- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Range Rover Evoque P300e

AWD Auto SE Plug-in Hybrid


Grænseløs lækker


af Søren Clauding - april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Range Rover er Land Rovers luksus-mærke, og Evoque er den kompakte Range Rover. En smart, fancy, good-looking, lækker urban-SUV. Men den er meget mere end det. Måske er grænseløs lidt en overdrivelse, men den er langt mere alsidig end de allerfleste kompakte SUV’er på markedet.

 

Det er den naturligvis, fordi den er en Range Rover. Den er skabt af Land Rover, den kan det, man forventer af en luksuriøs Land Rover. Og så er P300e versionen også en plug-in hybrid. det betyder i praksis, at man kan køre på elektricitet alene. Måske ikke hele året rundt de 62 kilometer på opladning, som det officielle WLTP-tal indikerer, men ved nul grader og på tværs af Sydsverige var 42 kilometer realistisk. Det var det, vi opnåede, omend vores kørsel nok ikke helt fulgte WLTP målecyklussen.

 

50-års jubilæum

Men en bil som Range Rover Evoque lægger op til at blive kørt. Man har lyst til det. Derfor kørte vi på tværs af Sydsverige. Målet var Ølandsbroen, som havde 50-års jubilæum sidste år. Den forbinder det svenske fastland med den lange ø i Østersøen. En unik naturoplevelse, vist nok, hvis man bare kan se den. Det kunne vi allersidst på ankomstdagen, for hele turen fandt sted i tæt tåge, for da var tågen forvandlet til dis. Først undervejs hjemad kom solen frem, så videoen her på siden viser, at solen altså også godt kan skinne på Skåne, Blekinge – og Småland. Halland må vi have til gode…


Heldags-tåge i Sydsverige - en smule bedre sigt hen under aften, da turen gik over Ölandsbron.


Men så meget desto mere grund til, at koncentrere sig om bilen og kørslen. Bortset fra nogle få savn i den prøvekørte SE version (ingen ratvarme, head-up display eller nøglefri entré) er sådan en bil en gennemført lækker oplevelse.

 

Luksuriøs og vel-affjedret

Plug-in hybrid teknologien medfører ekstra vægt, så man ender op med lidt over 2 tons. Det gør ikke bilen til den allermest agile gennem hurtige kurver. Men omvendt har man udnyttet vægten og den forøgede frihøjde på omkring 20 cm (det nøjagtige tal er man ikke meget for at oplyse…) til dels at kunne håndtere vægten, dels til at sikre en høj grad af affjedringskomfort og også at kunne klare sig off-road. De store 235/50-20 hjul gav et solidt greb i underlaget og bibragte en vis føling der med, omend Evoque’ns kørefærdigheder overordnet hælder mere til den luksuriøse side end den sportslige.



Den har diverse kørehjælpemidler, vadedybden er 53 cm og firehjulstrækket er permanent. Det sidste er opnået ved, at elmotoren på op til 109 hestekræfter og 260 Nm er placeret mellem baghjulene. Og den samarbejder så på hybrid-basis med den 200 hk stærke kompakte 3-cylindrede 1,5 liters benzinmotor i frontrummet. Systemeffekten er 309 hestekræfter og det maksimale drejningsmoment er 540 Nm ved 2000-2500 omdr./min. så man har virkelig mange kræfter.



Hurtig

Det genspejles i, at man kan nå de 100 km/t på 6,4 sekunder og efter sigende kan køre 213 km/t, hvilket de svenske (og danske) færdselsregler ikke lige præcis giver anledning til at afprøve. Og selvom Tomelilla rallycross banen lidt syd for ruten til Kalmar lokkede, ville den næppe have givet mulighed for at komme blot i nærheden af topfarten, trods alt, og så var der jo også lige det med tågen. Så den gimmick blev sprunget over.

 

Til gengæld var der rig lejlighed til at afprøve benzinforbruget, når 15 kWh batteriet havde opbrugt de 12,17 kWh og ikke længere gjorde det muligt i væsentligt omfang at køre på elektricitet alene. For selvom en Evoque plug-in, som en af de ganske få plug-in’er på markedet kan DC-lade med op til 32 kWh fra en hurtig-ladestander, er der ikke mange af slagsen derude i landskabet.

 

Alt i alt OK forbrug

12-14 km/l er slet ikke dårligt, vægt og kræfter taget i betragtning. I modsat retning i vurderingen trækker en kompakte længde på 4,37 meter. Men dér kommer højden også ind i billedet. En Range Rover Evoque er 1,65 meter høj, og der skal i princippet flyttes den samme mængde luft under kørslen, som havde den været meget længere.

 

I øvrigt er kabinepladsen udmærket. Bagagerummet er på små 600 liter “våd”, som kan øges til 1385 liter. Har man brug for mere plads, er en anhænger på op til 1600 kg en option. I den situation er All Wheel Drive klart en fordel. Det er det også på underlag med dårligt vejgreb. Men ved frisk kurvekørsel skal man lige være opmærksom på, at computerstyringen af kræfterne fordeler dem efter behov. Dermed ændrer oplevelsen af kræfterne en smule karakter, fordi de hele tiden er en kombination af “ICE-kræfter” og “El-kræfter” og de arbejder på hver deres hjulsæt.

 

Avanceret hjulophæng og pænt udstyr

Men… småtingsafdelingen. Indrømmet. For computeren gør egentlig et fint stykke arbejde og integrallink baghjulsophænget gør sit til, at de udefra kommende påvirkninger af stabilitet og vejgreb ikke i nævneværdig grad får lov til at påvirke styringen.

 

Kikker man på importørens udstyrs-liste får man en god fornemmelse af den pæne udstyr. Men luksusfornemmelsen kobles mest op på køreegenskaber og materialevalg i kabinen.

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem her >>>

Videotest: Range Rover Evoque P300e

Vi har prøvet plug-in hybrid udgaven af den luksuriøse Range Rover Evoque på en længere tur over det sydsvenske. Vi kunne bare ikke se meget, meget af tiden. Se med, da det lykkedes at få syn for sagen. Fuld HD.





Model:

Range Rover Evoque  P300e AWD Auto SE.

Listepris:

Kr. 774.900

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 ltr. turbo-benzin. 200 hk. El-motor 109 hk. System: 309 hk. 540 Nm/2000-2500 omdr./min

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning/ EV-rækkevidde (WLTP):

6,4 sek./ 213 km/t/ 66,7 km/l/ 33 g/km/ 62 km.

Længde:

4,37 m

Frihøjde:

ca. 20 cm

Bagagerum:

591-1383 liter

Vægt: 2082 kg.
Anhængervægt: 1600 kg

Værd at bemærke

Terrain Response 2. El-bagklap. P-sensorer for og bag. 16-vejs el-justerbare forsæder. Læderkabine. Adaptiv Fartpilot med fartbegrænser. Skiltegenkendelse. Sædevarme. 360 grader kamera. Navigation Pro.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt