- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: VW ID.4 GTX 4MOTION

Firehjulstræk med et formål


Af Søren Clauding – februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mange år har vi lært, at biler med forhjulstræk er mere køre-rigtige og sikre end baghjulstrukne biler. Baghjulstræk er mest til sportslig, dynamisk kørsel, men det stiller i kritiske situationer også anderledes krav til føreren. Den optimalt indrettede elbil er imidlertid baghjulstrukken, hvad bl.a. VW har praktiseret med ID.3, der også godt kan slå et slag med halen, når man kører den lidt friskt. ID.3 har imidlertid en sportslig storebror, ID.4, som i 4MOTION udgaven opfører sig ganske anderledes. Hurra for det.

 

Den har nemlig firehjulstræk. Og selvom det blot er maksimalt 95 hestekræfter, der leveres til forhjulene og der fortsat er op til 204 hk på baghjulene, medvirker de trækkende forhjul i den grad til styresikkerheden og stabiliteten, at udskridningstendensen på bagvognen i det store hele elimineres.



Topeffekt med begrænsninger

Det var nok det mest overraskende ved mødet med VW ID.4 GTX. De mange kræfter, som egentlig mest har at gøre med, at man gerne ville bygge en hurtig bil ligesom GTI-udgaverne af fx Golf, er naturligvis overbevisende, så længe de varer. Efter højst 30 sekunder er det slut, afhængig af batteri temperatur og andre forhold. Eksempelvis skal batteristanden være mindst 88 procent for at yde den strøm nok til den store effekt. Og uden at have prøvet det, er der garanti for at strømmen meget hurtigt kommer ned under det niveau, hvis man benytter sig af 299 hestekræfter.

 

I øvrigt anbefaler man opladning til maksimalt 80 procent af batteriets kapacitet og følger man som bruger den anbefaling, har man i givet fald aldrig de 299 hestekræfter til rådighed. Det er altså en topeffekt med visse begrænsninger, for nu at sige det mildt.

 

Også derfor er det i undertegnedes optik vigtigste tekniske argument for at investere i en ID.4 GTX, at firehjulstrækket, som fornemmes at være intakt ved lavere hastigheder og mindre effekt, stabiliserer kørslen og derfor er en stor sikkerhedsfaktor i sammenligning med versionerne med baghjulstræk alene. Vi forsøgte, at skabe baghjulsudskridning – og lykkedes ikke. 100 km/t nås på 6,2 sekunder og topfarten er 180 km/t, men næppe i lang tid ad gangen.


Forhjulene er lidt smallere end baghjulene, men de skal heller ikke overføre så mange kræfter.


Rækkevidde i det virkelige liv

I elektrisk forstand er VW ID.4 GTX god for 476 kilometer fra 100 procent til nul procent batteristand. Da vi modtog bilen, var batteriet fuldt opladet og rækkevidden var iflg. bilens egen beregning 350 kilometer. Temperaturen var 10 grader Celcius. WLTP forbrugstallet er 185 Wh/km, men vi havnede på 220 W/km. Med en kWh pris på 3 kroner koster det da 66 kroner at køre 100 kilometer. Sammenlignes med en benzinbil, der kører 15 km/l, er der så stadig en økonomisk besparelse i nabolaget af 25 kroner pr. 100 kilometer ved at køre elektrisk, så helt galt går det altså ikke. Dertil kommer hele den miljømæssige side af sagen.

 

Prisen for en VW ID.4 GTX er absolut i den højere ende. Den billigste ID.4 koster 300.000 kroner, GTX er prissat til 425.000 kroner og så var testbilen udrustet efter alle kunstens regler, så købsudgiften havde sneget sig op på over 560.000 kroner. Panorama glastaget alene står for små 24.000 kroner, men det vigtigste ekstraudstyr er uden sammenligning den adaptive affjedring.

 

Adaptiv affjedring er guld værd

Den udløser i sig selv en beskeden merpris på små 11.000 kroner og den er guld værd. Se videoen her på siden, hvor vi bevidst stressede affjedringen på rå brosten. Det er den bedst absorberende affjedring, vi til dato har oplevet under de udfordrende kørselsforhold og på landevejen klarer den sig også godt, men her er forskellen i forhold til konkurrenterne mindre markant.

 

Udstyret omfattede også matrix LED forlygter, som i dagens bilverden da også så småt er ved at blive et krav, man bør stille til biler, i hvert fald i den prisklasse. Det samme gælder el-bagklap, bakkamera, p-assistent osv. Det indgår alt sammen og er med til at efterlade et rimeligt luksuøst billede af bilen.

 

Opladningen kan ske på hurtigladere med op til kW jævnstrøm og 11 kW vekselstrøm. Blandt andre data, der har særlig fokus, når det gælder elbiler, er et bagagerum på 543 liter, der kan øges til 1575 liter, hvilket er helt OK i en 4,58 meter lang bil, og man må trække en anhænger på op til 1400 kg. Bilen vejer i sig selv små 2300 kg, og er dermed bestemt ikke en af de letteste af sin art, en vægt der inkluderer et litium-ion batteri på 77 kWh.


 

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: VW ID.4 GTX 4MOTION

Vi har udsat den sportslige udgave af VW ID.4 med 299 hestekræfter og adaptiv affjedring for den ultimative brostens-test. Men kørsel på landevejen blev det også til. Fuld HD.





Model:

VW ID.4 GTX 4MOTION

Listepris:

Kr. 424.995

Motor og transmission:

El-motor for/bag: 95/204 hk, 310 Nm. Firehjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde WLTP:

6,2 sek./ 180 km/t. 185 Wh/km. 476 km.

Længde:

4,58 meter

Højde:

1,63 meter

Frihøjde: 17 cm

Bagagerum:

543-1575 liter

Hjul for hhv. bag: 235/45-21, 255/40-21

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. Elektronisk spærredifferentiale. LED matrix forlygter med IQ light. Sort tag. Nøglefri betjening. Ratvarme. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe.  Sædevarme. Adaptiv fartpilot.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt