Da Cupra skulle skabe deres
første fuldt elektriske bil, var det naturligt at
læne sig op ad søstermodellen, Volkswagen ID.3. De
deler platform og teknik, køreegenskaberne er ikke
så fjernt fra hverandre, men de ser godt nok
forskelligt ud. Begge er født som elektriske biler,
der findes ikke varianter med konventionelle
ICE-motorer, og det er langt henad vejen ret ideelt.
Det var vores første
længerevarende møde med Cupra Born. Og bortset fra,
at visse dele af menu-opbygningen, betjent via 12”
skærmen i midterkonsollen ikke forekommer
undertegnede helt så tilgængelige, som man kunne
ønske, er Cupra Born skabt som en moderne, elektrisk
og sportslig bil, der helt er i overensstemmelse med
fartpotentialet. Den har ikke firehjulstræk, og den
kan med 231 hestekræfter ikke slå alle Teslas
hurtigløbere i acceleration, men mon ikke o-100 km/t
på 7 sekunder rækker for de fleste.
God i kurverne
Til gengæld kan den klare
svingene på et ganske andet niveau. Den kører ganske
enkelt overraskende godt, i hvert fald hvis man er
parat til at fange et lille spjæt med halen, hvis
kørebanen bliver for glat. Det er jo en
baghjulstrukken bils lod, men mange synes måske
endda at det er lidt sjovt, nu hvor der en god
portion sports-gener gemt under lakken på en Cupra.
Og det er i øvrigt en
velkendt reaktion også hos VW ID.3, som foruden
baghjulstrækket også kan tilskrives det store
drejningsmoment på 310 Nm. Et effektivt multilink
baghjulsophæng bidrager dog til, at bevægelserne i
bilen er til at håndtere, især mærkbart, når man
kører bilen på grænsen.
Cupra-power
Cupra Born i e-Boost
versionen er også i stand til ved tryk på
Cupra-knappen på rattet at sikre leveringen af
yderligere 20 kW. Det lykkedes os ikke helt at
identificere om de ekstra kræfter leveres over hele
omdrejningskurven, eller det alene handlede om
forøget topeffekt. Men det er sådan set også lige
meget, med mindre bilen skal benyttes som racerbil.
Og det er den, trods glimrende ”Cupra-vejegenskaber”
ikke den allerbedste til – med mindre konkurrenterne
altså også er tunge elbiler.
Man kommer ikke uden om, at
de godt 2 tons, som en Cupra Born e-Boost vejer
inklusiv fører, er mange kilo. Sportsvogne forsøges
altid at gøres så lette som muligt. Derfor var det
trods alt overraskende, at kunne køre Born på en
sportslig måde – også uden kontrastyring gennem
svingene.
215/50-19 hjul er standard.
Lavt på vejen
En del af forklaringen kan
ligge i en lav frihøjde på blot 13,1 cm og
forholdsvis smalle dæk, som får bilen til at styre
godt men ikke giver en høj kurvehastighed. Man kunne
måske have ønsket sig lidt mere affjedring i
dæksiderne, og det ville formentlig også have
modereret den blitz-hurtige reaktion, når
skridgrænsen passeres. Men igen: Born er ikke født
til race, heller ikke selvom Cupra er et sportsligt
bilmærke.
I stedet er Cupra Born en
smart, sporty udseende elbil med sin helt egen
identitet og den er også ganske karakterfuld. Med
det nye 77 kWh batteri kan man opnå en rækkevidde på
ikke mindre end 548 kilometer, ja endda mere, hvis
temperaturerne er høje som de var i den lettere
langtrukkede danske sensommer. Vi tjekkede med jævne
mellemrum beregningen af rest-rækkevidden på
batteriet, og den var på intet tidspunkt for
optimistisk. Det er muligt, at vinterkulden vil
ændre det billede, men det er jo et generelt og
velkendt elbils-fænomen.
Lynstrøm
Batteriet kan lynoplades med
op til 170 kW og vekselstrøm-oplades med 11 kW. Og
vores oplevelse af VAG bilerne generelt er, at det
holder. Ved en 11 kW ladestander lader den med 11 kW
og ikke kun 7-8, som iblandt er vores erfaring med
visse andre biler, uden dog nogensinde at have
studeret fænomenet videnskabeligt.
I bilen er der god plads,
designet er fancy og meget moderne, helt i
overensstemmelse med de ydre linjer, og
pladsforholdene i bagagerummet er også gode, med fra
385 liter op til 1267 liter. Også selvom en del af
bilens samlede råderum er gået til det velvoksne
batteri (som i øvrigt vejer et stykke over 500 kg),
der er placeret under bunden, som VW MEB platformen
dikterer.
Cupra Born e-Boost er ret
veludstyret med varmepumpe baseret 2-zone
klimaanlæg, rat- og sædevarme, fuld LED lys og det
iøjefaldende såkaldte coast-to-coast baglygtedesign.
Vi savner head-up display, men det kan heldigvis
tilkøbes, og så ville flere forskellige
USB-tilslutningsmuligheder også give points. USB-C
er OK, men ældre udstyr kunne klares med noget så
enkelt som et konventionelt 12 Volt stik – så man
ikke behøver smide alt ud, blot fordi man køber ny
bil.
|