- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Cupra Born e-Boost RWD

Born to be electric (og en smule vild)


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Cupra skulle skabe deres første fuldt elektriske bil, var det naturligt at læne sig op ad søstermodellen, Volkswagen ID.3. De deler platform og teknik, køreegenskaberne er ikke så fjernt fra hverandre, men de ser godt nok forskelligt ud. Begge er født som elektriske biler, der findes ikke varianter med konventionelle ICE-motorer, og det er langt henad vejen ret ideelt.

 

Det var vores første længerevarende møde med Cupra Born. Og bortset fra, at visse dele af menu-opbygningen, betjent via 12” skærmen i midterkonsollen ikke forekommer undertegnede helt så tilgængelige, som man kunne ønske, er Cupra Born skabt som en moderne, elektrisk og sportslig bil, der helt er i overensstemmelse med fartpotentialet. Den har ikke firehjulstræk, og den kan med 231 hestekræfter ikke slå alle Teslas hurtigløbere i acceleration, men mon ikke o-100 km/t på 7 sekunder rækker for de fleste.



God i kurverne

Til gengæld kan den klare svingene på et ganske andet niveau. Den kører ganske enkelt overraskende godt, i hvert fald hvis man er parat til at fange et lille spjæt med halen, hvis kørebanen bliver for glat. Det er jo en baghjulstrukken bils lod, men mange synes måske endda at det er lidt sjovt, nu hvor der en god portion sports-gener gemt under lakken på en Cupra.

 

Og det er i øvrigt en velkendt reaktion også hos VW ID.3, som foruden baghjulstrækket også kan tilskrives det store drejningsmoment på 310 Nm. Et effektivt multilink baghjulsophæng bidrager dog til, at bevægelserne i bilen er til at håndtere, især mærkbart, når man kører bilen på grænsen.


 


Cupra-power

Cupra Born i e-Boost versionen er også i stand til ved tryk på Cupra-knappen på rattet at sikre leveringen af yderligere 20 kW. Det lykkedes os ikke helt at identificere om de ekstra kræfter leveres over hele omdrejningskurven, eller det alene handlede om forøget topeffekt. Men det er sådan set også lige meget, med mindre bilen skal benyttes som racerbil. Og det er den, trods glimrende ”Cupra-vejegenskaber” ikke den allerbedste til – med mindre konkurrenterne altså også er tunge elbiler.

 

Man kommer ikke uden om, at de godt 2 tons, som en Cupra Born e-Boost vejer inklusiv fører, er mange kilo. Sportsvogne forsøges altid at gøres så lette som muligt. Derfor var det trods alt overraskende, at kunne køre Born på en sportslig måde – også uden kontrastyring gennem svingene.


215/50-19 hjul er standard.


Lavt på vejen

En del af forklaringen kan ligge i en lav frihøjde på blot 13,1 cm og forholdsvis smalle dæk, som får bilen til at styre godt men ikke giver en høj kurvehastighed. Man kunne måske have ønsket sig lidt mere affjedring i dæksiderne, og det ville formentlig også have modereret den blitz-hurtige reaktion, når skridgrænsen passeres. Men igen: Born er ikke født til race, heller ikke selvom Cupra er et sportsligt bilmærke.

 

I stedet er Cupra Born en smart, sporty udseende elbil med sin helt egen identitet og den er også ganske karakterfuld. Med det nye 77 kWh batteri kan man opnå en rækkevidde på ikke mindre end 548 kilometer, ja endda mere, hvis temperaturerne er høje som de var i den lettere langtrukkede danske sensommer. Vi tjekkede med jævne mellemrum beregningen af rest-rækkevidden på batteriet, og den var på intet tidspunkt for optimistisk. Det er muligt, at vinterkulden vil ændre det billede, men det er jo et generelt og velkendt elbils-fænomen.

 

Lynstrøm

Batteriet kan lynoplades med op til 170 kW og vekselstrøm-oplades med 11 kW. Og vores oplevelse af VAG bilerne generelt er, at det holder. Ved en 11 kW ladestander lader den med 11 kW og ikke kun 7-8, som iblandt er vores erfaring med visse andre biler, uden dog nogensinde at have studeret fænomenet videnskabeligt.



I bilen er der god plads, designet er fancy og meget moderne, helt i overensstemmelse med de ydre linjer, og pladsforholdene i bagagerummet er også gode, med fra 385 liter op til 1267 liter. Også selvom en del af bilens samlede råderum er gået til det velvoksne batteri (som i øvrigt vejer et stykke over 500 kg), der er placeret under bunden, som VW MEB platformen dikterer.

 

Cupra Born e-Boost er ret veludstyret med varmepumpe baseret 2-zone klimaanlæg, rat- og sædevarme, fuld LED lys og det iøjefaldende såkaldte coast-to-coast baglygtedesign. Vi savner head-up display, men det kan heldigvis tilkøbes, og så ville flere forskellige USB-tilslutningsmuligheder også give points. USB-C er OK, men ældre udstyr kunne klares med noget så enkelt som et konventionelt 12 Volt stik – så man ikke behøver smide alt ud, blot fordi man køber ny bil.

Andre Cupra prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test: Cupra Born e-Boost RWD
Cupra Born er som søstermodellen VW ID.3 født som en elektrisk bil. Den ser meget anderledes ud, og med det store 77 kWh batteri har den også en lang rækkevidde. Men hvordan kører den? Se videoen og oplev den på en snoet dansk landevej. Fuld HD.




Model:

Cupra Born e-Boost RWD

Listepris:

Kr. 349.990

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor, 170 kW (231 hk), 310 Nm. Baghjulstræk. 82/77 kWh (brutto/netto) 408 V litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP):

7 sekunder/ 160 km/t/ 548 km/ 159 Wh/km

Længde:

4,32 m

Opladning: AC/DC 11 kW/170 kW
Vægt: 1811 kg.

Bagagerum:

385-1267 liter

Værd at bemærke:

19” alufælge. Fuld LED. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Varmepumpe baseret 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. 12" touch-sscreen. Bakkamera.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt