- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Ford Bronco Badlands 2,7 EcoBoost V6 10 A/T


Et køretøj for de færreste - i Danmark


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er fortsat delte meninger om, hvordan fremtidens bil-mobilitet kommer til at se ud. I hvert fald i Danmark. Men når en fabrik som Ford, på linje med Mercedes og BMW reviderer deres elektrificeringsplaner, og dermed kommer på linje med bl.a. Toyota (der kalder sig selv multi-teknologisk), er Ford Bronco det bedste bevis på, at verden ikke er af lave. Den er et køretøj, der i Danmark er for de få, men ”over there” er tingene anderledes.

 

Ford deltager jo som bekendt også, og har gjort det i flere år, i Rally-VM, og har netop meldt ud, at de går ”all in” i det kommende Dakar. I Rally-VM har man i flere år benyttet CO2 neutral syntetisk benzin. Om konceptet er det samme i Dakar 2025 melder historien foreløbig ikke meget om, men hvorfor ikke? I Dakar deltager Dacia næste gang også med en forbrændingsmotor, der kører på brint, og selv da Audi tog sejren i januar i år, var det godt nok med en elektrisk drivline – men elektriciteten kom fra en benzindreven DTM racermotor.

 

Hjertelig velkommen

Derfor: Hjertelig velkommen til Ford Bronco, som, ligeså snart CO2 neutral syntetisk benzin eller E-Fuel, som de fleste kalder det, produceret i større mængder er en realitet, ikke vil have de fjerneste problemer med, helt CO2 forureningsfrit at udfordre selv det vanskeligste terræn. Gætter vi på, for vi har sandt at sige ikke prøvet det.

 

Prøvekørslen af Ford Bronco fandt nemlig alene sted på danske landeveje og i dansk terræn, og det er nu engang ikke det mest udfordrende for en off-roader. Men vi tror på, at den kan. Dels har Ford stor erfaring med firehjulstrukne biler som fx Ford Ranger, dels har man haft en del år til at forberede lanceringen af den nye Bronco.

 

Premiere i 1966

Historisk set kan Bronco modellen føres tilbage til 1966. Det var dengang, Ford kastede sig ud i sit første Le Mans eventyr og også skabte den første Mustang. Man manglede et seriefremstillet sidestykke, så hvor Mustang’en galopperer ud over sletterne, blev Bronco-emblemet nærmest en hest, der på forbenene forsøger at smide rytteren af, som i en rodeo.


 


Faktisk kaldes en sådan hest netop for en ”Bronco”. Bilen kom på markedet, også som en terrængående pendant til Jeep, og man fortsatte produktionen frem til 1996. Siden da skulle der gå 25 år, før man var klar med en ny, og den ville man så også markedsføre i Europe. Det var helt nyt.

 

Forbavsende kørefærdigheder

Terræn eller ikke terræn. Vi havde nu ingen fornemmelse af at Bronco’en skulle tæmmes eller gjorde forsøg på at smide os af. Tværtimod. Faktisk er den 4,80 meter lange, 2,4 tons tunge Jeep-agtige offroader på gigantiske 285 mm brede 70 procent profilede ”all terrain” dæk forbavsende stabil, selv i sidevind ved motorvejsfart. Hvordan den er ved høj fart er slet ikke et tema, for tophastigheden er blot 161 km/t. Kræfterne bliver brugt til at nå 100 km/t på 7,2 sekunder – eller kan i hvert blive det.



For mon ikke en Bronco i højere grad vil indtage pladsen side om side med den hidtidige Jeep Wrangler. De to biler ser forskellige ud, men de har mange ligheder. Hvordan fremtiden så ser ud, er mere uvist, for Stellantis gruppen, som i dag inkluderer Jeep, har endnu ikke udadtil revideret deres ”electricity-only” strategi.

 

Ej cabrio-vejr

Vejret var i test perioden ikke til, at splitte Bronco’en ad. Taget og det meste af siderne kan nemlig afmonteres, og det skulle tage 8 minutter – men det kræver jo nok, at man har gjort det før og er ikke sjovt at kaste sig ud i, når regnen truer. Det danske vejr har ikke i år i udpræget grad vist sig som cabriolet vejr, så den feature er nok en i Danmark mindre vigtig egenskab.



Det er køreegenskaberne da sikkert også ligeglade med, og de er virkelig overraskende gode on-road. Med den beskedne offroad kørsel, vi trods alt forsøgte os med, kunne der ikke sættes en finger på rodeo-hesten. Visuelt er frihøjden kolossal. Men da frihøjden på en bil måles fra dens laveste punkt, var der punktvis, som i en ældre Land Rover Defender, ”kun” 26,1 cm ned til underlaget. Men fjedervandringen er på 25,9 cm, hvilket lægger op til gode terræn egenskaber og er med til at gøre landevejskørslen ligeså forbavsende komfortabel og bilens stabilitet – ikke mindst sat i relief af den stive bagaksel. Vadedybden er i øvrigt 80 cm, så man er fortsat nødt til at køre over Storebæltsbroen, i stedet for at tage den lige vej gennem bæltet.

 

Stærk og pålidelig

Den gode affjedring skyldes imidlertid også det avancerede HOSS system, som kendes fra Ranger serien. I den prøvekørte Badlands version, er der tale om HOSS 2.0 (Ordet Hoss betyder i øvrigt ”en stor, stærk, respekteret og pålidelig person”). Systemet inkluderer bl.a. det, man kalder en 3-zone dæmpning, som især reducerer en ustyrlig effekt af fuldstændig kompression og udstrækning af støddæmperne.



I maskinrummet ligger en 2,7 liters V6 twin-turbo benzinmotor, der yder op til 335 hestekræfter (ved 5250 omdr./min.) og 563 Nm/3100 omdr./min. Den er naturligt nok en smule tørstig og kører, både officielt og i praksis på landevejen, 8 km/l. Man disponerer over en række køreindstillinger, som alle opererer i samspil med en 10-trins automatgearkasse, samt et firehjulstræk, hvor reduktionsgear er en naturlig del af en offroad drivline.



Bjergged

Køreindstillingerne opereres af et avanceret terræn system kaldet G.O.A.T (=Goes Over Any Type of Terrain). Det vælger bilens måde at håndtere gængse køreudfordringer på. Hvis de virkelig skal bruges effektivt, kræver det dog, at man som fører er bevidst om, hvad hver enkelt af de i alt 7 indstillinger indebærer. Andres end undertegnedes erfaringer viser, at det virker efter hensigten.

 

Ford Bronco er iøjefaldende og adskiller sig visuelt rigtig meget fra Jeep Wrangler. Billederne fortæller mere end mange ord, men det er nok vigtigt at vide, at man for de godt halvanden million kroner, man betaler for Badlands-Bronco’en, også får værdifuldt udstyr som SYNC4, et B&O lydsystem med 10 højtalere, 360 grader spor kontrol og ekstra beskyttelse af undervognen.

Udstyr på fronten. Den såkaldte Trail Sights tjener flere formål: Man kan fastsurre fronten på fx et surfbrædt på taget af bilen, så det ikke letter under kørslen. Man kan fastspænde kraftige tov mellem Trail Sight'erne og tagbøjler, hvorved grene og andre forhindringer ledes væk fra bilens forrude. Og så kan de benyttes til mere præcist at fornemme bilens ydre grænser.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Ford Bronco 2,7 V6

Ford Bronco er det ultimative terrængående køretøj fra Ford. Og helt i tråd med, at Ford nu har revideret deres elektrificeringsstrategi. For i maskinerummet på den firehjulstrukne off-roader ligger en ægte 2,7 liters EcoBoost V6. Fuld HD.





Model:

Ford Bronco Badlands EcoBoost 2,7 V6 A10

Listepris:

Kr. 1.532.817

Motor og transmission:

2,7 V6 twin-turbo benzin, 335 hk, 563 Nm/3100 omdr/min. 4X4. 10 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,2 sek./ 161 km/t/ 8,8-7,9 km/l./ 257-288 g/km.

Hjul, for / bag:

285/70-17

Længde:

4,80 m.

Frihøjde:

26,1 cm

Bagagerums kapacitet: 471 ltr.
Vadedybde: 80 cm

Værd at bemærke:

17” alufælge. LED forlygter. 7 G.O.A.T indstillinger. HOSS 2.0.  2-zone klimaanlæg. Bakkamera. Elektrisk ladrulledækken. 12" skærm. B&O lydsystem. 350 grader kamera og trail control.





Knapperne på toppen af instrumentpanelet kan være vanskelige at se i modlys, men 12 V udtaget under forrudekanten er genialt til medbragt udstyr.




Til betjening fra bagsæderne...













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt