Det er ikke varm luft, når
man på bagsmækken af BYD-bilerne får betydningen af
de tre bogstaver i deres fulde ordlyd: Build Your
Dreams, for det er det, BYD siden 1995 har gjort i
hjemlandet Kina. Og det er heller ikke fordi den
varme luft er omdannet til røg på vandet.
For et faktum er det, at den
nye BYD ATTO3, der som den indtil videre mindste i
familien kørte ud på danske landevej for nogle
måneder siden, er både spændende, sjov og
anderledes. Den er resultatet af årtiers målrettet
udvikling. Og røgen på vandet, nå ja, en smule
nostalgi har man så også bygget ind i den nye bil.
Dør-guitar
Det forholdsvis kompakte,
fuldt elektriske og fuldt kinesiske køretøj har
nemlig strenge i dørpanelerne, så man kan spille
dør-guitar. Havde det nu været (varm)-luft guitar,
tja, det kommer der jo sædvanligvis ikke så meget
lyd ud af. Men på de tre strenge i BYD-dørene kan
man spille indledningen til ”Smoke on the Water”
(hvis de altså er ordentlig stemt). Der mangler godt
nok lige en enkelt tone, men den kan man jo så
drømme sig til. Ellers kan det da også godt være, at
BYD ville få Deep Purple på nakken, men det er en
ganske anden historie.
Men når man overhovedet får
en tanke om, at det måske godt kunne have været en
god portion varm luft, Nic Christiansen gruppen
blæste ud over bilmarkedet sidste efterår, hvor BYD
for første gang blev præsenteret i Danmark, så
skyldes det mest i en vis form for indgroet skepsis:
Kan man forvente, at et kinesisk firma, der, som en
hel række landsmænd indenfor få år har kastet sig
over det europæiske og ikke mindst det danske
bilmarked som konsekvens af elbils-trenden,
fremstiller et brugbart produkt?
Velfunderet
Inden den europæiske tendens
til storhedsvanvid og mistro tager overhånd, er det
imidlertid fornuftigt at tænke sig god om. BYD blev
etableret dengang i 1995 med det formål, at
fremstille genopladelige batterier. Efter nogle år
stod de iflg. dem selv for produktionen af batterier
til halvdelen af verdens mobiltelefoner og på
bilfronten havde man i 2022 nået et salgstal på
300.000 elektrificerede biler. Så på det grundlag
kan de hverken kaldes uerfarne eller opfattes som
producent af biler af ringe kvalitet. Tvært imod.
En smule varm luft er der dog
tale om. Den kommer fortrinsvis fra varmepumpen. Og
så udtales BYD i øvrigt med hvert bogstav sagt for
sig, ligesom BMW, men hvor BMW handler om, hvor
bilen bygges (Bayerische Motoren Werke), handler BYD
som nævnt om at skabe drømme.
Appellerende design
Det gælder også BYD ATTO 3.
Den er nemlig velbygget, velkomponeret og moderne.
Den har et appellerende design og byder på flere
usædvanlige gimmicks udover dør-guitaren og
højtalere indbygget i dørgrebene – så man også kan
få noget mere vellydende musik ud i kabinen, når
indledningen til Smoke on the Water er blevet for
triviel. Eksempelvis har bilen en 15,6” stor og
meget klar berøringsskærm i midterkonsollen, som ved
tryk på en knap på rattet (eller et felt på skærmen)
drejer 90 grader.
Indrømmet, undertegnede ville
nok hellere have haft, at pengene var blevet brugt
på et head-up display og varme i rattet, men det
havde jo nok gjort konstruktionen dyrere. Og priser
på elbiler er ikke uvigtige, især ikke i denne tid.
350.000 kroner er den prøvekørte ”Design” version
prissat til, det er 20.000 kroner mere end den
billigste version, hvis skærm er 3” mindre og ikke
har luftrensningsanlæg indbygget.
Pænt udstyr endda
Udstyret er dog generelt ret
højt. Panorama glastaget er et ægte soltag, så det
kan altså åbnes. Bagklappen er elektrisk, det samme
er førersædet, som også kan varmes op. Desuden har
man nøglefri betjening, adaptiv fartpilot og et
udmærket 360 grader kamera. I øvrigt er rattet
udført som et vegan-læderrat, hvortil der med andre
ord ikke anvendes dyrisk læder.
Drivlinen er rimelig potent
med en 204-hestes 310 Nm permanent magnet synkron
elmotor, der driver forhjulene. Den er placeret dybt
i motorrummet og derved holdes tyngdepunktet lavt –
noget, der sammen med det lavt placerede 60 kWh
batteri og en avanceret multilink
baghjulsophængning, er med til at give ATTO 3 en god
vejbeliggenhed.
Potent, agil og
energi-økonomisk
Der er glimrende
overensstemmelse mellem fartpotentialet, hvor 100
km/t kan nås på 7,3 sekunder, og formentlig også med
topfarten på 160 km/t (som vi ikke har prøvet). Og
forhjulstrækket medvirker, som det i årtier har
været tilfældet i forhjulstrukne biler, til stabil
og også ret underholdende kørsel, hvis man vil. Det
er bemærkelsesværdigt, hvor vel afstemt undervognen
er, set i lyset af en frihøjde på 17,5 com, som
bl.a. er benyttet til at gøre affjedringen
komfortabel, og en højde på 1,62 meter.
En del af forklaringen er, at
vægten er holdt nede på 1750 kg, til trods for at
batteriet på 402 Volt vejer 440 kg. Og den lave vægt
hjælper også til en god energi-økonomi. Iht. WLTP
forbruger man 160 Wh/km og rækkevidden er 420
kilometer. Vi endte i testperioden op med en
rækkevidde på 380-390 kilometer ved temperaturer
omkring 8-9 grader.
|