Med E-Fuel som en del af det
fremtidige energibillede giver plug-in hybrid biler
ny mening. Det gælder især regulære langtursbiler
som den prøvekørte BMW 330e Touring. Den er ideel
til de lange ture på grund af gode pladsforhold
forenet med gode køreegenskaber, og så er der det
med plug-in muligheden. Vi prøvede den ved høj fart
på en tysk Autobahn.
Plug-in hybrid udgaven af
BMW 3-serie satte vi under lup i sedan-versionen
tilbage i 2020, og i teknisk forstand er der ikke i
mellemtiden foretaget de store grundliggende
ændringer. Men designmæssigt har den fået et
gevaldigt løft, udvendigt som indvendigt, hvor måske
netop sidstnævnte med det brede buede skærmforløb
giver et moderne, tiltrækkende interiør og bringer
den nye 3-serie et niveau op.
Bil til lange stræk
Set i plug-in lyset gør især
Touring versionen det også. Udover den elegante
linjeføring – stationcars ser ofte i undertegnedes
optik særlig godt ud – giver pladsforholdene også
forøgede anvendelsesmuligheder. Touring navnet siger
næsten det hele: Det er en bil til de lange stræk.
Så var der det med plug-in
muligheden. Havde BMW’en været fuldt elektrisk,
ville de lange stræk jævnligt skulle afbrydes af
lange pauser, der enten skyldtes lange køer ved de
fortsat kun ganske få lynladestationer rundt om i
Danmark og det nærmeste udland. Og selvom
elbilsbatterier i de større premiumbiler også er
vokset ganske betragteligt, vil det, man har vundet
ved at køre hurtigt ned ad en Autobahn, hurtigt
blive opslugt af ventetider og længere
opladningstid.
Her har den typiske ICE-bil
fortsat en kolossal fordel: Det tager kun ganske få
minutter at få mange hundrede kilometer ekstra fyldt
på, også selvom energiforbruget ved høj fart er
stort i en benzin eller dieselbil ligesom det er det
i elbilen.
Det praktiske kompromis
Hér er plug-in hybridbilen
et praktisk kompromis: Man kan køre i tæt bebyggede
områder med nul forurening af luften og reduceret
støjforurening, så længe der er strøm tilbage på
batteri. Siden har man muligheden for at køre langt,
fordi der stadig er tankstationer nok. Og med
udsigten til, at CO2 neutralt brændstof bliver en
mere end realistisk del af det fremtidige
energibillede, kan man også gøre det med god
samvittighed. Fordi man derved ikke slipper mere CO2
ud i atmosfæren på de lange stræk end der forbruges
til at skabe brændstoffet.
Men en plug-in hybrid
indeholder fortsat mere teknik end en konventionel
ICE-bil (ICE: Internal Combustion Engine), samt et
batteri af en vis størrelse. Derfor er den også
tungere end den konventionelle bil. BMW’ens batteri
er på 12,2 kWh (netto: 11,2 kWh). Men den er dog
ikke så tung som en regulær elbil, hvilket er en
anden fordel. I BMW’ens tilfælde vejer den 1900 kg
og en langtrækkende elbils version (som 3-serien dog
ikke tilbydes i) ville veje i nabolaget af 2,3-2,5
tons.
Agil og stabil
Det betyder, at BMW
plug-in’en er langt mere agil end en eventuel elbil,
men den taber dog lidt af den velkendte
køreoplevelse, sammenlignet med de konventionelle
udgaver. Vi prøvede Touring udgaven ved hastigheder
på den anden side af 200 km/t netop på tyske
Autobahns, og her viste det sig, at BMW’en lukrerede
lidt på vægten, for den lå forbavsende roligt og
stabilt på vejen. Det var mere behageligt, end man
måske skulle forvente.
OK, alting har sin pris, og
når man har opbrugt strømmen på batteriet, eller
gemt den til de næste urbane omgivelser er en 330e
ikke helt så økonomisk som en konventionel bil. Men
det er nu ikke helt galt. Ved dansk motorvejsfart
kørte vi i 10-12 km/l, og i sagens natur steg
forbruget, når man slap tøjlerne ved tysk
motorvejsfart og -trafik: 5-6 km/l, når de 200 km/t
blev passeret. Når man så vil supplere med lidt
ekstra elektrisk power skal man dog væbne sig lidt
med tålmodighed, for man kan ikke lade batteriet med
mere end 3,7 kW. BMW oplyser, at det tager 2,6 timer
at lade fra 0 til 80 procent af batterikapaciteten
og derved opnår man så en elektrisk rækkevidde på
små 50 kilometer.
Hybridteknik skal forstås
Lidt teknik: De seneste
specifikationer på en 330e Touring er: 2-liters 4
cylindret benzinmotor, der yder op til 184
hestekræfter og 300 Nm i kompagniskab med en
109-hestes elmotor, der også bidrager med 265 Nm.
Systemeffekten er 252 hestekræfter, og den kan
kortvarigt øges til 292 hestekræfter (i omkring 10
sekunder).
Der gemmes hele tiden nok
strøm på batteriet til at topeffekten kortvarigt kan
nås, men selv ved høj marchhastighed udnytter man jo
sædvanligvis ikke motorens fulde kraftpotentiale, og
sandt at sige er det normalt ret vanskeligt i den
moderne trafik at holde en konstant fart på de 230
km/t, som bilen kan drive det til, i særlig lang tid
ad gangen. Derfor opleves det i praksis ikke som et
problem.
Spændstig
On-board videoen giver en
god fornemmelse af 330e Touring ved høj fart på
Autobahn. Det skal dog tilføjes, at der var tale om
en M Sport version med en lidt mere spændstig
affjedring end standard. Hjulene var også 255/40-18
i stedet for de standardmonterede 225 mm brede dæk.
Indretningen i en 330e Touring er helt på det kendte
BMW-niveau med avanceret udstyr, 3-zone klimaanlæg,
rat- og sædevarme og det såkaldte Live Cockpit Plus.
Man har også stor glæde af elektrisk bagklap, og ved
kørsel i mørke de yderst effektive adaptive LED
lygter. Sammenlignet med sedanudgaven er
bagagerummet vokset fra 375 til 410 liter, men nok
så vigtigt mulighed for, at kunne forøges til 1420
liter. Og er det ikke nok, må man sætte en anhænger
på 1500 kg bagpå.
Der kan maksimalt lades med 3,7 kW.
|