Når nu Jaguar har et
søstermærke, der er førende indenfor off-road
kørsel, og man skal bygge en 4-hjulstrukken version
af den velvoksne SUV, Jaguar F-PACE, er det
nærliggende, at trække på søster-mærkets erfaring og
ekspertise. Det er der i vores optik ingen tvivl om,
at man har gjort, især ikke i den tidsnære plug-in
udgave.
Allerførst skal det slås
fast, at en Jaguar F-PACE virkelig er en velvoksen
SUV. Den er 4,75 meter lang, små 2 meter bred og
1,67 meter høj – altså typiske SUV-dimensioner. Den
har også permanent firehjulstræk, som grundliggende
er et kriterie for betegnelsen SUV, selvom den
betegnelse i nyere tid er blevet bukket og bøjet, så
selv blot halvhøje biler kaldes for SUV’er (men det
er nok mere et spørgsmål om, at nogle fabrikker af
marketingmæssige grunde ønsker, at ride med på
SUV-bølgen).
Ægte SUV
Men Jaguar F-PACE er en ægte
en af slagsen, og en af de rigtige gode, fordi den
har et effektivt firehjulstræk med en motor i
maskinrummet oppe fortil samt fordeling af kræfterne
via trækaksler foran og en kardanaksel til
baghjulene – naturligvis bundet sammen af passende
differentialer.
Sådan har Land Rover altid
bygget deres store off-road’ere, fordi man på
baggrund af mange års erfaring har konstateret, at
det er det bedste, hvis en bil også skal kunne klare
sig i terrænet. Den vej har man så hos Jaguar valgt
at følge, også da man besluttede at kunne tilbyde
kunderne en plug-in hybrid version som et supplement
til rækken af benzin- og dieseldrevne alternativer.
Ny lovgivning nuancerer
perspektiverne
Med de seneste tilretninger
af den europæiske langtids-lovgivning, som nu også
tillader salg af nye biler med ICE-motorer også
efter 2035, blot de kan køre på CO2 neutral benzin
(som ofte kaldes for E-Fuel, selvom det begreb ikke
er helt så omfattende som princippet bag de
syntetiske brændstoffer i bred forstand), er det en
ret komplet vej at følge. Alle biler med
forbrændingsmotorer kan nemlig køre på, og lad os så
bare for nemhedens skyld kalde det for E-Fuel, både
gamle som nye, og der skal ikke foretages en eneste
konstruktiv ændring: Man kan bare hælde det
syntetiske brændstof på bilen og køre.
Det viser en noget mere
nuanceret, realistisk og klimarigtig vej for
fremtidig mobilitet, og netop plug-in hybrid bilerne
og især de store af dem, som Jaguar F-PACE tilhører,
giver på mange måder mening i plug-in udgaven, fordi
den kan køre på strøm, når man bevæger sig rundt i
tæt befolkede områder uden megen støj og uden
udstødning af nogen art. Og mellem byerne eller på
længere ture rundt om i landet kan man så køre på
benzin – som inden for få år forhåbentlig vil være
sat i masseproduktion og bredt tilgængeligt, så man
reelt kan køre uden udledning af mere CO2 end den,
der medgår til fremstilling af benzinen.
Parallelhybrid
Derfor er Jaguars AWD løsning
dobbelt fin. For dér er der tale om et reelt,
permanent firehjulstræk, fordi der konstant sendes
kræfter til alle fire hjul og der i princippet ikke
er begrænsninger på hvor mange kræfter, der sendes
til det enkelte hjul.
Drivlinen tager udgangspunkt
i en 2-liters bi-turbo benzinmotor, der yder op til
296 hestekræfter. Den arbejder i en fælles enhed
sammen med en 143 hestes elmotor, og de to kan
levere op til 404 hestekræfter (297 kW) ved 5500
ICE-omdr./min. Men endnu vigtigere: De to
frembringer også tilsammen et drejningsmoment på 640
Nm allerede fra 1500 benzinmotor omdrejninger op til
4400. Det er bare SÅ mange kræfter.
Transport på første klasse
Nogle af dem går dog til at
drive den 2,2 tons tunge bil, hvilket er omkring 300
kg mere end hvad en af ICE-versionerne typisk vejer
– men ikke så meget som en række af de for tiden så
populære elbiler vejer. Det er naturligvis en tung
bil, men det smitter direkte af på køreegenskaberne,
fordi Jaguar har benyttet den store frihøjde til,
ikke alene at sikre godt greb i terrænet, hvis man
køre off-road, men også til at stabilisere vægten,
så man har fået en på én gang stabil og yderst
komfortabel bil ud af det. Det er virkelig transport
på første klasse.
F-PACE plug-in’en styrer
fabelagtigt godt. Den er ingen racerbil gennem
kurverne, men den er yderst præcis og de fire hjul
lystrer i den grad ratbevægelserne, hvilket i stor
udtrækning kan tilskrives dobbelte wishbone
hjulophæng både foran og bagtil – og de hjulophæng
er baseret på samme princip som racerbils
hjulophæng. I princippet som dem, der benyttes på
fabrikkens Formel E racerbiler.
255/55-19 hjul giver et godt
greb i underlaget under alle kørselsforhold.
62 km EV-rækkevidde jf
WLTP
Den prøvekørte bil var
udrustet med et 11,5 kW/h batteri, men de oplyste
data i faktaboksen gælder den bil, man rent faktisk
får leveret, hvis man bestiller bilen nu. Derfor er
det planen, at opdatere vores køreindtryk på et
senere tidpunkt, når en opdateret bil er til
rådighed.
Enhver større og tungere bil
med SUV-form bruger jo en del energi, uanset drivline,
og F-PACE er ingen undtagelse. Den er hurtig oppe i
fart – 0-100 km/t på 5,3 sekunder – den påstås at
kunne køre 240 km/t, og må i øvrigt trække en
anhænger på 2 tons. Men en stor del af bilens vægten
kan henføres til batteriet.
Den officielle WLTP-målte
elektriske rækkevidde på den prøvekørte bil er 53
km. Det tal hedder så fremover 62 km, og gemmer man
strømmen på batteriet ved medium batteriniveau,
kører F-PACE’en omkring 10 km/l, hvilket svarer
meget godt til forbruget for en F-PACE med
selvopladende mild hybrid drivline. Ved temperaturer
lige over nul grader opnåede vi en
computer-kalkuleret rækkevidde på 44 kilometer.
Men nok så vigtigt: I Jaguar F-PACE kan man
hurtigoplade batteriet med op til 32 kW, så er man i
nærheden af en hurtigladestander, kan man hurtigt
reducere benzinforbruget med nogle liter (måske ikke
så vigtigt for pengepungen men godt for miljøet...).
Luksus for alle pengene
Enhver Jaguar er en
luksusbil, og det prædikat kan uden omsvøb også
sættes på F-PACE. Dens kørsel er elegant, lydsvag
(og ekstra lydsvag, naturligvis, når der alene køres
på elektricitet), og det retfærdiggør prisen på
960.000 kroner for den prøvekørte S-version, som er
en slags basisudstyrsudgave.
Udstyret er dog selv i
S-udgaven ganske godt og omfatter bl.a. såkaldt
premium-LED lys, elektrisk bagklap og det avancerede
PIVE Pro Connect infotainmentsystem. Nøglefri
betjening er ikke inkluderet, og det burde måske nok
være standard i en bil i den klasse, men det følger
selvsagt med, hvis man går op i udstyrsniveau.
|