Sidste gang, vi prøvede den
dengang nye Peugeot e-208, var for 2 år siden. I
mellemtiden har den fået et facelift, men det er
ikke det letteste at se, sådan umiddelbart. Men der
er mange nye detaljer, som giver anledning til at
den populære kompakte bil kan stikke næsen i sky.
Nå, ja, måske en lidt søgt
indgang, inspireret af udstyrs-navnet ”Sky”, som
henviser til at netop den version har panorama
glastag. Men selvfølgelig er der noget om det, for
e-208 i GT Sky udgaven er godt klædt på. Det
genspejles i prisen, men over de to år er prisen på
kompaktbilen steget i nabolaget af 40.000 kroner,
hvor noget af det jo nok kan tilskrives de
internationale begivenheder. Men generelt er biler
blevet dyrere over de seneste år og fremfor alt
betyder leveringssituationen, at det kan være
sværere at forhandle en god pris hjem.
Velkørende og populær bil
Men hvad får man så for de
325.000 kroner, som den prøvekørte fuldt elektriske
e-208 GT Sky er prissat til? For det første en
velkørende bil, der kører fuldstændig som for to år
siden. Den er også en ret populær bil, hvilket bl.a.
kan skyldes det udstyr, som Peugeot benævner
i-cockpit.
Det eksisterer uændret og
inkluderer det lavt-siddende rat og
instrumentgruppen placeret under forruden, så man
ser den hen over ratkransen. Det er til stadighed en
ret genial løsning, selvom konkurrenterne så småt er
blevet stærke også på det felt med den mere
avancerede head-up displayteknik, som spejler de
vigtigste informationer op på forruden.
I forhold til 2021-testen
havde bilen denne gang 17” hjul, hvilket ret beset
ikke påvirker affjedringen nævneværdigt, selvom der
er mindre affjedring i dæksiderne. Det skyldes
formentlig at affjedringen er dygtigt afstemt, noget
som visse kolleger kunne lære lidt af.
Godt udstyr
Udstyrslisten inkluderer Fuld
LED med automatisk fjernlys samt nøglefri betjening.
P-sensorer for og bag samt 180 grader kamera er
standard. Adaptiv fartpilot samt en forbedret og ret
effektiv varmepumpe er det også, og den nye pæne 10”
berøringsskærm, hvor mange menupunkter skjuler
bilens funktioner, men vise fortsat er direkte
tilgængelige via tangenterne på instrumentbordet, er
nem at betjene – og kan bl.a. betjenes med handsker
på.
Og a-pro-pos: Sjovt nok har
man ikke spenderet ratvarme, hvilket ellers er ret
formålstjenligt på en elbil (afslører den kolde
tid), men der er dog varme i sæderne, selvom de i
GT-udgaven er erstattet af sportssæder. Det kan man
have glæde af, hvis man som fører er den slanke
type, men de forhøjede sider i stolen giver endnu
mindre plads ved ind- og udstigning – i forvejen
byder 208 ikke på de allerbedste forhold, hvad det
angår. Så prøv at stige ind og ud et par gange, hvis
en e-208 GT står på købs-listen.
Forbedret rækkevidde
Batteriet blevet bedre,
hvilket ikke er det letteste at forholde sig til,
når det er koldt. Det officielle WLTP tal for 50 kWh
batteriet (samme størrelse som det hidtidige) er 351
kilometer (med de mindre 16” hjul, der er lettere,
er rækkevidden 362 km). GT-versionens 17” dæk med
dimensionerne 205/45-17 er også 1 cm bredere end 16”
dækkene, og så var den aktuelle bil naturligvis
udrustet med vinterdæk.
Ikke desto mindre var den
oplevede rækkevidde i nabolaget af 250-275 km,
hvilket ikke er slemt – FDM har tidligere målt en
rækkevidde på blot 230 kilometer ved nul grader.
Peugeot oplyser i øvrigt, at de forbedrede batterier
giver en 6,5 procent længere rækkevidde. Men det er
over en kam, og omfatter mange forskellige af de
processer, som tilsammen gør batteriet i stand til
at yde den energi, der er behov for.
|