- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BYD HAN - Kineser-luksus med ministerielle ambitioner


Af Søren Clauding – maj 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den fem meter lange luksus-sedan, BYD HAN, lægger ikke skjul på sine ministerielle ambitioner. HAN er nemlig ikke udtryk for manglende diversitets fornemmelse, hvad den så heller ikke bør i et Danmark, hvor ministre kan være af et hvilket som helst køn, hudfarve og etnisk oprindelse. HAN er derimod et navn, der leder direkte tilbage til det mægtige kinesiske HAN dynasti, som styrede det gigantiske land i mange hundrede år.

 

Dermed er scenen sat. Om BYD HAN på den korte bane vil vinde danske politikeres gunst, er en anden historie. Det vil tiden vise, men BYD HAN er ingen dum bil, hvis det handler om transport på premium-niveau og med nulforurening i bymiljøerne som et kardinalpunkt.

 

Unikt design

Én afgørende faktor får BYD HAN til at skille sig ud i bybilledet: Dens unikke design. Den er virkelig elegant og opsigtsvækkende. Men dens rækkevidde er vi mere tvivlrådig overfor. WLTP siger godt nok 521 kilometer, og bilens computer beregnede rækkevidden til 500 kilometer, men under de temperaturmæssigt vekslende vejrforhold, hvor under prøvekørslen fandt sted viste 390 kilometer sig nok være mere realistisk, om end vi ikke kørte bilen tør for strøm.

 

Det ville også have været dumt, for hvis ikke man i givet fald da ikke havde været så heldig, at få plads ved en DC-lynlader, hvor man kan oplade med op til 120 kW, måtte man nøjes med 7,4 kW fra en AC-lader. Men af uvisse årsager lykkedes det aldrig, at få opladningen til at ske med over 3,7 kW. Og så tager det ret lang tid at få fyldt batteriet på 85 kWh op.



Det skal dog tilføjes, at bilen fortsat var udrustet med vinterdæk, og når temperaturerne er godt oppe i plusgraderne, dvs. 7 grader og derover, bliver dækkene varme og yder stor rullemodstand, hvilket selvklart påvirker rækkevidden.

 

Bladbatteri med fordele

Litium-ion batteriet i en BYD HAN er et såkaldt bladbatteri, som udmærker sig ved bedre temperaturregulering. Men batteriet er trods sin kapacitet også mere kompakt end et konventionelt batteri, og derved er pladsforholdene i bilen blevet ret sublime. HAN er desuden kun 1,50 meter høj og cW værdien (luftmodstandskoefficienten) er pæne 0,23, hvorved man ender op med et energiforbrug på 185 Wh/km

 

Når rækkevidden ikke er et problem, er køreoplevelsen fremragende. Set i forhold til en listepris på 610.000 kroner får man meget komfortabel transport stillet til rådighed. HAN er en bil, som er stor og ikke den letteste bil at finde parkeringsplads til (vendediameteren er 12,3 meter). Men på landevejen er den glimrende. Glem alt om agile køreegenskaber. Der sættes tryk på komfort i en HAN. Luftaffjedringen gør sit til, at sikre den bløde, komfortable køreoplevelse – samtidig med at den er parat til at stabilisere bilen, hvis man trods dens størrelse begynder at behandle den lidt som en racerbil. Multilink baghjulsophænget bidrager også positivt til stabiliteten ved hurtig kurvekørsel.

 

Indretning og plads

Især er pladsen på bagsædet noget for sig selv og indrettet, så bilen bliver en regulær 4-sædet sedan eller sports-limousine, skulle man måske kalde den. HAN er 1,91 meter bred, så man kan sagtens være tre personer på bagsædet, men når det brede midter-armlæn med forskellige styringsmuligheder af bl.a. temperaturforholdene bagi skal benyttes, så er det gode råd: Nøjes med maksimalt fire personer i den bil, den fortjener ikke en femte.



Fra førerpladsen kan man bl.a. betjene sig af en 15,6” skærm, der siges at skulle være en rotationsskærm, som man oplever de i andre af mærkets modeller. Men det var den vist ikke i den prøvekørte bil – vi kunne i hvert fald ikke få den til at rotere. Og det gør så heller ikke noget, for på ægte Tesla-vis var skærmen placeret lodret, og mange menuer kendes også fra andre biler, med eller uden BYD på bagsmækken.

 

Ministerielle behov

Under bagsmækken gemmer der sig 410 liters bagagekapacitet, som rækker, men ikke mere end det. Minister-udstyret vil der dog være plads nok til, og siden kan man så glæde sig over, at det kan gå hurtigt med at komme frem til sit mål.


 


Drivlinen består nemlig af en 245 hestes permanent magnet synkron elmotor, der trækker på forhjulene og en 272 hestes dito til baghjulene, og sidstnævnte tager naturligvis lidt plads fra bagagerummet. I alt er systemeffekten 517 hestekræfter (380 kW), og de kan skubbe og trække den blot 2170 kg tunge bil til 100 km/t på 3,9 sekunder – og den skulle også kunne køre 180 km/t.

 

Vægten er forbavsende lav, bilens størrelse og potentiale taget i betragtning og vægten passer udmærket til den komfortable affjedringsstyrede kørekomfort. Der er også blevet plads til 12 højtalere og et panorama soltag. Når man så har kastet sig ud i købet af en BYD HAN, får man 5 års garanti med i købet og 8 års garanti på batteriet.

Andre BYD prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

BYD HAN 4d Sedan

Listepris:

Kr. 609.995

Motor, transmission, batteri kapacitet (Brutto/Netto):

2 stk. Permanent magnet synkron elmotorer. For: 180 kW (245 hk). Bag: 200 kW (272 hk). 700 Nm. Firehjulstræk. System: 380 kW (517 hk). Litium-ion blad-batteri, 85 kWh

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP)/ Ladeeffekt:

3,9 sek./ 180 km/t/ 521 km/ 185 Wh/km. 7,4 kW AC. 120 kW DC.

Længde:

5,00 m.

Bagagerum:

410 liter

Værd at bemærke:

245/45-19 hjul. Adaptiv affjedring. El-førersæde. Adaptiv fartpilot. 15,6” touch screen. 12 højtalere. Soltag. V2L: 3,6 kW. 5 års garanti. 8 års garanti på batteriet.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt