- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Ranger Raptor Double Cab 3.0 EcoBoost


Amerikansk luksus power med Dakar ambitioner


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrificeringen er sat lidt i parantes. Rå benzin-dreven amerikansk power har taget over med hjælp fra Volkswagen. Sigtet er Dakar, hvor Ford allerede i år så småt tog hul på fremtidsplanerne. Men i modsætning til Le Mans, hvor man i 2016 ikke ville vinde totalt, men satsede på klassen for sportsvogne, er det i kategorien for de mest kraftfulde off-road’erer, den såkaldte T1+, der styres mod. Og i januar 2024 deltager man så med Dakar-udgaven af den kraftige Ranger Raptor.

 

Udgangspunktet vil bl.a. være den serieproducerede Ranger Raptor, som så dagens lys for første gang for nylig, og som i øvrigt danner udgangspunkt for den mere moderate Ranger, der kommer senere på året. Den er udviklet af Fords performance afdeling og inkluderer bl.a. en 292-hestes 3-liters V6 twin turbo benzinmotor, skabt i samarbejde med Volkswagen. Dakar-versionen udvikles over efteråret og den kommer vi næppe bag rattet på. Men Ranger Raptor har vi kørt i den seriefremstillede version, og den sender alle signaler om, at ørken-raceren nok skal kunne gøre sig gældende, når der skal køres rally i den saudiarabiske ørken næste år.



Elektrificering på stand-by

Det dér med elektrificeringen, det gør vel egentlig heller ikke så meget, for efterhånden som CO2 neutral fossil-fri E-Fuel måtte vinde indpas, er der fortsat plads til forbrændingsmotorer. Og det har Ford faktisk god erfaring med – de deltager bl.a. i Rally-verdensmesterskabet med en Puma-model, der har hybrid-teknik, som pares med en benzinmotor, der netop kører på E-Fuel. Og E-Fuel giver ekstra god mening der ude i terræn’et, hvor vindmøllerne måske nok skyder op overalt, hvor de kan se deres snit til det, men hvor der endnu ikke er set så meget som en eneste ladestander.

 

I sammenligning med den almindelige Ranger, der altså først kommer lidt senere, er performance versionen modificeret og forstærket. Den har bl.a. multilink baghjulsophængning, som den ikke mindst har glæde af, når bilen ikke kører i ørkensand. Og så har den elektronisk styret dæmpning af støddæmperne. Vores køreoplevelse fandt fortrinsvis sted på danske landeveje med beskeden mulighed for, at afprøve off-road egenskaberne for alvor. Det er måske så i Danmark også mindre vigtigt, netop fordi off-road behovet er beskedent.

 

Wow-effekt

Men på plan asfalt gør den det forbavsende godt, netop på grund af den avancerede teknik. Og de mange kræfter efterlader naturligt en vis wow-effekt, for 0-100 km/t på 7,9 sekunder er virkelig wow i så stor en bil (der i øvrigt også må bruge kræfterne til at trække en anhænger på 2,5 tons).

 

Stor det er den. 5,36 meter lang, 1,92 meter høj og små 2,5 tons vejer den, når man ikke er begyndt at læsse på den endnu. Udgaven med dobbeltkabine gør det muligt, at have civiliseret bagage med i den luksuøse og meget civiliserede passagerkabine. Det lidt mere rå kan man så lægge på ladet, der er 1,56 meter langt. Det var i den prøvekørte bil udstyret med en elektrisk jalousi-afdækning. Et tryk på en knap, og så er ladet lukket på få sekunder. Inden under finder man i øvrigt et 220 Volt stik, som kan levere op til 400 Watt, så lidt elektrificeret må man sige at bilen er. Trods alt. Og førersædet kan justeres elektrisk, bare sådan a-pro-pos…

 

Luksus og funktion

Passagerkabinen er luksuriøs og minder mest om det, man finder i en luksuriøs personbil. Den har både varme i rat og forrude og en 12” berøringsskærm står for aktivering og deaktivering af mange af bilens egenskaber. Men det er teknikken og bilens egenskaber, der er de 577.000 kroner værd, som den to-sædede bil på papegøjenummerplader er prissat til. Ekskl. Afgift koster den 471.313 kroner, for nu at være helt nøjagtig.



Den er virkelig robust lavet. Motoren leverer op til de nævnte 292 hestekræfter og et drejningsmoment på 491 Nm, firehjulstrækket er permanent, der er differentialespær både for og bag, den har også trækkrog både for og bag, og vadedybden er pæne 85 cm, så man kan klare et vandhul af en vis størrelse. Rammer man en sten undervejs, skal der meget til, før det får betydning, for bundpladen er skabt i højstyrkestål – 23 mm tykt!

 

Visuelt er frihøjden på ikke mindre end 26 cm iøjefaldende, og indtrykket underbygges af store 285 mm brede dæk monteret på beskedne 17” fælge. Deres profil er på 70 procent – det er sjældent, man se ballondæk af den slags på seriefremstillede biler.



Masser af køresjov

Når man sætter 10-trins automatgearkassen i D, har man en hel række af individuelle indstillinger af bilen, der kan vælges imellem. Man kan bede om at den er stille, men vigtigere er det trods alt nok, at der er køreindstillinger til tørt og vådt føre, til sne, mudder, klipper og også til kørsel derude i ørkenen. Og så har Ranger Raptor desuden en Sport-indstilling, som gør den lidt sjovere at køre på almindelig vej.

 

Men når det så er sagt, er den ingen landevejsracer. Trods den gode vejbeliggenhed skal man styre sine ambitioner gennem kurverne, og det kan godt være, at den kan køre 180 km/t, men i blæsevejr er det næppe nogen udpræget fornøjelse. Det er det heller ikke, når man skal tanke op, for 7,2 km/l gør den kostbar at køre i, og på den korte bane er det ikke det allerbedste for miljøet. Men netop i den kontekst er E-Fuel en god løsning, indtil der bliver sat tilstrækkelig mange ladestandere op derude i ørkenen.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>





Model:

Ford Ranger Raptor Double Cab 3,0 EcoBoost 4X4 A10

Listepris:

Kr. 471.313 ekskl. moms. Kr. 577.391 inkl. moms.

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 twin turbo benzin, 292 hk, 491 Nm/2300 omdr/min. 4X4. 10 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,9 sek./ 180 km/t/ 7,2 km/l./ 315 g/km.

Hjul, for / bag:

285/70-17

Længde:

5,36 m.

Frihøjde:

26,5 cm

Vadedybde: 85 cm

Værd at bemærke:

17” alufælge. Spærredifferentiale bag. 23 mm bundplade. P-sensorer for og bag. 2-zone klimaanlæg. Nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Adaptiv fartpilot. Vejbaneassistent. Sædevarme. Ratvarme. Bakkamera. Elektrisk ladrulledækken. 12" skærm.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt