- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Honda e:NY1 Advance

Premium elbil på et uroligt marked


Søren Clauding - februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er for tiden ikke den enkleste opgave, at kaste sig ind på elbils-markedet, i særdeleshed ikke det danske, hvis man som Honda skal forsøge at markere sig, hvor priser synes at være den alt afgørende købsfaktor. Men netop fordi Honda er Honda, har de formentlig en god chance med den nye fuldt elektriske e:Ny1.

 

Honda har godt nok i en periode levet en lidt stille tilværelse i Danmark. Det er på ingen måde fortjent, for den japanske producent af premium-biler udmærker sig ved skelsættende løsninger, eminente køreegenskaber og høj grad af fokus på køreegenskaber. Vi har tidligere på det nærmeste skamrost den elektrisk drevne Honda CR-V med plug-in hybrid teknik og gør det fortsat.

 

Det, plus et omfattende udstyr, skal man have i tankerne, inden man som køber scanner resten af markedet for biler, der koster enten de 330.000 kroner, Honda tager for den billigste e.Ny1, eller de 360.000 kroner, den prøvekørte Advance version er prissat til.

 

Udtale med mening

Først lige navnet… I Danmark udtales det iflg. importøren “E-ny-et”. På bedste udenlandsk kan den vel også hedde “Anyone”. Vælger man den sidste forståelse af det usædvanlige navn, får man et ret klart bilede af, hvad den nye Honda er: En elbil for enhver.

 

Det med elbiler er på ingen måde nyt i Honda regi. Den lille, meget lille, Honda E, satte normerne for effektive, avancerede elektriske bybiler, da den blev lanceret. Men det var der vist ikke mange i Danmark, der ville høre om. Den har ikke solgt godt herhjemme, måske på grund af den rækkeviddeforskrækkelse, der lever i bedste velgående. Synd, for den kører godt, den er sjov, den er iøjefaldende og udtrykker, at her kommer der mennesker, der lader deres bil være en del af deres udstråling og personlighed. Eller var, for nu har Honda taget den ud af produktion efter blot fire år.

 

Komfort og gode styreegenskaber

Sådan er e.Ny1 ikke. Den er virkelig en bil for alle og enhver. Men en premiumbil, vel at mærke, en bil, for hvem gode, komfortable vejegenskaber ikke er ligegyldige. Den byder på et storartet mix af komfort og gode styreegenskaber, endda med en affjedring, fri for den lidt for høje grad af spændstighed, som typisk præger de tunge elbilers undervogn.

 

Honda e:Ny1 er ikke spændstig, den er med sine 1752 kg heller ikke så tung endda, og set i lyset af et batteri på 68,8 kWh, er bilens agile køreegenskaber ekstra prisværdige. De er opnået gennem et godt og rationelt hjemmearbejde.

 

Gode egenskaber bevares

Visse ting har man villet holde fast i, selvom bilen blot er 4,39 meter lang. Mest af alt en avanceret multilink baghjulsophængning, som står for en del af den stabilitet, som en strammere affjedring ellers skulle tage sig af. Og så har man villet bevare et forhjulstræk, vel vidende, at man i årtier har slået på tromme for, at forhjulstræk var den bedste løsning for de fleste mennesker, der ikke nødvendigvis har følt, at de skulle være racerkørere på det offentlige vejnet. Men vægten har man endda fået ned ved at indgå nogle andre kompromiser.



Motoren er nemlig ikke en uterlig og utæmmet multi-effekt maskine, og dog er den ikke uden evner. Den er en permanent magnet synkron elmotor, der yder op til 204 hestekræfter og et drejningsmoment på 310 Nm. Det giver absolut gode fartpræstationer: 0-100 km/t på 7,6 sekunder og 160 km/t på toppen. Accelerationen rækker vel for de fleste og topfarten er alligevel over den danske hastighedsgrænse.

 

God i kurverne

Omkring hjørnerne lukrerer den på en personbils frihøjde på 13,5 cm, så den er på ingen måde en SUV, trods højden på 1,58 meter. Men de i forhold til en traditionel personbilshøjde forøgede dimensionering skyldes nok mest behovet for plads til batteriet. Plus behovet for gode køreegenskaber. Bagagepladsen er helt traditionel med 344 respektive 1136 liter. Det rækker til livet i byen og også til de længere ture.

 

Som elbil betragtet er Honda e:Ny1 som alle andre elbiler dog ikke den oplagte langtursbil. Det gennemsnitlige energiforbrug er iht. WLTP 18,2 kWh/100 km, når batteriet er konditioneret, hvad det dog hurtigt bliver selv i vinterkulden. Den officielle rækkevidde er 412 kilometer og med konditioneret batteri i koldt vejr knap 400 kilometer. Der er ganske god overensstemmelse mellem de officielle tal og det virkelige liv.



Honda e:Ny1 kan DC-oplades med 78 kW og AC-oplades med 11 kW. Ladeportene sidder i fronten af bilen bag et bredt dæksel.


Bekvem

Honda e:Ny1 er dog ikke udrustet med varmepumpe, hvilket formentlig sparer vægt - og i øvrigt er ganske effektivt selv i meget hård kulde. Derved er energiforbruget til opvarmning selvklart noget højere. Til gengæld styres temperaturen i kabinen via et 2-zone klimaanlæg, man har sædevarme og ratvarme som en del af Advance udstyret, som sikrer at man kan holde sig varm mens billen varmer kabinen op.



Basis udstyret inkluderer bl.a. elektrisk førersæde, 225/50-18 alu-hjul, hele viften af Hondas avancerede kørehjælpemidler, 8 p-sensorer for og bag, fuld LED og førnævnte sædevarme. Advance udstyrsniveauet bidrager udover det før nævnte med multiview kamera og p-sensorer også på vognsiden. El-bagklap med håndfri funktion er da også med, ligesom panorama glastag.


 

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Honda e:Ny1 Advance

Vi prøvekørte den nye elektriske Honda e:Ny1 på regnvåde og kolde danske vinterveje. Det fungerede godt - se selv. Fuld HD.





Model:

Honda e:Ny1 Advance

Listepris:

Kr. 361.000 - pr. 23. februar 2024 reduceret til kr. 275.000 inkl. metallak og service kontrakt.

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron Elmotor, 204 hk, 310 Nm. 66,8 kWh litiumion batteri. forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,6 sekunder/ 160 km/t/ 18,2 kWh/100 km/ 412 km

Hjul, for / bag:

225/50-18

Længde:

4,39 m

Frihøjde:

13,5 cm

Bagagerum:

344-1136 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge. Fuld LED. Nøglefri betjening. Ratvarme. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Multi view kamera. P-sensorer for, bag og på siden. Håndfri el-bagklap.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt