Efter at være gået under
lakken på Transit Courier og den nye elektriske
E-Transit, som rammen de danske landeveje om et par
måneder, var det oplagt at kaste sig over den
originale varer. Den, som er rodfæstet i kundernes
bevidsthed og de dele af befolkningen, som blot har
en smule bilfornemmelse: Ford Transit Custom. Og så
oven i købet med en dieselmotor.
Men i samme øjeblik, vi
rettede ind mod den Transit, som Ford i Danmark
havde mulighed for at stille til rådighed, blev
Transit symptomet åbenlyst. Det er nemlig
symptomatisk, at præcis den bil, som disse linjer
har som omdrejningspunkt, slet ikke kan købes i
øjeblikket. Det er en Transit med 170 hestes
dieselmotor og 8 trins automatgear.
Bil på standby
Den har været til salg i
Danmark og bliver det vel igen. Men de andre
europæiske lande skal jo også have noget at køre i,
så efter at det danske marked var blevet forsynet,
stod andre markeder i kø, så det er dem, der
tilgodeses lige nu.
Katastrofen er dog ikke så
stor. For man kan fortsat købe Transit i Danmark.
Det er godt nok primært med mindre dieselmotorer, fx
150 hk, men også andre varianter er tilgængelige.
Dieselmotor modellerne er med manuelt gear, og en
sådan har vi aktuelt ikke prøvet, men sandt at sige
skal det ikke begrædes.
Automatgearet virker generelt
udmærket, men vi oplevede, at det iblandt ikke helt
kunne hitte ud af, hvilket af de 8 trin, det vil
benytte, og det gav nogle vibrerende momenter, der
nærmest føltes som hjulspin, men dog næppe var det.
Bortset fra denne detalje,
som formentlig elimineres i samme øjeblik, der er
mere vægt i bilen end undertegnede, er det fuldt
forståeligt, at Transit og især Custom-udgaven er så
stor en succes. Den er nemlig som en sådan skal
være.
God kabine
Kabinen er pænt udrustet og
alt er let at betjene. Midterarmlænet over de tre
forsæder er en god fralægningsplads, når man lige
skal have kontorarbejdet fra hånden. Skærmen er klar
og tydelig og bakkameraet uundværligt. Dertil
kommer, at kabinen kan forvarmes, og er det ikke nok
til at sikre dugfrit udsyn, er der også varme i
forruden som standard.
Under højre forsæde er der et
separat rum, som imidlertid ikke kan betjenes fra
kabinen. Det giver mening, at adgangen dertil sker
fra varerummet, for derved kan det også benyttes som
en lille forlængelse af varerummet til lange
brædder, rør eller værktøj. Varerummet har plads til
fire Europaller i den prøvekørte L2 version, og
samlet disponerer man i H1 udgaven over 6,8
kubikmeter plads.
Parkeringsbegrænsninger
Bilen i sig selv er 1,98
meter høj og 5,45 meter lang - og 2,04 meter bred
med indklappede sidespejle. Det er lige på kanten
til at passe ind i mange by-parkeringspladser, og
det letter ikke ens arbejde, hvis man ofte arbejder
i byen, og skal have bilen i nærheden. Men hvad
længden angår findes Custom modellen også i en L1
udgave, der er 40 cm kortere, og da er det alene
bredden, der ind imellem kan være en udfordring.
I øvrigt må man trække 2,5
tons, og inde i bilen må man læsse den med op til
1190 kg - inklusive fører passagerer. I sig selv
vejer den prøvekørte bil godt 2 tons, så det er
vigtigt lige at være opmærksom på kørekortets
begrænsninger, inden man kører med et fyldt vogntog.
Sidevinds-ufølsom
Det er ikke helt rimeligt at
prøvekøre en varebil i tom tilstand, men
undertegnedes ryg stod ikke til at læsse mere end et
par hudrede kg. Med fuldt læs har Custom det
formentlig bedst, og derfor er det betegnende, at
den kraftige sidevind, som vi til tider udsatte den
for, ofte også på regnvåd kørebane, stort set ikke
rørte den. Heller ikke ved dansk motorvejsfart.
Affjedringen er spændstig,
men det kan primært tilskrives, at bilen også skal
kunne tungt-læsses. Brændstofforbruget varierer i
sagens natur med læsningen, men i næsten tom
tilstand kørte vi 13-14 km/l. Det er et pænt tal,
som er med til at holde driftsomkostningerne i ave.
Spørgsmålet om pris
Priser er svære at håndtere,
når det gælder alsidige varebiler, især når de
midlertidigt ikke kan købes. Men en L1H1 med
basisudstyret, Trend, er prissat til 266.000 kroner
ekskl. moms. Den har så en 136 hestes dieselmotor i
maskinrummet, manuelt gear - og er faktisk ikke en
dårlig løsning. Den prøvekørte bil, blot med 150
hestes motor, er imidlertid kun 5000 kroner dyrere.
Men dertil kommer naturligvis hele indretningen af
varerummet, hvis det skal bruges til andet end at
køre pakker.
Den prøvekørte version havde i øvrigt skydedør også i
bilens venstre side, hvilket er en stor fordel, hvis
man skal betjene den på snævre parkeringspladser,
Den havde bl.a. også tagbøjler, fjernbetjent
kabinevarmer, ratvarme, 2-zone klimaanlæg og
anhængertræk samt 16” alufælge. |