Bare fordi en bilmodel har 7
år på bagen, skal man ikke dømme den ude. Det er
Volvo S90 et godt eksempel på, lanceret i 2016 og
den er fortsat i god form. Bl.a. er den blevet
fornyet med Google Assistent og ikke mindst Google
Maps som den centrale del af vejvisningen med
tilhørende menubaserede skærmfunktioner. Pilene på
rattet er der dog stadig, dem har man ikke skiftet
ud.
Og det er egentlig lidt
pudsigt. Et par piletaster på rattet, som tidligere
kunne benyttes til at styre flere kørehjælpemidler,
er fuldt intakte, men uden funktion. Simpelthen
fordi skærmstyringen har fået overtaget. Nu foregår
det meste fra en 9,3” berøringsskærm i
midterkonsollen, og det virker ganske udmærket.
Hjemmevant
Især fordi Google er så
udbredt en platform. Arbejder man med Google til
daglig, er man hjemmevant, når man sætter sig bar
rattet. Det betyder meget, for selvom biler fortsat
for mange bilkøbere er en slags prestigeprojekt, er
det ikke uden betydning, at de fungere i dagligdagen
som man er vant til. Og det gør S90’eren.
Vi har ikke kørt en S90
siden lanceringen i 2016. Indrømmet, et par V90’ere
har sneget sig ind undervejs, naturligt nok, for
stationcars passe godt til dansk temperament og
tilhørende brandbeskatning. Dér kommer
afgiftsbegunstigelsen ind i tæt samarbejde med
plug-in hybrid-filosofien. Et stik i stikkontakten
og så spares der penge. Ikke så meget på energien,
men på købsafgiften. Som sådan er den prøvekørte
Volvo S90 med over 400 hestekræfter og et pænt
udstyr til at købe for 700.000 kroner.
Meget limousine og god
funktion
For de 700.000 kroner får
man rigtig meget ægte limousine for pengene. S90 er
knap 5 meter lang, bagsædepladsen er enorm,
bagagerummet har en rimelig kapacitet på 431 liter
(bagklappen er oven i købet elektrisk, det er
sjældent på biler med udvendigt bagagerum), og de
ekstra kg, som det mellemstore 15,3 kWh batteri med
tilhørende elektriske komponenter tilfører bilen,
bringer vægten op på godt 2100 kg – hvilket giver en
rolig kørsel, der er passende for en limousine.
At man så også kan sætte
2100 kg på trækkrogen er en funktionel gevinst, som
vidner om Volvos oprindelse. Det kan godt være, at
de kinesiske ejere blander sig i udviklingen og
vægtningen af bilens egenskaber – det ved vi faktisk
ikke noget konkret om – men visse grundliggende
egenskaber røres der ikke ved. Og det er faktisk
meget godt.
T8 lig med masser af
kræfter
Da vi tidligere prøvekørte
V90 med plug-in hybrid drivline (det var i december
2021) var prisen også meget attraktiv. Dengang var
bilen en T6, hvilket oversat til almindeligt sprog
konkret betød 340 hestekræfter. T8 betyder – ja, det
er faktisk ikke så enkelt at finde ud af, så vi
læner os op ad en god kollegas beregninger, der
fastslår, at systemeffekten med T8 PHEV-drivlinen
nok er 408 hestekræfter.
Kraftværket består da af en
4-cylindret 2-liters benzinmotor, der yder 310
hestekræfter, samt en 145 hestes elmotor.
Drejningsmomentet hos de to leverandører af kræfter
er hhv. 400 og 309 Nm. Oversat til almindeligt dansk
betyder det: Rigelig med kræfter.
For, bag og på alle hjul
Faktisk er det lige før, det
er for meget af de gode, for iblandt er der rigtig
mange kræfter på baghjulene, og da skal man kende
bilen rigtig godt for ikke at blive overrasket over
at bagenden blander sig i styringen. Skiftet mellem
forhjulstræk, baghjulstræk og træk på alle fire hjul
er ellers helt gnidningsfrit, så kører man som S90
egentlig er skabt, som en regulær cruiser, er det
helt uden betydning. Da glæder man sig blot over, at
man ikke savner kræfter på noget tidspunkt.
Kørslen er yderst lydløs og
mest støj kan tilskrives 40 procent lavprofildækkene
på 19” fælgene, som sender lidt vejstøj op gennem
hjulophængene. Hér ville luftaffjedring gøre en
forskel. Men ellers opleves S90 stort set som den
V90, vi kørte for godt et år siden.
God rækkevidde
Hvis en plug-in hybrid skal
give mening i miljømæssig sammenhæng er det
naturligvis vigtigt, at man afbalancerer forbruget
af benzin hhv. elektricitet. Hvis batteriet lades,
når der er masser af grøn strøm i el-nettet, giver
el-drift god mening og da kan man selv i koldt vejr
med temperaturer lige over nul grader køre omkring
75 kilometer på en opladning (vores erfaring).
Optimalt kan man køre 88 km iht. WLTP. Det er
brugbart i praksis. Og når syntetisk CO2 neutral
benzin bliver en realitet også på vore breddegrader
giver en plug-in hybrid ny mening.
Den prøvekørte bil var
iklædt Plus Bright udstyret, og udstyrslisten
omfattede bl.a. læderindtræk, elektrisk
kabinevarmer, elektriske forsæder og førnævnte
el-bagklap. På ønskelisten har vi head-up display,
ratvarme og forrudevarme. Og så er vi sikre på, at
bagsædepassagererne også ville sætte pris på hvis
bilen har mere end 2-zone klimaanlæg. Det har den
ikke.
|