- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW 330e Touring M Sport


Meningsfyldt langturs-tourer


Af Søren Clauding – maj 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med E-Fuel som en del af det fremtidige energibillede giver plug-in hybrid biler ny mening. Det gælder især regulære langtursbiler som den prøvekørte BMW 330e Touring. Den er ideel til de lange ture på grund af gode pladsforhold forenet med gode køreegenskaber, og så er der det med plug-in muligheden. Vi prøvede den ved høj fart på en tysk Autobahn.

 

Plug-in hybrid udgaven af BMW 3-serie satte vi under lup i sedan-versionen tilbage i 2020, og i teknisk forstand er der ikke i mellemtiden foretaget de store grundliggende ændringer. Men designmæssigt har den fået et gevaldigt løft, udvendigt som indvendigt, hvor måske netop sidstnævnte med det brede buede skærmforløb giver et moderne, tiltrækkende interiør og bringer den nye 3-serie et niveau op.

 

Bil til lange stræk

Set i plug-in lyset gør især Touring versionen det også. Udover den elegante linjeføring – stationcars ser ofte i undertegnedes optik særlig godt ud – giver pladsforholdene også forøgede anvendelsesmuligheder. Touring navnet siger næsten det hele: Det er en bil til de lange stræk.

 

Så var der det med plug-in muligheden. Havde BMW’en været fuldt elektrisk, ville de lange stræk jævnligt skulle afbrydes af lange pauser, der enten skyldtes lange køer ved de fortsat kun ganske få lynladestationer rundt om i Danmark og det nærmeste udland. Og selvom elbilsbatterier i de større premiumbiler også er vokset ganske betragteligt, vil det, man har vundet ved at køre hurtigt ned ad en Autobahn, hurtigt blive opslugt af ventetider og længere opladningstid.

 

Her har den typiske ICE-bil fortsat en kolossal fordel: Det tager kun ganske få minutter at få mange hundrede kilometer ekstra fyldt på, også selvom energiforbruget ved høj fart er stort i en benzin eller dieselbil ligesom det er det i elbilen.

 

Det praktiske kompromis

Hér er plug-in hybridbilen et praktisk kompromis: Man kan køre i tæt bebyggede områder med nul forurening af luften og reduceret støjforurening, så længe der er strøm tilbage på batteri. Siden har man muligheden for at køre langt, fordi der stadig er tankstationer nok. Og med udsigten til, at CO2 neutralt brændstof bliver en mere end realistisk del af det fremtidige energibillede, kan man også gøre det med god samvittighed. Fordi man derved ikke slipper mere CO2 ud i atmosfæren på de lange stræk end der forbruges til at skabe brændstoffet.

 

Men en plug-in hybrid indeholder fortsat mere teknik end en konventionel ICE-bil (ICE: Internal Combustion Engine), samt et batteri af en vis størrelse. Derfor er den også tungere end den konventionelle bil. BMW’ens batteri er på 12,2 kWh (netto: 11,2 kWh). Men den er dog ikke så tung som en regulær elbil, hvilket er en anden fordel. I BMW’ens tilfælde vejer den 1900 kg og en langtrækkende elbils version (som 3-serien dog ikke tilbydes i) ville veje i nabolaget af 2,3-2,5 tons.

 

Agil og stabil

Det betyder, at BMW plug-in’en er langt mere agil end en eventuel elbil, men den taber dog lidt af den velkendte køreoplevelse, sammenlignet med de konventionelle udgaver. Vi prøvede Touring udgaven ved hastigheder på den anden side af 200 km/t netop på tyske Autobahns, og her viste det sig, at BMW’en lukrerede lidt på vægten, for den lå forbavsende roligt og stabilt på vejen. Det var mere behageligt, end man måske skulle forvente.

 

OK, alting har sin pris, og når man har opbrugt strømmen på batteriet, eller gemt den til de næste urbane omgivelser er en 330e ikke helt så økonomisk som en konventionel bil. Men det er nu ikke helt galt. Ved dansk motorvejsfart kørte vi i 10-12 km/l, og i sagens natur steg forbruget, når man slap tøjlerne ved tysk motorvejsfart og -trafik: 5-6 km/l, når de 200 km/t blev passeret. Når man så vil supplere med lidt ekstra elektrisk power skal man dog væbne sig lidt med tålmodighed, for man kan ikke lade batteriet med mere end 3,7 kW. BMW oplyser, at det tager 2,6 timer at lade fra 0 til 80 procent af batterikapaciteten og derved opnår man så en elektrisk rækkevidde på små 50 kilometer.

 

Hybridteknik skal forstås

Lidt teknik: De seneste specifikationer på en 330e Touring er: 2-liters 4 cylindret benzinmotor, der yder op til 184 hestekræfter og 300 Nm i kompagniskab med en 109-hestes elmotor, der også bidrager med 265 Nm. Systemeffekten er 252 hestekræfter, og den kan kortvarigt øges til 292 hestekræfter (i omkring 10 sekunder).



Der gemmes hele tiden nok strøm på batteriet til at topeffekten kortvarigt kan nås, men selv ved høj marchhastighed udnytter man jo sædvanligvis ikke motorens fulde kraftpotentiale, og sandt at sige er det normalt ret vanskeligt i den moderne trafik at holde en konstant fart på de 230 km/t, som bilen kan drive det til, i særlig lang tid ad gangen. Derfor opleves det i praksis ikke som et problem.

 

Spændstig

On-board videoen giver en god fornemmelse af 330e Touring ved høj fart på Autobahn. Det skal dog tilføjes, at der var tale om en M Sport version med en lidt mere spændstig affjedring end standard. Hjulene var også 255/40-18 i stedet for de standardmonterede 225 mm brede dæk.



Indretningen i en 330e Touring er helt på det kendte BMW-niveau med avanceret udstyr, 3-zone klimaanlæg, rat- og sædevarme og det såkaldte Live Cockpit Plus. Man har også stor glæde af elektrisk bagklap, og ved kørsel i mørke de yderst effektive adaptive LED lygter. Sammenlignet med sedanudgaven er bagagerummet vokset fra 375 til 410 liter, men nok så vigtigt mulighed for, at kunne forøges til 1420 liter. Og er det ikke nok, må man sætte en anhænger på 1500 kg bagpå.



Der kan maksimalt lades med 3,7 kW.

BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

BMW 330e Touring M Sport RWD 8 Steptronic

Listepris:

Kr. 567.650

Motor og transmission:

4 cyl. 2 liter turbo benzinmotor, 184 hk/5000 omdr./min. 300 Nm/1350-4000 omdr./min. El-motor: 109 hk. 265 Nm. Systempower: 252 hk. 420 Nm. XtraBoost: 292 hk i 10 sekunder. 12,0 kWh batteri (11,2 kWh netto).

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ Elektrisk rækkevidde:

5,9 sek./ 230 km/t./ 71,4 km/l. 53-63 km.

Hjul standard:

225/45-18

Længde:

4,71 meter

Bagagerum:

410-1420 liter

Værd at bemærke:

18” letmetalfælge. Adaptiv LED. 3-zone klimaanlæg. Ratvarme. Sædevarme. Sportssæder. El-bagklap. Bakkamera. LIVE cockpit Plus. Widescreen display.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt