Range Rover er Land Rovers
luksus-mærke, og Evoque er den kompakte Range Rover.
En smart, fancy, good-looking, lækker urban-SUV. Men
den er meget mere end det. Måske er grænseløs lidt
en overdrivelse, men den er langt mere alsidig end
de allerfleste kompakte SUV’er på markedet.
Det er den naturligvis,
fordi den er en Range Rover. Den er skabt af Land
Rover, den kan det, man forventer af en luksuriøs
Land Rover. Og så er P300e versionen også en plug-in
hybrid. det betyder i praksis, at man kan køre på
elektricitet alene. Måske ikke hele året rundt de 62
kilometer på opladning, som det officielle WLTP-tal
indikerer, men ved nul grader og på tværs af
Sydsverige var 42 kilometer realistisk. Det var det,
vi opnåede, omend vores kørsel nok ikke helt fulgte
WLTP målecyklussen.
50-års jubilæum
Men en bil som Range Rover
Evoque lægger op til at blive kørt. Man har lyst til
det. Derfor kørte vi på tværs af Sydsverige. Målet
var Ølandsbroen, som havde 50-års jubilæum sidste
år. Den forbinder det svenske fastland med den lange
ø i Østersøen. En unik naturoplevelse, vist nok,
hvis man bare kan se den. Det kunne vi allersidst på
ankomstdagen, for hele turen fandt sted i tæt tåge,
for da var tågen forvandlet til dis. Først undervejs
hjemad kom solen frem, så videoen her på siden
viser, at solen altså også godt kan skinne på Skåne,
Blekinge – og Småland. Halland må vi have til gode…
Heldags-tåge i Sydsverige -
en smule bedre sigt hen under aften, da turen gik
over Ölandsbron.
Men så meget desto mere
grund til, at koncentrere sig om bilen og kørslen.
Bortset fra nogle få savn i den prøvekørte SE
version (ingen ratvarme, head-up display eller
nøglefri entré) er sådan en bil en gennemført lækker
oplevelse.
Luksuriøs og
vel-affjedret
Plug-in hybrid teknologien
medfører ekstra vægt, så man ender op med lidt over
2 tons. Det gør ikke bilen til den allermest agile
gennem hurtige kurver. Men omvendt har man udnyttet
vægten og den forøgede frihøjde på omkring 20 cm
(det nøjagtige tal er man ikke meget for at oplyse…)
til dels at kunne håndtere vægten, dels til at sikre
en høj grad af affjedringskomfort og også at kunne
klare sig off-road. De store 235/50-20 hjul gav et
solidt greb i underlaget og bibragte en vis føling
der med, omend Evoque’ns kørefærdigheder overordnet
hælder mere til den luksuriøse side end den
sportslige.
Den har diverse
kørehjælpemidler, vadedybden er 53 cm og
firehjulstrækket er permanent. Det sidste er opnået
ved, at elmotoren på op til 109 hestekræfter og 260
Nm er placeret mellem baghjulene. Og den samarbejder
så på hybrid-basis med den 200 hk stærke kompakte
3-cylindrede 1,5 liters benzinmotor i frontrummet.
Systemeffekten er 309 hestekræfter og det maksimale
drejningsmoment er 540 Nm ved 2000-2500 omdr./min.
så man har virkelig mange kræfter.
Hurtig
Det genspejles i, at man kan
nå de 100 km/t på 6,4 sekunder og efter sigende kan
køre 213 km/t, hvilket de svenske (og danske)
færdselsregler ikke lige præcis giver anledning til
at afprøve. Og selvom Tomelilla rallycross banen
lidt syd for ruten til Kalmar lokkede, ville den
næppe have givet mulighed for at komme blot i
nærheden af topfarten, trods alt, og så var der jo
også lige det med tågen. Så den gimmick blev
sprunget over.
Til gengæld var der rig
lejlighed til at afprøve benzinforbruget, når 15 kWh
batteriet havde opbrugt de 12,17 kWh og ikke længere
gjorde det muligt i væsentligt omfang at køre på
elektricitet alene. For selvom en Evoque plug-in,
som en af de ganske få plug-in’er på markedet kan
DC-lade med op til 32 kWh fra en hurtig-ladestander,
er der ikke mange af slagsen derude i landskabet.
Alt i alt OK forbrug
12-14 km/l er slet ikke
dårligt, vægt og kræfter taget i betragtning. I
modsat retning i vurderingen trækker en kompakte
længde på 4,37 meter. Men dér kommer højden også ind
i billedet. En Range Rover Evoque er 1,65 meter høj,
og der skal i princippet flyttes den samme mængde
luft under kørslen, som havde den været meget
længere.
I øvrigt er kabinepladsen
udmærket. Bagagerummet er på små 600 liter “våd”,
som kan øges til 1385 liter. Har man brug for mere
plads, er en anhænger på op til 1600 kg en option. I
den situation er All Wheel Drive klart en fordel.
Det er det også på underlag med dårligt vejgreb. Men
ved frisk kurvekørsel skal man lige være opmærksom
på, at computerstyringen af kræfterne fordeler dem
efter behov. Dermed ændrer oplevelsen af kræfterne
en smule karakter, fordi de hele tiden er en
kombination af “ICE-kræfter” og “El-kræfter” og de
arbejder på hver deres hjulsæt.
Avanceret hjulophæng og
pænt udstyr
Men… småtingsafdelingen.
Indrømmet. For computeren gør egentlig et fint
stykke arbejde og integrallink baghjulsophænget gør
sit til, at de udefra kommende påvirkninger af
stabilitet og vejgreb ikke i nævneværdig grad får
lov til at påvirke styringen.
Kikker man på importørens udstyrs-liste får man en god
fornemmelse af den pæne udstyr. Men
luksusfornemmelsen kobles mest op på køreegenskaber
og materialevalg i kabinen.
|