- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Trafic

SpaceClass Blue dCi 170 EDC


Gigantisk - og noget for sig selv


Af Søren Clauding – februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ret begrænset, hvad der findes af den slags på markedet, så har man brug for sådan en, er det jo bare med at betale prisen. Men 860.000 kroner er mange penge. På den anden side findes der jo mange biler, der koster både det og meget mere, og som har ganske andre egenskaber, så man skal nok bare lige vænne sig til, at det her er noget andet, man får for pengene.

 

For det første får man jo lov til at lægge en klækkelig sum penge i statskassen. Både når man køber en Renault Trafic SpaceClass og når man ejer den. Det er naturligvis anerkendelsesværdigt...respekt for bidraget til fællesskabet. Det gælder også afgiften på brændstoffet. 13 km/l er jo ikke imponerende, især ikke når det er dieselolie, det handler om. Men sådan er det, hvis man vil holde fest på højere niveau. Inspireret naturligvis af de, der sammenligner bilen med en partybus. Men er det en festbus, man køber? Nok ikke rigtigt.

 

Det vil da i givet fald også være en ret eksklusiv fest, der er tale om, for trods bilens umiddelbart overvældende størrelse er der kun plads til syv. Og selvom den er flot indrettet, er den ikke rigtigt en luksusbil.

 

Der forsvandt de købsargumenter.

 

Men hvad er den så? Hvad gør så den bil til noget særligt, noget der berettiger udgiften?

 

Unik og OK bil

Svaret er egentlig ret enkelt: den er unik og den er da heller ikke på nogen måde en dårlig bil.

 

Navnet afslører dens ophav. Den er skabt på basis af en Trafic varevogn, og den slags er Renault faktisk ret god til at bygge. Så den kører pænt og kan rumme meget. Men indretningen og fleksibiliteten… den gør en forskel. En STOR forskel.

 

Bortset fra forsæderne kan resten af sæderne nemlig varieres i en uendelighed. De kan vendes og drejes og skubbbes og flyttes. Bordet i midten kan hæves og sænkes. Og er luksus alligevel et tema, er sæderne både bekvemme og behagelige at sidde i. Det er en del af VIP-pakken (til 80.000 kroner) ligesom læder og mørkt tonede ruder. Så begynder VIP begrebet at ligne noget.



Bil til mange

For en Trafic SpaceClass er ikke en bil, man køber for at køre sig selv i. Den har kun berettigelse, når nogen er med, og så bliver økonomiovervejelserne mere nuancerede. Er man mange, der transporteres, er prisen pr. person selvsagt lavere. Det giver mening.

 

I køretøjets bageste gemakker er der plads også til alle passagerernes bagage. Det gør den ideel som shuttlebus, til afhentning af gæster i lufthavne, på banegårde, til transport af grupper fx af virksomhedsmedarbejdere, osv. osv. Fordelen er ikke mindst, at tiden i bussen kan udnyttes til samtaler, og i et vist omfang også til regulært kontorarbejde.



Aircondition for og bag

Fortil er den en regulær Renault Trafic. Man sidder opret, bilen er små 2 meter høj og så kan man lettere overskue – og sno sig – i trafikken. Der er overdådige fralægningsmuligheder, og man behøver ikke frygte træk i nakken, for der er separat styring af klimaet bag forsæderne. Sådan da, for bilen har godt nok aircondition, men ikke et regulært klimaanlæg.

 

I sagens natur er udsynet bagud fra førerpladsen ikke mesterligt. Man disponerer over et bakkamera samt en beskeden 8” skærm, men det er set bedre, f.eks. i den helt nye Renault Mégane Electric, så det er ikke fordi Renault ikke kan, de har blot ikke gjort det i Trafic. Den har dog også p-sensorer, så helt dårligt stillet er man på ingen måde.

 

Nem at bruge

Inden man har låst sig ind i bilen har den opdaget, at man er der (forudsat at man har nøglen i lommen og så er det jo nok dén, den har opdaget) og låst dørene op. Skydedørene i hver side gør det let at stige ind.

 

Når man så begiver sig afsted, er 6-trins DSG-gearet selvsagt en hjælp, og det spiller udmærket sammen med dCi dieselmotoren på 170 hk. Trafic SpaceClass er forbavsende hurtig – 100 km/t nås allerede efter 10,6 sekunder, hvis speederen trykkes i bund. Siden kan man aktivere fartpiloten, men man skal selv styre afstanden til trafikken foran, for fartpiloten er ikke adaptiv. Adaptiv fartpilot kan dog tilkøbes for blot 4000 kroner.



Fuld LED

Om natten er det med at holde øje ret nemt, for Trafic’en er udrustet med Fuld LED lys. Men lys i kabineafsnittet er distraherende. Største minus, set med moderne øjne, er nok savnet af en avanceret nødbremse. Den kan ikke registrere fodgængere og heller ikke cyklister.

 

Helt overordnet er Renault Trafic imidlertid en varevogn. Affjedringen er OK, men ikke jordens mest komfortable, og trods paneler og beklædning er der stadig en vis varevognslyd at spore. Omvendt: Trods prisen er bilen i sammenligning med de få alternativer på markedet ikke dyr. Kostbar måske, men ikke dyr. Og så kan man jo glæde sig over de penge, der spares, hver gang man er 7 personer, der sammen transporteres i bilen eller benytter sig af dens alsidige interiør, hævesænke-bordet i midten og de mange justeringsmuligheder for sædepositionerne.


215/60-17 hjul.

 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Renault Trafic SpaceClass

Nogle kalder den en partybus, andre en shuttlebus. Renault Trafic SpaceClass er en mere end velvoksen 7-sædet bil med eksklusivt look, møde- og/eller festlokale og masser af plads til bagagen. Men hvordan kører en sådan skude? Fuld HD.





Model:

Renault Trafic SpaceClass Blue dCi 170 EDC

Listepris:

Kr. 781.417 + Eksklusiv pakke: kr. 78.300.

Motor og transmission:

4 cyl 2 l. dieselmotor 170 hk, 380 Nm/1500 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,6 sek./ 186 km/t/ 13,0 km/l/ 202 g/km.

Længde:

 5,48m.

Bagagerum:

850-6000 liter

Værd at bemærke:

AEB minus cyklist- og fodgængergenkendelse. Letmetal fælge. 215/60-17. Fuld LED forlygter. Fartpilot. Aircondition for og bag. Sædevarme for. Vendbar sæder på 2. sæderække og bord mellem sæderne. P-sensorer for, bag og side. Isofix. Bakkamera.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt