El-biler har generelt to
store handikaps: Den store vægt og spørgsmålet om
opladning, dvs. rækkevidde – som bliver væsentlig
kortere om vinteren – lade-infrastruktur osv. Hvad
det første angår, er det et særligt handikap for en
BMW, fordi en vigtig del af en BMW’s særlige
kendetegn er dens sublime køreegenskaber. Og stor
vægt og køredynamik hænger normalt dårligt sammen.
Men forbavsende nok ikke for BMW i4 eDrive.
Udfordringen er ikke desto
mindre, at man forventer, at en BMW kører suverænt
godt og har det, man kalder en høj grad af
køredynamik. Det er en af grundene til, at BMW
fastholder baghjulstræk på de større modeller. Det
sidste går meget godt, når man udstyrer BMW’en med
en kraftfuld elmotor på baghjulene. Men det første,
vægten…
2,1 tons+
Den prøvekørte BMW i4 i
eDrive40 versionen vejer 2125 kg. Det er en stor
vægt, men overvægtig kan man ikke kalde den, for det
er mindre end mange konkurrenter. Men det er fortsat
mange kg, der skal accelereres, bremses ned og
skubbes i alle mulige retninger, afhængig af
førerens signaler.
Men projektet er blevet ret
vellykket, selvom i4 eDrive40 vejer omkring 400 kg
mere end den 4-serie Gran Coupé, som den er baseret
på. Forklaringen er måske, at de elektriske
drivliner er tænkt ind i udviklingen af 4-serien fra
begyndelsen af. I4 er ikke en ombygget ICE-bil og
det mærkes.
Lever op til
forventningerne
Ved almindelig kørsel, også
gerne frisk kørsel, lever den elektriske BMW helt op
til forventningerne til en BMW. Det er faktisk kun
dér, hvor bilen bringes ud på grænsen, at man
fornemmer vægten. Hvilket givet vis også skyldes
BMW’s definition af hjulophængene med tilhørende
affjedring.
I4 eDrive40 er ganske enkelt
mere blødt sat op end man normalt ville forvente i
en dynamisk bil. Hvis den skulle være strammere, for
at kompensere for den forøgede vægt så det virkelig
battede, ville den formentlig gå hen at blive
ukomfortabel.
Det harmonerer dårligt med
den tunge bil, så man har taget konsekvensen af den
større vægt og skubbet fokus over på komfort – uden
dog at forlade køredynamikken helt og holdent.
Fornemt afbalanceret.
Fremragende på glatte veje
Nu ville tilfældet, at der lå
sne over Danmark i et par dage mens bilen var til
test. Hér var det intet mindre end genialt, at mærke
i4’erens styreegenskaber på de glatte veje med ofte
uforudsigeligt greb. Den blødgjorte affjedring
passede perfekt til vintervejret – også til trods
for, at testbilen var udrustet med 245/40-19
vinterdæk. De virkede umiddelbart lidt skræmmende,
men det fungerede rigtig godt.
Så kort fortalt har BMW skabt
en køreglad elbil, som oven i købet kører godt, ja
måske endda forholdsmæssigt endnu bedre på kolde og
til tider isglatte veje.
Ingen træer tæt på himlen
Hvordan så med rækkevidden?
Der er ikke så meget at sige. Batteriet er på 83,9
kWh og det rækker iflg. kollegers erfaring til, at
man godt kan komme tæt på WLTP tallet på 585
kilometer, når vejrforholdene og temperaturerne
følger WLTP-definitionerne.
Men i kulden med ned til 5-6
minusgrader i testperioden: Træerne vokser altså
ikke ind i himlen. Rækkevidden ved forsigtig kørsel
var nærmere de 350 km end de 400. Med 200 kW
DC-ladning vil man da kunne bringe batteriniveauet
op fra 10 til 80 procent på en halv times tid, hvor
forholdene er optimale. Hedder det sig, for det
prøvede vi dog ikke.
Slag med halen
Opladningen af batteriet ved
hjælp af bilens regenereringssystem, der i høj grad
anvender elmotoren i generator-mode, når speederen
slippes, gav i øvrigt den pudsige køreoplevelse, at
BMW’en slog smut med bagenden, når vi havde boostet
regen-effekten via B-indstillingen på
transmissionen.
Det skyldes formentligt, at
energistyringen af regen fra baghjulene ikke er
parat til alle slags vejr og tilsvarende, at
regen-effekten fra forhjulene var beskeden på de
glatte veje. På den ene side kan man jo så bare lade
være med at benytte ”B” indstillingen, på den anden
side var det egentlig bekræftende for bilens gode
styreegenskaber. Trods overraskelsesmomentet, første
gang, det skete, kunne en udskridning fanges å let
som ingenting. Det var et andet udtryk for BMW’ens
sublime køreegenskaber.
Køreglædeprisen
Og uden dengang at have
prøvet det, var netop oplevelsen af bilens
køreegenskaber under forskellige kørselsforhold og
den fornøjelse det er, at køre den, årsagen til, at
jeg indstillede den til ”Køreglædeprisen” ifm.
kåringen af Årets Bil i Danmark 2023. Ubegribeligt,
at der ikke var flertal derfor, men demokratiets
veje er iblandt uransagelige, for i4 eDrive havde
virkelig fortjent den.
Listeprisen er lige godt en
halv million kroner. Med udstyr som på testbilen var
prisen krøbet det meste af 150.000 kroner i vejret.
Vil man holde pristilvæksten nede, kan der spares
34.000 kroner på 19” hjulene og 20.000 kroner på
læderindtrækket. Den såkaldte innovationspakke
koster over 42.000 kroner er det udstyr, vi helst
ville beholde.
Bagsædepladsen er ikke overvældende, bagagepladsen
slæber an. Og har man brug for mere plads, kan man
sætte en 1500 kg anhænger bagpå. Men indrømmet, så
kan det godt være, at den æstetiske nydelse af den
smukke coupé-limousine lider et knæk.
|