- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura - Nye EU-regler:

Farvel til kræfterne i Mazda’s kult-roadster


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at det herefter er slut med den kraftfulde 184-hestes 2-liters motor – på grund af tvivlsomme EU-forordninger.

 

Fremover må man så nøjes med 132 hestekræfter, som nu heller ikke er så ringe endda. Eller købe bilen med rattet i den forkerte side, for i England kan 2-liters versionen fortsat købes – det er en af de (efter sigende få) fordele, briterne har opnået af Brixit.







CO2 er synderen – eller måske EU-beregningen

Begrundelsen for at sige farvel er de restriktive EU-regler, der ganske enkelt vil resultere i store bøder på grund af for stort CO2 udslip. Det kan synes lettere hysterisk, for iht. WLTP udleder en MX-5 153 g CO2/km, hvorimod den mindre 132 hestes 1,5 liters motor har en WLTP udledning på 142 g/km. Der er ikke en verden til forskel, og det hysteriske ligger også i, at det nok mest skyldes en ændring i beregningsmetoden, som blev for meget for Mazda.

 

Hidtil, dvs. siden 2020, har straf-afgiften/bøden været beregnet ud fra den gamle NEDC testmetode, hvor grænsen for personbiler var 95 g CO2/km. Fra og med 2025 er værdierne beregnet ud fra WLTP og fastsat til 93,6 g CO2/km – et tal, der fra og med 2030 reduceres yderligere til 49,5 g/km. Det er et gennemsnitstal, beregnet ud fra den samlede flåde af biler, som den enkelt bilproducent år for år sender på markedet.

 

CO2 kvoter

Det er en metode, som i øvrigt har udløst en ivrig handel med CO2 kvoter, hvor ikke mindst Teslas manglende salg har bevirket, at de kan sælge ud af deres kvoter til europæiske bilfabrikker. Det gør de til dem, der har travlt med at opretholde deres indtjening på salget af konventionelle ”ICE” biler, for overhovedet at overleve. For bortset fra herhjemme og et par få andre europæiske lande er salget af elbiler i Europa for stærkt nedadgående.

 

Det er en kamp, som det ikke virker som om, at Mazda vil deltage aktivt i, og fabrikken har da også selv flere elektrificerede biler i modelviften. I stedet reducerer de priserne, så man fx i Danmark i dag kan erhverve en elektrificeret Mazda MX-30 til ret fordelagtige priser.

 

Længere på literen end WLTP

Men man har altså valgt at ofre MX-5 Skyactiv G 2,0 på den konto. Og det er ærgerligt, men bevirkede, at vi lige kastede os over den lille vævre bil for sidste gang med den herlige motor. Den er en bil, som vi flere tempi har stiftet bekendtskab med (find Mazda prøvekørslerne hér >>>). Men denne gang satte vi også særlig fokus på benzinforbruget, som øjensynlig er den virkelige skurk i forløbet.

 

Men hvilken skurk? Vi havde helt ubesværet ingen vanskeligheder ved at køre 16-17 km/l. WLTP-tallet, som gemmer CO2-udledningen, er 14,5 km/l. Man skyder altså helt ved siden af med den officielle WLTP-måling, noget som bliver stadig mere åbenlyst, efterhånden som bilernes styringselektronik bliver stadig mere avanceret. Det er noget, som også mange hybridbiler – inkl. Mazda 2 Hybrid – lider under. Lovgiverne synes med andre ord at halte gevaldigt bagefter.

 

I virkelighedens verden

Oven i det kommer den virkelighedsfaktor, at man ganske enkelt kører biler forskelligt. En MX-5 køres ikke altid med speederen i bund (derfor er 132-hestes udgaven heller ikke et dårligt alternativ). Faktisk cruiser man i den virkelige verden ret ofte, og så udledes der ikke meget CO2. Hvis man oven i købet tanker E-Fuel, kører man helt CO2 neutralt – noget som man selv i EU så småt er ved at realisere, om end man endnu ikke har taget konsekvenser deraf. Men indrømmet, der er ikke mange steder, man kan tanke det CO2 neutrale brændstof, herken i Danmark eller resten af EU.

 

Så det er altså sidste udkald, hvis man vil have en fabriksny 2-liters MX-5.

 

Vi skal ikke her gå dybere i testen af bilen, det har vi gjort tidligere, blot lige erindre om den euforiske følelse, der er forbundet med en lineær acceleration, helt uden turbolader, der ikke desto mindre kan bringen en op på 100 km/t på 6,5 sekunder. Og derefter, Hr. Politikere, bruger sådan en bil ikke meget benzin og udleder ikke mange skadelige stoffer.

 

Gode fornyelser

Den seneste version, som i øvrigt i Homura udgaven er prissat til 433.000 kroner, udmærker sig bl.a. ved en ny og større skærm på nu 8,8” samt et glimrende bakkamera. Og så kan man med et enkelt tryk på en knap skille sig af med den forstyrrende og ikke altid lige sikkerhedsoptimale vognbaneassistent (som også er EU-dikteret). Navigationen er glimrende, Android Auto og Apple Carplay kan trådløst kobles til, man har 2 USB-forbindelser og Fuld LED.

 

Hjulene har størrelsen 205/45-17 og de komplementerer Bilstein sportsundervognen. Bag BBS  alufælgene kan man se de ræde Brembo bremser. Man kan aktivere et såkaldt ”track-mode” til kørsel på steder, hvor man for en kort stund lægger mindre vægt på udstødningen, man kan også benytte et såkaldt asymmetrisk spær, og man sidder godt fast i Recaro-sæderne. Sidst, men ikke mindst, er der nøglefri oplåsning af dørene, så man ikke behøver springe ned i cockpittet – hvilket især er praktisk, når kalechen er i brug…

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura

Listepris:

Kr. 432.800

Motor og transmission:

4 cyl. Skyactiv benzinmotor 2,0 l. 184 hk/7000 omdr./min. 205 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T. Spærredifferentiale. Baghjulstræk. Bilstein undervogn.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,5 sek./ 219 km/t/ 14,5 km/l /153 g/km

Længde:

3,92 m

Bagagerum 130 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. 205-45/17 dæk. Nøglefri betjening. Fuld adaptiv LED. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Recaro sæder med varme. 2-zone Klimaanlæg. El-sideruder. 8.8” skærm. Vognbaneassistent. Regnsensor. Bakkamera. Android Auto og Apple Carplay trådløs.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt