Det er ikke umuligt at køre
på langtur i en elbil, men det kan være rigtig
besværligt. Anderledes er det som stationcar-dansker
at sætte sig bag rattet i en KIA Ceed SW med 1,5
liters turbobenzinmotor. Det er ganske enkelt en
stor fornøjelse. Intet under, at Ceed blev den mest
købte bil i ”C-segmentet” i 2023, og at
stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte
stationcar i fjor.
Danmark er traditionelt et
stationcar-land – af mange årsager, som vi ikke har
et holdbart statistisk grundlag for at fastslå. Men
man kan gætte på, at det er fordi en stationcar
forener den praktiske anvendelighed med gode
køreegenskaber og en fornuftig brændstoføkonomi. Og
i et land som Danmark er fx de firehjulstrukne
SUV’ers terrængående egenskaber for mange mennesker
ikke et reelt behov.
Ud i Europa
Men hvordan ser det ud, når
man bevæger sig ud i Europa, hvor ikke alle veje er
lige flade, og hvor man undervejs som oftest
betjener sig af det tyske autobahn-net, som fortsat
iblandt byder på fri hastighed. Det satte vi os for
at prøve.
Hvad angår maskineriet er
der dog foretaget en ændring fra KIAs side: Den
prøvekørte bil havde 160-hestes motor, men den er
udgået af programmet og erstattet af en 140-hestes
benzinmotor, der naturligvis er anderledes
konfigureret. Dvs. vi havde 20 hestekræfter mere til
rådighed og kunne teoretisk nå de 100 km/t på 8,3
sekunder i stedet for 9,9.
Regn-sikker
Men i praksis er det på det
europæiske vejnet sjældent, at man kan udnytte den
lidt hurtigere acceleration, og med regn på store
dele af køreturen, der også omfattede franske lande-
og motorveje, satte naturen alligevel sine
begrænsninger for udfoldelsen. Derfor er der ikke
andre kommentarer til motoroplevelsen end at den
fungerer godt, også i samspil med 7-trins
DCT-gearet, men det er vi nu erfaringsmæssigt sikre
på, at 140-hestes udgaven vil gøre. I alle tilfælde
er den nye motors benzinøkonomi pæne. WLTP-tallene
for 140-hestes versionen er 17,2 km/l, og det kom vi
ikke helt op på i praksis.
Energi til de næste mange
hundrede kilometer tankes på få minutter.
Til gengæld fik vi et klart
billede af, hvor velfungerende og velkørende en
stationcar, KIA har bygget. Bilen er utrolig letkørt
og selv ved høj fart – og vi ramte da også de 200
km/t – kunne der ikke sættes en finger på
stabiliteten. Selv med en smule medbragt skepsis
overfor lavprofildækkenes håndtering af de våde veje
(bilens dækstørrelse var 225/45-17), blev vi
glædeligt overraskede, hvilket givet vis også hænger
sammen med, at Ceed SW’en er 15 cm lavere end
typiske SUV’er. Og ikke mindst, at vægten kun er
godt 1300 kg.
Præcis styring
Glædeligt er det også, at
KIA har fastholdt en multilink baghjulsophængning,
for det hjælper til præcise styreegenskaber, hvilket
især er tydeligt i kurvekørsel ved høj fart. Og den
kompakte udformning indebærer, at man ikke har måtte
gå på kompromis med pladsforholdene. Der er udmærket
plads på bagsæderne i den 4,60 meter lange og 1,80
meter brede bil, og man disponerer over 625 liter
bagageplads med bagsæderne i brug.
Når bagsæderyglænet, som er
asymmetrisk ”60:40” deleligt, lægges ned, kan
kapaciteten øges til 1,7 kubikmeter. Det er ret godt
i en mellemklassebil. Og siden må man – med 140
hestes motoren – trække 1210 kg. Bagagepladsen er i
øvrigt udnyttet i snart sagt ethvert hjørne, hvor vi
undervejs fandt det praktisk, at kunne have 1,5
liters vandflasker liggende køligt i siderummene i
bagagerummet (se billedet).
Upgrade er toppen
Den prøvekørte Upgrade
version til 340.000 kroner, hvoraf de 25.000 dækker
DCT-gearet, er topmodellen. Den billigste Ceed SW
med 100 hestekræfter er prissat til 250.000 kroner,
men i sagens natur får man en del mere udstyr med i
Upgrade. Foruden 17” alufælgene er tagræling også en
god mulighed, hvis man vil have bagagekapaciteten
udvidet med fx en tagboks.
Det giver også god mening
med det mørkt tonede såkaldte privacy-glass ruder
bagtil. De reducerer effektivt indkik udefra og
dermed risikoen for indbrud, hvad der især på en
langtur er med til at øge trygheden.
Udstyret omfatter også
Bi-LED lys med fjernlys assistent fortil, som giver
fremragende lys ved kørsel i mørke, og standard er
desuden varme i rat og forsæder, el-sideruder foran
og bagi (praktisk, når der skal løses billet ved
betalingsmotorveje), adaptiv fartpilot er uundværlig
ved motorvejskørsel, og el-justerbar lændestøtte i
førersædet er med til at sikre, at ryg og skulder
hviler undervejs.
Mere udstyr
Udstyret omfatter også
nøgleløs betjening og 2-zone klimaanlæg, samt en 8”
berøringsskærm, der giver et klart billede, ikke
mindst fra bakkameraet, som er en god hjælp – især
hvis bagsædet er fyldt eller bilens bageste del tæt
pakket. På langturen er det også rart med muligheden
for at benytte Apple CarPlay og Android Auto. Det er
det, fordi KIA har fravalgt navigation, så man er
nødt til at benytte smarttelefonens navigation.
Den prøvekørte bil var endvidere udrustet med for i alt
godt 31.000 kroner ekstraudstyr, som foruden
metallak inkluderede el-bagklap og anhængertræk samt
trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan. Kan
mobiltelefonen ikke oplades trådløst, er der flere
USB-stik til lade-kabel. Sidst men ikke mindst er
KIA’s 7 år lange garantiordning en god økonomisk
tryghed at have med sig, hvis der skulle opstå
tekniske problemer undervejs. Garantien er fortsat
en af markedets bedste.
|