- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BYD Dolphin Comfort

Fin kompakt-el til attraktiv pris


Af Søren Clauding – marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen tvivl om, at BYD Dolphin er en fin kompakt bil, i hvert fald sat i forhold til den aktuelle pris. Men uroen på markedet for elbiler med uforudsigelig prissætning vil hurtigt kunne gøre ordene til skamme. Men fin er den, hvilket også var en grund til, at den lille kinesiske delfin blev nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2024.

 

Den var faktisk også undertegnedes valg. At den ikke kørte med titlen, er så en anden sag, men at blive nomineret er i sig selv en anerkendelse. Antallet af mindre elbiler er nemlig begrænset, men omvendt skal man ikke lægge meget oven i basisprisen på (aktuelt) 235.000 kroner, før man får mere bil for pengene. Så helt grundliggende handler det som køber om, at se sig godt for, hvis man er på markedet for en elbil i denne prisklasse.

 

Garanti for garantien

Til syvende og sidst hænger man på det valg, man har truffet, i længere tid, uanset man vælger at købe eller lease. Og udsigten til, at elbiler er et investeringsprojekt med forventning til, at afgiftsrabatten fases ud i de kommende år, er nok også faset lidt ud for tiden, hvis man aflæser markedet rigtigt. Det er muligt, at rabatten udfases, men samtidig bliver teknologien bedre, og netop når det gælder elbiler, har den del ret stor betydning.

 

BYD Dolphin importeres i Danmark af den danske Nic Christiansen gruppe. Derfor kan man være sikker på, at der også i praksis er garanti på bilerne op til de 6 år/150.000 kilometer, der loves. Batteri-garantien er en sikkerhed for, at batteriet ikke har tabt alt for meget af kapaciteten efter i dette tilfælde 8 år. Men ret beset er netop det med batteri slitage og den gigantiske udgift, der er forbundet med udskiftning af batterier helt eller delvist, en faktor, man ikke kender til med konventionelle biler. Forringet batteri kapacitet betyder kortere rækkevidde.

 

Batteri eksperter

Men netop på grund af det, kan anskaffelsen af en prisbillig BYD Dolphin være en god idé, for så har man ikke så mange penge ude at svømme, man kan prøve at leve med en elbil, og så er det heller ikke dårligt, at BYD oprindeligt startede som batteri producent. De har stor erfaring i denne ret centrale del af en elbil, og deres avancerede ”blade” teknologi er en vigtig faktor for dem, der seriøst frygter en brændende elbil.

 

Og så ser delfinen jo også sjov og rigtig ud. Idéen med, ikke bare at kalde bilen Dolphin, altså delfin, hvis nogen måtte være i tvivl om det, er i sig selv sjov. Men at lade det intelligente havdyr inspirere til en række designmæssige detaljer, er ligeså intelligent et valg af inspirationskilde. Se billederne og vurder selv.


 

"Rummet" med bølgerne giver ikke rigtigt nogen mening.


Sort dæmper indtrykket

Det skal dog hurtigt indskydes, at den sorte farve, som indhyllede den prøvekørte Comfort version både indvendigt og udvendigt, ikke for alvor synliggør design-detaljerne som i de mere farverige versioner. Men de er der, og det hele er pænt skruet sammen.

 

Mere faktuel er en BYD Dolphin 4,29 meter lang, så den er kompakt, men ikke så lille som selv de største super-mini’er. Derved har man også fået plads til et 400 Volt 60,4 kWh batteri, og med et godt energiforbrugstal på 15,9 kWh/100 km opnår man en rækkevidde på 427 km iht. WLTP.

 

BYD oplyser ærligt (vi har dog ikke tjekket…) ,at batteriet vejer 420 kg. Ikke desto mindre har man kunnet holde bilens egenvægt på 1658 kg, og der er blevet plads til et multilink baghjulsophæng. De to ting tilsammen medvirker kraftigt til, at delfinen faktisk er sjov at køre – noget man sjældent for alvor kan sige om en elbil.

 

Mange kræfter

Det hjælper da også lidt på køredynamikken, at man har op til 204 hestekræfter til sin rådighed, leveret af en permanent magnet synkron elmotor, der også præsterer et drejningsmoment på 310 Nm. 0-100 km/t på 7 sekunder er den håndgribelige kvittering for motorkapaciteten. Dolphin kan oven i købet køre 160 km/t på toppen, men så holder rækkevidden næppe på nogen måde.


Motoren er placeret lavt i motorrummet. Det gavner tyngdepunktet og køreegenskaberne.


Dolphin har forhjulstræk, og samtidig med, at affjedringen kan håndtere de pænt mange hestekræfter, er den også rimeligt tilgivende. Støjen er moderat ved lav fart (da hører man kun den kunstige, skurrende lyd, som skal advare de svage trafikanter), men ved motorvejsfart er det lidt en anden sag. Det er dog helt normalt for biler i den prisklasse, af den slags, vel at mærke, der er betalt afgift for til den danske stat.

 

God plads og godt udstyr

Der er acceptabel plads i kabinen, og 345-1310 liter bagageplads er det også blevet til. Man skal dog sørge for, at have det hele med i bilen, for anhænger er ikke en option. Alt imens man til gengæld kan glæde sig over adaptiv fartpilot, 3,3 kW V2L, nøglefri betjening, varmepumpe med 1-zone klimaanlæg, elektrisk førersæde, sædevarme foran, et 360 grader kamera og en 12,9” skærm i midterkonsollen. Men den lille instrumentskærm bag rattet giver vi ikke meget for. Den er fiks nok, men halvdelen er på det nærmeste ulæseligt, når man har indtaget den rigtige siddestilling i førersædet.



Sidst, men ikke mindst, kan man oplade BYD Dolphin fra en 11 kW ladestander og der kan DC hurtiglades med op til 80 kW. Det giver en halv times lynladning fra 30-80 procent af batterikapaciteten og forventeligt noget længere opladningstid i yderområderne, når batteriet er enten næsten tomt eller næsten fyldt.


Andre BYD prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test video: BYD Dolphin 150 kW
Den er kompakt, den har et sjovt design, og er trods sin vægt også sjov at køre. Oplev resten under køreturen i den lille Delfin fra den kinesiske virksomhed, BYD. Fuld HD.



Model:

BYD Dolphin Comfort 150 kW

Listepris:

Kr. 235.000

Motor, transmission, batteri kapacitet (Brutto/Netto):

Permanent magnet synkron elmotor. 150 kW/204 hk. 310 Nm. Forhjulstræk. Litium-ion batteri, 60,4 kWh

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP)/ Ladeeffekt:

7,0 sek./ 160 km/t/ 427 km/ 15,9 Wh/km. 11 kW AC. 80 kW DC

Længde:

4,29 m.

Bagagerum:

345-1310 liter

Værd at bemærke:

El-førersæde. 1 zone Klimaanlæg. Varmepumpe. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 12,9” rotérbar touch screen.360 grader kamera. Sædevarme. 6 års garanti. 8 års garanti på batteriet.





205/50-17 hjul.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt