- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BYD Seal U

 


Mit i en brydningstid: Seal U holder prisen


Af Søren Clauding – august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en god måneds tid siden, at vi prøvekørte den velvoksne BYD Seal U, men testrapporten blev sat lidt på stand-by, fordi umiddelbart efter testen indførte EU straftold på kinesiske biler. Vi ønskede, at se tiden lidt an, for en bils pris er ikke uvigtig i en vurdering, men nu har importøren meddelt, at prisen forbliver uændret. Hermed over til prøvekørslen…

 

BYD Seal U læner sig op ad den tidligere prøvekørte Seal. Men ikke mere end det. For hvor Seal er en sporty, kraftfuld firehjulstrukken landevejsracer, er Seal U på det nærmeste det diametralt modsatte. Seal U er godt nok ligeså lang (4,79 meter), men den er 20 cm højere, uden egentlig at være en SUV. Seal U har nemlig kun forhjulstræk, og frihøjden på 15 cm kan svært kategorisere den som en SUV.

 

Stor kabine, moderat bagageplads

Karrosseriformen kan til gengæld gøre det, men det nærmer sig en tvist om ord. Lad bilen være det, den er, for det kommer man bedst i mål med. BYD Seal U er med andre ord stor. Kabinepladsen imponerer, men træerne er ikke vokset ind i himlen, for selvom 552 liter bagageplads, der kan øges til 1440 liter, når bagsæderne lægges ned, er OK, er det ikke væsentlig forskelligt fra fx den populære Toyota RAV4, der er 20 cm kortere, og noget mindre end man finder i fx Honda CR-V, der er 9 cm kortere end Seal U.


 


Det har givetvis med forskellig tilgang til biler at gøre. I Kina ser man ofte anderledes på tingene, og det ser ud som om, at stor bagsædeplads på hjemmemarkedet er lig med luksus. Det er også helt fint, hvis det er den slags luksus, man ønsker. På den anden side har Seal U ingen frunk, så de ”obligatoriske” ladekabler skal lægges i det konventionelle bagagerum. Til den bekræftede pris på 340.000 kroner er det dog meget bil, man får for pengene.

 

Sæde-kompromis

Forsæderne virker umiddelbart robuste og gode, men man bør være omhyggelig med at prøvesidde dem. De har nemlig faste nakkestøtter, hvilket for undertegnede betød, at når afstanden til pedaler og det justerbare rat var optimal, kunne jeg ikke få hovedet langt nok tilbage. Jeg endte op med en kompromisløsning, hvor forsæderyglænet var lænet mere bagud og sædet var lidt for tæt ved pedalerne. Det var i hvert fald ikke optimalt.


 


Og så er der dét med forhjulstrækket. Faktisk er det en god idé, for i årtier er træk på forhjulene blevet prist som den sikre løsning. Måske ikke den sportslige, men den mest stabile, som føreren af en bil har mest glæde af, hvis der opstår en kritisk situation under kørslen. Derfor er de op til 218 hestekræfter, som motoren – øjensynlig en permanent magnet synkron elmotor – kan levere i kombination med et drejningsmoment på 330 Nm rigeligt til at drive bilen.



Stram men ingen racer

0-100 km/t kan ske på 9,6 sekunder og topfarten er 175 km/t, hvilket begge dele er godkendt. BYD Seal U er nemlig på ingen måde en racerbil. Dens affjedring er ellers ret stram, faktisk mere stram end hvad der klæder bilen. Og da det ikke kan retfærdiggøres af de mange kræfter, må det være vægten på over 2,2 tons inklusive fører, man forsøger at håndtere med de stive fjedre – i øvrigt i kombination med 235/50-19 lavprofildæk.



Den har et multilink baghjulsophæng, hvilket er med til at stabilisere bagenden gennem hurtigere kurver. Men bilen har generelt, så snart man er lidt oppe i fart, nogle ubestemmelige langsgående vippebevægelser. Vores gæt er, at de skabes af elmotoren, som det er vanskeligt at fastholde på et bestemt omdrejningstal. Undertegnede har oplevet noget lignende for nogle år siden, men kan sandt at sige ikke erindre i hvilken bil.

 

Et spørgsmål om følsomhed

I praksis føles det som om, at bilen (naturligt) vipper bagover ved acceleration og (ligeså naturligt) forover ved deceleration. Men når man benytter en elmotor som drivkraft, og omdrejningshastigheden ikke er konstant (hvad den vanskeligt kan være på især en ujævn kørebane), eller har en præcis computerstyrede regulering af forløbet, opstår den vippende bevægelse i takt med ændringerne i omdrejningstallet – tror vi. Det er dog ikke en sikkerhedsmæssig faktor og det er kun generende, hvis man er følsom overfor det.

 

Dertil kommer en ualmindelig dominant vognbaneassistent, som vi aldrig fandt ud af hvordan kunne deaktiveres. Det er omvendt jo heller ikke meningen, at den skal sættes ud af drift, men den var ikke særlig behagelig at køre med.

 

Præcis forbrugsangivelse

Litium-ion batteriet er selvsagt bygget af BYD selv. Det er på 512 Volt, 87 kWh og vejer i sig selv 588 kg. Det kan lades med 11 kW vekselstrøm og 140 kW jævnstrøm. 10-80 procent af batterikapaciteten klares på 43 minutter, alt imens 30-80 procent klares på blot 28 minutter, oplyser BYD.

 

Forbrugstallet er på 20,5 kWh/100 km, hvilket passer præcist til bilens egen energiforbrugs beregning. Da vi overtog bilen til test var batteriet fuldt opladet, og den computer beregnede rækkevidde var 500 km. Efter 100 km kørsel var den beregnede restrækkevidde 400 km. Det kan dårligt gøres bedre – men temperaturforholdene var også ideelle omkring 20-22 grader Celcius.

 

Den prøvekørte version havde betegnelsen ”Design”, som står for de 20.000 kroner oven i prisen på basisudgaven (Comfort). Foruden et større batteri (Comfort udgaven har 71,8 kWh til rådighed) inkluderer udstyret bl.a. flerfarvet ambientlys, et udmærket luftrensningssystem, der kompenserer for at ikke biler kører på el, head-up-display, trådløs opladningsmulighed for to smartphones samtidig, V2L adapter, en ultraskarp roterbare 15,6” skærm, Android Auto, Apple Carplay, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg og minsandten om ikke et 12V udtag også har sneget sig ind i instrumenteringen – tak for det.



Det store rum i kidterkonsollen skjuler en Emmergency-hammer, der kan benyttes til at knuse forruden i ulykkestilfælde.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre BYD prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: BYD Seal U Design

Vi har prøvekørt den halvhøje, forhjulstrukne fuldt elektriske crossover, BYD fra Kina. Den har mange fine features, men også nogle løsninger og køreegenskaber ikke mindst, som er lettere usædvanlige. Se selv. Fuld HD.




Model:

BYD Seal U Design

Listepris:

Kr. 339.995

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron el-motor. 218 hk, 340 Nm. Forhjulstræk. 87 kWh 512 Volt litium-ion batteri. Opladning: AC: 11 kW, DC: 140 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Rækkevidde (WLTP):

9,6 sek./ 175 km/t./ 20,5 kWh/100 km. 500 km.

Længde/ Højde:

4,79/ 1,67 m

Frihøjde: 150 mm

Bagagerum:

490 liter

Værd at bemærke:

235/50-19 letmetalhjul. 2-zone klimaanlæg. 15,6" rotationsskærm. Head-up Display. Trådløsopladning af to mobiltelefoner, der kan. 12V udtag. Nøglefri betjening. Bakkamera. Panoramaglastag. 360 grader kamera. 6 års garanti. 8 års garanti på batteriet.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt