- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BMW iX2 xDrive30 M Sport

Agil, kraftfuld og kompakt SUV

 - trods sine 2,1 tons


Af Søren Clauding – maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når der tales elbiler, er rækkevidde et uundgåeligt tema. Efter undertegnedes opfattelse er det vigtigste tema imidlertid bilens evner til, i enhver sammenhæng at klare de udfordringer, en hvilke som helst bil skal håndtere: Dens evner til at køre, komfortabelt, sportsligt, hvis det er formålet, og sikkert. Sikkerhed er et bredt begreb, men det er vigtigt, at en bil har gode kørefærdigheder. Det kan faktisk i en kritisk situation være helt afgørende for udfaldet.

 

Hos BMW har man formentlig de samme mål. For samtidig med, at man er med på den elektriske bølge, omend udløbsdatoen for fremstilling af biler med forbrændingsmotorer indtil videre er skudt ud i det uvisse, har man øjensynlig arbejdet målrettet på at strømline køreegenskaberne. Og det er ikke let, når en bil vejer 2.100 kg.

 

Udnytter drivlinens muligheder

Der er ingen tvivl om, at en BMW iX2, hvis den var 500 kg lettere, ville være endnu mere agil, endnu mere styrevillig, og endnu bedre til køremæssigt at håndtere en kritisk situation. De fleste vil givet vis også føle en sådan bil mere sporty og sjovere at køre, hvis man altså har flair for den slags ting. Men iX2 i den prøvekørte xDrive 30 M Sport version er ret vellykket.

 

Den udnytter til fulde de mange øjeblikkelige kræfter, som elmotorer kan levere, dens affjedring er fint afbalanceret mellem komfort og sport. Og gennem kurverne er den ganske udmærket. Når den ikke er sublim, skyldes det ikke alene vægten, men også dens frihøjde på 16,7 cm. Man har dog kompenseret derfor ved dels at holde højden nede på 1,56 meter, dels ved at give den en multilink baghjulsophængning og ved at skabe et glimrende samspil mellem de to identiske elmotorer, der er anbragt mellem hjulene foran og bagi.



Kræfterne kompenserer

De er identiske, og bilens computer styrer samspillet. De kan hver især maksimalt levere 190 hestekræfter og et drejningsmoment på 247 Nm. Derfor kommer man ikke i en situation, hvor der er uforholdsmæssig meget kraft på den ene af akslerne, og sammen mestrer de en acceleration af iX2’eren til 100 km/t på 5,6 sekunder. Det kompenserer for en lidt lavere kurvehastighed. Man kan ganske enkelt komme hurtigere op i fart efter kurven.

 

Systemeffekten er 313 hestekræfter, og derved kan der, når det ønskes, lægges mere kraft ud på baghjulene, så man skaber en moderat overstyring (det illustreres meget godt undervejs i on-board videoen her på siden). med grænsende til en sportslig fornemmelse.

 

Fornuftigt energiforbrug

Foruden den moderate højde er det et klart plus, at BMW har holdt længden på iX2 nede på 4,55 meter med tilhørende moderate akselafstand. Og batteriet er da heller ikke så gigantisk. Det har en kapacitet på op til 64,8 kWh, hvilket rækker til 423 kilometers kørsel iht. WLTP. Hvordan det helt hænger sammen med et forbrug på 17,3 kWh/100 km, har BMW ikke forklaret, men det skyldes formentligt, at forbruger er højere ved næsten tomt og næsten fuldt batteri.

 

Opladning kan siden ske via en DC-lader med op til 130 kWh og med op til 11 kW vekselstrøm. Det er ikke så overvældende, men rækker nok for de fleste.



Dækkene bruger energi

Den prøvekørte bil var i øvrigt udstyret med 245/40-20 dæk i stedet for de standardmonterede 205/65-17 hjul, hvilket sammen med typiske forårstemperaturer på 13-16 grader kan være en forklaring på, at vi trods meget økonomisk kørsel ramte en rækkevidde beregnet på basis af reststrømmen, da vi satte bilen fra os, på omkring 400 km.

 

En BMW iX2 xDrive 30 er ikke billig. Den er prissat til 505.000 kroner, og så var den prøvekørte bil iklædt udstyr, som bragte den op på godt 615.000 kroner. Men kan man klare sig med mindre i enhver sammenhæng, kan man også blive kørende i en iX2 for 430.000 kroner. Prisforskellene er ikke så store, hvilket især skyldes, at der fortsat gives en klækkelig afgiftsrabat på biler i denne prisklasse.



Alsidig og lækker

Men man får rigtig meget god bil for pengene, ikke alene en bil, der kører godt. Bagagerummet bidrager med 525-1400 liter til læssekapaciteten, og man må køre med en anhænger på op til 1200 kg. Det hele er lækkert pakket ind i den seneste BMW design-stil og basisudstyret er ganske godt.

 

Ekstraudstyret omfattede bl.a., foruden godt 8000 kroner for 20” fælgene, panoramaglastag til små 17.000, tagræling til 4000 kroner og ikke mindst innovations-pakken til godt 42.000 kroner. Head-up Display er næsten et must i en bil som denne, og det er da også inkluderet i listen over ekstraudstyrspakker.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test: BMW iX2 xDrive 30
Over 300 hestekræfter, firehjulstræk, et godt udseende - og fuldt elektrisk. Vi har kørt den nye BMW iX2 xDrive 30 på snoede grusveje. Fuld HD.




Model:

BMW iX2 xDrive30 M Sport

Listepris:

Kr. 505.000

Motor og transmission:

2 stk. excided synkron el-motorer: For: 190 hk, 247 Nm. Bag: 190 hk. 247 Nm. System: 313 hk. 494 Nm. 64,8 kWh 330. Opladning: AC: 11 kW, DC: 130 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP): Rækkevidde (WLTP):

5,6 sek./ 180 km/t./ 17,3 kWh/100 km. 423 km.

Længde/ Højde:

4,55/ 1,56 m

Frihøjde 16,7 cm

Bagagerum:

525-1400 liter

Værd at bemærke:

17” letmetalfælge (standard). Testbilen: 245/40-20 aluhjul. Adaptiv LED. 2-zone klimaanlæg. Automatisk bagklap, Parking Assistant inkl. bakkeassistent med panoramaview, Connected Music, Apple CarPlay), BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation, akustisk fodgængerbeskyttelse alarm, elektriske sidespejle, antiblænd bakspejl, lyddæmpende glas i sideruder, adaptive LED-forlygter, fjernlysassistent, trådløs opladning af mobilen).










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt