Biltest i et vadested… nej,
en Volvo V60 er med sine 14,2 cm frihøjde på ingen
måde en off-roader, selvom den præsterer en
vadedybde på 25 cm. Men da vi efter i fire år ikke
havde siddet bag rattet i en V60, satte den trods
alt stadig ret nye plug-in hybrid version på prøve,
skete det nogenlunde i skiftet fra Modelår 23 til
Modelår 24. Og ”24” kommer jo nok ud fra
fremtidsperspektivet til at passe i praksis, uden i
øvrigt at skulle forholde os til leveringstider.
Så testen fandt sted i
vadestedet og tager udgangspunkt i en V60 Recharge
T6 AWD Plus Bright anno 2023. Det nærmeste, man kan
komme på den aktuelle prisliste er en T6 Plus, som
er prissat til 549.000 kroner. Næste niveau er en
Ultimate til 600.000 kroner. Men egentlig var det
ikke det, der var det interessante ved den aktuelle
test.
Tre interessante dele
Interessant var tre dele:
Dels, at V60 anno 2022/2023 ikke er væsensforskellig
fra den, vi prøvede i 2019. Dels, at Google er
blevet IT-leverandør også til V60 og dels, at den nu
leveres med en plug-in drivline, som iøvrigt er mere
moderat end den, vi for nylig prøvede i S90, som
også vil kunne fås til V60 – altså modelår 24…
At Volvo så ikke alene med
modelåret, men også bilens hjulbestykning var på
forkant, var måske nok uventet, men gav en
overraskende mulighed for at afprøve dens
vejegenskaber med sommerdæk ved omkring nul grader
Celcius. Det må siges, også at være en test i
vadestedet. Og: Nej, det er ikke optimalt at køre md
sommerdæk om vinteren, men det sendte på den anden
side et klart signal om bilens kørebalance.
235/45-18 sommerhjul gav
takket være all wheel drevet et forbavsende godt
vejgreb i det kolde vejr - men vinterdæk er de nu
ikke.
All Wheel Drive
Bilen har nemlig træk på alle
fire hjul, hvor elmotoren på 145 hestekræfter tager
sig af baghjulene. På glat vej med sommerdæk gav det
iblandt nogle fjantede slag med bagenden, for én
ting er 145 hestekræfter, et andet er de medfølgende
309 Nm. De tager fat, men det gør forhjulene
heldigvis også, og så havde bilen forbavsende godt
vejgreb, selv på glat vej. Det skal dog ikke være en
undskyldning for at køre med sommerdæk året rundt,
det må man vente med til klimaforandringerne har
udslettet den sidste snært af nordisk vinter, og det
tager forhåbentlig et stykke tid endnu…
Og så kan man jo glæde sig
til, hvis man vælger en V60 med den nye 310 hestes
benzinmotor i maskinrummet i stedet for den testede
253-hestes maskine, at der er flere kræfter til at
trække forenden fremad, når bagenden begynder at
røre på sig. Men det dur altså heller ikke som
undskyldning: Vinterdæk om vinteren, sommerdæk om
sommeren, venligst. Eller helårsdæk året rundt,
hvilket faktisk under omskiftelige vejrforhold er en
udmærket løsning, viser vores erfaringer.
Spændstig komfortabel
Hvad angår bilens generelle
kørefærdigheder og vægtforhold er de som nævnt ret
uændret, og også ret ens, uanset hvilken af de
motorstærke versioner man vælger. Volvos
specifikationer er ikke præcist angivet, men V60 med
træk på alle fire hjul vejer omkring 2 tons, plug-in
eller ikke plug-in, så det er ikke overraskende at
bilerne kører så ens. Affjedringen bærer præg af
Volvos kinesiske tilhørsforhold og minder meget om
det, vi oplever i andre kinesiske premium-biler, om
end Volvo udgaven mere er i den spændstige ende. Det
klæder den godt og harmonerer med et yderst lavt
støjniveau. En del af hemmeligheden ligger i de
avancerede flere-leds McPherson forhjulsophæng og de
effektive multilink baghjulsophæng.
Plug-in versionen har på
papiret visse brændstoføkonomiske fordele. Den
officielle elektriske WLTP rækkevidde med det 11,6
kWh store batteri er 50 kilometer og den forbruger
fra 17,4 til 20 kWh pr. kørte 100 kilometer. I koldt
vejr er 50 kilometer oven i købet realistisk. Hvor
langt den kører på benzin med nul strøm på batteriet
gav skiftende vejrforhold ikke et realistisk billede
af. Men da 18,8 kWh er den nye standard på hybrid
batteriet, kan virkeligheden i fremtiden hurtigt
være en anden: Længere elektrisk rækkevidde – 88 km
– men også flere kg at slæbe rundt på.
Andre forbedringer
I øvrigt forøges
ladehastigheden med de nye batteri fra de nuværende
3,7 kWh, som er ret langsomt, til 6,4 kW. Og så må
en V60 plug-in trække en anhænger på 2 tons.
Samarbejdet med Google giver
god mening, som vi også oplevede det med S90. Men
det er fortsat underligt, at man har bibeholdt
knapper på rattet, der er uvirksomme, fordi
styresystemet nu dirigeres fra 12,3” skærmen i
midterkonsollen. Hvorfor så ikke fastholde begge
muligheder? For sandt at sige er det ofte
hensigtsmæssigt, at vælge fx kørehjælpemidler fra
rattet i stedet for fra en berøringsskærm.
Fra Plus udstyrslisten skal
især nævnes el-justerbare forsæder med hukommelse,
meget fine LED forlygter og fra basislisten byder
bilen også bl.a. på el-bagklap, el-nedfældelige
nakkestøtter på bagsæderne, forlygtevaskere,
nøglefri betjening, elektrisk kabinevarmer og 2-zone
klimaanlæg med fugtighedssensor.
|