Når vi ikke bare fastslår, at
det er få penge det koster, at transportere 7
personer i en Dacia Jogger, så skyldes det i al sin
enkelhed, at rimeligheden i at man skal betale
232.000 kroner for den billigste version og 300.000
kroner for den, vi har prøvekørt, ikke er entydig.
Sat i forhold til, hvad man får af regulært køretøj
i en Jogger, sammenlignet med alternativerne, er
prisen lav. Men…
Det handler mest om, at
priser ikke bare er priser på bilmarkedet lige nu.
Og det er i den grad styret af priserne på
elbilsmarkedet, og de er i al væsentlighed styret
af, hvad bilimportørerne og producenterne kan få
bilkøberne eller -brugerne til at betale. Men er
udbuddet stort, og er der mange biler på lager, så
er priskonkurrencen over en kam med til at gøre det
mere prisattraktivt at investere i en elbil. For den
enkelte bilkunde, altså.
Salget på vågeblus
Det har så ikke rykket så
meget i statistikkerne over indregistrerede biler.
Ude i Europa er salget af elbiler stort set sat på
vågeblus, for dér koster de stort set det samme som
i Danmark. Men ude i Europa sælges konventionelle
biler, der fortsat kører på en eller anden form for
brændstof, meget billigere end i Danmark.
Og så er vi tilbage hvor vi
startede: En Dacia Jogger er nemlig konventionel i
den forstand, at den er udstyret enten med en
110-hestes benzinmotor eller en 140 hestes
selvopladende hybridmotor. Men sammenligner vi med
prisen på den billigste Jogger i fx Frankrig,
betaler man i Renaults hjemland (og Dacia er som
bekendt Renaults billigmærke, selvom bilerne
fremstilles i Rumænien), kun omkring 150.000 kroner
for en 7-personers bil, og det er billigt. Det er
ingen elbiler i stand til at kunne hamle op med.
Billig trods alt
Ikke desto mindre: Selv sat i
forhold til de billigste multibiler med 7 sæder og
el-drift, er Jogger i Danmark billig. Også hvis man
vælger den dyre udgave, som inkluderer automatgear
og som sådan kørselsmæssigt kan sidestilles med en
elbil. Den kører oven i købet over 20 km/l, hvorved
prisen pr. kilometer havner på omkring 68 øre pr.
kilometer. Betaler man 3 kroner for en kWh, vil en
7-personers elbil koste omkring 10 øre mindre i
drift pr kørt kilometer.
Ved forsigtig kørsel nåede vi
et forbrugstal på 4,5 liter/100 km svarende til 22,2
km/l.
Men indrømmet, så hører
sammenligningen også op. For der er naturligvis stor
forskel på, hvad de enkelte biler tilbyder, og
selvsagt er den største forskel på en elbil og en
”ICE-bil” praktikken, givet af den tid, det tager at
påfylde mere energi. En Jogger har en 50-liters
benzintank, og den fylder man op på få minutter. En
elbil…ja det kan man dårligt angive en standard for,
da den varierer, påvirket af utallige forhold.
Hybrid klæder den
Vælger man den nye Dacia
Jogger, får man bil, der er en videreførelse af
Dacias tradition for 7-personers biler. Vi
prøvekørte den nye bil allerede for 2 år siden, men
det var inden den fik tilført den nye 140-hestes
selvopladende hybridmotor, som er et resultat af
Renault ejerskabet, og det klæder den ret godt.
Motoren er baseret på en 1,6
liters 4-cylindret benzinmotor, der i sig selv
præsterer 94 hestekræfter og et drejningsmoment på
148 Nm. Der trækkes på forhjulene, selvom
benzinmotoren, styret gennem CVT-gearet, suppleres
af to elmotorer, én på 20 hk og én på 46, som
imidlertid leverer 205 Nm i princippet over hele
omdrejningsskalaen. Sammenlagt disponerer man over
140 hk, og derfor kan den såkaldte fuld
hybrid-udgave med automatgear accelerere fra 0-100
km/t på blot 10 sekunder og køre 167 km/t på toppen.
Og ikke uvæsentligt: Holde et
forbrug på 20,8 km/l, som oven i købet er opnåeligt
med en blid speederfod. I øvrigt er den i stand til
at accelerere fra 80 til 120 km/t på 8,8 sekunder,
hvilket giver ekstra sikkerhed, når der er behov for
hurtige hastighedsændringer ved motorvejsfart.
Meget mere for merprisen
Dimensioner og
specifikationer på indretningen er identisk med
110-hestes udgaven med manuelt gear. Men for
merprisen på små 70.000 kroner inkluderer også en
god portion mere udstyr.
Stålfælgene er udskiftet med
alufælge. Bilen har, som reglerne kræver,
vognbaneassistent og skiltegenkendelse, som virker
hæderligt. Der er håndfri betjening vha. et fladt
nøglekort, der er let at have i lommen. Der er
sædevarme på forsæderne og tonede bagruder, så ikke
alle og enhver umiddelbart kan se, hvad man har
liggende bag i bilen. Fartpilot hører med – men ikke
adaptiv. Regn- og lyssensor er med på listen ligesom
p-sensorer såvel som el-sideruder for og bag, samt
en 8” skærm i instrumentpanelet.
Og så var der for i alt
10.000 kroner ekstrainstalleret navigation,
DAB-radio, mulighed for spejling af smarttelefon,
Bluetooth, et bedre lydsystem og en telefonholder,
der kan afmonteres, hvis man vil. Mindre nødvendigt
er nok elektrisk p-bremse, midterarmlæn med et lille
rum indbygget samt flyborde ved bagsædet. Prisen
derfor er 8000 kroner.
Ekstraudstyr: Flyborde og
smart telefonholder
|