- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Fabia Style

1,0 TSI 110 hk 7 DSG

Folkevogn til folkepris


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er en original Volkswagen ”folkets folkevogn”. Sådan er det ikke helt længere, hvis Folkevogn også betyder ”billig bil til folket”. Men der er ingen grund til uro, for alt imens VW er blevet skubbet opad i pris, har Skoda overtaget rollen som Folkets Bil, og den er nu ikke så ringe endda – tværtimod.

 

Vi har prøvet den nye Skoda Fabia i Style versionen med 110-hestes motor og 7-trins DSG automatgear. Der står 240.000 kroner på nær en fem’er på prislisten. For 237.000 kroner kan man købe søstermodellen, VW Polo med 95-hestes motor, manuelt gear og basisudstyret ”Life”. Vil man have en Polo Style med 110-hestes motoren og samme automatgear som Fabia’en er prisen 282.000 kroner. Vi ved godt, hvad vi vil vælge blandt de to.

 

Mere bil for pengene

Det skal dog tilføjes, at Style udstyret på de to søsterbiler ikke er identisk. Men det er et faktum, at man får meget mere bil for pengene for de 240.000 kroner ved at vælge Skoda Fabia end basis-Polo’en. Indrømmet, måske klinger navnet ikke helt så attraktivt. Men hvad gør det, hvis det er en bil, man vil have og ikke en prestige-ting. I øvrigt koster basisudgaven af Skoda Fabia blot 155.000 kroner, men da er motoreffekten næsten halveret (til 65 hestekræfter), og man har da alene fem manuelle gear at gøre godt med.

 

Ikke flere ord, direkte om Polo i denne sammenhæng. Den er en glimrende bil, vi har prøvekørt den for nogle måneder siden (dengang var prisen også lidt lavere), det kan der læses om hér >>>, men selvsagt skal Fabia’en have lidt flere ord med på vejen.

 

Lydløs og sporty

Fabia er skabt på samme platform som Polo. De tekniske data kan overføres næsten direkte, omend pladsforholdene i Fabia er bedre. men det er karakteristisk, at Fabia har 16” alufælge med 195/55-16 dæk, hvilket giver en spændstig og direkte berøring med asfalten, men også gør affjedringen en smule mere komfortabel end hvis 17” fælge var valgt (erfaringerne fra Polo med 17”). Kørslen er i øvrigt forbavsende lydløs og køreoplevelsen mere sporty end vi umiddelbart havde ventet. De sidste skyldes formentlig også den moderate vægt på omkring 1200 kg.


 


Med den kompakte 3-cylindrede 1-liters turbomotor kan man nå 100 km/t på 9,9 sekunder og topfarten er 205 km/t, men hvad der er nok så væsentligt kan man med rolig speederfod køre de 17,9 km/l, som de officielle WLTP målinger fastslår. Det er ikke verdens bedste benzinøkonomi, men hæderlig, også set i lyset af at den er opnået uden nogen form for elektrificering.

 

Iøjefaldende til ekstrapris

Der er ingen, der skal påstå, at Fabia ikke er iøjefaldende i den prøvekørte farvekombination (Phoenix Orange og Sort/Kobber – merpris: 13.000 kroner), men ser man gennem farven er designet tidsrigtigt og ikke prangende. Det samme kan siges om interiørdesignet. Man får en pæn bil, funktionel og fornuftig til prisen.

 

Billederne her på siden snyder dog lidt. For den prøvekørte bil havde en del ekstraudstyr: 9,2” skærm med bakkamera og navigation, LED forlygter, nøglefri betjening, p-assistent og trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, plus et par andre features.



Godt grundudstyr

Men Style standardudstyret er udmærket: Foruden udstyret i de lavere udstyrsversioner er 16” alufælgene og adaptiv fartpilot standard, det gælder også bakspejl med automatisk nedblænding, 2-zone klimaanlæg, digitalt cockpit, højdejusterbare forsæder med lændestøtter, lysassistent med regnsensor, mørktonede ruder bag og tågeforlygter ikke mindst. Og en vis form for connectivity får man også med i købet.

 

Men selv basisudrustningen i den såkaldte ”Active” version er tidsrigtigt: Standard er hér bl.a. 2 læselamper både for og bag (sjovt nok har visse bilmodeller ikke lys over bagsædet), 2 USB-C porte i midterkonsollen, Bluetooth, aircondition, el-sideruder foran, fartpilot, isskraber på indersiden af tankdækslet og sædevarme.


Andre Skoda prøvekørsler – find dem her >>>
On-board videotest: Skoda Fabia110 hk 7DSG Vi prøvekørte den kompakte søsterbil til VW Polo, Audi A1 og SEAT Ibiza på dele af den danske Tour de France rute og blev meget klogere på mange ting. Fuld HD.



Model:

Skoda Fabia Style 1,0 TSI 110 hk 7DSG

Listepris:

Kr. 239.995

Motor og transmission:

3-cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 110 hk. 200 Nm/2000-3000 omdr./min. 7 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 205 km/t/ 17,9 km/l / 128 g/km

Længde:

4,11 m

Bagagerum:

380-1190 liter

Værd at bemærke:

16” alufælge. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Isofix.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt