- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE 4WD

Avanceret Nissan SUV i særklasse


Af Søren Clauding – maj 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede muligheden for at kunne tilkøbe to ekstra siddepladser, så man ender på 7, gør Nissan X-Trail til noget særligt, for der findes ikke mange biler med den feature på markedet. Men det helt unikke ved den nye Nissan SUV er dens drivline. På den ene side er bilen fuldt elektrisk, på den anden side er den det ikke.

 

Nissan har som pioner indenfor elektromobilitet skabt enestående elektriske løsninger. Nissan LEAF var på sin egen måde banebrydende, og Nissan er også den eneste producent af det, man på godt engelsk kan kalde main-stream biler (oversat til almindeligt dansk betyder det biler, som kan købes af uendelig mange flere mennesker end de få velhavere), der har valgt, at tage kampen op i Formel E verdensmesterskabet. Den indsigt kombinerer den japanske fabrik med en stor europæisk historie og fabrikkens store erfaring indenfor såvel konventionel bilproduktion som fremstilling af serieproducerede personbiler.

 

Det ultimative resultat er Nissan X-Trail.

 

Målsætningen er afgørende

Nissan X-Trail er ingen racer, og den løser ganske andre opgaver end en Formel E racerbil, men det er noget af det herlige ved moderne IT-videnskab: Når kravene til en bils kørefærdigheder er fastlagt, kan man med viden på tværs af aktivitetsviften tilrette IT-styringen af drivlinen, så den bliver optimal for den pågældende bilmodel. Det sker, uanset målsætningen er at vinde racerløb, eller i den daglige anvendelse at bekræfte bilbrugernes valg af transportmiddel med miljø og klimaforandringer som omdrejningspunkt.

 

I X-Trail har Nissan så valgt, at gå linen ud og på den ene side løse den for mange elbilsejeres store udfordring: At kunne benytte deres bil, som de ville have benyttet en hvilken som helst konventionel bil, og samtidig give dem fordel af den store indsigt, Nissan har opnået i at styre elektriske drivliner.

 

Elbil med benzinmotor

Nissan X-Trail er en fuldt elektrisk firehjulstrukken SUV. Elbilernes rækkevidde problematik er klaret ved at installere en ultra økonomisk 3-cylindret 1,5 liters turbobenzinmotor med variabel kompression, som driver en generator. Generatoren skaber strøm, som lagres på et lille 1,8 kWh litium-ion batteri, og fra det lille batteri tapper to elmotorer den nødvendige strøm til at drive bilen.



Den avancerede computerstyring sikrer, at benzinmotoren producerer strøm, når det er mest fordelagtigt ud fra et benzinøkonomisk synspunkt, og også, at den gør det på den mest benzinøkonomiske måde. Dvs. den bl.a. vælger det optimale omdrejningstal og også motorens acceleration. Sidstnævnte er gjort så elegant, at når man som fører træder speederen kraftigt ned, følger benzinmotorens omdrejningstal bilens hastighed (når den altså skal skabe strøm, og det skal den i princippet hver gang, man accelerer kraftigt) ved bl.a. at levere en del af strømmen direkte til de drivende elmotorer. Derved får man i bilen en lydmæssig køreoplevelse i stil med det kendte i konventionelle benzinmotorer. Det er en egenskab, som de i hybridbiler ofte anvendte CVT-gearkasser ikke byder på.

 

Let at spare benzin

Når man kører X-Trailen, oplever man kraftoverførslen præcis som i en hvilken som helst anden elbil. Den lineære acceleration, den enestående smidighed ved enhver hastighedsændring og det kolossale drejningsmoment, når man virkelig går til den. Det meste af tiden forstyrres man heller ikke af motorstøj, for da kører benzinmotoren ikke. Hvor meget, afhænger af kørselsforhold og køremønster, bl.a. hvor meget bilen kan regenerere strøm undervejs – noget som føreren også har indflydelse på bl.a. ved brug af den såkaldte e-pedal, som øger regenerationen af energi og bidrager med en betydelig bremseeffekt, så man det meste af tiden slet ikke behøver anvende bremsepedalen.

 

Af samme årsag giver WLTP forbrugstallene begrænset mening, for det er ikke svært at spare på benzinen, hvis man vil. WLTP siger 15,4-15,9 km/l. I lange perioder kunne vi køre tæt på 20 km/l, og så er det jo i sammenligning med en konventionel benzinbil den omvendte orden, at man bruger mindre benzin ved bykørsel end kørsel på landevejen – men det gælder principielt alle hybridbiler. For at reducere benzinforbruget og reducere vindstøj såvel som at bidrage til vejbeliggenheden anvendes et aktivt kørespjæld og bundskjold. Det er yderst virkningsfuldt.



Let styrede kræfter

X-Trail har mange kræfter – 204 hestekræfter på forhjulene og 127 hk på baghjulene. Systemeffekten er oplyst til at være 210 hestekræfter, og benzinmotoren leverer op til 158 hestekræfter. Drejningsmomentet er hhv. 330 og 195 Nm, men det centrale er, at den såkaldte e-4ORCE computer kontinuerligt fordeler kræfterne mellem for- og baghjul, så man opnår ikke alene den mest økonomiske kørsel, men også en velafbalanceret kørsel. Det gør X-Trail meget let at køre.

 

Foruden al den teknik er den nye X-Trail en gennemgribende ny bil med bunker af fine løsninger, såvel elektrisk styrede elektroniske kørehjælpemidler som helt mekaniske, som fx to bageste sidedøre, der hver især åbner næsten 90 grader og derved gør indstigningen til de bageste sæder meget lettere.

 

Teknik og udstyr for alle penge

Den digitale teknik benyttes til bl.a. at håndtere et fremragende 360 grader kamera og et meget klart head-up display, fintfølende sensorer håndterer de effektive Matrix -LED forlygter, Navi-link og Pro-Pilot er komplekse, men let anvendelige kørehjælpemidler (men nærlæs betjeningsvejledningen og få en bedre udnyttelse af bilen) og i flæng kan næves farttilpasning med om nødvendigt også en nødstop funktion, 3-zone klimaanlæg, elektrisk førersæde, bagklap (med handsfree funktion), ratvarme og bagsædevarme, forrudevarme, 8 Bose højtalere og sæder i ægte læder.

 

En så avanceret bil koster med det nævnte Tekna-udstyr 675.000 kroner og to ekstra sæder 10.000 kroner oven i. Man kan købe en X-Trail for 450.000 kroner, men da skal man se bort fra størstedelen af den teknik og udstyr, som er forklaret ovenfor, for den/det er der ikke. På den prøvekørte bil var prisen vokset til 700.000 kroner, men uden at blinke med øjnene kan vi fastslå, at de penge er godt givet ud, hvis man har brug for sådan en bil.

 

Prisproblematikken

Sidst, men ikke mindst: Netop prisproblematikken er et isoleret dansk fænomen. For et år siden kunne vi fortælle om X-Trail lillebroderen, Qashqai e-Power med tilsvarende teknik. Den ville på grund af de danske afgiftsregler blive så kostbar, at Nissan valgte, ikke at sælge den i Danmark. Den ville ellers som X-Trail kan gøre det, medvirke til markant at reducere benzinforbruget i den bilklasse, bl.a. fordi dens forbrugstal og præstationstal generelt er bedre end de officielle WLTP tal.

 

WLTP målene er rimelig gode til konventionelle biler, men når det handler om avancerede teknikker, som de fleste hybridbiler på den ene og den anden måde er eksponenter for, holder de ingen steder. Og det er som i mange andre sammenhænge klimaet og miljøet, der betaler prisen. Når så CO2 neutral E-fuel forventeligt måtte blive en dagligvare, går det helt galt.

255/45-20 hjul er standard på Tekna-versionen. Frihøjden er 19 cm.


Panorama soltag er med på standardudstyrslisten.

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>
On-board videotest: Nissan X-Trail e-POWER

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE er en yderst avanceret SUV, der også kan fås med plads til 7 personer. Dens elektriske drivline er helt unik og det samme er dens firehjulstræk. Vi har prøvet den og fortæller hvordan teknikken fungerer. Bemærk: De nævnte effekttal passer ikke helt. Se faktaboksen nedenfor Fuld HD.



Model:

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE 4WD Tekna 5 sæder.

Listepris:

Kr. 674.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 liters turbo-benzinmotor, 158 hk, 250 Nm/2400-4400 omdr./min. Elmotorer: For: 204 hk (150 kW), 330 Nm. Bag: 127 hk (94 kW), 195 Nm. System: 210 hk. 1,8 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinøkonomi (WLTP):

7,2 sekunder/ 180 km/t/ 15,4-15,9 km/l.

Hjul, for / bag:

255/45-20

Længde:

4,68 m

Frihøjde: 19 cm

Bagagerum:

575-1396 liter

Vægt/ Anhænger vægt: 1961/ 1650 kg

Værd at bemærke:

Matrix LED. Nøglefri betjening. 3-zone klimaanlæg. El-forsæde. Sædevarme for og bag. Lædersæder. Ratvarme. Forrudevarme. ProPilot inkl. adaptiv fartpilot. Head-up display. 12,3" touchscreen. Bakkamera. 360 grader kamera. Android Auto og Apple CarPlay. El-bagklap.


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt