- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Karoq 2,0 TDI

115 hk DSG7 FWD Style


Diesel dur til lange tourer


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At Skoda er den nye Folkevogn blev åbenlyst i forbindelse med Tour de France starten i Danmark. 250 Skoda biler var med på touren og med dieselmotor giver det rigtig god mening. Den prøvekørte Karoq kører fx 19,2 kilometer på hver liter dieselolie – officielt og i praksis også, viste vores test af bilen.

 

En af hemmelighederne bag det fine forbrugstal for en halvhøj kompakt til mellemstørrelse SUV er en forbedret aerodynamik. Det er flere år siden, vi sidst brugte længere tid på en Karoq, og meget fra dengang gælder stadig. Men modellen var anderledes, firehjulstræk, flere hestekræfter og samme brændstofforbrug. Men dengang holdt sidstnævnte ikke i praksis, for det var de tidligere målemetoder, der var benyttet, og ikke den nye WLTP-metode.

 

Kraftig ansigtsløftning

Og så har Karoq gennemgået et gevaldigt facelift. Visuelt er det tydeligt og aerodynamikken er som nævnt forbedret, med hele 9 procent endda, til trods for, at frihøjden er forøget til 20 cm. Så er det lige før det manglende firehjulstræk er uden betydning, for hvad hjælper det at have træk på fire hjul, hvis man hænger på toppen af et hjulspor. Stor frihøjde er et kardinalpunkt, hvis man vil køre andre steder end på plan asfalt og ofte vigtigere end træk på alle hjulene.

 

Den nu prøvekørte Karoq har givetvis været ultraøkonomisk i Tour-sammenhæng, uden at vi dog har blot den mindste fornemmelse af model-fordelingen blandt de 250 tour-Skoda’er. Det er egentlig også sekundært, for det, der er brug for under verdens mest berømte cykelløb, er ikke nødvendigvis det samme, man som privatperson har gavn af. Bortset for den billige langtur.

 

Langt på literen, mindre CO2

Det er vigtig at påpege i en tid, hvor energipriserne er ustyrlige og elektricitetspriserne skyder i vejret i et vildt tempo. Desværre straffes dieselbilejere i Danmark gennem en kraftig beskatning, men siden tjenes pengene ind igen, hvis man kører meget og kører langt. Og man kan regne med forbrugstallet, også når det bliver koldt i vejret.

 

Samtidig bidrager man til at reducere belastningen af verdens ressourcer og CO2 belastningen ligeså. For en dieselbil kører længere på literen og slipper også mindre CO2 ud pr. liter. Og fylder man biodiesel på tanken, skal der bruges færre mængder fossile brændstoffer. Ærgerligt, at det ikke er gået op for de iblandt lidt for alvidende politikere. Men indrømmet, i den aktuelle energikrise foranlediget af de internationale uroligheder bliver hele den tankegang noget sekundær.



Virusfri ferietur

Tilbage til Karoq. Den prøvekørte version havde en 2-liters diesel, der yder op til 115 hestekræfter og 250 Nm. Det er tilstrækkeligt til, at man kan nå 100 km/t på 11 sekunder og også stryge afsted med næsten 190 km/t. Det er heller ikke uden betydning, at man må trække en anhænger på 1500 kg, især ikke i en tid, hvor det desuden fortsat er vigtigt at kapsle sig lidt inde i virus-fri bobler på fx ferieturen ned gennem Europa.

 

Køreegenskaberne er helt OK. Fartpotentialet kræver ikke bedre vejegenskaber, for det er slet ikke et tema, at køre racerkørsel med en Karoq. Derfor er torsionsbagakslen også en acceptabel løsning. Affjedringen følger gennemsnittet, ikke for hård, men heller ikke ultra komfortabel. Og så er udstyrslisten i det store hele i overensstemmelse med købsprisen på 420.000 kroner.

 

Godt basisudstyr

Basisudstyret inkluderer 18” alufælge, rat- og sædevarme, adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, en 9,2” skærm, 2-zone klimaanlæg. LED forlygter, forlygtevaskere og den obligatoriske paraply, som finder vej ind i stadig flere Skoda modeller. Den er dog ikke placeret i døren men under passager-forsædet, så den skal nok i praksis være mere tør, når man gemmer den væk, end når der er afdrypningsmuligheder i en dør. Det kan man nok leve med.

 

Den prøvekørte model havde som ekstraudstyr elektrisk bagklap, som på det bestemteste kan anbefales og til fulde er prisen på 11.500 kroner værd, og navigation, som jo eventuelt kunne erstattes af navigation på ens egen smarttelefon, hvorved man ville spare 7000 kroner. Og vil man have den i den pæne grafitgrå metallak, koster det 12.000 kroner oven i.

 

I princippet er en Skoda fuldt ”connected”, og der er et års friabonnement med i prisen, men siden skal man så kalkulere med forlængelse af det nødvendige abonnement, så man kan få det fulde udbytte af systemerne. I øvrigt koster den billigste Skoda Karoq 315.000 kroner, men den har mindre effekt (110 hk) og kører på benzin.


 

 

Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Skoda Karoq TDI 115 hk

Vi har prøvet Skodas alsidige folkevogn, Karoq, med moderate 115 hestekræfter. Det er økonomiske dieselheste, men er der kræfter nok? Få svaret i videoen. Fuld HD.





Model:

Skoda Karoq Style 1,0 TDI 115 hk DSG7 FWD

Listepris:

Kr. 419.995

Motor og transmission:

4 cyl. 2 liters turbo-diesel. 115 hk. 250 Nm/1500-3250 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,0 sek./ 188 km/t/ 19,2 km/l /133 g/km

Længde:

4,38 m

Frihøjde:

20 cm

Bagagerum:

521-1650 liter

Værd at bemærke:

18" alufælge. 215/50-18 dæk. Adaptiv Fartpilot. Rat- og sædevarme. P-sensorer for og bag. 2-zone klimaanlæg. Tagræling. 9,2" skærm. forlygtevaskere.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt