- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Hyundai i10 1,0 MPi 5 MT Advanced

Oplagt til sjov og spas i sneen


af Søren Clauding - januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilfældet ville, at der lå sne over Danmark i de dage, hvor vi satte Hyundai i10 under lup. Egentlig er det jo ikke fordi der er sket revolutioner med det seneste facelift af den lille Hyundai, men på den anden side: Der er efterhånden ikke mange småbiler på markedet, så hvorfor ikke se den lidt efter i sømmene - men så kom snevejret og det gav i sig selv en unik oplevelse.

 

En lille bil med ret konventionel teknik trives nemlig i den grad på sneglatte veje. Den er let - kun lige omkring 1 ton - og behøver ikke en bremselængde som en 2 tons “supertanker”. Den er agil, og man har en direkte føling med underlaget. Er den oven manuelt gearet og har en manuel håndbremse, er den intet mindre end sjov i sneen - forudsagt at man altså har lært at boltre sig med konventionel teknik i snevejr. Den kategori af mennesker tilhører undertegnede i al beskedenhed.



Godt vejgreb – især med mekanisk hjælp

Det betyder ikke, at andre ikke kan have gavn af en i10, som jo altså også fås med automatgear. For med eller uden facelift er den en ganske fin lille bil. På de glatte veje hjælper forhjulstrækket med motoren placeret lige over til at få godt greb i underlaget. Og nedbremsningen er unik, især hvis man tager håndbremsen til hjælp (men træn gerne under sikre forhold, inden den teknik benyttes på offentlig vej).

 

Det hænger sammen med at en bil normalt er konfigureret til at lade forhjulene tage størstedelen af trykket ned mod vejen, når man bremser. Bremserne på baghjulene arbejder derfor ved et meget lavere tryk. Men når det er glat, aktiveres baghjulsbremserne næsten ikke, og dem på forhjulene har mindre greb i underlaget. Ved at trække let i håndbremsen (og holde udløserknappen inde) kan man øge bremsetrykket på baghjulene (i hvert fald på en i10, for i den virker håndbremsen på baghjulene, hvad der også er det mest almindelige). Derved forkortes bremselængden betragteligt.

 

Billig

Men det kræver en manuel håndbremse og et manuelt gear. Hurra for, at en sådan stadig eksisterer. Oven i købet er den ret billig. Den billigste i10 er prissat til 146.000 kroner og den prøvekørte Advanced version 17.000 kroner mere. Advanced er topudstyret, med mindre man vil have den sportslige N-Line udgave, som også inkluderer en kraftigere motor.

 

Basisversionerne har alle den velkendte 3-cylindrede 1-liters benzinmotor uden turbolader. Den gør ikke i10 til en racerbil (0-100 km/t på 16,8 sekunder og 147 km/t på toppen). Men i snevejret er det uden betydning. Da rækker kræfterne nemlig rigeligt til, at man distancerer de fleste andre trafikanter, som holder stille og kæmper med vejgrebet. Tilmed er motorkræfterne så lette at dossere. Det er simpelthen en fryd.



Langt på literen – uden el

Den er også ret økonomisk. 20,4 km/l er det officielle WLTP tal, men leger man i sneen skal man nok regne med at forbruge mere benzin. Det koster, at have det sjovt, også i denne sammenhæng. Ejerafgiften er dog ikke kørselsafhængig, og dér er den bestemt konkurrencedygtig: Små 1200 kroner om året er ret beset småpenge i forhold til, hvad mange større biler udløser. Det er lige før, det kan hamle op med de stats subventerede elbiler…

 

Der er ikke meget elektricitet i en i10, hvilket dels har den fordel, at bremseskiverne holdes rene, men også, at motoren hurtigt bliver varm, og så koster det ikke ekstra energi at varme kabinen op. En forbrændingsmotor udvikler som bekendt en del varme (hvilket også er et af kritikpunkterne i sammenligning med elektrificerede biler), og den benyttes som altid til opvarmning af kabinen.

 

Godt klima

Men man er nu meget godt stillet også i opvarmningsfasen, for Advanced udstyret inkluderer både sædevarme og ratvarme. Og så har den klimaanlæg i stedet for fx manuel aircondition. Det fungerer også udmærket.

 

Advanced udstyret er opfattende og inkluderer også bakkamera med guidelines, fartpilot, en 8” berøringsskærm, Bluetooth, el-sideruder foran, fjernbetjent centrallås, vognbaneassistent med følgefunktion og armlæn mellem forsæderne – der nu ofte er mere i vejen end til gavn. Fjernlysassistent er også en del af udstyret, men uheldigvis også det største kritikpunkt, for forlyset er søvnigt, hvilket bestemt ikke er godt i vintermørket, selv ikke, når vejene er hvide.



Klædelige LED-spots

I øvrigt mærkeligt, at man ikke har taget skridtet fuldt ud og installeret LED forlys, for en del af faceliftet er LED spots i kølergrillen, som faktisk klæder bilens fremtoning. Andre features er automatisk nødbremse med cyklist genkendelse, USB C for og bag, og en større instrumentgruppe.

 

Hvad der ellers kan siges om bilens indretning og kørefærdigheder kan læses i vores seneste i10 tests. Faceliftet var, som det kan ses, ikke voldsomt omfattende. Vinterkørslen faldt ned i test-turbanen, men vigtigst at pege på er, at man altså ikke er fuldstændig tabt, hvis man går efter en prisattraktiv lille A-segment bil. De findes stadig.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Hyundai i10 MPi Advanced 5 MT

Listepris:

Kr. 163.000

Motor og transmission:

3 cyl 1-liter benzinmotor uden turbo. 67 hk. 96 Nm. 5 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

16,8 sek./ 147 km/t/ 20,4 km/l. 110 g/km.

Længde:

3,67

Bagagerum:

252-1050 liter

Værd at bemærke:

Automatisk fjernlys. Højdejusterbart rat i kunstlæder. 1 zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for. El-sidespejle med varme. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. 8” touch screen. Bakkamera. Vognbaneassistent med følgefunktion.











Kort tid efter at bilen blev afhentet til test, begyndte det at sne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt