Hvis man gerne vil køre
miljøvenligt, og bor i en etageejendom i bymidten,
er elbiler fristende men ikke nødvendigvis optimale.
For hvis kørselsmønstret ikke passer, hvis behovene
siger ”no way", hvis lade-standerne i nærheden altid
er optaget eller defekte, hvis der overhovedet er
nogen, så kan en Suzuki Vitara S Hybrid meget vel
være løsningen.
Suzuki har nemlig udviklet et
på flere måder usædvanligt selvopladende
hybridsystem, hvor man anvender en manuel gearkasse
i forening med et automatisk skifte og benytter
elmotoren til at udligne det ryk, der næsten
uundgåeligt optræder, når der skiftes gear manuelt
Sjovere at køre
Det giver ikke blot en jævn
kørsel ved almindelig moderat acceleration, men gør
også bilen sjovere gennem kurverne og lettere at
håndtere, simpelthen fordi systemet kun vejer 54 kg
inklusive batteri, så bilens køreklare vægt lander
på beskedne 1275 kg. Gevinsten får man umiddelbart
på tankstationen, fordi Vitara S Hybrid kører over
21 km/l ved bykørsel og 18,9 km/l ved blandet
kørsel. I praksis nåede vi det sidstnævnte tal ved
moderat og opmærksom betjening af drivlinen.
By-tallet kræver nok lidt mere øvelse.
Som SUV med en højde på 1,61
meter og 17,5 cm frihøjde sidder man højt, og man
har det populære overblik i trafikken. Bilen er blot
4,18 meter lang og let at betjene. Gearskiftet
betjenes ligesom et almindeligt automatgear, og når
der skiftes gear, sørger op til 33 elektriske
hestekræfter for at bilen fortsætter sin
acceleration. Trykkes speederen i bund mærker man
dog gearskiftene, men ikke i nær samme grad som med
de ofte udskældte konventionelle, semiautomatiske
hydrauliske gearkasser.
Pæn effekt
Drivlinen består foruden
elmotoren, som er en regulær MGU (motor generator
enhed) af en 4 cylindret 1,5 liters dualjet
benzinmotor med to dyser i hver cylinder. Den yder
op til 102 hestekræfter og med elektrisk hjælp kan
man opnå 115 hk med 138 Nm drejningsmoment. Det gør
ikke Vitaraen til en hurtigløber, men 0-100 km/t på
12,7 sekunder i stedet for tættere på de 10 kan nok
mest tilskrives gearsystemet. Trods elmotorens hjælp
er gearskiftet trods alt lidt tidskrævende.
Men hvad gør dét, for i
bytrafik er hurtig acceleration mindre vigtigt og i
den anden ende af skalaen, hvis man fanger en tysk
Autobahn, kan man nyde godt af en topfart på 180
km/t. Hvordan Vitaraen i øvrigt klarer den sag vides
ikke, men ved dansk motorvejsfart er den stabil og
rolig. Affjedringen kan føles lidt spids, men
omvendt er den komfortabel nok til blidt at håndtere
kørebanens større ujævnheder.
Den dyre version
Adventure-versionen er den
dyre Vitara. 310.000 kroner er listeprisen, som
inkluderer panorama soltag, der oven i købet
elektrisk betjent kan åbnes over både for- og
bagsæder. Det indvendige panel er lyst og solens
stråler trænger igennem, så man kan ikke opnå et
helt uigennemsigtigt loft. Også lædersæder,
navigation og p-sensorer for og bag hører med.
Suzuki Vitara S Hybrid har
som standard, også i Active udgaven til 290.000
kroner, adaptiv fartpilot, fuld LED forlygter,
klimaanlæg, nøglefri betjening, bakkamera,
regnsensor og Rear Cross Trafic alert.
God kabineplads og
trækkraft
140 Volt litium-ion batteriet
i den elektriske del af drivlinen har en kapacitet
på blot 0,840 kWh, det er ganske lille og anbragt
under bagagerumsbunden, så god plads på bagsædet og
289 VDA bagagerumsliter er følgerne af den smarte
konstruktion. Store batterier i fx plug-in hybrider
kan være usædvanlig pladskrævende. Og dermed må den
kompakte bil også trække en anhænger på op til 1200
kg.
Som et kuriosum, for vi kunne
ikke afprøve det under testen, vil batteriet kunne
sikre op til 4 kilometers elektrisk kørsel. Vi
oplevede det mest ved, at elmotoren tog over
iblandt, når belastningen af drivlinen var lille,
men faktisk skete det både ved landevejsfart og
by-tempo.
|