gemmer CO2-udledningen,
er 14,5 km/l. Man skyder altså helt ved siden af med
den officielle WLTP-måling, noget som bliver stadig
mere åbenlyst, efterhånden som bilernes
styringselektronik bliver stadig mere avanceret. Det
er noget, som også mange hybridbiler – inkl. Mazda 2
Hybrid – lider under. Lovgiverne synes med andre ord
at halte gevaldigt bagefter.
I virkelighedens verden
Oven i det kommer den
virkelighedsfaktor, at man ganske enkelt kører biler
forskelligt. En MX-5 køres ikke altid med speederen
i bund (derfor er 132-hestes udgaven heller ikke et
dårligt alternativ). Faktisk cruiser man i den
virkelige verden ret ofte, og så udledes der ikke
meget CO2. Hvis man oven i købet tanker E-Fuel,
kører man helt CO2 neutralt – noget som man selv i
EU så småt er ved at realisere, om end man endnu
ikke har taget konsekvenser deraf. Men indrømmet,
der er ikke mange steder, man kan tanke det CO2
neutrale brændstof, herken i Danmark eller resten af
EU.
Så det er altså sidste
udkald, hvis man vil have en fabriksny 2-liters
MX-5.
Vi skal ikke her gå dybere i
testen af bilen, det har vi gjort tidligere, blot
lige erindre om den euforiske følelse, der er
forbundet med en lineær acceleration, helt uden
turbolader, der ikke desto mindre kan bringen en op
på 100 km/t på 6,5 sekunder. Og derefter, Hr.
Politikere, bruger sådan en bil ikke meget benzin og
udleder ikke mange skadelige stoffer.
Gode fornyelser
Den seneste version, som i
øvrigt i Homura udgaven er prissat til 433.000
kroner, udmærker sig bl.a. ved en ny og større skærm
på nu 8,8” samt et glimrende bakkamera. Og så kan
man med et enkelt tryk på en knap skille sig af med
den forstyrrende og ikke altid lige
sikkerhedsoptimale vognbaneassistent (som også er
EU-dikteret). Navigationen er glimrende, Android
Auto og Apple Carplay kan trådløst kobles til, man
har 2 USB-forbindelser og Fuld LED.
Hjulene har størrelsen 205/45-17 og de
komplementerer Bilstein sportsundervognen. Bag BBS
alufælgene kan man se de ræde Brembo bremser. Man
kan aktivere et såkaldt ”track-mode” til kørsel på
steder, hvor man for en kort stund lægger mindre
vægt på udstødningen, man kan også benytte et
såkaldt asymmetrisk spær, og man sidder godt fast i
Recaro-sæderne. Sidst, men ikke mindst, er der
nøglefri oplåsning af dørene, så man ikke behøver
springe ned i cockpittet – hvilket især er praktisk,
når kalechen er i brug… |