- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Vitara 1,5 S-Hybrid

Adventure aut. 2WD


By optimal miljørigtig kompakt SUV


Af Søren Clauding - juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man gerne vil køre miljøvenligt, og bor i en etageejendom i bymidten, er elbiler fristende men ikke nødvendigvis optimale. For hvis kørselsmønstret ikke passer, hvis behovene siger ”no way", hvis lade-standerne i nærheden altid er optaget eller defekte, hvis der overhovedet er nogen, så kan en Suzuki Vitara S Hybrid meget vel være løsningen.

 

Suzuki har nemlig udviklet et på flere måder usædvanligt selvopladende hybridsystem, hvor man anvender en manuel gearkasse i forening med et automatisk skifte og benytter elmotoren til at udligne det ryk, der næsten uundgåeligt optræder, når der skiftes gear manuelt

 

Sjovere at køre

Det giver ikke blot en jævn kørsel ved almindelig moderat acceleration, men gør også bilen sjovere gennem kurverne og lettere at håndtere, simpelthen fordi systemet kun vejer 54 kg inklusive batteri, så bilens køreklare vægt lander på beskedne 1275 kg. Gevinsten får man umiddelbart på tankstationen, fordi Vitara S Hybrid kører over 21 km/l ved bykørsel og 18,9 km/l ved blandet kørsel. I praksis nåede vi det sidstnævnte tal ved moderat og opmærksom betjening af drivlinen. By-tallet kræver nok lidt mere øvelse.



Som SUV med en højde på 1,61 meter og 17,5 cm frihøjde sidder man højt, og man har det populære overblik i trafikken. Bilen er blot 4,18 meter lang og let at betjene. Gearskiftet betjenes ligesom et almindeligt automatgear, og når der skiftes gear, sørger op til 33 elektriske hestekræfter for at bilen fortsætter sin acceleration. Trykkes speederen i bund mærker man dog gearskiftene, men ikke i nær samme grad som med de ofte udskældte konventionelle, semiautomatiske hydrauliske gearkasser.


 


Pæn effekt

Drivlinen består foruden elmotoren, som er en regulær MGU (motor generator enhed) af en 4 cylindret 1,5 liters dualjet benzinmotor med to dyser i hver cylinder. Den yder op til 102 hestekræfter og med elektrisk hjælp kan man opnå 115 hk med 138 Nm drejningsmoment. Det gør ikke Vitaraen til en hurtigløber, men 0-100 km/t på 12,7 sekunder i stedet for tættere på de 10 kan nok mest tilskrives gearsystemet. Trods elmotorens hjælp er gearskiftet trods alt lidt tidskrævende.

 

Men hvad gør dét, for i bytrafik er hurtig acceleration mindre vigtigt og i den anden ende af skalaen, hvis man fanger en tysk Autobahn, kan man nyde godt af en topfart på 180 km/t. Hvordan Vitaraen i øvrigt klarer den sag vides ikke, men ved dansk motorvejsfart er den stabil og rolig. Affjedringen kan føles lidt spids, men omvendt er den komfortabel nok til blidt at håndtere kørebanens større ujævnheder.

 

Den dyre version

Adventure-versionen er den dyre Vitara. 310.000 kroner er listeprisen, som inkluderer panorama soltag, der oven i købet elektrisk betjent kan åbnes over både for- og bagsæder. Det indvendige panel er lyst og solens stråler trænger igennem, så man kan ikke opnå et helt uigennemsigtigt loft. Også lædersæder, navigation og p-sensorer for og bag hører med.



Suzuki Vitara S Hybrid har som standard, også i Active udgaven til 290.000 kroner, adaptiv fartpilot, fuld LED forlygter, klimaanlæg, nøglefri betjening, bakkamera, regnsensor og Rear Cross Trafic alert.

 

God kabineplads og trækkraft

140 Volt litium-ion batteriet i den elektriske del af drivlinen har en kapacitet på blot 0,840 kWh, det er ganske lille og anbragt under bagagerumsbunden, så god plads på bagsædet og 289 VDA bagagerumsliter er følgerne af den smarte konstruktion. Store batterier i fx plug-in hybrider kan være usædvanlig pladskrævende. Og dermed må den kompakte bil også trække en anhænger på op til 1200 kg.

 

Som et kuriosum, for vi kunne ikke afprøve det under testen, vil batteriet kunne sikre op til 4 kilometers elektrisk kørsel. Vi oplevede det mest ved, at elmotoren tog over iblandt, når belastningen af drivlinen var lille, men faktisk skete det både ved landevejsfart og by-tempo.








Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Suzuki Vitara S-Hybrid

S-Hybrid udgaven af Vitara - den kompakte crossover/SUV fra Suzuki - har en gearkasse, som traditionelt skræmmer mange. Men med elektrisk hjælp bliver det en ganske anden sag. Fuld HD.





Model:

Suzuki Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure Aut. FWD

Listepris

Kr. 310.000

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 ltr dual-jet benzinmotor, 102 hk. MGU: 33 hk, 60 Nm, Systemeffekt: 115 hk. 138 Nm/4400 omdr./min. aut.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

12,7 sek, 180 km/t, 18,9 km/l, 121 g/km.

Længde:

4,18 meter

Anhængervægt: 1200 kg

Bagagerum:

289 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 17” alufælge, 215/55-17 dæk. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Lædersæder. Sædevarme. E-betjent panoramasoltag. Adaptiv fartpilot. 9” touch screen. Bakkamera. Rear Cross Traffic Alert. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. P-sensorer for og bag. Tagræling.


Link til importøren











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt