Tilfældet ville, at der lå
sne over Danmark i de dage, hvor vi satte Hyundai
i10 under lup. Egentlig er det jo ikke fordi der er
sket revolutioner med det seneste facelift af den
lille Hyundai, men på den anden side: Der er
efterhånden ikke mange småbiler på markedet, så
hvorfor ikke se den lidt efter i sømmene - men så
kom snevejret og det gav i sig selv en unik
oplevelse.
En lille bil med ret
konventionel teknik trives nemlig i den grad på
sneglatte veje. Den er let - kun lige omkring 1 ton
- og behøver ikke en bremselængde som en 2 tons
“supertanker”. Den er agil, og man har en direkte
føling med underlaget. Er den oven manuelt gearet og
har en manuel håndbremse, er den intet mindre end
sjov i sneen - forudsagt at man altså har lært at
boltre sig med konventionel teknik i snevejr. Den
kategori af mennesker tilhører undertegnede i al
beskedenhed.
Godt vejgreb – især med
mekanisk hjælp
Det betyder ikke, at andre
ikke kan have gavn af en i10, som jo altså også fås
med automatgear. For med eller uden facelift er den
en ganske fin lille bil. På de glatte veje hjælper
forhjulstrækket med motoren placeret lige over til
at få godt greb i underlaget. Og nedbremsningen er
unik, især hvis man tager håndbremsen til hjælp (men
træn gerne under sikre forhold, inden den teknik
benyttes på offentlig vej).
Det hænger sammen med at en
bil normalt er konfigureret til at lade forhjulene
tage størstedelen af trykket ned mod vejen, når man
bremser. Bremserne på baghjulene arbejder derfor ved
et meget lavere tryk. Men når det er glat, aktiveres
baghjulsbremserne næsten ikke, og dem på forhjulene
har mindre greb i underlaget. Ved at trække let i
håndbremsen (og holde udløserknappen inde) kan man
øge bremsetrykket på baghjulene (i hvert fald på en
i10, for i den virker håndbremsen på baghjulene,
hvad der også er det mest almindelige). Derved
forkortes bremselængden betragteligt.
Billig
Men det kræver en manuel
håndbremse og et manuelt gear. Hurra for, at en
sådan stadig eksisterer. Oven i købet er den ret
billig. Den billigste i10 er prissat til 146.000
kroner og den prøvekørte Advanced version 17.000
kroner mere. Advanced er topudstyret, med mindre man
vil have den sportslige N-Line udgave, som også
inkluderer en kraftigere motor.
Basisversionerne har alle
den velkendte 3-cylindrede 1-liters benzinmotor uden
turbolader. Den gør ikke i10 til en racerbil (0-100
km/t på 16,8 sekunder og 147 km/t på toppen). Men i
snevejret er det uden betydning. Da rækker kræfterne
nemlig rigeligt til, at man distancerer de fleste
andre trafikanter, som holder stille og kæmper med
vejgrebet. Tilmed er motorkræfterne så lette at
dossere. Det er simpelthen en fryd.
Langt på literen – uden
el
Den er også ret økonomisk.
20,4 km/l er det officielle WLTP tal, men leger man
i sneen skal man nok regne med at forbruge mere
benzin. Det koster, at have det sjovt, også i denne
sammenhæng. Ejerafgiften er dog ikke
kørselsafhængig, og dér er den bestemt
konkurrencedygtig: Små 1200 kroner om året er ret
beset småpenge i forhold til, hvad mange større
biler udløser. Det er lige før, det kan hamle op med
de stats subventerede elbiler…
Der er ikke meget
elektricitet i en i10, hvilket dels har den fordel,
at bremseskiverne holdes rene, men også, at motoren
hurtigt bliver varm, og så koster det ikke ekstra
energi at varme kabinen op. En forbrændingsmotor
udvikler som bekendt en del varme (hvilket også er
et af kritikpunkterne i sammenligning med
elektrificerede biler), og den benyttes som altid
til opvarmning af kabinen.
Godt klima
Men man er nu meget godt
stillet også i opvarmningsfasen, for Advanced
udstyret inkluderer både sædevarme og ratvarme. Og
så har den klimaanlæg i stedet for fx manuel
aircondition. Det fungerer også udmærket.
Advanced udstyret er
opfattende og inkluderer også bakkamera med
guidelines, fartpilot, en 8” berøringsskærm,
Bluetooth, el-sideruder foran, fjernbetjent
centrallås, vognbaneassistent med følgefunktion og
armlæn mellem forsæderne – der nu ofte er mere i
vejen end til gavn. Fjernlysassistent er også en del
af udstyret, men uheldigvis også det største
kritikpunkt, for forlyset er søvnigt, hvilket
bestemt ikke er godt i vintermørket, selv ikke, når
vejene er hvide.
Klædelige LED-spots
I øvrigt mærkeligt, at man
ikke har taget skridtet fuldt ud og installeret LED
forlys, for en del af faceliftet er LED spots i
kølergrillen, som faktisk klæder bilens fremtoning.
Andre features er automatisk nødbremse med cyklist
genkendelse, USB C for og bag, og en større
instrumentgruppe.
Hvad der ellers kan siges om bilens indretning og
kørefærdigheder kan læses i vores seneste i10 tests.
Faceliftet var, som det kan ses, ikke voldsomt
omfattende. Vinterkørslen faldt ned i test-turbanen,
men vigtigst at pege på er, at man altså ikke er
fuldstændig tabt, hvis man går efter en
prisattraktiv lille A-segment bil. De findes stadig.
|