- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Jaguar F-PACE P400e AWD S

Alsidig førsteklasses plug-in hybrid


Af Søren Clauding – april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når nu Jaguar har et søstermærke, der er førende indenfor off-road kørsel, og man skal bygge en 4-hjulstrukken version af den velvoksne SUV, Jaguar F-PACE, er det nærliggende, at trække på søster-mærkets erfaring og ekspertise. Det er der i vores optik ingen tvivl om, at man har gjort, især ikke i den tidsnære plug-in udgave.

 

Allerførst skal det slås fast, at en Jaguar F-PACE virkelig er en velvoksen SUV. Den er 4,75 meter lang, små 2 meter bred og 1,67 meter høj – altså typiske SUV-dimensioner. Den har også permanent firehjulstræk, som grundliggende er et kriterie for betegnelsen SUV, selvom den betegnelse i nyere tid er blevet bukket og bøjet, så selv blot halvhøje biler kaldes for SUV’er (men det er nok mere et spørgsmål om, at nogle fabrikker af marketingmæssige grunde ønsker, at ride med på SUV-bølgen).

 

Ægte SUV

Men Jaguar F-PACE er en ægte en af slagsen, og en af de rigtige gode, fordi den har et effektivt firehjulstræk med en motor i maskinrummet oppe fortil samt fordeling af kræfterne via trækaksler foran og en kardanaksel til baghjulene – naturligvis bundet sammen af passende differentialer.

 

Sådan har Land Rover altid bygget deres store off-road’ere, fordi man på baggrund af mange års erfaring har konstateret, at det er det bedste, hvis en bil også skal kunne klare sig i terrænet. Den vej har man så hos Jaguar valgt at følge, også da man besluttede at kunne tilbyde kunderne en plug-in hybrid version som et supplement til rækken af benzin- og dieseldrevne alternativer.

 

Ny lovgivning nuancerer perspektiverne

Med de seneste tilretninger af den europæiske langtids-lovgivning, som nu også tillader salg af nye biler med ICE-motorer også efter 2035, blot de kan køre på CO2 neutral benzin (som ofte kaldes for E-Fuel, selvom det begreb ikke er helt så omfattende som princippet bag de syntetiske brændstoffer i bred forstand), er det en ret komplet vej at følge. Alle biler med forbrændingsmotorer kan nemlig køre på, og lad os så bare for nemhedens skyld kalde det for E-Fuel, både gamle som nye, og der skal ikke foretages en eneste konstruktiv ændring: Man kan bare hælde det syntetiske brændstof på bilen og køre.

 

Det viser en noget mere nuanceret, realistisk og klimarigtig vej for fremtidig mobilitet, og netop plug-in hybrid bilerne og især de store af dem, som Jaguar F-PACE tilhører, giver på mange måder mening i plug-in udgaven, fordi den kan køre på strøm, når man bevæger sig rundt i tæt befolkede områder uden megen støj og uden udstødning af nogen art. Og mellem byerne eller på længere ture rundt om i landet kan man så køre på benzin – som inden for få år forhåbentlig vil være sat i masseproduktion og bredt tilgængeligt, så man reelt kan køre uden udledning af mere CO2 end den, der medgår til fremstilling af benzinen.

 

Parallelhybrid

Derfor er Jaguars AWD løsning dobbelt fin. For dér er der tale om et reelt, permanent firehjulstræk, fordi der konstant sendes kræfter til alle fire hjul og der i princippet ikke er begrænsninger på hvor mange kræfter, der sendes til det enkelte hjul.

 

Drivlinen tager udgangspunkt i en 2-liters bi-turbo benzinmotor, der yder op til 296 hestekræfter. Den arbejder i en fælles enhed sammen med en 143 hestes elmotor, og de to kan levere op til 404 hestekræfter (297 kW) ved 5500 ICE-omdr./min. Men endnu vigtigere: De to frembringer også tilsammen et drejningsmoment på 640 Nm allerede fra 1500 benzinmotor omdrejninger op til 4400. Det er bare SÅ mange kræfter.



Transport på første klasse

Nogle af dem går dog til at drive den 2,2 tons tunge bil, hvilket er omkring 300 kg mere end hvad en af ICE-versionerne typisk vejer – men ikke så meget som en række af de for tiden så populære elbiler vejer. Det er naturligvis en tung bil, men det smitter direkte af på køreegenskaberne, fordi Jaguar har benyttet den store frihøjde til, ikke alene at sikre godt greb i terrænet, hvis man køre off-road, men også til at stabilisere vægten, så man har fået en på én gang stabil og yderst komfortabel bil ud af det. Det er virkelig transport på første klasse.

 

F-PACE plug-in’en styrer fabelagtigt godt. Den er ingen racerbil gennem kurverne, men den er yderst præcis og de fire hjul lystrer i den grad ratbevægelserne, hvilket i stor udtrækning kan tilskrives dobbelte wishbone hjulophæng både foran og bagtil – og de hjulophæng er baseret på samme princip som racerbils hjulophæng. I princippet som dem, der benyttes på fabrikkens Formel E racerbiler.


255/55-19 hjul giver et godt greb i underlaget under alle kørselsforhold.


62 km EV-rækkevidde jf WLTP

Den prøvekørte bil var udrustet med et 11,5 kW/h batteri, men de oplyste data i faktaboksen gælder den bil, man rent faktisk får leveret, hvis man bestiller bilen nu. Derfor er det planen, at opdatere vores køreindtryk på et senere tidpunkt, når en opdateret bil er til rådighed.

 

Enhver større og tungere bil med SUV-form bruger jo en del energi, uanset drivline, og F-PACE er ingen undtagelse. Den er hurtig oppe i fart – 0-100 km/t på 5,3 sekunder – den påstås at kunne køre 240 km/t, og må i øvrigt trække en anhænger på 2 tons. Men en stor del af bilens vægten kan henføres til batteriet.

 

Den officielle WLTP-målte elektriske rækkevidde på den prøvekørte bil er 53 km. Det tal hedder så fremover 62 km, og gemmer man strømmen på batteriet ved medium batteriniveau, kører F-PACE’en omkring 10 km/l, hvilket svarer meget godt til forbruget for en F-PACE med selvopladende mild hybrid drivline. Ved temperaturer lige over nul grader opnåede vi en computer-kalkuleret rækkevidde på 44 kilometer.



Men nok så vigtigt: I Jaguar F-PACE kan man hurtigoplade batteriet med op til 32 kW, så er man i nærheden af en hurtigladestander, kan man hurtigt reducere benzinforbruget med nogle liter (måske ikke så vigtigt for pengepungen men godt for miljøet...).

 

Luksus for alle pengene

Enhver Jaguar er en luksusbil, og det prædikat kan uden omsvøb også sættes på F-PACE. Dens kørsel er elegant, lydsvag (og ekstra lydsvag, naturligvis, når der alene køres på elektricitet), og det retfærdiggør prisen på 960.000 kroner for den prøvekørte S-version, som er en slags basisudstyrsudgave.

 

Udstyret er dog selv i S-udgaven ganske godt og omfatter bl.a. såkaldt premium-LED lys, elektrisk bagklap og det avancerede PIVE Pro Connect infotainmentsystem. Nøglefri betjening er ikke inkluderet, og det burde måske nok være standard i en bil i den klasse, men det følger selvsagt med, hvis man går op i udstyrsniveau.


Andre Jaguar prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Jaguar F-PACE P400e AWD S

Listepris:

Kr. 959.900

Motor og transmission (2023-tal):

Plug-in hybrid. 4 cyl. 2,0 Bi-turbo benzin, 290 hk. System: 404 hk (297 kW/4400 omdr./min). 640 Nm/1500 omdr./min. El-motor: 143 hk (195 kW), 275 Nm. All Wheel Drive. 17,1 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ elektrisk rækkevidde (2023 tal):

5,3 sek./ 240 km/t/ 128,4 km/l /37 g/km/ 62 km.

Længde:

4,75 m

Frihøjde: 21,3 cm

Bagagerum:

793-1842 liter

Værd at bemærke:

19” alufælge. Fuld LED. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag.  El-justerbare forsæder. Læderindtræk. 2-zone klimaanlæg. Ratvarme. Elektrisk bagklap. PIVO Pro Connect.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt