- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: KIA Ceed SW 1,5 T-GDI Upgrade

Ideel stationcar - også til langtursbrug


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke umuligt at køre på langtur i en elbil, men det kan være rigtig besværligt. Anderledes er det som stationcar-dansker at sætte sig bag rattet i en KIA Ceed SW med 1,5 liters turbobenzinmotor. Det er ganske enkelt en stor fornøjelse. Intet under, at Ceed blev den mest købte bil i ”C-segmentet” i 2023, og at stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte stationcar i fjor.

 

Danmark er traditionelt et stationcar-land – af mange årsager, som vi ikke har et holdbart statistisk grundlag for at fastslå. Men man kan gætte på, at det er fordi en stationcar forener den praktiske anvendelighed med gode køreegenskaber og en fornuftig brændstoføkonomi. Og i et land som Danmark er fx de firehjulstrukne SUV’ers terrængående egenskaber for mange mennesker ikke et reelt behov.

 

Ud i Europa

Men hvordan ser det ud, når man bevæger sig ud i Europa, hvor ikke alle veje er lige flade, og hvor man undervejs som oftest betjener sig af det tyske autobahn-net, som fortsat iblandt byder på fri hastighed. Det satte vi os for at prøve.

 

Hvad angår maskineriet er der dog foretaget en ændring fra KIAs side: Den prøvekørte bil havde 160-hestes motor, men den er udgået af programmet og erstattet af en 140-hestes benzinmotor, der naturligvis er anderledes konfigureret. Dvs. vi havde 20 hestekræfter mere til rådighed og kunne teoretisk nå de 100 km/t på 8,3 sekunder i stedet for 9,9.

 

Regn-sikker

Men i praksis er det på det europæiske vejnet sjældent, at man kan udnytte den lidt hurtigere acceleration, og med regn på store dele af køreturen, der også omfattede franske lande- og motorveje, satte naturen alligevel sine begrænsninger for udfoldelsen. Derfor er der ikke andre kommentarer til motoroplevelsen end at den fungerer godt, også i samspil med 7-trins DCT-gearet, men det er vi nu erfaringsmæssigt sikre på, at 140-hestes udgaven vil gøre. I alle tilfælde er den nye motors benzinøkonomi pæne. WLTP-tallene for 140-hestes versionen er 17,2 km/l, og det kom vi ikke helt op på i praksis.


 

Energi til de næste mange hundrede kilometer tankes på få minutter.


Til gengæld fik vi et klart billede af, hvor velfungerende og velkørende en stationcar, KIA har bygget. Bilen er utrolig letkørt og selv ved høj fart – og vi ramte da også de 200 km/t – kunne der ikke sættes en finger på stabiliteten. Selv med en smule medbragt skepsis overfor lavprofildækkenes håndtering af de våde veje (bilens dækstørrelse var 225/45-17), blev vi glædeligt overraskede, hvilket givet vis også hænger sammen med, at Ceed SW’en er 15 cm lavere end typiske SUV’er. Og ikke mindst, at vægten kun er godt 1300 kg.

 

Præcis styring

Glædeligt er det også, at KIA har fastholdt en multilink baghjulsophængning, for det hjælper til præcise styreegenskaber, hvilket især er tydeligt i kurvekørsel ved høj fart. Og den kompakte udformning indebærer, at man ikke har måtte gå på kompromis med pladsforholdene. Der er udmærket plads på bagsæderne i den 4,60 meter lange og 1,80 meter brede bil, og man disponerer over 625 liter bagageplads med bagsæderne i brug.

 

Når bagsæderyglænet, som er asymmetrisk ”60:40” deleligt, lægges ned, kan kapaciteten øges til 1,7 kubikmeter. Det er ret godt i en mellemklassebil. Og siden må man – med 140 hestes motoren – trække 1210 kg. Bagagepladsen er i øvrigt udnyttet i snart sagt ethvert hjørne, hvor vi undervejs fandt det praktisk, at kunne have 1,5 liters vandflasker liggende køligt i siderummene i bagagerummet (se billedet).



Upgrade er toppen

Den prøvekørte Upgrade version til 340.000 kroner, hvoraf de 25.000 dækker DCT-gearet, er topmodellen. Den billigste Ceed SW med 100 hestekræfter er prissat til 250.000 kroner, men i sagens natur får man en del mere udstyr med i Upgrade. Foruden 17” alufælgene er tagræling også en god mulighed, hvis man vil have bagagekapaciteten udvidet med fx en tagboks.

Det giver også god mening med det mørkt tonede såkaldte privacy-glass ruder bagtil. De reducerer effektivt indkik udefra og dermed risikoen for indbrud, hvad der især på en langtur er med til at øge trygheden.

 

Udstyret omfatter også Bi-LED lys med fjernlys assistent fortil, som giver fremragende lys ved kørsel i mørke, og standard er desuden varme i rat og forsæder, el-sideruder foran og bagi (praktisk, når der skal løses billet ved betalingsmotorveje), adaptiv fartpilot er uundværlig ved motorvejskørsel, og el-justerbar lændestøtte i førersædet er med til at sikre, at ryg og skulder hviler undervejs.



Mere udstyr

Udstyret omfatter også nøgleløs betjening og 2-zone klimaanlæg, samt en 8” berøringsskærm, der giver et klart billede, ikke mindst fra bakkameraet, som er en god hjælp – især hvis bagsædet er fyldt eller bilens bageste del tæt pakket. På langturen er det også rart med muligheden for at benytte Apple CarPlay og Android Auto. Det er det, fordi KIA har fravalgt navigation, så man er nødt til at benytte smarttelefonens navigation.

 

Den prøvekørte bil var endvidere udrustet med for i alt godt 31.000 kroner ekstraudstyr, som foruden metallak inkluderede el-bagklap og anhængertræk samt trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan. Kan mobiltelefonen ikke oplades trådløst, er der flere USB-stik til lade-kabel. Sidst men ikke mindst er KIA’s 7 år lange garantiordning en god økonomisk tryghed at have med sig, hvis der skulle opstå tekniske problemer undervejs. Garantien er fortsat en af markedets bedste.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

KIA Ceed SW 1,5 T-GDi 7-DCT Upgrade

Listepris:

Kr. 340.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin, 140 hk/5500 omdr./min. 253 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 trins DSG. Forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,9 sekunder/ 197 km/t/ 17,2 km/l/ 133 g/km.

Hjul, for / bag:

215/45-17

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

625-1694 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. Justerbar lændestøtte på førersædet. El-sideruder for og bag. 8" touch screen. Bakkamera. p-sensorer for og bag. Tagræling. Privacy glass. Garanti: 7 år garanti/150.000 km.


Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt