- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Volvo V60 Recharge

T6 AWD Plus


Biltest i et vadested var ikke helt umuligt


Af Søren Clauding – april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest i et vadested… nej, en Volvo V60 er med sine 14,2 cm frihøjde på ingen måde en off-roader, selvom den præsterer en vadedybde på 25 cm. Men da vi efter i fire år ikke havde siddet bag rattet i en V60, satte den trods alt stadig ret nye plug-in hybrid version på prøve, skete det nogenlunde i skiftet fra Modelår 23 til Modelår 24. Og ”24” kommer jo nok ud fra fremtidsperspektivet til at passe i praksis, uden i øvrigt at skulle forholde os til leveringstider.

 

Så testen fandt sted i vadestedet og tager udgangspunkt i en V60 Recharge T6 AWD Plus Bright anno 2023. Det nærmeste, man kan komme på den aktuelle prisliste er en T6 Plus, som er prissat til 549.000 kroner. Næste niveau er en Ultimate til 600.000 kroner. Men egentlig var det ikke det, der var det interessante ved den aktuelle test.

 

Tre interessante dele

Interessant var tre dele: Dels, at V60 anno 2022/2023 ikke er væsensforskellig fra den, vi prøvede i 2019. Dels, at Google er blevet IT-leverandør også til V60 og dels, at den nu leveres med en plug-in drivline, som iøvrigt er mere moderat end den, vi for nylig prøvede i S90, som også vil kunne fås til V60 – altså modelår 24…

 

At Volvo så ikke alene med modelåret, men også bilens hjulbestykning var på forkant, var måske nok uventet, men gav en overraskende mulighed for at afprøve dens vejegenskaber med sommerdæk ved omkring nul grader Celcius. Det må siges, også at være en test i vadestedet. Og: Nej, det er ikke optimalt at køre md sommerdæk om vinteren, men det sendte på den anden side et klart signal om bilens kørebalance.


235/45-18 sommerhjul gav takket være all wheel drevet et forbavsende godt vejgreb i det kolde vejr - men vinterdæk er de nu ikke.


All Wheel Drive

Bilen har nemlig træk på alle fire hjul, hvor elmotoren på 145 hestekræfter tager sig af baghjulene. På glat vej med sommerdæk gav det iblandt nogle fjantede slag med bagenden, for én ting er 145 hestekræfter, et andet er de medfølgende 309 Nm. De tager fat, men det gør forhjulene heldigvis også, og så havde bilen forbavsende godt vejgreb, selv på glat vej. Det skal dog ikke være en undskyldning for at køre med sommerdæk året rundt, det må man vente med til klimaforandringerne har udslettet den sidste snært af nordisk vinter, og det tager forhåbentlig et stykke tid endnu…

 

Og så kan man jo glæde sig til, hvis man vælger en V60 med den nye 310 hestes benzinmotor i maskinrummet i stedet for den testede 253-hestes maskine, at der er flere kræfter til at trække forenden fremad, når bagenden begynder at røre på sig. Men det dur altså heller ikke som undskyldning: Vinterdæk om vinteren, sommerdæk om sommeren, venligst. Eller helårsdæk året rundt, hvilket faktisk under omskiftelige vejrforhold er en udmærket løsning, viser vores erfaringer.



Spændstig komfortabel

Hvad angår bilens generelle kørefærdigheder og vægtforhold er de som nævnt ret uændret, og også ret ens, uanset hvilken af de motorstærke versioner man vælger. Volvos specifikationer er ikke præcist angivet, men V60 med træk på alle fire hjul vejer omkring 2 tons, plug-in eller ikke plug-in, så det er ikke overraskende at bilerne kører så ens. Affjedringen bærer præg af Volvos kinesiske tilhørsforhold og minder meget om det, vi oplever i andre kinesiske premium-biler, om end Volvo udgaven mere er i den spændstige ende. Det klæder den godt og harmonerer med et yderst lavt støjniveau. En del af hemmeligheden ligger i de avancerede flere-leds McPherson forhjulsophæng og de effektive multilink baghjulsophæng.

 

Plug-in versionen har på papiret visse brændstoføkonomiske fordele. Den officielle elektriske WLTP rækkevidde med det 11,6 kWh store batteri er 50 kilometer og den forbruger fra 17,4 til 20 kWh pr. kørte 100 kilometer. I koldt vejr er 50 kilometer oven i købet realistisk. Hvor langt den kører på benzin med nul strøm på batteriet gav skiftende vejrforhold ikke et realistisk billede af. Men da 18,8 kWh er den nye standard på hybrid batteriet, kan virkeligheden i fremtiden hurtigt være en anden: Længere elektrisk rækkevidde – 88 km – men også flere kg at slæbe rundt på.



Andre forbedringer

I øvrigt forøges ladehastigheden med de nye batteri fra de nuværende 3,7 kWh, som er ret langsomt, til 6,4 kW. Og så må en V60 plug-in trække en anhænger på 2 tons.

 

Samarbejdet med Google giver god mening, som vi også oplevede det med S90. Men det er fortsat underligt, at man har bibeholdt knapper på rattet, der er uvirksomme, fordi styresystemet nu dirigeres fra 12,3” skærmen i midterkonsollen. Hvorfor så ikke fastholde begge muligheder? For sandt at sige er det ofte hensigtsmæssigt, at vælge fx kørehjælpemidler fra rattet i stedet for fra en berøringsskærm.



Fra Plus udstyrslisten skal især nævnes el-justerbare forsæder med hukommelse, meget fine LED forlygter og fra basislisten byder bilen også bl.a. på el-bagklap, el-nedfældelige nakkestøtter på bagsæderne, forlygtevaskere, nøglefri betjening, elektrisk kabinevarmer og 2-zone klimaanlæg med fugtighedssensor.


Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Volvo V60 T6 Recharge AWD Plus

Listepris:

Kr. 653.423

Motor og transmission:

4 cyl 2 l. turbo benzinmotor 253 hk. 350 Nm/1750-5000 omdr./min. El-motor, 145 hk, 309 Nm. System: 350 hk. 11,6 kWh litiumion batteri. 8-trins A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ elektrisk rækkevidde (WLTP):

5,4 sek./ 180 km/t/ 125 km/l/ 50 km.

Længde:

4,76 m.

Anhænger:  2000 kg

Bagagerum:

471 liter

Værd at bemærke:

Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg + el-kabinevarmer. Sædevarme. El-forsæder. Google Ass+Maps. 12.3" touch screen. Nøglefri betjening. El bagklap.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt