Det er for tiden ikke den
enkleste opgave, at kaste sig ind på
elbils-markedet, i særdeleshed ikke det danske, hvis
man som Honda skal forsøge at markere sig, hvor
priser synes at være den alt afgørende købsfaktor.
Men netop fordi Honda er Honda, har de formentlig en
god chance med den nye fuldt elektriske e:Ny1.
Honda har godt nok i en
periode levet en lidt stille tilværelse i Danmark.
Det er på ingen måde fortjent, for den japanske
producent af premium-biler udmærker sig ved
skelsættende løsninger, eminente køreegenskaber og
høj grad af fokus på køreegenskaber. Vi har
tidligere på det nærmeste skamrost den elektrisk
drevne Honda CR-V med plug-in hybrid teknik og gør
det fortsat.
Det, plus et omfattende
udstyr, skal man have i tankerne, inden man som
køber scanner resten af markedet for biler, der
koster enten de 330.000 kroner, Honda tager for den
billigste e.Ny1, eller de 360.000 kroner, den
prøvekørte Advance version er prissat til.
Udtale med mening
Først lige navnet… I Danmark
udtales det iflg. importøren “E-ny-et”. På bedste
udenlandsk kan den vel også hedde “Anyone”. Vælger
man den sidste forståelse af det usædvanlige navn,
får man et ret klart bilede af, hvad den nye Honda
er: En elbil for enhver.
Det med elbiler er på ingen
måde nyt i Honda regi. Den lille, meget lille, Honda
E, satte normerne for effektive, avancerede
elektriske bybiler, da den blev lanceret. Men det
var der vist ikke mange i Danmark, der ville høre
om. Den har ikke solgt godt herhjemme, måske på
grund af den rækkeviddeforskrækkelse, der lever i
bedste velgående. Synd, for den kører godt, den er
sjov, den er iøjefaldende og udtrykker, at her
kommer der mennesker, der lader deres bil være en
del af deres udstråling og personlighed. Eller var,
for nu har Honda taget den ud af produktion efter
blot fire år.
Komfort og gode
styreegenskaber
Sådan er e.Ny1 ikke. Den er
virkelig en bil for alle og enhver. Men en
premiumbil, vel at mærke, en bil, for hvem gode,
komfortable vejegenskaber ikke er ligegyldige. Den
byder på et storartet mix af komfort og gode
styreegenskaber, endda med en affjedring, fri for
den lidt for høje grad af spændstighed, som typisk
præger de tunge elbilers undervogn.
Honda e:Ny1 er ikke
spændstig, den er med sine 1752 kg heller ikke så
tung endda, og set i lyset af et batteri på 68,8
kWh, er bilens agile køreegenskaber ekstra
prisværdige. De er opnået gennem et godt og
rationelt hjemmearbejde.
Gode egenskaber bevares
Visse ting har man villet
holde fast i, selvom bilen blot er 4,39 meter lang.
Mest af alt en avanceret multilink
baghjulsophængning, som står for en del af den
stabilitet, som en strammere affjedring ellers
skulle tage sig af. Og så har man villet bevare et
forhjulstræk, vel vidende, at man i årtier har slået
på tromme for, at forhjulstræk var den bedste
løsning for de fleste mennesker, der ikke
nødvendigvis har følt, at de skulle være racerkørere
på det offentlige vejnet. Men vægten har man endda
fået ned ved at indgå nogle andre kompromiser.
Motoren er nemlig ikke en
uterlig og utæmmet multi-effekt maskine, og dog er
den ikke uden evner. Den er en permanent magnet
synkron elmotor, der yder op til 204 hestekræfter og
et drejningsmoment på 310 Nm. Det giver absolut gode
fartpræstationer: 0-100 km/t på 7,6 sekunder og 160
km/t på toppen. Accelerationen rækker vel for de
fleste og topfarten er alligevel over den danske
hastighedsgrænse.
God i kurverne
Omkring hjørnerne lukrerer
den på en personbils frihøjde på 13,5 cm, så den er
på ingen måde en SUV, trods højden på 1,58 meter.
Men de i forhold til en traditionel personbilshøjde
forøgede dimensionering skyldes nok mest behovet for
plads til batteriet. Plus behovet for gode
køreegenskaber. Bagagepladsen er helt traditionel
med 344 respektive 1136 liter. Det rækker til livet
i byen og også til de længere ture.
Som elbil betragtet er Honda
e:Ny1 som alle andre elbiler dog ikke den oplagte
langtursbil. Det gennemsnitlige energiforbrug er
iht. WLTP 18,2 kWh/100 km, når batteriet er
konditioneret, hvad det dog hurtigt bliver selv i
vinterkulden. Den officielle rækkevidde er 412
kilometer og med konditioneret batteri i koldt vejr
knap 400 kilometer. Der er ganske god
overensstemmelse mellem de officielle tal og det
virkelige liv.
Honda e:Ny1 kan DC-oplades med 78 kW og AC-oplades
med 11 kW. Ladeportene sidder i fronten af bilen bag
et bredt dæksel.
Bekvem
Honda e:Ny1 er dog ikke
udrustet med varmepumpe, hvilket formentlig sparer
vægt - og i øvrigt er ganske effektivt selv i meget
hård kulde. Derved er energiforbruget til opvarmning
selvklart noget højere. Til gengæld styres
temperaturen i kabinen via et 2-zone klimaanlæg, man
har sædevarme og ratvarme som en del af Advance
udstyret, som sikrer at man kan holde sig varm mens
billen varmer kabinen op.
Basis udstyret inkluderer
bl.a. elektrisk førersæde, 225/50-18 alu-hjul, hele
viften af Hondas avancerede kørehjælpemidler, 8
p-sensorer for og bag, fuld LED og førnævnte
sædevarme. Advance udstyrsniveauet bidrager udover
det før nævnte med multiview kamera og p-sensorer
også på vognsiden. El-bagklap med håndfri funktion
er da også med, ligesom panorama glastag.
|