- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Dacia Jogger Hybrid Extreme: 7 sædet transport til få penge – sådan da


Af Søren Clauding – november 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når vi ikke bare fastslår, at det er få penge det koster, at transportere 7 personer i en Dacia Jogger, så skyldes det i al sin enkelhed, at rimeligheden i at man skal betale 232.000 kroner for den billigste version og 300.000 kroner for den, vi har prøvekørt, ikke er entydig. Sat i forhold til, hvad man får af regulært køretøj i en Jogger, sammenlignet med alternativerne, er prisen lav. Men…

 

Det handler mest om, at priser ikke bare er priser på bilmarkedet lige nu. Og det er i den grad styret af priserne på elbilsmarkedet, og de er i al væsentlighed styret af, hvad bilimportørerne og producenterne kan få bilkøberne eller -brugerne til at betale. Men er udbuddet stort, og er der mange biler på lager, så er priskonkurrencen over en kam med til at gøre det mere prisattraktivt at investere i en elbil. For den enkelte bilkunde, altså.

 

Salget på vågeblus

Det har så ikke rykket så meget i statistikkerne over indregistrerede biler. Ude i Europa er salget af elbiler stort set sat på vågeblus, for dér koster de stort set det samme som i Danmark. Men ude i Europa sælges konventionelle biler, der fortsat kører på en eller anden form for brændstof, meget billigere end i Danmark.

 

Og så er vi tilbage hvor vi startede: En Dacia Jogger er nemlig konventionel i den forstand, at den er udstyret enten med en 110-hestes benzinmotor eller en 140 hestes selvopladende hybridmotor. Men sammenligner vi med prisen på den billigste Jogger i fx Frankrig, betaler man i Renaults hjemland (og Dacia er som bekendt Renaults billigmærke, selvom bilerne fremstilles i Rumænien), kun omkring 150.000 kroner for en 7-personers bil, og det er billigt. Det er ingen elbiler i stand til at kunne hamle op med.

 

Billig trods alt

Ikke desto mindre: Selv sat i forhold til de billigste multibiler med 7 sæder og el-drift, er Jogger i Danmark billig. Også hvis man vælger den dyre udgave, som inkluderer automatgear og som sådan kørselsmæssigt kan sidestilles med en elbil. Den kører oven i købet over 20 km/l, hvorved prisen pr. kilometer havner på omkring 68 øre pr. kilometer. Betaler man 3 kroner for en kWh, vil en 7-personers elbil koste omkring 10 øre mindre i drift pr kørt kilometer.


Ved forsigtig kørsel nåede vi et forbrugstal på 4,5 liter/100 km svarende til 22,2 km/l.


Men indrømmet, så hører sammenligningen også op. For der er naturligvis stor forskel på, hvad de enkelte biler tilbyder, og selvsagt er den største forskel på en elbil og en ”ICE-bil” praktikken, givet af den tid, det tager at påfylde mere energi. En Jogger har en 50-liters benzintank, og den fylder man op på få minutter. En elbil…ja det kan man dårligt angive en standard for, da den varierer, påvirket af utallige forhold.

 

Hybrid klæder den

Vælger man den nye Dacia Jogger, får man bil, der er en videreførelse af Dacias tradition for 7-personers biler. Vi prøvekørte den nye bil allerede for 2 år siden, men det var inden den fik tilført den nye 140-hestes selvopladende hybridmotor, som er et resultat af Renault ejerskabet, og det klæder den ret godt.



Motoren er baseret på en 1,6 liters 4-cylindret benzinmotor, der i sig selv præsterer 94 hestekræfter og et drejningsmoment på 148 Nm. Der trækkes på forhjulene, selvom benzinmotoren, styret gennem CVT-gearet, suppleres af to elmotorer, én på 20 hk og én på 46, som imidlertid leverer 205 Nm i princippet over hele omdrejningsskalaen. Sammenlagt disponerer man over 140 hk, og derfor kan den såkaldte fuld hybrid-udgave med automatgear accelerere fra 0-100 km/t på blot 10 sekunder og køre 167 km/t på toppen.

 

Og ikke uvæsentligt: Holde et forbrug på 20,8 km/l, som oven i købet er opnåeligt med en blid speederfod. I øvrigt er den i stand til at accelerere fra 80 til 120 km/t på 8,8 sekunder, hvilket giver ekstra sikkerhed, når der er behov for hurtige hastighedsændringer ved motorvejsfart.

 

Meget mere for merprisen

Dimensioner og specifikationer på indretningen er identisk med 110-hestes udgaven med manuelt gear. Men for merprisen på små 70.000 kroner inkluderer også en god portion mere udstyr.


 


Stålfælgene er udskiftet med alufælge. Bilen har, som reglerne kræver, vognbaneassistent og skiltegenkendelse, som virker hæderligt. Der er håndfri betjening vha. et fladt nøglekort, der er let at have i lommen. Der er sædevarme på forsæderne og tonede bagruder, så ikke alle og enhver umiddelbart kan se, hvad man har liggende bag i bilen. Fartpilot hører med – men ikke adaptiv. Regn- og lyssensor er med på listen ligesom p-sensorer såvel som el-sideruder for og bag, samt en 8” skærm i instrumentpanelet.

 

Og så var der for i alt 10.000 kroner ekstrainstalleret navigation, DAB-radio, mulighed for spejling af smarttelefon, Bluetooth, et bedre lydsystem og en telefonholder, der kan afmonteres, hvis man vil. Mindre nødvendigt er nok elektrisk p-bremse, midterarmlæn med et lille rum indbygget samt flyborde ved bagsædet. Prisen derfor er 8000 kroner.


Ekstraudstyr: Flyborde og smart telefonholder

 

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>
Læs også:
Test af Dacia Jogger TCe 110 7 sæder >>>
On-board video test: Dacia Jogger
Dacia Jogger er med plads til 7 personer temmelig rummelig, den er også yderst fornuftigt prissat. Vi har i videoen testet udgaven med manuelt gear og 110-hestes benzinmotor. Fuld HD.



Model:

Dacia Jogger Hybrid Extreme

Listepris:

Kr. 299.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. benzinmotor. 94 hk, 148 Nm v. 3200 omdr./min. 1 elmotor, 46 hk og 1 elmotor, 20 hk, samlet drejningsmoment: 205 Nm. System: 140 hk, 352 Nm. CVT.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,0 sek./ 167 km/t/ 20,8 km/l/ 108 g/km.

Længde:

4,55 m.

Bagagerum:

160-565-1819 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 205/60-16 aluhjul. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fartpilot og fartbegrænser. Sædevarme på forsæder. 8” touch screen. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 2 x Isofix på 2. sæderække.


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt