- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Volkswagen Taigo

1,5 TSI Evo Act R-Line


Crossover-coupé i sportstøj


Af Søren Clauding – maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Køber man en Volkswagen Taigo i basisudgaven til 265.000 kroner får man en pæn, men trods den sportslige profil ikke ligefrem iøjefaldende bil, med tilstrækkelig, men beskeden motorkraft på 95 hestekræfter. Lægger man 80.000 kroner oven i, er den kompakte crossover-coupé som forvandlet.

 

Læs om vores første møde med VW Taigo for et halvt års tid siden (læs hér >>>), for den artikel pakker modelserien pænt ind. Og se så på billederne, ikke mindst, for da vi prøvekørte L-Line versionen, sådan lidt mere i dybden, strålede solen og temperaturerne var sommerlige. Det var dog ikke hele forskellen. For R-Line versionen ser anderledes ud end basisudgaven. Fronten er anderledes, hjulene er nu 18” letmetalfælge, opkaldt efter den italienske racerbane i Misano, og om natten kan den på afstand kendetegnes ved det avancerede IQ matrix lys.

 

Bredere appeal

Fortsætter man indenfor er sportssæderne den sikre indikation af, at denne bil er anderledes. I øvrigt er der tale om sæder, der ikke klemmer sammen om kroppen som sko, der er for små, klemmer sammen om fødderne. Og alene derigennem opnår Taigo i praksis en bredere appeal. R-Line betræk øger den æstetiske oplevelse, der understøttes af det sort loft og siden dokumenterer det omfattende udstyr, at denne bil er trukket i sportstøjet.

 

Udstyret inkluderer adaptiv fartpilot, en (lidt aggressiv, godt nok) vejbaneassistent, automatisk aircondition (2 zone klimaanlæg er ekstraudstyr), men især det elektroniske spærredifferentiale og den adaptive dæmpning har betydning, i hvert fald når man trækker gearvælgeren i Drive og træder speederen i bund.

 

Alsidige køreegenskaber

Det elektroniske spær benytter bremsesystemet til at sikre, at kræfterne havner på det hjul, der har bedst vejgreb, og siden sikrer den adaptive dæmpning, at man har en rimelig komfortabel affjedring, når man cruiser og den nødvendige stramme respons, når man bruger de op til 150 hestekræfter og 250 Nm, som 1,5-liters TSI-motoren kan præstere.



Taigo’en har ikke firehjulstræk, selvom kardantunnellen ned gennem kabinen kunne indikere noget andet. Til gengæld holdes vægten nede på godt 1300 kg og det er med til at gøre bilen agil og sjov at komme omkring hjørner med. Det er næsten en lettelse at køre en sådan bil i en tid, hvor hurtige men også temmelig tunge elektrificerede køretøjer fylder meget i det danske verdensbillede.



Støj og træk

Naturligvis er en Taigo R-Line ikke støjsvag som en elbil, især ikke når man vil nå de 100 km/t på de 8,3 sekunder, som den kan vha 7-trins DSG gearkassen. Og næppe heller ved topfarten på 212 km/t, som vi ikke har prøvet. Men ved den fart betyder motorstøjen minimalt – da er det vindstøj og dækstøj, der dominerer og dér er en elbil ikke bedre stillet end en konventionel ”ICE”-bil (ICE=Internal Combustion Engine=forbrændingsmotor).

 

Når det så er sagt, er Taigo faktisk forbavsende støjsvag. Og så må den i øvrigt trække en anhænger på 1200 kg, men gør man det, går lidt af krudtet nok af kørslen. Men man må.

 

Mere økonomisk i praksis

Kører man pænt, er det ikke svært at nå en benzinøkonomi på 16,4 km/l. Og det er faktisk bedre end det officielle WLTP-tal, som siger 16,1 km/l. Det er sjældent, det går den vej og skyldes givet vis den aktive cylinder teknik, der frakobler to af de fire cylindre, når der ikke er brug for dem – og det behøver på ingen måde at være kedeligt at køre sådan, hvilket hænger sammen med gode styreegenskaber.



Dækkene er 215 mm brede, og med 45 procents lavprofil på 18” fælge har man forklaringen på, at bilen godt kan være spændstig, når affjedringen vil det. Omvendt er affjedringen så virkningsfuld, at kørekomforten ikke lider skade. Hvordan det fungerer på våd vej, var der heldigvis ikke mulighed for at prøve. Men dér hjalp erfaringerne fra i vinter os lidt. Bilen vinder i det varme vejr, men det er helt almindeligt for biler i sportstøj, som ikke nødvendigvis er sat op til at være optimale på regnvåde, kolde asfaltveje.


Andre VW prøvekørsler – finde dem hér >>>

Læs også:
Helt ny kompakt crossover fra VW >>>

On-board videotest: VW Taigo 1,5 TSI R-Line

Vi har prøvet den sporty R-Line udgave af den nye VW Taigo. 150 hestekræfter gør den ikke til en racerbil, men den er sjov at køre endda og ret alsidig - se selv. Fuld HD.





Model:

VW Taigo 1,5 TSI Evo Act R-Line 7 DSG

Listepris:

Kr. 344.995

Motor og transmission:

4 Turbo benzinmotor, 150 hk, 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7-trins DSG-gear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinforbrug/ CO2 udledning:

8,3 sekunder/ 212 km/t/ 16,1 km/l. 140 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

430-1122 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge. XDS spær.  Fuld LED matrix-forlygter. Aut. aircondition. Sportssæder. Adaptiv fartpilot. 2 års garanti











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt