Når der tales elbiler, er rækkevidde et uundgåeligt
tema. Efter undertegnedes opfattelse er det
vigtigste tema imidlertid bilens evner til, i enhver
sammenhæng at klare de udfordringer, en hvilke som
helst bil skal håndtere: Dens evner til at køre,
komfortabelt, sportsligt, hvis det er formålet, og
sikkert. Sikkerhed er et bredt begreb, men det er
vigtigt, at en bil har gode kørefærdigheder. Det kan
faktisk i en kritisk situation være helt afgørende
for udfaldet.
Hos BMW har man formentlig de samme mål. For samtidig
med, at man er med på den elektriske bølge, omend
udløbsdatoen for fremstilling af biler med
forbrændingsmotorer indtil videre er skudt ud i det
uvisse, har man øjensynlig arbejdet målrettet på at
strømline køreegenskaberne. Og det er ikke let, når
en bil vejer 2.100 kg.
Udnytter drivlinens muligheder
Der er ingen tvivl om, at en BMW iX2, hvis den var 500
kg lettere, ville være endnu mere agil, endnu mere
styrevillig, og endnu bedre til køremæssigt at
håndtere en kritisk situation. De fleste vil givet
vis også føle en sådan bil mere sporty og sjovere at
køre, hvis man altså har flair for den slags ting.
Men iX2 i den prøvekørte xDrive 30 M Sport version
er ret vellykket.
Den udnytter til fulde de mange øjeblikkelige kræfter,
som elmotorer kan levere, dens affjedring er fint
afbalanceret mellem komfort og sport. Og gennem
kurverne er den ganske udmærket. Når den ikke er
sublim, skyldes det ikke alene vægten, men også dens
frihøjde på 16,7 cm. Man har dog kompenseret derfor
ved dels at holde højden nede på 1,56 meter, dels
ved at give den en multilink baghjulsophængning og
ved at skabe et glimrende samspil mellem de to
identiske elmotorer, der er anbragt mellem hjulene
foran og bagi.
Kræfterne kompenserer
De er identiske, og bilens computer styrer samspillet.
De kan hver især maksimalt levere 190 hestekræfter
og et drejningsmoment på 247 Nm. Derfor kommer man
ikke i en situation, hvor der er uforholdsmæssig
meget kraft på den ene af akslerne, og sammen
mestrer de en acceleration af iX2’eren til 100 km/t
på 5,6 sekunder. Det kompenserer for en lidt lavere
kurvehastighed. Man kan ganske enkelt komme
hurtigere op i fart efter kurven.
Systemeffekten er 313 hestekræfter, og derved kan der,
når det ønskes, lægges mere kraft ud på baghjulene,
så man skaber en moderat overstyring (det
illustreres meget godt undervejs i on-board videoen
her på siden). med grænsende til en sportslig
fornemmelse.
Fornuftigt energiforbrug
Foruden den moderate højde er det et klart plus, at BMW
har holdt længden på iX2 nede på 4,55 meter med
tilhørende moderate akselafstand. Og batteriet er da
heller ikke så gigantisk. Det har en kapacitet på op
til 64,8 kWh, hvilket rækker til 423 kilometers
kørsel iht. WLTP. Hvordan det helt hænger sammen med
et forbrug på 17,3 kWh/100 km, har BMW ikke
forklaret, men det skyldes formentligt, at forbruger
er højere ved næsten tomt og næsten fuldt batteri.
Opladning kan siden ske via en DC-lader med op til 130
kWh og med op til 11 kW vekselstrøm. Det er ikke så
overvældende, men rækker nok for de fleste.
Dækkene bruger energi
Den prøvekørte bil var i øvrigt udstyret med 245/40-20
dæk i stedet for de standardmonterede 205/65-17
hjul, hvilket sammen med typiske forårstemperaturer
på 13-16 grader kan være en forklaring på, at vi
trods meget økonomisk kørsel ramte en rækkevidde
beregnet på basis af reststrømmen, da vi satte bilen
fra os, på omkring 400 km.
En BMW iX2 xDrive 30 er ikke billig. Den er prissat til
505.000 kroner, og så var den prøvekørte bil iklædt
udstyr, som bragte den op på godt 615.000 kroner.
Men kan man klare sig med mindre i enhver
sammenhæng, kan man også blive kørende i en iX2 for
430.000 kroner. Prisforskellene er ikke så store,
hvilket især skyldes, at der fortsat gives en
klækkelig afgiftsrabat på biler i denne prisklasse.
Alsidig og lækker
Men man får rigtig meget god bil for pengene, ikke
alene en bil, der kører godt. Bagagerummet bidrager
med 525-1400 liter til læssekapaciteten, og man må
køre med en anhænger på op til 1200 kg. Det hele er
lækkert pakket ind i den seneste BMW design-stil og
basisudstyret er ganske godt.
Ekstraudstyret omfattede bl.a., foruden godt 8000 kroner for 20” fælgene,
panoramaglastag til små 17.000, tagræling til 4000
kroner og ikke mindst innovations-pakken til godt
42.000 kroner. Head-up Display er næsten et must i
en bil som denne, og det er da også inkluderet i
listen over ekstraudstyrspakker.
|