I foråret prøvekørte vi den
nye Jaguar F-PACE P400e Plug-in Hybrid. Den
prøvekørte bil var imidlertid versionen med et 11,5
kWh batteri, vel vidende at batteriet havde fået en
smule vokseværk, sådan at den bil, man som kunde
senere ville få leveret, hvis man dengang bestilte
en P400e, ville være med det større batteri på 17,1
kW. Derved ville den elektriske rækkevidde stige fra
53 til 62 kilometer, men der var andre fordele, der
var endnu vigtigere, især set med danske øjne.
I Danmark sker der nemlig et
skred i registreringsafgiften, hvis CO2 udledningen
pr. kørt kilometer overstiger 50 g. Aparte danske
afgiftsregler har man selvsagt ikke fokus på hos en
global spiller som Jaguar, men heldigvis var
udledningen på en P400e dengang på 49 g/km, og
derved holdt Jaguar F-PACE plug-in’en sig præcis
under de magiske 50 g/km. I praksis betød det, at i
stedet for at betale fuld afgift for personbiler,
kunne man nøjes med at betale 55 procent deraf.
Knap en million kroner
Derved landede den billigste
P400e dengang på en pris lidt under 1 million
kroner. Havde CO2 udledningen være højere end de 50
g/km, ville bilerne rundt regnet være steget 600.000
kroner i pris.
Imidlertid er CO2 udledningen
ikke et typegodkendt model-fixeret tal. Det er
baseret på en individuel beregning for hver bil med
udgangspunkt i WLTP målemetoden. Derfor kan tallet
variere, alt efter eksempelvis hvor meget udstyr, en
given bil er udrustet med. Det betød i praksis, at
købte man en F-PACE plug-in med forskelligt
ekstraudstyr som fx et soltag, ville den beregnede
CO2 udledning passerer de 50 g/km, og så ville
prisen eksplodere. Og 600.000 kroner er godt nok
mange penge for et soltag, selv i en Jaguar…
Høj pris for et soltag
Resultatet var med andre ord,
at ønskede man at købe en Jaguar F-PACE plug-in,
måtte man affinde sig med standardudstyret, og køber
man biler i denne kategori, er man som regel også
interesseret i at tilvælge forskelligt individuelt
udstyr. Men naturligvis ikke, hvis det ville udløse
en grænsende til det absurde merpris.
Det problem er man ude over i
den nye version med 17,1 kWh batteri og en
effektiviseret strømforsyning. Eksempelvis holder
den nu prøvekørte bil sig på blot 37 g CO2/km,
listeprisen er nu 980.619 kroner – og så kan man
godt tilkøbe ekstraudstyr som fx et panorama-soltag
på 96x95 cm, der godt nok koster 21.300 kroner, uden
at udløse den eksplosive prisstigning til 1,6
millioner kroner. Testbilen var da også udrustet med
Head-up Display til 8.800 kroner, som er alle
pengene værd, samt Driver Assist pakken til 11.500
kroner.
Plug-in’er stiger til
januar
Men så er der også lige en
anden krølle på den sag, som relateres til den
lovbestemte forøgelse af registreringsafgiften, som
træder i kraft ved indgangen til 2024. Da stiger
prisen på den prøvekørte bil med 40.000 kroner (de
før nævnte 55 procent stiger til 60 procent af
personbilsafgiften for biler, der udleder under 50 g
CO2/km). Jaguar har biler på lager til øjeblikkelig
levering. Får man tag på en af dem, er der med andre
ord en del penge at spare.
Hvordan så med
køreegenskaberne? I forhold til 11,5 kWh versionen
og den med 17,1 kWh batteri er der en mindre
vægtforøgelse, men fordi bilen i forvejen med sine
2,2 tons er forholdsvis tung, er forskellen i dens
vejgreb og dens styreegenskaber næsten uændrede.
Avanceret teknik -
avancerede køreegenskaber
Batteriet ligger over
bagakslen under bagagerumsgulvet, og mervægten giver
faktisk en smule bedre vægtfordeling. Og så har
Jaguar teknikkerne finjusteret affjedringen i de i
forvejen sublime dobbelte wishbone hjulophæng, som
F-PACE har både for og bag, så køreegenskaberne er
noget af det bedste, vi har oplevet i en stor
firehjulstrukken SUV.
Den er så god, at den på det
nærmeste fornemmes som en luftaffjedring,
forbavsende komfortabel af en stor SUV at være, og
styrepræcisionen sætter i den grad prikken over
i’et. Man har virkelig skabt en bil, der forener
sportslige underholdende kørefærdigheder med
kørekomfort på højt niveau. Se videoen her på siden,
hvor vi med vilje har koncentreret os om
kørefornemmelsen og sprunget let hen over
spørgsmålet om rækkevidde og energiforbrug.
Kolde temperaturer og
hurtig opladning
Det ville nemlig også have
været en smule urimeligt, at gøre det til et
fokuspunkt, for med temperaturer tæt ved
frysepunktet, vinterdæk og på mange måder svære
forhold for biler, hvor batteriet står for hele
eller dele af energi leverancerne, bliver billedet
urealistisk. Især i koldt vejr har kørselsmønstret
stor betydning for energiforbruget, og et batteri
kan som bekendt ikke yde så meget, når det er koldt,
fordi den indre modstand i batteriet forøges,
samtidig med at det bliver koldere.
I den forbindelse er det
vigtigere at bemærke muligheden for 38 kW
hurtigopladning – det er noget, kun meget få plug-in
hybridbiler tilbyder og det ikke utænkeligt, at den
reelle mulighed for meget elektrisk kørsel vil være
højere end for de plug-in’er, der eksempelvis kun
kan lade ved 3,7 kW, for nu at nævne den anden
yderlighed.
På den måde tilføjer Jaguar
F-PACEe plug-in hybrid endnu et stærkt element i
betegnelsen premiumbil: Den er ikke ”kun” en bil,
der kører fremragende on-road såvel som off-road,
giver en lækker kabineoplevelse og mange
infotainment-raffinementer. Den er også et stykke
teknik på højt niveau, hvilket blandt meget andet
underbygges af, at hybrid drivlinen er en
sammenbygning af en bi-turbo benzinmotor og en
elmotor, der samlet leverer kræfterne efter behov
til de fire trækkende hjul via en 8-trins
automatgearkasse.
Motoren er der ikke ændret på - den yder fortsat 404
hestekræfter, hvoraf elmotoren står for de 143.
|