Ingen vil vel påstå, at en
Peugeot 2008 eller en Opel Mokka er en offroader. En
Jeep, selvom den har modelnavnet Avenger, derimod –
da vil man undre sig, hvis ikke den er. Når det
imidlertid sættes et ”E” på de to førnævnte
Stellantis modeller, og bilen med Jeep navnet alene
er fuldt elektrisk, befinder vi os, eller snarere
de, sig i en grå-zone.
En mellemting mellem en
off-roader og en almindelig personbil er vel en SUV.
Men hér skrider betegnelserne også, for en SUV vil
som hovedregel også kunne købes med firehjulstræk,
ligesom en off-roader. Det kan Jeep Avenger ikke
brøste sig af. Alligevel er den en slags Jeep, for
nogle af generne er i behold.
Mere sin egen end en Jeep
Egentlig er betegnelsen også
mindre vigtig. SUV eller ikke SUV, offroader eller
ikke offroader, spørgsmålet er: hvad er en Jeep
Avenger, udover at vi jo allerede har røbet det dér
med den elektriske drivline.
Det korte svar er, at den
nok er mere sin egen end den er en Jeep. Den slags
har man i alle familier, og de behøver ikke
nødvendigvis få prædikatet af at være sorte får. Det
gælder også Avenger, for visse gener er intakte, men
bestemt ikke dem alle.
Helt galt går det ikke
Drivlinen er én ting, den
vender vi tilbage til. Men offroader er man ikke
uden firehjulstræk, heller ikke fordi man har
familienavnet ”Jeep”. Omvendt findes der stribevis
af elbiler på markedet med firehjulstræk, som
bestemt ikke vil have en chance, hvor asfaltstriben
hører op. Dér går det nok ikke helt galt for en Jeep
Avenger, for med en frihøjde på 20 cm bliver den i
hvert fald ikke i samme grad som mange andre
firehjulstrækkere hængende på toppen af hjulspor.
Og har man brug for at komme
frem andre steder end på den plane asfalt, kan man
jo begynde med at udskifte hjulene, eller i hvert
fald dækkene. Det er ikke så kostbart og da er man
væsentlig bedre stillet, for 18” alufælge med 55
procent 215 mm brede dæk giver ikke optimal
fremdrift derude, hvor andre giver op. At det så
også ville være synd for de pæne alufælge, at
benytte dem i jord og grus, er en anden ting, de
holder i hvert fald da hurtigt op med at være pæne.
Selec Terrain og
nedkørselsassistent
Omvendt lægger udstyret op
til at køre væk fra alfarvej. En Avenger er udrustet
med nedkørselsassistent, noget som normalt alene er
forbeholdt regulære offroadere. Den har også ”Selec
Terrain” køreindstillinger, som inkluderer Sand,
Mudder og Sne. Men det har vi ikke forsøgt os i
under testen af bilen, dels på grund af årstiden,
dels af hensyn netop til de fine hjul.
Indstillingerne regulerer fortrinsvis formidlingen
af kræfterne til de trækkende forhjul, så mere er
der ikke i det.
Alligevel er den på
forskellig vis udstyret i overensstemmelse med
Jeep-generne. Beskedent udhæng for og bag er alfa og
omega i terrænet, og det har en Avenger. Den er også
beskyttet af paneler i princippet hele vejen rundt,
så helt lost er man ikke derude, hvor andre giver
op. Og havde det ikke været på grund af navnet, er
en Jeep Avenger egentlig en meget ærlig bil, hvis
man blot tager den for det, den er.
Meningsfuldt udstyr
Pænt indpakkede forsænkede
matrix-forlygter er en gevaldig bonus, fordi
off-road kørsel i mørke kræver godt lys. Og udstyret
i bred forstand giver også ret god mening: Skærmen i
midterkonsollen er kun på 10,25” – tak for det. Den
inkluderer et 180 grader bakkamera – ret godt.
Omvendt er p-sensorerne for og bag lige lovligt
følsomme. De er faktisk så følsomme, at de genererer
advarsels-lyd, hvis blot man er ved at køre ind i en
græsstrå…
Der er varme i lædersæderne,
nøglefri betjening, varme i forruden, klimaanlæg
(der betjener sig af en energibesparende
varmepumpe), elektrisk bagklap (som altid er
genialt) og så kunne bilen ret beset være meget
tungere, den elektriske drivline taget i
betragtning. Den vejer blot 1627 kg.
Kører godt
Den kunne også være meget
højere. Sandt at sige er 1,53 meter i højden ret
moderat og med til, at sikre gode køreegenskaber på
plan vej. Batteripakken er i øvrigt fordelt under
for og bagsæde og ikke mindst inde i det, der i en
konventionel bil ligner en kardantunnel. Det giver
en god fordeling af vægten og er med til at gøre
kørslen mere underholdende og sikker. Og med blot
4,08 meters længde er den ret nem at have med at
gøre i bytrafik. Bagagerummet er på imponerende 355
liter, som kan øges til godt en kubikmeter
Og så var der det med
drivlinen: Jeep Avenger deler E-CMP2 platformen med
bl.a. de førnævnte modeller fra Stellantis gruppen.
I princippet er drivlinen også fælles, men i
Jeep-tilfældet er den boostet til 115 kW (156
hestekræfter) og 260 Nm. Det giver god mening, især
i terræn, om end den ikke er kalibreret til at kunne
trække en anhænger.
Hurtig og smidig
Drivlinen er til gengæld
smidig og gør også bilen rimelig hurtig, i hvert
fald op i fart, hvor 100 km/t kan klares på 9
sekunder. 150 km/t er topfarten, men den er sjældent
høj på en elbil, og allerede med 130 km/t er Jeep’en
ret energiforbrugende, hvilket kan hænge sammen med
en luftmodstandskoefficient på 0,33.
Omvendt kørte vi længere
strækninger ved middelhøje temperaturer med 95-100
km/t, og da holdt WLTP-rækkevidden på 395-400
kilometer pænt. Det officielle forbrug er 15,7 kWh
pr. 100 kilometer. Også det føltes meget ærligt. Når
man lader, kan det fra en AC-stander ske med 11 kW,
og da vil batteriet på godt 51 kWh kunne lades fra
0-100 procent på 5,5 time. Med en jævnstrømsoplader
kan 80 procent nås på en halv time med en
ladekapacitet på 100 kW.
Er en elektrisk Jeep en
god idé?
Det store spørgsmål er
imidlertid, om det er en god idé at gøre en Jeep
fuldt elektrisk. Svaret har egentlig ikke meget med
bilen at gøre, men beror mest på brugeren af bilen,
så salget af Jeep Avenger er spændende at følge.
I skrivende stund er prisen 340.000 kroner. Til den
pris er der rigtig stor konkurrence på markedet, men
få har de funktionelle egenskaber som en Avenger
byder på. Det er forståeligt, at det bjergtog den
tværnationale sammensatte jury, der tidligere på
året kårede Jeep Avenger til Car of the Year i
Europa, men omvendt blev bilen ikke af den danske
jury nomineret til Årets Bil titlen i Danmark,
hvilket måske for nogle kan være tankevækkende.
|