- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Ford Transit Custom EcoBlue 300 8 A/T L2H1

Transit symptomet


af Søren Clauding - juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at være gået under lakken på Transit Courier og den nye elektriske E-Transit, som rammen de danske landeveje om et par måneder, var det oplagt at kaste sig over den originale varer. Den, som er rodfæstet i kundernes bevidsthed og de dele af befolkningen, som blot har en smule bilfornemmelse: Ford Transit Custom. Og så oven i købet med en dieselmotor.

 

Men i samme øjeblik, vi rettede ind mod den Transit, som Ford i Danmark havde mulighed for at stille til rådighed, blev Transit symptomet åbenlyst. Det er nemlig symptomatisk, at præcis den bil, som disse linjer har som omdrejningspunkt, slet ikke kan købes i øjeblikket. Det er en Transit med 170 hestes dieselmotor og 8 trins automatgear.


 


Bil på standby

Den har været til salg i Danmark og bliver det vel igen. Men de andre europæiske lande skal jo også have noget at køre i, så efter at det danske marked var blevet forsynet, stod andre markeder i kø, så det er dem, der tilgodeses lige nu.

 

Katastrofen er dog ikke så stor. For man kan fortsat købe Transit i Danmark. Det er godt nok primært med mindre dieselmotorer, fx 150 hk, men også andre varianter er tilgængelige. Dieselmotor modellerne er med manuelt gear, og en sådan har vi aktuelt ikke prøvet, men sandt at sige skal det ikke begrædes.

 

Automatgearet virker generelt udmærket, men vi oplevede, at det iblandt ikke helt kunne hitte ud af, hvilket af de 8 trin, det vil benytte, og det gav nogle vibrerende momenter, der nærmest føltes som hjulspin, men dog næppe var det.

 

Bortset fra denne detalje, som formentlig elimineres i samme øjeblik, der er mere vægt i bilen end undertegnede, er det fuldt forståeligt, at Transit og især Custom-udgaven er så stor en succes. Den er nemlig som en sådan skal være.

 

God kabine

Kabinen er pænt udrustet og alt er let at betjene. Midterarmlænet over de tre forsæder er en god fralægningsplads, når man lige skal have kontorarbejdet fra hånden. Skærmen er klar og tydelig og bakkameraet uundværligt. Dertil kommer, at kabinen kan forvarmes, og er det ikke nok til at sikre dugfrit udsyn, er der også varme i forruden som standard.


 


Under højre forsæde er der et separat rum, som imidlertid ikke kan betjenes fra kabinen. Det giver mening, at adgangen dertil sker fra varerummet, for derved kan det også benyttes som en lille forlængelse af varerummet til lange brædder, rør eller værktøj. Varerummet har plads til fire Europaller i den prøvekørte L2 version, og samlet disponerer man i H1 udgaven over 6,8 kubikmeter plads.

 

Parkeringsbegrænsninger

Bilen i sig selv er 1,98 meter høj og 5,45 meter lang - og 2,04 meter bred med indklappede sidespejle. Det er lige på kanten til at passe ind i mange by-parkeringspladser, og det letter ikke ens arbejde, hvis man ofte arbejder i byen, og skal have bilen i nærheden. Men hvad længden angår findes Custom modellen også i en L1 udgave, der er 40 cm kortere, og da er det alene bredden, der ind imellem kan være en udfordring.

 

I øvrigt må man trække 2,5 tons, og inde i bilen må man læsse den med op til 1190 kg - inklusive fører passagerer. I sig selv vejer den prøvekørte bil godt 2 tons, så det er vigtigt lige at være opmærksom på kørekortets begrænsninger, inden man kører med et fyldt vogntog.

 

Sidevinds-ufølsom

Det er ikke helt rimeligt at prøvekøre en varebil i tom tilstand, men undertegnedes ryg stod ikke til at læsse mere end et par hudrede kg. Med fuldt læs har Custom det formentlig bedst, og derfor er det betegnende, at den kraftige sidevind, som vi til tider udsatte den for, ofte også på regnvåd kørebane, stort set ikke rørte den. Heller ikke ved dansk motorvejsfart. 

 

Affjedringen er spændstig, men det kan primært tilskrives, at bilen også skal kunne tungt-læsses. Brændstofforbruget varierer i sagens natur med læsningen, men i næsten tom tilstand kørte vi 13-14 km/l. Det er et pænt tal, som er med til at holde driftsomkostningerne i ave.

 

Spørgsmålet om pris

Priser er svære at håndtere, når det gælder alsidige varebiler, især når de midlertidigt ikke kan købes. Men en L1H1 med basisudstyret, Trend, er prissat til 266.000 kroner ekskl. moms. Den har så en 136 hestes dieselmotor i maskinrummet, manuelt gear - og er faktisk ikke en dårlig løsning. Den prøvekørte bil, blot med 150 hestes motor, er imidlertid kun 5000 kroner dyrere. Men dertil kommer naturligvis hele indretningen af varerummet, hvis det skal bruges til andet end at køre pakker.

 

Den prøvekørte version havde i øvrigt skydedør også i bilens venstre side, hvilket er en stor fordel, hvis man skal betjene den på snævre parkeringspladser, Den havde bl.a. også tagbøjler, fjernbetjent kabinevarmer, ratvarme, 2-zone klimaanlæg og anhængertræk samt 16” alufælge.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt