- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BYD TANG

Premium AWD


Velvoksen elektrisk 7-sæder


Af Søren Clauding – maj 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at de såkaldte multibiler (MPV) stort set er forsvundet fra bilmarkedet, er det ret begrænset, hvad der findes af 7-sædede køretøjer. Og skal bilen også være elektrisk, bliver udvalgte endnu mere beskedent. Men det nye kinesiske bilmærke på det danske marked, BYD, har sådan en på programmet. BYD TANG, som den hedder, er dog ingen MPV med derimod en SUV-agtig bil.

 

Vi skriver SUV-agtig, for frihøjden er ikke så overvældende. 15 cm har vi kunnet Google os frem til, for det kniber lidt med det store udvalgt af specifikationer på de nye kinesere. Men velvoksen er den, og selvom de to bageste siddepladser sjældent er det mest bekvemme sted at sidde for velvoksne passagerer, og heller ikke er det i BYD TANG, så er de en option. Og siden kan man jo fordele de syv siddepladser imellem dem, der nu skal ud at køre, så det bliver behageligt for alle.

 

Behagelig kørsel

Det er i sig selv ikke det store problem, for BYD TANG er bestemt en behagelig bil at køre i. kørekomforten er god, udstyrsniveauet udmærket, og som sådan ligger den OK til i premium-klassen, også med en pris på 600.000 kroner, der genspejler niveauet for tilsvarende biler, som der altså ret beset ikke er mange af.

 

Hvor stor efterspørgslen vil blive efter BYD TANG, må tiden vise. For den er stor. 4,89 meter i længden, hvilket ikke er optimalt ved megen bykørsel, og det er i undertegnedes optik ved færdsel i de store byer, at el-drift især giver mening.

 

Rimelig rækkevidde

På den anden side er rækkevidden med et fuldt opladet 86,4 kWh batteri 400 kilometer iht. WLTP og i praksis nok i nærheden af 360 kilometer. Derved kan TANG glimrende bruges i dagligdagen til kørsel både mellem byerne og som pendlerbil ind og ud af dem, især hvis man er rimelig sikker på at have et sted at parkere derinde.

 

Optimalt er det da, hvis man fx både kan lade på sin arbejdsplads og hjemme, for selvom man kan hurtiglade med 110 kW, er AC-ladestyrken beskedne 3,7 kW. Og så tager det godt nok lang tid, at få mange kilometer på batteriet.

 

El-bils bevidsthed

Ladetiden er én faktor, energiforbruget en anden, for man forbruger, igen iht. WLTP, 240 Wh pr. kilometer i gennemsnit. Med fyldt batteri er forbruget større, for da regenereres der noget mindre, og tilsvarende, når batteriet er ved at være tomt. Som elbilsejer skal man være bevidst derom, men fungerer det i praksis får man meget bil for pengene.

 

Eksempelvis er soltaget et panorama soltag, der med andre ord kan åbnes. I kabinen har man både rat- og sædevarme og el-forsæder. Der er navigation indbygget, 360 grader kamera og en 12” skærm, der kan rotere ligesom i den mindre ATTO 3. Det er en sjov gimmick. Dertil kommer 4 p-sensorer i hver ende, som er gode støttepædagoger til den klare skærmvisning.

 

God plads

Pladsforholdene er gode, fordi bilen ikke bare er lang, men også temmelig bred og ret høj. Med 1,72 meter i højden oplever man egentlig ikke, at batteriet sluger gulvplads, og bagagekapaciteten taler sit eget sprog: Mindst 235 liter med alle syv siddepladser besat, og 1655 liter, når de fem af dem forhandles til ”varerum”.

 

Det indebærer bl.a., at man bedre kan udnytte muligheden for VTL (Vehicle to Load), dvs. man kan oplade fx en el-scooter, mens man kører og vel ret beset også tappe strøm til campingvognen, hvis man har en sådan med. Man må nemlig trække op til 1500 kg.

 

Mange kræfter

Men man skal nok vænne sig til at passe på energien, også når man træder speederen ned. Den har nemlig mange kræfter, sådan en TANG. 2 stk. permanent magnet synkron elmotorer – én på forhjulene og én bagtil – på i alt op til 517 hestekræfter og et drejningsmoment på 680 Nm ER mange kræfter.

 

Bilens kørefærdigheder er godt illustreret i on-board videoen her på siden. Den kører fint nok, som en bil på 2,5 tons nu gør det. Men sådan er det med store elbiler, de vejer meget, det påvirker håndteringen af bilen og kan godt føles lidt trægt – trods den store effekt. På positiv siden tæller, at TANG har multi-link baghjulsophæng. Det giver gode kurveegenskaber, og set i det lys er den ikke alt for store frihøjde også et plus, for med det lavt liggende batteri er det lave tyngdepunkt med til at holde bilen i ro.






Andre BYD prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

BYD TANG Premium SUV AWD

Listepris:

Kr. 599.995

Motor, transmission, batteri kapacitet (Brutto/Netto):

2 stk. Permanent magnet synkron elmotorer. For: 180 kW (245 hk). Bag: 200 kW (272 hk). Firehjulstræk. System: 380 kW (517 hk), 680 Nm. Litium-ion blad-batteri, 86,4 kWh (netto: 84 kWh).

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP)/ Ladeeffekt:

4,6 sek./ 180 km/t/ 400 km/ 240 Wh/km. 3,7 kW AC. 110 kW DC.

Længde:

4,87 m.

Bagagerum:

235-940-1655 liter

Værd at bemærke:

265/40-22 hjul. El-forsæder. Rat og sædevarme.Adaptiv fartpilot. 12,8” rotation touch screen. 360 grader kamera. Navigation. Panorama soltag. 7 sæder. 5 års garanti.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt