- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Ford Mustang 5,0 V8

Dark Horse Coupé


Et brøl på vejen – nu kører vi igen


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til dels har rullet sin elektrificerings strategi tilbage, og også agter at producere biler med forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre fra den legendariske Ford Mustang.

 

Det er også godt, for i blandt er det rart at føle en sådan frihed. Præcis som det kan være, at opleve rockbands fra udendørs scener. Og hvis man synes 8,1 km/l er lidt i overkanten, så kør lidt mindre... hvor svært kan det egentlig lige være.

 

OK, det kan være svært at køre mindre, for er man til en ægte amerikaner-sportsvogn med 10 automatgear, en 5-liters V8 med op til 453 ægte benzin-heste og tilhørende acceleration til de magiske 100 km/t på 4,4 sekunder, så har man lyst til at køre i den, til at føle den – og måske også iblandt at dele ikke mindst lyden med de andre.

 

Dark Horse

Eller udseendet. Det var nemlig den særlige Mk7 Dark Horse version, vi havde fingre i, og den er god at komme i snak med folk om. Og ikke et eneste negativt ord har vi hørt om larm og benzinforbrug. Verden er ikke af lave endnu. Men naturligvis må man ikke bare lade festen vare ud i det uendelige, og det gør man så heller ikke.



Hvis man nu benytter den selvsamme syntetiske benzin, som Ford anvender i kampen om verdensmesterskabet i rally (indrømmet, den kan være lidt svær at få fat i – endnu, i hvert fald), så kan man have samvittigheden i orden. For i rally-VM bruger man benzin, som ikke sender mere CO2 ud i atmosfæren end der optages til fremstilling af benzinen. Det giver god mening, og så må man gerne brøle lidt engang imellem.

 

Anderledes heste

Set i elbilernes lysskær lyder 453 hestekræfter ikke af så meget. Det samme gælder det maksimale drejningsmoment på 538 Nm (sådan cirka to tredjedele oppe ad omdrejningsskalaen). Og der findes også elbiler på markedet, der kan nå de 100 hurtigere – de har til gengæld vanskeligt ved at køre 250 km/t, og hvis de kan, gør de det ikke ret længe før næste opladningspause indtræder.


Bemærk de kraftige forstærkninger, der populært sagt holder støddæmpertårnen fra hinanden.


Men der er en verden til forskel på den måde, hvorpå kræfterne når asfalten i en Mustang V8 i sammenligning med for den sags skyld fabrikkens egen fuldt elektriske Mach-E. I førstnævnte, som i øvrigt udmærker sig ved at være næsten 500 kg lettere end Mach-E, leveres kræfterne med den præcision og den eftergivenhed, som mere end 60 års erfaring har medbragt. Og ja, Dark Horse er, så vidt vi kan se, skabt netop til at markere 60 året for den amerikanske superbil.

 

Fænomenalt vejgreb

Bagtil er den udrustet med 275 mm brede 40 procent lavprofildæk på forholdsvis beskedne 19” alufælge. Fortil er de 255 mm brede. Men det er rigeligt til at styre bilen sikkert gennem kurverne, også hvis man med et solidt tryk på gaspedalen leger lidt med bagenden. Hvis nogen er i tvivl, er en Mustang V8 baghjulstrukken. Man er godt hjulpet af et Torsen sports-spær, og hvis man vil justere lidt på drivlinen, kan man vælge mellem en række indstillinger (seks i alt) af mere eller mindre sportslig karakter.


 


Mustang’en har for øvrigt manuel håndbremse, men det er mest til brug, når man sætter den i drift-mode – noget som ikke kan anbefales at gøre, endsige eksperimentere med på offentlig vej. Man er vel lidt civiliseret, selvom motoren brøler.

 

Naturligt og unaturligt brøl

Det sidste kan i øvrigt reguleres, så den har enten sit naturlige brøl eller et par grader af mere ustyrlige lyd tilkendegivelse. Det er helt mekanisk og styres via et såkaldt aktiv ventilstyrings system.

 

Mustang V8 er også på flere andre måder klar til leg. En særlig bagakselkøler sikrer, at det ikke går helt galt, hvis man fx på en racerbane kontinuerligt benytter motorkræfterne. Den har også en letvægtskøler, som medvirker til at sikrer en fornuftig vægtfordeling. Den har større krængningsstabilisatorer, hvilket giver god mening i en bil med et sportslig snit, kraftigere front støddæmpere og en lavere frontkofanger, der sammen med såvel en vinge som en defuser ude bagtil holder bilen på asfalten.

 

Forbavsende civiliseret

Hvad angår den generelle køreoplevelse er den forbavsende civiliseret – måske lige bortset fra støjen. Komfortabel er ikke det rette ord, men næsten. Nej, det er den altså ikke. Og det med støjen gør installationen af B&O sound lidt mærkelig. Men det er nok fordi, at sådan gør man i en Ford. Men der skal godt nok skrues op for lyden, med mindre man altså vælger at holde stille, slukke for V8’eren og nyde en udsigt over snart sagt hvad som helst: Da kan lidt god lyd i kabinen af en ganske anden slags være helt på sin plads.

 

Prisen: Tja, ingen elbilsrabat her – 1,2 millioner. Den billigste ikke-elektriske Mustang er prissat til 950.000 kroner. Men så får man også underholdning af en helt speciel slags for alle pengene (altså udover dem, man sponserer den danske stats elbils-rabat med…).

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>





Model:

Ford Mustang 5,0 V8 Dark Horse Coupé

Listepris:

Kr. 1.221.741

Motor og transmission:

5 liter V8 benzin motor, 453 hk/7250 omdr./min., 538 Nm/4900 omdr/min. RWD. 10 trins A/T. Torsen spærredifferentiale.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

4,4 sek./ 250 km/t/ 8,1 km/l./ 282 g/km.

Hjul, for / bag:

255/40-19 / 275/40-19

Længde:

4,82 m.

Bagagerums kapacitet: 381 ltr.

Værd at bemærke:

19” alufælge. 2-zone klimaanlæg. SYNC4. 13,2" skærm. B&O lydsystem. Drifterbremse.





Drifter-bremse, 10 automatgear.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt