- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Polestar 2 Longe Range

Singlemotor 2WD Plus


Polestar i poleposition


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polestar har på rekord tid bragt sig i poleposition på markedet for nye elbiler. Næsten, i hvert fald, for i kampen om hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2022 blev de slået på målstregen af Hyundai Ioniq 5, men Polestar 2 var usædvanlig tæt på. I bilens særlige segment for de sportslige elbiler må den siges af være i pole, dels på grund af et iøjefaldende design og dels fordi bilerne kører knaldgodt.

 

Vores første møde bag rattet af Polestar 2 fandt sted netop ved den anledning, dvs. i oktober sidste år da nomineringen af bilerne fandt sted, og det var især køreegenskaberne rundt på FDM Jyllandsringen, der var overbevisende. Den kørte flot med firehjulstræk og 408 hestekræfter ud ad drivlinen, men i vores optik er den to-hjulstrukne 231-hestes udgave, som vi her har prøvekørt, den mest harmoniske.

 

Befrielse med forhjulstræk

Det vidste vi fra dengang i oktober, men efter en Corona-forsinket test af Volvo XC40 Elbil, som Polestar 2 deler drivline med, var vi endnu mindre overraskede. Over 400 hestekræfter med tilhørende gigantisk drejningsmoment på 660 Nm stiller nemlig store krav til en bils vej-egenskaber, hvis føreren kunne finde på at bruge kræfterne. Det virkede uharmonisk i Volvo’en med AWD og uden mulighed for lige at afprøve ”singlemotor” udgaven af XC40 med 231 hestekræfter var det næsten en befrielse at blive bekræftet i Polestar’en.

 

Med andre ord: Hvis ikke 0-100 km/t på under 5 sekunder er et kompromisløst krav, så sæt fokus på Polestar 2 med singlemotor. Den klarer opgaven på 7,4 sekunder, og det føles på ingen måde langsomt, bare rolig.

 

Vi er på ingen måde de første til at berette om Polestar 2. Men i regi af Motorsiden.dk og Formel E.dk kunne man dog læse om bilen allerede sidste forår (læs præsentationen af Polestar 2 i Danmark hér >>>). Det overbevisende i hele forløbet er, at man har skabt en yderst velkørende elektrisk bil.

 

Ingen let opgave

Det er i sig selv ingen let opgave, om end den 4,61 meter lange bil vejer 2132 kg, når den er udstyret med et batteri på små 80 kWh. Den er faktisk omkring 100 kg tungere end Volvo XC40 med forhjulstræk, som dog også er noget kortere.

 

Forklaringen på de gode køreegenskaber er nok, at Polestar 2 ikke er sat i verden til at kunne klare mange forskellige kørselsforhold. Den er god på plan asfalt, det er dér den trives og det er dér, man har den store fornøjelse af at køre bilen. Vægten gør den godt nok ikke agil, men omvendt er den meget stabil, hvortil forhjulstrækket også bidrager ret direkte. Den er yderst støjsvag og så kan man betjene sig af en 1-pedals funktion, hvor man ved almindelig kørsel ikke bruger bremsen – man letter blot foden på speederpedalen, og så bremses bilen af elmotoren, der ved samme lejlighed lader mere strøm på batteriet.



Bedst på asfalt

Et minus er sæderne, de er ikke på højde med forventningerne til en bil i den kategori og de er bl.a. lidt vel rigeligt bløde. Måske er formålet, at kompensere for den spændstige affjedring. I den prøvekørte udgave med 245/45-19” hjul er spændstigheden dog moderat og da kan den bedre udnytte de 15 cm frihøjde. Polestar 2 findes også med 20” hjul, men da skal man nok helst holde sig til plan asfalt.

 

Omvendt er sæderne en vigtig del af kabinekomforten og da affjedringen er tilstrækkelig spændstig til at håndtere vægten hænger det hele nu meget godt sammen. Man bliver heller ikke negativt overrasket, hvis man forsøger at køre bilen lidt for friskt gennem en kurve. Det betyder meget for sikkerheden.

 

Udsynet bagud er meget dårligt. Når man skal bakke, hjælpes man dog af et 360 grader kamera, der imidlertid giver et meget forvrænget billede af bilens omgivelser – det samme, som vi har oplevet i Volvo-biler.



Kortere på energien

Motoren er en permanent magnet synkron elmotor, der foruden de op til 231 hk også præsterer 330 Nm. Med moderat speederfod kommer man længst og forhjulstrækket er godt for energiforbruget. Officielt forbruges der 144 Wh/km, men det reelle tal er snarere omkring 176 Wh/km. Så i stedet for at kunne køre 535 kilometer på en opladning, er rækkevidden i det virkelige liv omkring 420 kilometer. Men man må ikke glemme, at bilen (og batteriet) har det bedre i intervallet fra 20 til 80 kWh batteriniveau. I det interval er forbruget og ikke mindst regenereringen bedre.

 

Designet er iøjefaldende. Polestar er en bil, der lægges mærke til. Og den befinder sig især i den prøvekørte Plus-version til 445.000 kroner i premium-klassen. Sæderne indstilles elektrisk, der er varme i bagsædet, ratvarme naturligvis, den har opvarmede viskerdyser, Harmon Kardon lydanlæg, nøglefri betjening, el-bagklap, fuld LED lys og varmepumpe i 2-zone klimaanlægget.



Reflekser og panorama glastag

11,2” berøringsskærmen giver bl.a. adgang til Google navigation og der var også installeret en Easy-Park app, men reflekser gennem ruder og tag i kraftigt sollys gør i visse positioner skærmen vanskelig at aflæse. Panorama glastaget er en del af Plus-udstyret, og selvom det er tonet, burde et indre gardin, der udelukker lys udefra, som det mindste også være standard.


 


I en tid, hvor bilproducenternes garanti-tilbud bliver mere og mere attraktive, skal vi nøjes med at notere, at Polestar som de fleste andre premium bilmærker giver 2 års garanti samt 12 års garanti mod rustgennemtæring. 8-års garantien på litium-ion batteriet handler om materialedefekter – der er ikke garanti på den forringelse af batteriets kapacitet, som må forventes over årene at reducere bilens rækkevidden.

Andre Polestar prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Polestar 2 premiere i Danmark



Model:

Polestar 2 Long Range Single motor 5dr Plus 2WD

Listepris

Kr. 445.000

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor for. 231 hk. 330 Nm. 78 kWh batteri. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,4 sek./ 160 km/t/ 144,6 Wh/km/ 535 km.

Længde/Højde:

4,61 meter/ 1,48 meter

Frihøjde: 15,0 cm

Bagagerum:

405+35-1095 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 19" Alufælge. 245/45-19 dæk. El-førersæde med varme. Ratvarme. Glas soltag. Varmepumpe. 2-zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Navigation. El-bagklap. 360 grader kamera. Harmon Kardon audio anlæg. 11,2" skærm.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt