De to mest hypede elbiler i Danmark sidste år var KIA EV6 og søsterbilen
Hyundai Ioniq 5. Førstnævnte er netop blevet
kåret til ”European Car of the Year 2022” og
sidstnævnte har fået tildelt tildelt hæderstitlen
”Årets Bil i Danmark 2022”. Hvad der præcis afgjorde
forskellen står lidt hen i det uvisse, men måske var
udseendet en afgørende faktor. Et faktum er de i
hvert fald, at de begge vækker opsigt, og de ser da
også på hver deres måde rigtig godt ud.
Grunden til den megen hype
skal givet vis findes i, at begge biler udfordrer
opladningsteknologien. De gør op med lange
opladningstider, og man håber selvfølgelig
derigennem at booste udviklingen, så lyn opladning
bliver hverdagskost. Det tager dog nok nogle år,
inden man er så langt, men nu eksisterer teknologien
også i betalbare elbiler, det er et stort skridt at
tage, og det skal Hyundai koncernen have al mulig
ros for at have gjort.
Stort batteri – lang
rækkevidde
I tørre tal er den prøvekørte
version af Ioniq 5 udrustet med et 72,6 kWh
litium-ion batteri. Det giver en rækkevidde på 451
kilometer iht WLTP. Og bestiller man sin ioniq 5 nu,
har den endnu længere rækkevidde, når man får den
sidst i 2022. Da er batteriet indenfor de samme
dimensioner vokset til 77,4 kWh og rækkevidden er
derpå 507 kilometer, Samtidig er topeffekten også
forøget til 229 hk.
Energiforbruget er 168 Wh/km,
igen iht WLTP, for grundet svingende og lave
temperaturer i testperioden fik man ikke et klart
signal om den virkelige rækkevidde i den virkelige
verden under varierede kørselsforhold. Men det
betyder jo også mindre, hvis man kan lade op en
fart.
10 til 80 procent på 18
minutter
Det er vigtigt at forholde
sig til listeprisen, for den prøvekørte bil var
prissat til 355.000 kroner og vil ramme 390.000
kroner på den kommende 77,4 kWh udgave, hvilket er
en fin pris for så fin en bil. Dens batteri er på
800 Volt og har en afgørende betydning for, at man
fra en 350 kW ladestander, hvis man kan finde sådan
en, kan lade batteriet fra 10 til 80 procent på 18
minutter - og på en 50 kW DC (jævnstrøms)-stander
kan det klares på en time, siger de officielle tal.
Vi har ikke prøvet det i praksis.
Det forbavsende er, at vægten
er under 2 tons, til trods for batteristørrelsen,
drivlinens store kapacitet samt en længde på 4,64
meter og en højde på 1,65 meter. Elmotoren er
placeret mellem baghjulene og dermed er bilen altså
baghjulstrukken. Selve batteriet ligger i
vognbunden, som det næsten altid er tilfældet i
elbiler, naturligvis for at holde tyngdepunktet
lavt. Det giver fin plads både i kabinen og i
bagagerummet på 527 liter, der kan blive til 1600,
når bagsæderyglænene lægges ned. Dertil kommer et
lille 57 liter rum oppe fortil, hvor den forreste
elmotor i de firehjulstrukne versioner ellers ville
være. Det kan passende benyttes til ladekabler.
Kræfter nok til det hele
Effekten på motoren, som er
af typen permanent magnet synkron, topper ved 217
hk, 100 km/t nås på 7,4 sekunder – og topfarten er
185 km/t, men da skal man nok regne med en halvering
af rækkevidden. I øvrigt må man trække en anhænger
på op til 1600 kg, og den kan der oven i købet også
leveres elektricitet til fra et udvendigt stik i
Hyundai’en med en civiliseret styrke på 3,7 kW. Der
er også placeret et 230 Volt stik ved bagsædet. Så
man undervejs kan oplade fx en bærbar computer,
el-cykel eller hvad behovet nu måtte være. Og så
sidder man i ægte miljøsæder, for betrækket stammer
fra plasticflasker.
Hvad køreoplevelsen angår,
vil vi især henvise til on-board videoen her på
siden, men helt overordnet betragtet kører den ret
godt. Baghjulstrækket indebærer, at man i fedtet
fører skal passe lidt på med at træde speederen for
hårdt i bund – da vil det store drejningsmoment godt
kunne bringe bagenden på afveje. Affjedringen er
fast, men ikke ukomfortabel fast.
Elektriske features og god
garanti
Bilen er desuden udrustet med
en 1-pedal funktion, og regenereringsstyrken kan
justeres vha paler bag rattet, og skift i
køreretning foregår via kabler (shift by wire).
Trådløs opladning af mobiltelefoner er en option,
men det usædvanlige er, at der er indbygget afkøling
i ladeskuffen, som bidrager til at forlænge
batterilevetiden.
Sidst men ikke mindst giver
Hyundai 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. På
batteripakken giver man 8 års garanti/160.000 km for
at batteriets kapacitet er over 70 procent.
|