Den nye Peugeot 408 er
vanskelig at kategorisere, hvis man benytter de
sædvanlige inddelinger. Derfor må man også bære over
med, at Peugeot selv kalder den for en premium
C-SUV, for langt henad vejen er det ikke helt ved
siden af. Men…
Præcis som søstermodellen,
Citroën C5X, rammer den ind midtimellem gængse
kategorier. Ikke så mærkeligt, for den er skabt på
samme platform, og selvom de to bilmodeller deler
teknik, har de alligevel hvert deres udtryk. Om man
så foretrækker den ene fremfor den anden er nok mere
et spørgsmål om detaljer. Men på ét punkt er der en
markant forskel.
Crossover-coupé
Peugeot 408 kan som
søstermodellen bedst kategoriseres som en
crossover-coupé. For en SUV…hmm, den går i
undertegnedes optik ikke rigtigt. 408 har godt nok
forøget frihøjde (19 cm), men den har ikke
traditionelle SUV-dimensioner, og den kan ikke fås
med firehjulstræk.
Den er med sine 1,49 meter
ikke så høj som en vanlig SUV, den er heller ikke så
let at stige ind i og ud af, men alt det er måske
mindre vigtigt, hvis man er faldet for dens
udseende. For på dét punkt er begreber som elegance
og sportslighed perfekt forenet.
OK dimensioner
Dimensionerne tillader dog et
bagagerum på små 500 liter, som kan mere end
tredobles, når bagsæderyglænene lægges ned. I sagens
natur kan den skrånende coupé form give visse
udfordringer, men den tophængslede bagklap
overvinder dem, præcis som tilfældet er i CX5.
Pladsforholdene i kabinen er
heller ikke meget forskellige i de to søsterbiler,
hvilket betyder, at de er ret OK, når man altså har
fået dukket sig ind under dørrammens toppanel og har
sat sig til rette. Heller ikke mærkeligt, for de to
biler er stort set ens dimensioneret. Men når man
starter ud, mærkes forskellen med det samme.
Frihøjden bruges
Peugeot 408 udmærker sig ved
den forøgede frihøjde, sammenlignet med
konventionelle ”flade” personbiler. Den kan
selvfølgelig gavne, når man trods savnet af
firehjulstræk begiver sig ud i et opkørt hjulspor
eller lignende. For selv ikke det bedste
firehjulstræk kan skubbe en bil fremad, hvis hjulene
ikke kan nå til underlaget.
Men Peugeot har, som vi ser
det, benyttet den forøgede frihøjde til at sikre en
god affjedringskomfort, samtidig med at affjedringen
er tilstrækkelig stram til at kunne håndtere både
kræfter og vægt, hvis man kører lidt friskt omkring
hjørnerne. Og med en accelerations-formåen på 0-100
km/t på 7,8 sekunder kan det hurtigt blive et tema.
Balancegang
Så på en måde er 408’eren
sportslig, på en måde er den det ikke. Og så er
spørgsmålet, om ikke lige netop den balancegang
mellem stram affjedring og en meget direkte føling
med kørebanen samt god kørekomfort er ramt rigtigt.
For det er trods alt de færreste, tror vi, der kører
racerkørsel gennem hver en kurve, blot fordi bilen
har modelbetegnelsen ”GT”.
Derved bliver den ret store
vægt på 1706 kg, der vokser til små 1800 kg, når
bilen er ”køreklar”, et mindre problem. Vægten giver
en god stabilitet ved hurtig ligeud kørsel og er
håndterbar gennem kurverne. Det er egentlig gjort
ganske godt.
Kraftig parallel-hybrid
Plug-in hybrid drivlinen er
identisk med den, man finder i Citroën C5X og en
række af Stellantis gruppens øvrige plug-in’er,
altså skabt som en parallelhybrid, hvor en
180-hestes turbobenzinmotor samarbejder med en 110
hestes elmotor. Den fungerer OK og giver i alle
tilfælde mulighed for gode fartpræstationer – og
også, at man kan hænge 1400 kg på trækkrogen, hvis
man nænner at sætte sådan en på den elegante bil.
Det officielle forbrugstal –
glem det, med mindre ens køremønster er identisk med
WLTP målemetoden. I stedet kunne vi konstatere, at
vi nok normalt ville kunne køre 50-60 kilometer på
strøm alene, og 12-13 kilometer pr. liter, når
strømforbruget er sat i venteposition, hvis man
gemmer det til senere. Man kan vælge 10 km reststrøm
eller 20 km (som er optimalt, fordi batteriet ved
halvt niveau har lettest ved at tage imod og afgive
strøm). Max-niveauet er en dårlig idé, for et fuldt
batteri er mere krævende at oplade.
Prisen for en 408 Plug-in Hybrid GT er stort set den
samme som en CX5 Grand Palais. 408’eren koster for
nærværende 495.000 kroner og for den pris får man
foruden alle bilens grundegenskaber også 19”
alufælge med forholdsvis smalle hjul (205 mm),
ultra-slim matrix LED forlygter, sportssæder i
alkantara kunstlæder, akustisk dæmpet forrude (hurra
for det), plus hele striben af kørehjælpemidler. Og
måske ikke mindst Peugeots geniale i-cockpit, hvor
man bl.a. ser henover ratkransen, når man skal
spotte den vitale instrumentgruppe.
205/55-19 aluhjul er standard.
|