Allerede muligheden for at
kunne tilkøbe to ekstra siddepladser, så man ender
på 7, gør Nissan X-Trail til noget særligt, for der
findes ikke mange biler med den feature på markedet.
Men det helt unikke ved den nye Nissan SUV er dens
drivline. På den ene side er bilen fuldt elektrisk,
på den anden side er den det ikke.
Nissan har som pioner
indenfor elektromobilitet skabt enestående
elektriske løsninger. Nissan LEAF var på sin egen
måde banebrydende, og Nissan er også den eneste
producent af det, man på godt engelsk kan kalde
main-stream biler (oversat til almindeligt dansk
betyder det biler, som kan købes af uendelig mange
flere mennesker end de få velhavere), der har valgt,
at tage kampen op i Formel E verdensmesterskabet.
Den indsigt kombinerer den japanske fabrik med en
stor europæisk historie og fabrikkens store erfaring
indenfor såvel konventionel bilproduktion som
fremstilling af serieproducerede personbiler.
Det ultimative resultat er
Nissan X-Trail.
Målsætningen er afgørende
Nissan X-Trail er ingen
racer, og den løser ganske andre opgaver end en
Formel E racerbil, men det er noget af det herlige
ved moderne IT-videnskab: Når kravene til en bils
kørefærdigheder er fastlagt, kan man med viden på
tværs af aktivitetsviften tilrette IT-styringen af
drivlinen, så den bliver optimal for den pågældende
bilmodel. Det sker, uanset målsætningen er at vinde
racerløb, eller i den daglige anvendelse at bekræfte
bilbrugernes valg af transportmiddel med miljø og
klimaforandringer som omdrejningspunkt.
I X-Trail har Nissan så
valgt, at gå linen ud og på den ene side løse den
for mange elbilsejeres store udfordring: At kunne
benytte deres bil, som de ville have benyttet en
hvilken som helst konventionel bil, og samtidig give
dem fordel af den store indsigt, Nissan har opnået i
at styre elektriske drivliner.
Elbil med benzinmotor
Nissan X-Trail er en fuldt
elektrisk firehjulstrukken SUV. Elbilernes
rækkevidde problematik er klaret ved at installere
en ultra økonomisk 3-cylindret 1,5 liters
turbobenzinmotor med variabel kompression, som
driver en generator. Generatoren skaber strøm, som
lagres på et lille 1,8 kWh litium-ion batteri, og
fra det lille batteri tapper to elmotorer den
nødvendige strøm til at drive bilen.
Den avancerede
computerstyring sikrer, at benzinmotoren producerer
strøm, når det er mest fordelagtigt ud fra et
benzinøkonomisk synspunkt, og også, at den gør det
på den mest benzinøkonomiske måde. Dvs. den bl.a.
vælger det optimale omdrejningstal og også motorens
acceleration. Sidstnævnte er gjort så elegant, at
når man som fører træder speederen kraftigt ned,
følger benzinmotorens omdrejningstal bilens
hastighed (når den altså skal skabe strøm, og det
skal den i princippet hver gang, man accelerer
kraftigt) ved bl.a. at levere en del af strømmen
direkte til de drivende elmotorer. Derved får man i
bilen en lydmæssig køreoplevelse i stil med det
kendte i konventionelle benzinmotorer. Det er en
egenskab, som de i hybridbiler ofte anvendte
CVT-gearkasser ikke byder på.
Let at spare benzin
Når man kører X-Trailen,
oplever man kraftoverførslen præcis som i en hvilken
som helst anden elbil. Den lineære acceleration, den
enestående smidighed ved enhver hastighedsændring og
det kolossale drejningsmoment, når man virkelig går
til den. Det meste af tiden forstyrres man heller
ikke af motorstøj, for da kører benzinmotoren ikke.
Hvor meget, afhænger af kørselsforhold og
køremønster, bl.a. hvor meget bilen kan regenerere
strøm undervejs – noget som føreren også har
indflydelse på bl.a. ved brug af den såkaldte
e-pedal, som øger regenerationen af energi og
bidrager med en betydelig bremseeffekt, så man det
meste af tiden slet ikke behøver anvende
bremsepedalen.
Af samme årsag giver WLTP
forbrugstallene begrænset mening, for det er ikke
svært at spare på benzinen, hvis man vil. WLTP siger
15,4-15,9 km/l. I lange perioder kunne vi køre tæt
på 20 km/l, og så er det jo i sammenligning med en
konventionel benzinbil den omvendte orden, at man
bruger mindre benzin ved bykørsel end kørsel på
landevejen – men det gælder principielt alle
hybridbiler. For at reducere benzinforbruget og
reducere vindstøj såvel som at bidrage til
vejbeliggenheden anvendes et aktivt kørespjæld og
bundskjold. Det er yderst virkningsfuldt.
Let styrede kræfter
X-Trail har mange kræfter –
204 hestekræfter på forhjulene og 127 hk på
baghjulene. Systemeffekten er oplyst til at være 210
hestekræfter, og benzinmotoren leverer op til 158
hestekræfter. Drejningsmomentet er hhv. 330 og 195
Nm, men det centrale er, at den såkaldte e-4ORCE
computer kontinuerligt fordeler kræfterne mellem
for- og baghjul, så man opnår ikke alene den mest
økonomiske kørsel, men også en velafbalanceret
kørsel. Det gør X-Trail meget let at køre.
Foruden al den teknik er den
nye X-Trail en gennemgribende ny bil med bunker af
fine løsninger, såvel elektrisk styrede elektroniske
kørehjælpemidler som helt mekaniske, som fx to
bageste sidedøre, der hver især åbner næsten 90
grader og derved gør indstigningen til de bageste
sæder meget lettere.
Teknik og udstyr for alle
penge
Den digitale teknik benyttes
til bl.a. at håndtere et fremragende 360 grader
kamera og et meget klart head-up display,
fintfølende sensorer håndterer de effektive Matrix
-LED forlygter, Navi-link og Pro-Pilot er komplekse,
men let anvendelige kørehjælpemidler (men nærlæs
betjeningsvejledningen og få en bedre udnyttelse af
bilen) og i flæng kan næves farttilpasning med om
nødvendigt også en nødstop funktion, 3-zone
klimaanlæg, elektrisk førersæde, bagklap (med
handsfree funktion), ratvarme og bagsædevarme,
forrudevarme, 8 Bose højtalere og sæder i ægte
læder.
En så avanceret bil koster
med det nævnte Tekna-udstyr 675.000 kroner og to
ekstra sæder 10.000 kroner oven i. Man kan købe en
X-Trail for 450.000 kroner, men da skal man se bort
fra størstedelen af den teknik og udstyr, som er
forklaret ovenfor, for den/det er der ikke. På den
prøvekørte bil var prisen vokset til 700.000 kroner,
men uden at blinke med øjnene kan vi fastslå, at de
penge er godt givet ud, hvis man har brug for sådan
en bil.
Prisproblematikken
Sidst, men ikke mindst: Netop
prisproblematikken er et isoleret dansk fænomen. For
et år siden kunne vi fortælle om X-Trail
lillebroderen, Qashqai e-Power med tilsvarende
teknik. Den ville på grund af de danske
afgiftsregler blive så kostbar, at Nissan valgte,
ikke at sælge den i Danmark. Den ville ellers som
X-Trail kan gøre det, medvirke til markant at
reducere benzinforbruget i den bilklasse, bl.a.
fordi dens forbrugstal og præstationstal generelt er
bedre end de officielle WLTP tal.
WLTP målene er rimelig gode til konventionelle biler,
men når det handler om avancerede teknikker, som de
fleste hybridbiler på den ene og den anden måde er
eksponenter for, holder de ingen steder. Og det er
som i mange andre sammenhænge klimaet og miljøet,
der betaler prisen. Når så CO2 neutral E-fuel
forventeligt måtte blive en dagligvare, går det helt
galt.
255/45-20 hjul er standard på Tekna-versionen.
Frihøjden er 19 cm.
Panorama soltag er med på standardudstyrslisten.
|