- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Nissan Townstar

EV 45 kWh N-Connecta


Afbalanceret tidsrigtig brugsbil


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig kunne vi jo blot have nøjedes med at prøvekøre Renault Kangoo E-Tech, for den og Nissan Townstar er søsterbiler. Men der er forskelle, og forskellene kan måske netop gøre en forskel. Så nu har vi også stillet skarpt på Nissan Townstar.

 

En stor forskel på prøvekørslen af de to er årstiden. Kangoo prøvekørte vi i koldt vejr, og det gik hårdt ud over rækkevidden. Omvendt må vi i sommervarmen konstatere, at forbrugstallene er markant bedre og oven i det endda bedre i Townstar. Vi kørte nemlig længere på en opladning end WLTP-tallet på 291 kilometer angiver, omkring 310-320 kilometer endte bilens computer med at angive og det går sjovt nok i hver deres retning for de to biler. Renault angiver 300 km og kører kortere end det, alt imens Nissan angiver 291 km og kører noget længere.

 

Flere forskelle

45 kWh batteriet inkluderer en temperaturstyring, som optimerer batteritemperaturen, men forskellen kan også ligge i udstyret. Nissan’en vejer nemlig blot 1683 kg og det kan være en forklaring. Et faktum er også, at fartpræstationerne er bedre, 0-100 km/t på 11,6 sekunder mens topfarten er en smule lavere med 132 km/t – Renault tallene er 12,0 hhv 135 km/t.


 

Opladning sker i bilens front, det er ofte ganske praktisk på offentlige p-pladser.


Udstyret kan være én ting, konfigurationen af drivlinen en anden. Townstar er angivet til en effekt på 122 hestekræfter, og så var den prøvekørte bil udrustet med en ekstra sidedør i stedet for Open Sesame udstyret.

 

Hvis ikke man har brug for Open Sesame, er den prøvekørte Townstar konfiguration at foretrække, for den lukkede væg mellem førerkabine og varerum har en mærkbar indflydelse på støjniveauet i kabinen. Townstar er faktisk forbavsende støjsvag og det øger selvklart komfortoplevelsen, som underbygges af en affjedring, der på den ene side håndterer de større ujævnheder fremragende og samtidig også kan klare de op til cirka 600 kg, som er den officielle maksimale nyttelast.


 

 


Godt basisudstyr

Basisprisen for den billigste Townstar EV er 267.000 kroner. Den prøvekørte N-Connecta L1 er prissat til 276.990 kroner plus 3000 kroner for den ekstra skydedør. I prisen er indeholdt et omfattende udstyr, som inkluderer anhængertræk (man må trække en anhænger på 1500 kg), sædevarme, varme i forruden, 90 grader åbning af fordørene, en 8” berøringsskærm og en god holder til smarttelefonen til venstre for instrumentgruppen, som via skærmen giver adgang for såvel Apple Carplay som Android Auto.

 

Det er fornuftigt, fordi bilen som standard ikke er udstyret med navigation. Nøglefri betjening er også standard ligesom fartpilot med -begrænser samt 360 grader p-sensorer, bakkamera og vognbaneassistent.

 

Sidst men ikke mindst giver Nissan 5 års garanti på bilen (eller op til 160.000 km) og 8 års garanti på batteriet.


Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

On-board test: Nissan Townstar EV

Vi har kørt den kompakte fuldt elektriske Nissan varebil på smalle, trafikerede gader på Chrisianshavn. Tag med på bytur i sommervejret. Fuld HD.





Model:

Nissan Townstar EV 45 kWh N-Connectra L1 Dobbelt Skydedøre

Listepris:

Kr. 276.990 ekskl. moms

Motor og transmission samt opladning:

El-motor, 122 hk, 245 Nm. Forhjulstræk. 45 kWh litium-ion batteri. 22 kW AC. 80 kW DC.

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde (WLTP):

11,6 sek./ 132 km/t/ 291 km.

Længde:

4,49 m.

Lasteevne:

580-612 kg

Vægt/anhængervægt: 1500 kg
Varerumsvolumen: 3,3 kubikmeter

Værd at bemærke:

Batteri-temperatur styring. Nøglefri betjening. Fartpilot med begrænser. Klimaanlæg. Varmepumpe. Forrudevarme.  Sædevarme. 60/40 fløjdøre bagest. Skydedør i begge sider (ekstraudstyr: + 3000 kroner). 8” touchscreen. Bakkamera. Anhængertræk med stabilisator. 90 grader døråbning. Android Auto, Apple CarPlay. 360 grader kamera, bakkamera, p-sensorer. Vognbaneassistent.


Link til importøren









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt