Egentlig kunne vi jo blot
have nøjedes med at prøvekøre Renault Kangoo E-Tech,
for den og Nissan Townstar er søsterbiler. Men der
er forskelle, og forskellene kan måske netop gøre en
forskel. Så nu har vi også stillet skarpt på Nissan
Townstar.
En stor forskel på
prøvekørslen af de to er årstiden. Kangoo prøvekørte
vi i koldt vejr, og det gik hårdt ud over
rækkevidden. Omvendt må vi i sommervarmen
konstatere, at forbrugstallene er markant bedre og
oven i det endda bedre i Townstar. Vi kørte nemlig
længere på en opladning end WLTP-tallet på 291
kilometer angiver, omkring 310-320 kilometer endte
bilens computer med at angive og det går sjovt nok i
hver deres retning for de to biler. Renault angiver
300 km og kører kortere end det, alt imens Nissan
angiver 291 km og kører noget længere.
Flere forskelle
45 kWh batteriet inkluderer
en temperaturstyring, som optimerer
batteritemperaturen, men forskellen kan også ligge i
udstyret. Nissan’en vejer nemlig blot 1683 kg og det
kan være en forklaring. Et faktum er også, at
fartpræstationerne er bedre, 0-100 km/t på 11,6
sekunder mens topfarten er en smule lavere med 132
km/t – Renault tallene er 12,0 hhv 135 km/t.
Opladning sker i bilens
front, det er ofte ganske praktisk på offentlige
p-pladser.
Udstyret kan være én ting,
konfigurationen af drivlinen en anden. Townstar er
angivet til en effekt på 122 hestekræfter, og så var
den prøvekørte bil udrustet med en ekstra sidedør i
stedet for Open Sesame udstyret.
Hvis ikke man har brug for
Open Sesame, er den prøvekørte Townstar
konfiguration at foretrække, for den lukkede væg
mellem førerkabine og varerum har en mærkbar
indflydelse på støjniveauet i kabinen. Townstar er
faktisk forbavsende støjsvag og det øger selvklart
komfortoplevelsen, som underbygges af en affjedring,
der på den ene side håndterer de større ujævnheder
fremragende og samtidig også kan klare de op til
cirka 600 kg, som er den officielle maksimale
nyttelast.
Godt basisudstyr
Basisprisen for den billigste
Townstar EV er 267.000 kroner. Den prøvekørte
N-Connecta L1 er prissat til 276.990 kroner plus
3000 kroner for den ekstra skydedør. I prisen er
indeholdt et omfattende udstyr, som inkluderer
anhængertræk (man må trække en anhænger på 1500 kg),
sædevarme, varme i forruden, 90 grader åbning af
fordørene, en 8” berøringsskærm og en god holder til
smarttelefonen til venstre for instrumentgruppen,
som via skærmen giver adgang for såvel Apple Carplay
som Android Auto.
Det er fornuftigt, fordi
bilen som standard ikke er udstyret med navigation.
Nøglefri betjening er også standard ligesom
fartpilot med -begrænser samt 360 grader p-sensorer,
bakkamera og vognbaneassistent.
Sidst men ikke mindst giver Nissan 5 års garanti på
bilen (eller op til 160.000 km) og 8 års garanti på
batteriet.
|