Da SEAT’s sportsbrand Cupra
begyndte at udvikle sin egen identitet, var der
fokus på sport og design. Formentor modellen er
skarp på designet, men det sportslige…jo ultimativt
tilgodeses det også, især i den ultrahurtige
Formentor VZ5. Men ligeså hurtig som bilen er,
ligeså hurtig skal man være på aftrækkeren, hvis man
vil have en.
Den første Formentor VZ5, som
den er døbt (VZ kommer af det spanske ord "Veloz",
som betyder "fart"), blev bygget i 7000 eksemplarer.
De er alle købt, og den prøvekørte udgave med
tilnavnet TAIGA er en af de få, der er på danske
nummerplader. Og den kan altså ikke købes som ny
længere.
BAT på vej
Men der er et lysglimt
forude, for Cupra har igangsat en ny serie VZ5.
Beskedne 500 eksemplarer vil blive sendt gennem
samlebåndet, de har efternavnet BAT, og er i teknisk
forstand identisk med TAIGA. Men der kommer kun 500
i alt, så man skal være ret hurtig, hvis man vil
sikre sig en.
Det man får, er en ”hot
crossover” til cirka 850.000 kroner, en bil som har
fået motorkraft fra Audi, som selv benytter den 390
hestekræfter stærke 2,5 liters 5-cylindrede
turbobenzinmotor i Audi RS3, RSQ3 og TTRS. Med andre
ord et kraftfuldt, civiliseret og appellerende
køretøj, som skal være med til at understøtte Cupra
sports-identiteten i hvert fald for et stykke tid.
Elektrificeringsprocessen
Operationen gav god mening.
For i en tid, hvor elektrificeringen optager stor
plads og suger meget til sig af VAG koncernens
kapacitet, og hvor ventetiden på syntetiske
alternativer til fossile brændstoffer står lidt hen
i det uvisse (selvom koncernens halvsøskende fra
Porsche arbejder på højtryk i Chile), vil det
sportslige image nok blive gjort mere elektrisk i de
kommende modeller fra både Cupra og Audi.
Som sådan er Cupra Formentor
VZ5, uanset ”efternavn”, måske noget af det sidste
af sin slags, man kommer til at opleve fra den
navnkundige bilkoncern med tyske og spanske rødder.
Benzinbiler sælger fortsat
Den er også unik. Alene det,
at levere en bil med så kraftig en benzinmotor, i
det aktuelle tidsbillede, gør den til noget særligt.
At kunderne er der, er der ingen tvivl om, for
salget af benzinbiler er stadig meget højere end
salget af elbiler. Og det kan man gætte på, ikke vil
ændre sig meget i de kommende år, når virkeligheden,
hvad angår de nødvendige ingredienser til
batteriproduktionen begynder at diktere markedets
størrelse, godt bakket op af den verserende
geopolitiske ubalance.
Men indrømmet: En bil, der
kører omkring 10 km/l, og kun gør det, hvis man
undlader at udnytte dens kraftpotentiale, er måske
ikke præcis et spejl af tidsånden. På den anden
side: Hvis man reducerer sin kørsel med fx 20-30
procent, bliver den samlede udledning af CO2 og
andre skadelige stoffer reduceret tilsvarende.
Kørselsplanlægning er måske en del af det fremtidige
bidrag til at reducere belastningen af klimaet.
Benzin i blodet
Har man lidt benzin af den
ene eller den anden slags i blodet, kan det dog være
en svær opgave at overbevise sig selv om at gøre i
en bil, der kører så godt. For ligeså civiliseret en
Cupra Formentor VZ5 er, ligeså meget råt race er der
indbygget i den kompakte 4,45 meter lange
crossover/coupé.
0-100 km/t på 4,2 sekunder,
leveret som kun en forbrændingsmotor kan gøre det,
en topfart på 250 km/t, som vel fuldt elektrisk
groft set kun kan overgås af Cupras Formel E
racerbil. Det har i sig selv en wow effekt, som
underbygges af en motorlyd, der kan synes herlig,
hvis ikke man helt har kapituleret og underkastet
sig elbilernes stilfærdige kræfter.
Glimrende
sports-affjedring og 4WD
VZ5 har også træk på alle fire hjul.
Drivlinen styres af en 7-trins DCT gearkasse, der er
så selvtænkende, at den giver mellemgas ved
nedgearing, så man ikke splitter mekanikken i
frontrummet ad. Og så følger vejegenskaberne
heldigvis med.
VZ5 har en glimrende
affjedring, hvor man udnytter den lettere forøgede
frihøjde på cirka 16 cm (som er godt 1 cm lavere end
i de trods alt mere civiliserede
Formentor-versioner) til dels at sikre et godt
vejgreb også på ujævn vej, og dels at gøre kørslen
komfortabel nok til, at man ikke efter en i praksis
rystende køreoplevelse vælger at køre mindre.
Den avancerede multilink baghjulsophængning bidrager
også dertil.
Kendte racerkørere
har medvirket
Bilen er udviklet i
samarbejde med de rutinerede racerkørere, spanske
Jordi Gené og den mangedobbelte verdensmester og
ualmindelig alsidige svensker, Mattias Ekstrøm, som
begge i øvrigt boltrede sig på københavnsk asfalt
for et par år siden, i forbindelse med Copenhagen
Historic Grand Prix, hvor de kørte fuldt elektriske
Cupra racerbiler. Som et kuriosum er VZ5 den
kraftigste seriefremstillede Cupra nogensinde.
VZ5 har desuden den fordel,
at den med en vægt på 1683 kg er noget lettere end
tilsvarende elbiler. Så kom det dertil, havde de to
herrer i en VZ5 nok haft mulighed for at køre en
omgang på Bellahøj Park banen hurtigere end man
kunne med elbilerne. Det er en helt anden ting, men
på den anden side en vigtig del af Cupra DNA’et og
et klart signal om, dels hvad Cupra vil, og dels, at
fremtiden ikke er så ensidigt elektrisk, som mange
især uvidende politikere går rundt og forestiller
sig.
|