Nu skal man passe på, ikke at
drage forhastede konklusioner. Men med det i
baghovedet, at Ford til dels har rullet sin
elektrificerings strategi tilbage, og også agter at
producere biler med forbrændingsmotorer ind i
2030’erne, er det ikke nødvendigvis det sidste brøl,
vi kommer til at høre fra den legendariske Ford
Mustang.
Det er også godt, for i
blandt er det rart at føle en sådan frihed. Præcis
som det kan være, at opleve rockbands fra udendørs
scener. Og hvis man synes 8,1 km/l er lidt i
overkanten, så kør lidt mindre... hvor svært kan det
egentlig lige være.
OK, det kan være svært at
køre mindre, for er man til en ægte
amerikaner-sportsvogn med 10 automatgear, en
5-liters V8 med op til 453 ægte benzin-heste og
tilhørende acceleration til de magiske 100 km/t på
4,4 sekunder, så har man lyst til at køre i den, til
at føle den – og måske også iblandt at dele ikke
mindst lyden med de andre.
Dark Horse
Eller udseendet. Det var
nemlig den særlige Mk7 Dark Horse version, vi havde
fingre i, og den er god at komme i snak med folk om.
Og ikke et eneste negativt ord har vi hørt om larm
og benzinforbrug. Verden er ikke af lave endnu. Men
naturligvis må man ikke bare lade festen vare ud i
det uendelige, og det gør man så heller ikke.
Hvis man nu benytter den
selvsamme syntetiske benzin, som Ford anvender i
kampen om verdensmesterskabet i rally (indrømmet,
den kan være lidt svær at få fat i – endnu, i hvert
fald), så kan man have samvittigheden i orden. For i
rally-VM bruger man benzin, som ikke sender mere CO2
ud i atmosfæren end der optages til fremstilling af
benzinen. Det giver god mening, og så må man gerne
brøle lidt engang imellem.
Anderledes heste
Set i elbilernes lysskær
lyder 453 hestekræfter ikke af så meget. Det samme
gælder det maksimale drejningsmoment på 538 Nm
(sådan cirka to tredjedele oppe ad
omdrejningsskalaen). Og der findes også elbiler på
markedet, der kan nå de 100 hurtigere – de har til
gengæld vanskeligt ved at køre 250 km/t, og hvis de
kan, gør de det ikke ret længe før næste
opladningspause indtræder.
Bemærk de kraftige
forstærkninger, der populært sagt holder
støddæmpertårnen fra hinanden.
Men der er en verden til
forskel på den måde, hvorpå kræfterne når asfalten i
en Mustang V8 i sammenligning med for den sags skyld
fabrikkens egen fuldt elektriske Mach-E. I
førstnævnte, som i øvrigt udmærker sig ved at være
næsten 500 kg lettere end Mach-E, leveres kræfterne
med den præcision og den eftergivenhed, som mere end
60 års erfaring har medbragt. Og ja, Dark Horse er,
så vidt vi kan se, skabt netop til at markere 60
året for den amerikanske superbil.
Fænomenalt vejgreb
Bagtil er den udrustet med
275 mm brede 40 procent lavprofildæk på forholdsvis
beskedne 19” alufælge. Fortil er de 255 mm brede.
Men det er rigeligt til at styre bilen sikkert
gennem kurverne, også hvis man med et solidt tryk på
gaspedalen leger lidt med bagenden. Hvis nogen er i
tvivl, er en Mustang V8 baghjulstrukken. Man er godt
hjulpet af et Torsen sports-spær, og hvis man vil
justere lidt på drivlinen, kan man vælge mellem en
række indstillinger (seks i alt) af mere eller
mindre sportslig karakter.
Mustang’en har for øvrigt
manuel håndbremse, men det er mest til brug, når man
sætter den i drift-mode – noget som ikke kan
anbefales at gøre, endsige eksperimentere med på
offentlig vej. Man er vel lidt civiliseret, selvom
motoren brøler.
Naturligt og unaturligt
brøl
Det sidste kan i øvrigt
reguleres, så den har enten sit naturlige brøl eller
et par grader af mere ustyrlige lyd tilkendegivelse.
Det er helt mekanisk og styres via et såkaldt aktiv
ventilstyrings system.
Mustang V8 er også på flere
andre måder klar til leg. En særlig bagakselkøler
sikrer, at det ikke går helt galt, hvis man fx på en
racerbane kontinuerligt benytter motorkræfterne. Den
har også en letvægtskøler, som medvirker til at
sikrer en fornuftig vægtfordeling. Den har større
krængningsstabilisatorer, hvilket giver god mening i
en bil med et sportslig snit, kraftigere front
støddæmpere og en lavere frontkofanger, der sammen
med såvel en vinge som en defuser ude bagtil holder
bilen på asfalten.
Forbavsende civiliseret
Hvad angår den generelle
køreoplevelse er den forbavsende civiliseret – måske
lige bortset fra støjen. Komfortabel er ikke det
rette ord, men næsten. Nej, det er den altså ikke.
Og det med støjen gør installationen af B&O sound
lidt mærkelig. Men det er nok fordi, at sådan gør
man i en Ford. Men der skal godt nok skrues op for
lyden, med mindre man altså vælger at holde stille,
slukke for V8’eren og nyde en udsigt over snart sagt
hvad som helst: Da kan lidt god lyd i kabinen af en
ganske anden slags være helt på sin plads.
Prisen: Tja, ingen
elbilsrabat her – 1,2 millioner. Den billigste
ikke-elektriske Mustang er prissat til 950.000
kroner. Men så får man også underholdning af en helt
speciel slags for alle pengene (altså udover dem,
man sponserer den danske stats elbils-rabat med…).
|