| Det er ikke umuligt at køre 
							på langtur i en elbil, men det kan være rigtig 
							besværligt. Anderledes er det som stationcar-dansker 
							at sætte sig bag rattet i en KIA Ceed SW med 1,5 
							liters turbobenzinmotor. Det er ganske enkelt en 
							stor fornøjelse. Intet under, at Ceed blev den mest 
							købte bil i ”C-segmentet” i 2023, og at 
							stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte 
							stationcar i fjor.   Danmark er traditionelt et 
							stationcar-land – af mange årsager, som vi ikke har 
							et holdbart statistisk grundlag for at fastslå. Men 
							man kan gætte på, at det er fordi en stationcar 
							forener den praktiske anvendelighed med gode 
							køreegenskaber og en fornuftig brændstoføkonomi. Og 
							i et land som Danmark er fx de firehjulstrukne 
							SUV’ers terrængående egenskaber for mange mennesker 
							ikke et reelt behov.   Ud i Europa Men hvordan ser det ud, når 
							man bevæger sig ud i Europa, hvor ikke alle veje er 
							lige flade, og hvor man undervejs som oftest 
							betjener sig af det tyske autobahn-net, som fortsat 
							iblandt byder på fri hastighed. Det satte vi os for 
							at prøve.   Hvad angår maskineriet er 
							der dog foretaget en ændring fra KIAs side: Den 
							prøvekørte bil havde 160-hestes motor, men den er 
							udgået af programmet og erstattet af en 140-hestes 
							benzinmotor, der naturligvis er anderledes 
							konfigureret. Dvs. vi havde 20 hestekræfter mere til 
							rådighed og kunne teoretisk nå de 100 km/t på 8,3 
							sekunder i stedet for 9,9.   Regn-sikker Men i praksis er det på det 
							europæiske vejnet sjældent, at man kan udnytte den 
							lidt hurtigere acceleration, og med regn på store 
							dele af køreturen, der også omfattede franske lande- 
							og motorveje, satte naturen alligevel sine 
							begrænsninger for udfoldelsen. Derfor er der ikke 
							andre kommentarer til motoroplevelsen end at den 
							fungerer godt, også i samspil med 7-trins 
							DCT-gearet, men det er vi nu erfaringsmæssigt sikre 
							på, at 140-hestes udgaven vil gøre. I alle tilfælde 
							er den nye motors benzinøkonomi pæne. WLTP-tallene 
							for 140-hestes versionen er 17,2 km/l, og det kom vi 
							ikke helt op på i praksis. 
 
							   
							 Energi til de næste mange 
							hundrede kilometer tankes på få minutter. 
 Til gengæld fik vi et klart 
							billede af, hvor velfungerende og velkørende en 
							stationcar, KIA har bygget. Bilen er utrolig letkørt 
							og selv ved høj fart – og vi ramte da også de 200 
							km/t – kunne der ikke sættes en finger på 
							stabiliteten. Selv med en smule medbragt skepsis 
							overfor lavprofildækkenes håndtering af de våde veje 
							(bilens dækstørrelse var 225/45-17), blev vi 
							glædeligt overraskede, hvilket givet vis også hænger 
							sammen med, at Ceed SW’en er 15 cm lavere end 
							typiske SUV’er. Og ikke mindst, at vægten kun er 
							godt 1300 kg.   Præcis styring Glædeligt er det også, at 
							KIA har fastholdt en multilink baghjulsophængning, 
							for det hjælper til præcise styreegenskaber, hvilket 
							især er tydeligt i kurvekørsel ved høj fart. Og den 
							kompakte udformning indebærer, at man ikke har måtte 
							gå på kompromis med pladsforholdene. Der er udmærket 
							plads på bagsæderne i den 4,60 meter lange og 1,80 
							meter brede bil, og man disponerer over 625 liter 
							bagageplads med bagsæderne i brug.   Når bagsæderyglænet, som er 
							asymmetrisk ”60:40” deleligt, lægges ned, kan 
							kapaciteten øges til 1,7 kubikmeter. Det er ret godt 
							i en mellemklassebil. Og siden må man – med 140 
							hestes motoren – trække 1210 kg. Bagagepladsen er i 
							øvrigt udnyttet i snart sagt ethvert hjørne, hvor vi 
							undervejs fandt det praktisk, at kunne have 1,5 
							liters vandflasker liggende køligt i siderummene i 
							bagagerummet (se billedet). 
 
							
							 
 Upgrade er toppen Den prøvekørte Upgrade 
							version til 340.000 kroner, hvoraf de 25.000 dækker 
							DCT-gearet, er topmodellen. Den billigste Ceed SW 
							med 100 hestekræfter er prissat til 250.000 kroner, 
							men i sagens natur får man en del mere udstyr med i 
							Upgrade. Foruden 17” alufælgene er tagræling også en 
							god mulighed, hvis man vil have bagagekapaciteten 
							udvidet med fx en tagboks. Det giver også god mening 
							med det mørkt tonede såkaldte privacy-glass ruder 
							bagtil. De reducerer effektivt indkik udefra og 
							dermed risikoen for indbrud, hvad der især på en 
							langtur er med til at øge trygheden.   Udstyret omfatter også 
							Bi-LED lys med fjernlys assistent fortil, som giver 
							fremragende lys ved kørsel i mørke, og standard er 
							desuden varme i rat og forsæder, el-sideruder foran 
							og bagi (praktisk, når der skal løses billet ved 
							betalingsmotorveje), adaptiv fartpilot er uundværlig 
							ved motorvejskørsel, og el-justerbar lændestøtte i 
							førersædet er med til at sikre, at ryg og skulder 
							hviler undervejs. 
 
							 
 Mere udstyr Udstyret omfatter også 
							nøgleløs betjening og 2-zone klimaanlæg, samt en 8” 
							berøringsskærm, der giver et klart billede, ikke 
							mindst fra bakkameraet, som er en god hjælp – især 
							hvis bagsædet er fyldt eller bilens bageste del tæt 
							pakket. På langturen er det også rart med muligheden 
							for at benytte Apple CarPlay og Android Auto. Det er 
							det, fordi KIA har fravalgt navigation, så man er 
							nødt til at benytte smarttelefonens navigation.  Den prøvekørte bil var endvidere udrustet med for i alt 
							godt 31.000 kroner ekstraudstyr, som foruden 
							metallak inkluderede el-bagklap og anhængertræk samt 
							trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan. Kan 
							mobiltelefonen ikke oplades trådløst, er der flere 
							USB-stik til lade-kabel. Sidst men ikke mindst er 
							KIA’s 7 år lange garantiordning en god økonomisk 
							tryghed at have med sig, hvis der skulle opstå 
							tekniske problemer undervejs. Garantien er fortsat 
							en af markedets bedste. 
  |