Det ligger undertegnede
fjernt, at omtale noget som ”verdens bedste” eller
”verdens dårligste” eller formidle andre lignende
ekstreme vurderinger. Måske er det grunden til det
indføjede “måske” i overskriften. Men et faktum er
det, at køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport
versionen af BMW X5 er noget nær det bedste, jeg til
dato har prøvet i mange år, altså blandt SUV'er.
Begejstringen er med andre
ord ikke til at skjule. Men vurderingen har ikke at
gøre med, om det er godt eller dårligt med en
plug-in drivline. Den del har som altid at gøre med
behov, økonomi og mange andre forhold. Men bilen som
SUV er så velkørende, at det grænser til det
ubeskrivelige.
Lille anmærkning
Eneste lille anmærkning er
ved præcisions vinkelparkering, hvor man fx gerne
vil parkere den næsten 5 meter lange bil så tæt ved
en mur eller et hegn som muligt. Men fordi bilen som
udgangspunkt overlader langsom kørsel til elmotoren,
og den med sine 280 Nm er ret så håndfast, når man
træder lidt på speederen, kan manøvren, hvor
nødstoppet overrules, ende galt.
Den skal i hvert fald udføres
med stor forsigtighed. Og det til trods for, at det
maksimale elektriske drejningsmoment først nås ved
100 elmotoromdrejninger pr. minut. Det kunne vel
løses ved at reducere speederfølsomheden ved
krybe-tempo, men som nævnt: Det er den eneste
anmærkning.
Suveræn på landevejen
Men køreegenskaberne, når man
altså har undladt at køre bilen ind i en mur, er
intet mindre end suveræne. Det til trods for, at
bilen er tung som var den en fuldbestykket elbil.
Godt 2,4 tons vejer den, og det ville normalt ende
op i alt mulig andet end agile, underholdende
kørefærdigheder. Ikke desto mindre minder
køreegenskaberne i stor stil om dem, man oplever i
en Rolls-Royce Phantom, som jo også en gigantisk
personbil.
Fælles for de to er da også
deres herkomst, altså BMW, og begge har en
fabelagtig luftaffjedring, men en Phantom er ikke en
SUV. Og en SUV stiller andre krav til de tekniske
løsninger, bl.a. fordi BMW er tro imod SUV-begrebet
og udstyret bilen med dobbelte wishbone
forhjulsophæng, en avanceret multilink
baghjulsophængning, mulighed for at justere
frihøjden på som udgangspunkt 21,4 cm, så bilen kan
løftes eller sænkes efter behov, givet den træk på
alle fire hjul og gjort den i stand til, at køre i
op til en halv meter dybt vand.
En ægte parallelhybrid
Og så er der sammenbygningen
af en 3-liters 6-cylindret twin-turbo rækkemotor på
313 hk og 450 Nm, en 197 hestes synkron elmotor og
en 8-trins steptronic automatgearkasse. BMW har
skabt en ægte parallelhybrid, optimal for
distribueringen af de i alt op til 489 hestekræfter
og 700 Nm på de fire trækkende hjul. Det er en
optimal løsning, og den er udført til perfektion.
Kraftige afstivninger i bl.a.
motorrummet er med til at sikre en høj
vridningsstabilitet, som smitter direkte af på
køreegenskaberne.
On-board videoen giver en vis
fornemmelse af køreegenskaberne, deres store
alsidighed og den præcision og lethed, hvormed bilen
kan håndteres. I ord handler det netop om lethed.
Den er så let at køre, så tillidsskabende og selv
den kraftige vind med til tider ret voldsomme
vindstød, som vi også havde anledning til at opleve
under testen, var næsten umærkelig. Utvivlsomt har
de store 20” alu-hjul med en bredde på hhv. 275 og
305 mm for og bag også en del af æren.
Stort batteri
BMW X5 xDrive 50e M Sport er
en plug-in hybrid. Og kan man bruge dens særlige
egenskaber, er det væsentligt at vide, at batteriet
er ret stort, hvilket forklare noget af bilens vægt.
Det er på 29,6 kWh, hvoraf de 25,7 kWh er
tilgængelige for kørslen. Det er på blot 238 Volt og
er placeret delvist under gulvet, delvist under
bagsædet, Det giver mulighed for op til 96 kilometer
elektrisk kørsel (WLTP) og placeringen sikrer gode
pladsforhold, herunder et bagagerum på 500-1720
liter.
En af hemmelighederne er den
ret store højde på 1,76 meter. Det er naturligvis
ikke optimalt med henblik på energiforbruget, og
nej, vi har ikke foretaget specifikke målinger.
Beregner man energiforbruget på baggrund af de
elektriske specifikationer, ender man på omkring 27
kWh pr. 100 kilometer. Men noget for noget.
Størrelsen gør det også muligt og tilladt at køre
med en anhænger på 2,7 tons.
Udstyr og lommefilosofi
M Sport udstyret, omfatter
foruden en lidt mere spændstig, men bestemt ikke
ukomfortabel tilgang til affjedringen, en mængde
sportslige elementer og udstyrer inkluderer bl.a.
elektrisk indstillelige forsæder, Head-up Display,
elvarme i sæder for og bag, i rattet og i armlænene.
Kopholderen i midterkonsollen kan varmes op og køles
af, og rigtig mange funktioner kan kontrolleres via
stemmestyring. Underholdningen vil et godt Harmon
Kardon lydanlæg kunne stå for, og så har X5eren
naturligvis både nøglefri betjening og meget fine
LED matrix forlygter.
Sidst men desværre ikke
mindst: Prisen. Til trods for, at plug-in hybrider
fortsat afgiftsfavoriseres, er listeprisen 1.241.172
kroner. Sat i forhold til, hvad elbiler i samme
kaliber koster, kan prisen synes høj, men så kan man
jo glæde sig over, at man bidrager lidt til
statskassen. På nære markeder som fx det britiske og
det tyske er prisen for en tilsvarende bil omkring
700.000 kroner. Og det gælder de pågældende steder
også for elbiler i samme kategori.
Fordi BMW'en er så god, er den også et eksempel på, at
den frygt, man visse steder i Europa nærer for at
blive overrendt af biler af først og fremmest
fjernøstlig oprindelse, på den lange bane nok er
ubegrundet. Men ting koster penge, og gode ting er
ofte de dyreste. Det må vist være lommefilosofi på
højere niveau…
På grund af årstiden var hjulene udrustet med
275/45-20 vinterdæk både for og bag. I sommerdress
er baghjulene bredere.
|