Volvo har bygget en
velkørende fuldt elektrisk udgave af deres også
velkørende XC40 model. Den er en regulær SUV med
stor trækkraft, men den tager også godt for sig, når
det gælder energiforbruget, men det er der i et vist
omfang råd for.
Indrømmet, vi var lidt sent
ude med regulært at gå under lakken på XC40 Recharge
Elbil. Derfor var det med bevidsthed om, at der
sidst på året kommer en faceliftet model på
markedet, at vi til trods derfor satte fokus på den
elektriske Volvo. Vi havde nemlig i forbindelse med
forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2022 stiftet
bekendtskab med bilen – og rundt på den snoede
Jyllandsring nær Silkeborg glimrede dens
køreegenskaber især. Det gjorde undertegnede lidt
nysgerrig.
Kørefærdighederne triggede
Når nu den faceliftede
version kommer – og bestiller man en XC40 Elbil nu,
er det sådan en man får, for så lang er
leveringstiden – er det imidlertid samme drivline.
Ændringerne skulle være kosmetiske og især på
infotainment-delen, så mon ikke bilens
kørefærdigheder er uændret. Det håber vi, for også
ude på den offentlige landevej blev vi bekræftet i
de gode vejegenskaber, om end affjedringen nu
oplevedes noget mere spændstig end på racerbanens
jævne asfalt.
Det var dog hurtigt bilens
energiforbrug, der overtog opmærksomheden. Den var
virkelig storforbrugende, hvilket smitter direkte af
på rækkevidden. Det officielle WLTP tal siger 418
kilometer. Vi erfarede så, at de udmærkede kolleger
fra FDM ved sommertemperaturer havde konstateret, at
rækkevidden i det virkelige liv snarere var 310
kilometer. Og ved temperaturer tæt ved nulpunktet
var rækkevidden endnu kortere, kunne vi supplere
med.
Begrænsede
energi-ressourcer
WLTP-tallet siger i øvrigt
238 Wh/km og vi landede tæt ved 30. Det er meget,
ja, det er faktisk for meget, især med tanke på, at
Volvo historisk har lagt stor vægt på
omverdens-rigtig opførsel. Det lever den prøvekørte
bil bestemt ikke op til, for energi er en begrænset
ressource og den bliver med stor sandsynlighed endnu
mere begrænset og deraf også begrænsende i de
kommende år.
Men heldigvis er der en
løsning, der dog kræver, at man giver afkald på den
af de to 204-hestes permanent magnet synkron
elmotorer, der trækker på baghjulene. CX40’ens
SUV-status opnås bl.a. fordi den findes med træk på
alle fire hjul. Og det vil den vel også fortsat
gøre. Men med træk alene på forhjulene kan man nøjes
med en enkelt elmotor, den yder da op til 231
hestekræfter og det er en variant, vi glæder os til
at prøve, når muligheden måtte byde sig.
Vi har imidlertid siden
prøvet den konstellation i søstermodellen i den
kinesiske koncern, Polestar 2, og det fungerer
fortræffeligt, så måske er der håb forude. På
papiret forbruger XC40 FWD i alle tilfælde kun 186
Wh/km – det er opmuntrende viden…
Forhjulstræk er lettere
Med FWD slipper man også af
med 150 kg og det har køreegenskaberne trods vores
roser næppe nogen skade af. Derved kommer den ned på
2 tons og det har vejegenskaberne i hvert fald også
gavn af, såvel som affjedringskomforten, der nu ikke
er decideret dårlig i AWD-versionen.
XC40 modellen er den i
undertegnedes optik mest velkørende og alsidige af
de moderne Volvo’er og de egenskaber har XC40 Elbil
også. Den er med sine 4,41 meters længde kompakt nok
til, at det ikke er umuligt at finde
parkeringspladser i storbyerne. Og det er alt andet
lige dér hvor elbiler gør mest gavn ud fra et
miljøsynspunkt, og hér er muligheden for én-pedal
kørsel også mest relevant. Når det så er sagt har
den en vadedybde på 45 cm, som kombineret med
frihøjden på 17,6 cm giver den næste off-road-agtige
muligheder. Bagpå må man desuden koble en anhænger
på op til 1800 kg.
De praktiske egenskaber
Bagagerummet er samme
størrelse som i de tilsvarende versioner med
konventionelle ICE-motorer og det kan øges til 1,3
kubikmeter. Dertil kommer det lille frontrum på 31
liter – der hensigtsmæssigt vil kunne benyttes til
de ladekabler, man som elbilsejer altid skal have
med, blot for en sikkerheds skyld.
Betjeningen af XC40 Elbil er
ikke fjern fra det man oplever i øvrige Volvo
modeller. Man skal ofte gennem flere undermenuer for
at finde frem til den aktivitet, man vil betjene.
Det er langsommeligt og fjerner fokus fra trafikken,
hvorved det også i det virkelige liv er en regulær
forringelse af trafiksikkerheden. Det stemmer ikke
rigtigt med Volvo’s velkendte indstilling til
sikkerhed.
XC40 Elbilen er i øvrigt
udrustet med mulighed for hurtigladning op til 150
kW jævnstrøm og 11 kW vekselstrøm fra en
hjemmeoplader. Iøvrigt er Pro-modellen udrustet
med glas-soltag med indvendig panel, Harmon-Kardon
lydanlæg, der virkelig kommer til sin ret ved den
stilfærdige kørsel samt 360 grader kamera, der dog
viser omgivelserne i en kraftigt forvrænget vinkel
som kræver mere end almindelig tilvænning at benytte
sig af.
|