Der er ingen tvivl om, at BYD
Dolphin er en fin kompakt bil, i hvert fald sat i
forhold til den aktuelle pris. Men uroen på markedet
for elbiler med uforudsigelig prissætning vil
hurtigt kunne gøre ordene til skamme. Men fin er
den, hvilket også var en grund til, at den lille
kinesiske delfin blev nomineret til titlen Årets Bil
i Danmark 2024.
Den var faktisk også
undertegnedes valg. At den ikke kørte med titlen, er
så en anden sag, men at blive nomineret er i sig
selv en anerkendelse. Antallet af mindre elbiler er
nemlig begrænset, men omvendt skal man ikke lægge
meget oven i basisprisen på (aktuelt) 235.000
kroner, før man får mere bil for pengene. Så helt
grundliggende handler det som køber om, at se sig
godt for, hvis man er på markedet for en elbil i
denne prisklasse.
Garanti for garantien
Til syvende og sidst hænger
man på det valg, man har truffet, i længere tid,
uanset man vælger at købe eller lease. Og udsigten
til, at elbiler er et investeringsprojekt med
forventning til, at afgiftsrabatten fases ud i de
kommende år, er nok også faset lidt ud for tiden,
hvis man aflæser markedet rigtigt. Det er muligt, at
rabatten udfases, men samtidig bliver teknologien
bedre, og netop når det gælder elbiler, har den del
ret stor betydning.
BYD Dolphin importeres i
Danmark af den danske Nic Christiansen gruppe.
Derfor kan man være sikker på, at der også i praksis
er garanti på bilerne op til de 6 år/150.000
kilometer, der loves. Batteri-garantien er en
sikkerhed for, at batteriet ikke har tabt alt for
meget af kapaciteten efter i dette tilfælde 8 år.
Men ret beset er netop det med batteri slitage og
den gigantiske udgift, der er forbundet med
udskiftning af batterier helt eller delvist, en
faktor, man ikke kender til med konventionelle
biler. Forringet batteri kapacitet betyder kortere
rækkevidde.
Batteri eksperter
Men netop på grund af det,
kan anskaffelsen af en prisbillig BYD Dolphin være
en god idé, for så har man ikke så mange penge ude
at svømme, man kan prøve at leve med en elbil, og så
er det heller ikke dårligt, at BYD oprindeligt
startede som batteri producent. De har stor erfaring
i denne ret centrale del af en elbil, og deres
avancerede ”blade” teknologi er en vigtig faktor for
dem, der seriøst frygter en brændende elbil.
Og så ser delfinen jo også
sjov og rigtig ud. Idéen med, ikke bare at kalde
bilen Dolphin, altså delfin, hvis nogen måtte være i
tvivl om det, er i sig selv sjov. Men at lade det
intelligente havdyr inspirere til en række
designmæssige detaljer, er ligeså intelligent et
valg af inspirationskilde. Se billederne og vurder
selv.
"Rummet" med bølgerne giver
ikke rigtigt nogen mening.
Sort dæmper indtrykket
Det skal dog hurtigt
indskydes, at den sorte farve, som indhyllede den
prøvekørte Comfort version både indvendigt og
udvendigt, ikke for alvor synliggør
design-detaljerne som i de mere farverige versioner.
Men de er der, og det hele er pænt skruet sammen.
Mere faktuel er en BYD
Dolphin 4,29 meter lang, så den er kompakt, men ikke
så lille som selv de største super-mini’er. Derved
har man også fået plads til et 400 Volt 60,4 kWh
batteri, og med et godt energiforbrugstal på 15,9
kWh/100 km opnår man en rækkevidde på 427 km iht.
WLTP.
BYD oplyser ærligt (vi har
dog ikke tjekket…) ,at batteriet vejer 420 kg. Ikke
desto mindre har man kunnet holde bilens egenvægt på
1658 kg, og der er blevet plads til et multilink
baghjulsophæng. De to ting tilsammen medvirker
kraftigt til, at delfinen faktisk er sjov at køre –
noget man sjældent for alvor kan sige om en elbil.
Mange kræfter
Det hjælper da også lidt på
køredynamikken, at man har op til 204 hestekræfter
til sin rådighed, leveret af en permanent magnet
synkron elmotor, der også præsterer et
drejningsmoment på 310 Nm. 0-100 km/t på 7 sekunder
er den håndgribelige kvittering for
motorkapaciteten. Dolphin kan oven i købet køre 160
km/t på toppen, men så holder rækkevidden næppe på
nogen måde.
Motoren er placeret lavt i
motorrummet. Det gavner tyngdepunktet og
køreegenskaberne.
Dolphin har forhjulstræk, og
samtidig med, at affjedringen kan håndtere de pænt
mange hestekræfter, er den også rimeligt tilgivende.
Støjen er moderat ved lav fart (da hører man kun den
kunstige, skurrende lyd, som skal advare de svage
trafikanter), men ved motorvejsfart er det lidt en
anden sag. Det er dog helt normalt for biler i den
prisklasse, af den slags, vel at mærke, der er
betalt afgift for til den danske stat.
God plads og godt udstyr
Der er acceptabel plads i
kabinen, og 345-1310 liter bagageplads er det også
blevet til. Man skal dog sørge for, at have det hele
med i bilen, for anhænger er ikke en option. Alt
imens man til gengæld kan glæde sig over adaptiv
fartpilot, 3,3 kW V2L, nøglefri betjening,
varmepumpe med 1-zone klimaanlæg, elektrisk
førersæde, sædevarme foran, et 360 grader kamera og
en 12,9” skærm i midterkonsollen. Men den lille
instrumentskærm bag rattet giver vi ikke meget for.
Den er fiks nok, men halvdelen er på det nærmeste
ulæseligt, når man har indtaget den rigtige
siddestilling i førersædet.
Sidst, men ikke mindst, kan
man oplade BYD Dolphin fra en 11 kW ladestander og
der kan DC hurtiglades med op til 80 kW. Det giver
en halv times lynladning fra 30-80 procent af
batterikapaciteten og forventeligt noget længere
opladningstid i yderområderne, når batteriet er
enten næsten tomt eller næsten fyldt.
|