Det er lidt modstridende, at
bygge en bil, der er 4-500 kg tungere end de
tilsvarende ”ICE”-versioner og så tilpasse den
Autobahnkørsel, vel vidende at det ikke er mange
elektriske kilometer, man når ved topfart. Men
faktisk er der også en gevinst at hente ved at
anskaffe en Opel Grandland med plug-in hybrid
drivline – og den er ikke kun af økonomisk art.
Faktisk spiller økonomien en
mindre rolle. For en Opel Grandland kan i Danmark
erhverves for blot 385.000 kroner og med
indkalkuleret afgiftsrabat havner plug-in
hybridudgaven på 415.000 kroner. Men for merprisen
får man både en god portion ekstra udstyr og ikke
mindst en drivline, der kan præstere op til 225
hestekræfter.
Gode Autobahn-egenskaber
Og så får man en ting til:
Forbavsende gode køreegenskaber, når man kører på
Autobahn, eller i hvert fald på en velasfalteret
dansk motorvej. Det hænger direkte sammen med den
større vægt. For Grandland (uden X i den faceliftede
version) er meget stabil ved dansk motorvejsfart og
sidevindsfølsomhed er der heller ikke meget af.
Den er moderat affjedret og
stabiliteten håndteres også af 225/55-18 hjul.
Derved bliver motorvejsoplevelsen ganske god, og det
er vel egentlig mest det, der ligger i at være
”Autobahn-proofed”, som man gerne selv kalder det
hos Opel. Og det til trods for, at bilen både er høj
(1,63 meter) og har en stor frihøjde (20 cm).
Rækkevidden
At man så ikke kommer langt
på elektricitet alene på en motorvej er en helt
anden sag. Batteriet er på 13,2 kWh og det rækker
iht. WLTP til 62 kilometer ved blandet elektrisk
kørsel. Det kræver en vis portion genopladning fra
bilens rekuperationssystem undervejs, men vi nåede
aldrig at få en kalkuleret rækkevidde på mere end
godt 40 kilometer – trods lunt vejr og ved 50
procent batteriniveau.
Siden fastholdt vi
batteristanden ved 20 kilometers rækkevidde (som,
beregnet af bilens computer, var knap 50 procent) og
konstaterede et gennemsnitligt benzinforbrug på
12,5-13 kilometer – det svarer nogenlunde til, hvad
man kan forvente, når batteriet er kørt tør for
strøm. Og med garanti: Det sker hurtigt ved
Autobahnfart.
To dele af festen
Men det gør nok heller ikke
så meget, for der er ligesom to dele af festen: Den
ene er, når man til daglig pendler ind og ud af
storbyen i sin plug-in hybridbil og lader den op
hver eneste aften med billig strøm. Den anden er,
når man så netop tager en tur på tværs af landet
eller ned gennem Europa med et tempo, som måske
endda overstiger dansk motorvejsfart. Så stiger
energiforbruget, men det gør det i alle biler,
elektriske som ikke elektriske – man har måske blot
ikke været så bevidst om det tidligere.
De 225 hestekræfter gør bilen
underholdende at køre til daglig, blot man ikke skal
for hurtig gennem kurverne. De hentes ud af en
parallelhybrid drivline bestående af en 4-cylindret
1,6 liters turbobenzinmotor, der yder op til 180
km/t, samt en 110 hestes permanent magnet synkron
elmotor på op til 110 hestekræfter. Sidstnævnte kan
drive bilen uden hjælp fra benzinmotoren og gør det
også gerne, så længe man kan klare sig med de 110 hk
og ikke træder for meget på speederen.
Drivlinen kendes naturligvis
fra søstermodellerne hos det tidligere PSA, dvs.
Citroën, Peugeot og DS og i kombination med 8-trins
automatgearkassen har man en oplevelse af en
velfungerende kraftformidling til de to trækkende
forhjul.
Vellykket ansigtsløftning
Den prøvekørte plug-in hybrid
var også vores første møde med det facelift, som
Grandland har undergået. Den er blevet tilført den
såkaldte Vizor-front (en betegnelse der givet vis er
inspireret af ordet Visir, som en heldækkende
frontflade der inkluderer grill og lygter), der både
er klædelig og visuelt giver bilen sin egen
karakter. Men også indvendigt er designet strammet
op. Det er blevet mere skarpt, mere i
overensstemmelse med de ydre linjer.
Bagtil må man undvære omkring
125 liter bagageplads, som benyttes til batteriet,
der delvist er placeret under bagsædet, og vil man
have en anhænger med, må man klare sig med 1250 kg,
hvilket er 300 kg mindre end i ICE-versionerne.
Udstyret i Opel Grandland
Plug-in Hybrid i den prøvekørte Ultimate version
omfatter en 10” skærm i et ganske andet design end i
forgængeren. Den projekterer bl.a. billederne fra
såvel 360 grader- som bakkameraet. Bilen har også
læderrat med varme, ægte AGR-designede sportssæder,
som Opel har det for vane, night-vision (med
advarsel for dyr på kørebanen, når de er indenfor
100 meters afstand, så den holder altså ikke på
autobahn’en ved topfart), matrix-LED lys (så man
selv kan spotte dyret uden hjælp fra night-vision)
og ikke mindst opladningsmulighed på op til 7,4 kW.
|