Mobilitet handler om at
flytte sig, at kunne flytte sig og gør man det
tidsrigtigt, når det er ferietid, så tog rigtig
mange mennesker for få år siden flyveren derhen,
hvor man nu ville feriere. Men så kom pandemien og
den internationale usikkerhed. Og nu er bilferien
tilbage, den er blomstret op igen, og til den lange
køretur er Skoda Kodiaq ideel.
Den er nemlig stor, rigtig
stor. Den kan også fås med 7 sæder, men så er
kabinepladsen beskeden. Vi har prøvet den med fem
siddepladser og en 1,5 liters helt almindelig
turbobenzinmotor. Ingen hybrid, ingen elektricitet –
udover det på 12 Volt – ingen avancerede drivliner.
Og alligevel kan den store bil holdes nede på et
benzinforbrug på 14,1 km/l. Det er faktisk pænt.
Fordele uden strøm
Det er det set i lyset af at
mange plug-in hybridbiler i samme størrelse kører
kortere på literen, når de er løbet tør for strøm.
Og kører man fra Danmark til Sydeuropa på et døgns
tid eller to må man nok regne med at der ikke køres
mere på strøm end det, de første 50-60 kilometer
forbruger.
På resten af turen kan man
glæde sig over, at bagagepladsen ikke optages af et
stort batteri med tilhørende elektriske aggregater
inklusive en elmotor. Næh, den kan bruges til
bagage. Og der er nok af pladsen dertil i en Kodiaq:
720 liter med de fem siddepladser i brug. Og
bagagekapaciteten med nedfældede bagsæder er ikke
mindre end godt 2 kubikmeter.
Vil man også have en
campingvogn med sig, kan man disponere over op til
1800 kg trækkraft. Men så garanterer vi ikke for
benzinøkonomien, som ellers udmærket kan holdes på
de førnævnte 14,1 km/l, hvis man har en blid
speederfod.
Hurtig, men ikke SÅ hurtig
Og det er der ingen grund til
ikke at have. For en Kodiaq lægger ikke op til race.
100 km/t kan godt nok nås på under 10 sekunder og
topfarten er over 200 km/t, men selvom affjedringen
er forholdsvis fast, er den næsten 1,7 meter høje
bil med en frihøjde på næsten 20 cm kun beregnet til
ørkenrace, hvis den skal køre race. Og dér vil den
nok også kapitulere, for den prøvekørte version har
alene træk på forhjulene.
Det skal man nu ikke være ked
af, med mindre firehjulstræk er et uomtvisteligt
behov. For dels er køreegenskaberne stabile nok, med
multilink baghjulsophæng bl.a., dels holdes
anskaffelsesprisen nede. Med Style udstyr er den
prøvekørte variant prissat til 483.000 kroner, og
det inkluderer også et af VW-gruppens velkendte
7-trins DSG gear, som gør arbejdet udmærket.
Kørselsmæssigt er det ikke
kun en benzinøkonomisk fordel, at bilen ikke er så
tung, som havde den været en plug-in. Den vejer 1600
kg og det er typisk det en bil i den størrelse med
konventionel teknik vejer. Fordelen er også, at den
føles mere agil, uden dog at nærme sig det
sportslige.
Skamrost plads med et
meningsløst minus
Kabinepladsen skamroste vi
allerede så langt tilbage som for fem år siden, den
første og i øvrigt eneste gang, vi rent faktisk har
prøvekørt den dengang store nye Skoda. Nu var
anledningen et kraftigt facelift, som virkelig har
givet bilen meget mere karakter. Pladsen er ikke
blevet mindre og den forhjulstrukne versions eneste
minus i forhold til den firehjulstrukne udgave er
den gigantiske kardantunnel, som fylder alt for
meget ved bagsæderne. Den er nemlig i en
forhjulstrukken SUV helt uden mening.
Kardantunnellen giver mening
i en firehjulstrukken bil, men ikke i en
forhjulstrukken udgave. Det er en lidt billig
løsning, ikke at gøre bilerne forskellige, som måske
også er med til at holde prisen nede. Men så burde
man måske hellere i disse moderne tider have
forvandlet det optionelle firehjulstræk fra at være
en konventionel løsning til en løsning med en
elmotor på baghjulene. Men det kan jo være, det
følger med næste generation.
Godt udstyr
Udstyret i en Kodiaq Style
inkluderer bl.a. Fuld LED forlygter, nøglefri
betjening og 235/50-19 aluhjul. 3-zone klimaanlæg er
også standard, hvad bagsædepassagererne nok vil
sætte pris på, adaptiv fartpilot er ikke til at
komme uden om, især når man skal på langfart,
bakkamera og p-sensorer er altid en fordel, især i
en stor bil og især med fuld oppakning og en kabine
fyldt med passagerer.
Ved vintertide er ratvarme
rigtig godt, sædevarme naturligvis også og
sprinklerdyser, der er opvarmede, gør det lettere at
sikre udsynet fremad. Og så er den obligatoriske
Skoda-paraply naturligvis på plads i døren, hvor den
drypper af, når den har været i brug.
Sidst, men ikke mindst: Skoda er som de fleste biler
efterhånden også ”connected”, altså forbundet til
Internettet, hvilket har mange fordele, både rent
infotainment-mæssigt og med forskellige tilknyttede
services. Men det virker lidt tarveligt, at man selv
skal sørge for abonnementet allerede efter et år.
Indrømmet, det er små penge, det drejer sig om, men
måske netop derfor.
|