| Elektrificeringen er sat lidt 
							i parantes. Rå benzin-dreven amerikansk power har 
							taget over med hjælp fra Volkswagen. Sigtet er 
							Dakar, hvor Ford allerede i år så småt tog hul på 
							fremtidsplanerne. Men i modsætning til Le Mans, hvor 
							man i 2016 ikke ville vinde totalt, men satsede på 
							klassen for sportsvogne, er det i kategorien for de 
							mest kraftfulde off-road’erer, den såkaldte T1+, der 
							styres mod. Og i januar 2024 deltager man så med 
							Dakar-udgaven af den kraftige Ranger Raptor.   Udgangspunktet vil bl.a. være 
							den serieproducerede Ranger Raptor, som så dagens 
							lys for første gang for nylig, og som i øvrigt 
							danner udgangspunkt for den mere moderate Ranger, 
							der kommer senere på året. Den er udviklet af Fords 
							performance afdeling og inkluderer bl.a. en 
							292-hestes 3-liters V6 twin turbo benzinmotor, skabt 
							i samarbejde med Volkswagen. Dakar-versionen 
							udvikles over efteråret og den kommer vi næppe bag 
							rattet på. Men Ranger Raptor har vi kørt i den 
							seriefremstillede version, og den sender alle 
							signaler om, at ørken-raceren nok skal kunne gøre 
							sig gældende, når der skal køres rally i den 
							saudiarabiske ørken næste år. 
 
							 
 Elektrificering på 
							stand-by Det dér med 
							elektrificeringen, det gør vel egentlig heller ikke 
							så meget, for efterhånden som CO2 neutral fossil-fri 
							E-Fuel måtte vinde indpas, er der fortsat plads til 
							forbrændingsmotorer. Og det har Ford faktisk god 
							erfaring med – de deltager bl.a. i 
							Rally-verdensmesterskabet med en Puma-model, der har 
							hybrid-teknik, som pares med en benzinmotor, der 
							netop kører på E-Fuel. Og E-Fuel giver ekstra god 
							mening der ude i terræn’et, hvor vindmøllerne måske 
							nok skyder op overalt, hvor de kan se deres snit til 
							det, men hvor der endnu ikke er set så meget som en 
							eneste ladestander.   I sammenligning med den 
							almindelige Ranger, der altså først kommer lidt 
							senere, er performance versionen modificeret og 
							forstærket. Den har bl.a. multilink 
							baghjulsophængning, som den ikke mindst har glæde 
							af, når bilen ikke kører i ørkensand. Og så har den 
							elektronisk styret dæmpning af støddæmperne. Vores 
							køreoplevelse fandt fortrinsvis sted på danske 
							landeveje med beskeden mulighed for, at afprøve 
							off-road egenskaberne for alvor. Det er måske så i 
							Danmark også mindre vigtigt, netop fordi off-road 
							behovet er beskedent.   Wow-effekt Men på plan asfalt gør den 
							det forbavsende godt, netop på grund af den 
							avancerede teknik. Og de mange kræfter efterlader 
							naturligt en vis wow-effekt, for 0-100 km/t på 7,9 
							sekunder er virkelig wow i så stor en bil (der i 
							øvrigt også må bruge kræfterne til at trække en 
							anhænger på 2,5 tons).   Stor det er den. 5,36 meter 
							lang, 1,92 meter høj og små 2,5 tons vejer den, når 
							man ikke er begyndt at læsse på den endnu. Udgaven 
							med dobbeltkabine gør det muligt, at have 
							civiliseret bagage med i den luksuøse og meget 
							civiliserede passagerkabine. Det lidt mere rå kan 
							man så lægge på ladet, der er 1,56 meter langt. Det 
							var i den prøvekørte bil udstyret med en elektrisk 
							jalousi-afdækning. Et tryk på en knap, og så er 
							ladet lukket på få sekunder. Inden under finder man 
							i øvrigt et 220 Volt stik, som kan levere op til 400 
							Watt, så lidt elektrificeret må man sige at bilen 
							er. Trods alt. Og førersædet kan justeres elektrisk, 
							bare sådan a-pro-pos…   Luksus og funktion Passagerkabinen er luksuriøs 
							og minder mest om det, man finder i en luksuriøs 
							personbil. Den har både varme i rat og forrude og en 
							12” berøringsskærm står for aktivering og 
							deaktivering af mange af bilens egenskaber. Men det 
							er teknikken og bilens egenskaber, der er de 577.000 
							kroner værd, som den to-sædede bil på 
							papegøjenummerplader er prissat til. Ekskl. Afgift 
							koster den 471.313 kroner, for nu at være helt 
							nøjagtig. 
 
							 
 Den er virkelig robust lavet. 
							Motoren leverer op til de nævnte 292 hestekræfter og 
							et drejningsmoment på 491 Nm, firehjulstrækket er 
							permanent, der er differentialespær både for og bag, 
							den har også trækkrog både for og bag, og vadedybden 
							er pæne 85 cm, så man kan klare et vandhul af en vis 
							størrelse. Rammer man en sten undervejs, skal der 
							meget til, før det får betydning, for bundpladen er 
							skabt i højstyrkestål – 23 mm tykt!   Visuelt er frihøjden på ikke 
							mindre end 26 cm iøjefaldende, og indtrykket 
							underbygges af store 285 mm brede dæk monteret på 
							beskedne 17” fælge. Deres profil er på 70 procent – 
							det er sjældent, man se ballondæk af den slags på 
							seriefremstillede biler. 
 
							 
 Masser af køresjov Når man sætter 10-trins 
							automatgearkassen i D, har man en hel række af 
							individuelle indstillinger af bilen, der kan vælges 
							imellem. Man kan bede om at den er stille, men 
							vigtigere er det trods alt nok, at der er 
							køreindstillinger til tørt og vådt føre, til sne, 
							mudder, klipper og også til kørsel derude i ørkenen. 
							Og så har Ranger Raptor desuden en 
							Sport-indstilling, som gør den lidt sjovere at køre 
							på almindelig vej.  Men når det så er sagt, er den ingen landevejsracer. 
							Trods den gode vejbeliggenhed skal man styre sine 
							ambitioner gennem kurverne, og det kan godt være, at 
							den kan køre 180 km/t, men i blæsevejr er det næppe 
							nogen udpræget fornøjelse. Det er det heller ikke, 
							når man skal tanke op, for 7,2 km/l gør den kostbar 
							at køre i, og på den korte bane er det ikke det 
							allerbedste for miljøet. Men netop i den kontekst er 
							E-Fuel en god løsning, indtil der bliver sat 
							tilstrækkelig mange ladestandere op derude i 
							ørkenen. |