- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Opel Combo-e

L1V1 Innovation


Miljørigtig varekørsel i byerne


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektromobilitet giver god mening rigtig mange steder. Men der er især ét sted, hvor elbiler ikke mindst giver ekstra meget mening: I bycentrene. Og når det gælder distribution af varer, som vi i den civiliserede verden er så afhængige af, så er elbiler løsningen. Ingen udstødning, ikke meget støj – samtidig er de hurtige, og visse steder må man endda parkere gratis. Sådan en bil er Opel Combo-e.

 

Opel Combo-e er søstermodel til de elektriske udgaver af Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Toyota Proace City. Den findes i forskellige karrosseri versioner. Vi har prøvet den mest kompakte af dem ”L1V1”i den såkaldte Innovation udstyrsudgave, en bil, der er prissat til 260.000 kroner ekskl. moms.

 

Prisen har betydning

Varebiler er jo som udgangspunkt ikke hårdt beskattet som personbiler. Derfor er der ingen umiddelbar afgiftsfordel at hente ved at køre elektrisk fremfor ”ICE” (ICE=Internal Combustion Engine, altså en konventionel forbrændingsmotor). Derfor er det ikke uden betydning at forholde sig til, at eksempelvis den tilsvarende Combo Essentia med 102-hestes dieselmotor blot koster 186.000 kroner og Toyota Proace City Van med 110-hestes benzinmotor og manuelt gear kan erhverves for 188.000 kroner ekskl. moms.

 

Og kan man klare sig med dieselmotoren har Toyota en endda endnu billigere option. Den er, også med manuelt gear, prissat til blot 165.000 kroner. I det hele taget er det med prisen en skarp faktor, når der skal købes erhvervskøretøj, og der kan man også slippe 14.000 kroner billigere for en elektrisk Toyota. Hvis det altså alene handler om at anskaffe en bil billigst muligt. For udstyrsbestykningen er selvfølgelig forskellig. Og vil man gerne have ligeså mange hestekræfter som elbilen, stiger prisen. Med 130 dieselheste og automatgear koster en Combo Innovation 230.000 kroner ekskl. moms.

 

Men den elektriske udgave må trods en højere listepris ikke underkendes for siden sparer man 4.240 kroner årligt i ejerafgift plus og der måske også er penge at spare på energiforbruget, beroende på hvad man kan indgå af aftaler med el-leverandørerne. Dertil kommer, at den er født med automatgear (den her kun ét gear som de fleste elbiler).

 

Signal til omverden og kunder

Udover at elbilen er yderst komfortabel at færdes med og udover det umiddelbare miljøhensyn, sender sådan en bil også et klart signal til omverdenen. Bliver der endvidere lagt begrænsninger på kørsel med ICE-motorer på fossile brændstoffer i byerne, er man selvklart bedre stillet med en elbil.

 

Mange kunder vil måske endda stille krav om miljørigtig transport, både indenfor distribution men også håndværksvirksomhed. Uanset de gør det eller ej, er det i hvert fald et godt signal at sende.

 

Mange kræfter

Den prøvekørte bil er som de elektriske søsterbiler og en række af Stellantis gruppens elbiler udrustet med en 136-hestes elmotor, hvor man kan vælge tre køreindstillinger, som reducerer motorkraften (og øger energieffektiviteten) fra 136 ned til 80 hestekræfter. Kører man i Eco-indstillingen har man en rækkevidde iht. WLTP på 274 kilometer, men det tal kan udmærket blive længere, fordi man netop ved bykørsel genvinder temmelig meget af den brugte energi.

 

Det er ikke helt rimeligt at give en præcis kørekarakteristik af Combo-e, for en varebils køreegenskaber er meget afhængige af læsningen – hvor meget er der bagi og hvor ligger tyngdepunktet. Men det virker som om, at affjedringen kan håndtere vægten og den er på ingen måde ukomfortabel, når man kører tom. Og i den situation er det naturligvis en fordel at tyngdepunktet er lavt pga. batteriets lave placering under vognbunden. Og motoren oppe foran er også placeret lavt.

 

80 procent opladning på en halv time

Det er oplagt, at oplade bilen på en vægboks fx monteret på firmaadressen, hvor man kan oplade med 11 kW AC. Men finder man en ledig lynlader, kan man hurtiglade med op til 100 kW. Derved kan man nå 80 procent af batteriniveauet på 50 kWh på 30 minutter, fra nul, vel at mærke, så i praksis tager det endnu kortere tid.


 


Man må læsse op til 800 kg i en Combo-e, og pladsen er rigelig, fordi man disponerer over mere end 3,3 kubikmeter varerumsplads. Åbningen bagtil er stor nok til at en Europalle kan komme igennem og man må desuden sætte en anhænger på op til 750 kg bagpå. Varerumshøjden er i øvrigt 1,23 meter – selvom batteriet tager plads i vognbunden.

 

Pænt udstyr

Udstyrsniveauet er ret højt i den elektriske Combo. Ratvarme er inkluderet, det samme er sædevarme og så kan man via en app fjernstyre varmepumpen i bilen, så man eksempelvis kan varme passagerkabinen op på forhånd. Og det går ret meget hurtigere end i en personbil, fordi passagerkabinen i en varebil er adskilt fra varerummet. Også aircondition er en del af systemets egenskaber.

 

Man har desuden bakkamera, hvis billede vises på en 8” skærm, og p-sensorer bag. Der findes et bakspejl i kabinen, som dog ikke dur til noget, fordi der ikke er forbindelse til kameraet bag på bilen, men det er en teknik, der rent faktisk findes. Som standard er skydedøre i bilens højre side inkluderet ligesom fløjdøre bagtil, elektriske sideruder i ”passagerdørene” er det også.


Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Opel Combo-e L1V1 Innovation

Listepris:

Kr. 265.990 ekskl. moms.

Motor og transmission:

El-motor, 136 hk. 260 Nm. A/T. 50 kWh litiumion batteri. 100 kWh hurtigladning. 3 faset opladning.

Præstationer acceleration/ topfart/ rækkevidde (WLTP)/ Energiforbrug:

 13,1 sek./ 135 km/t/ 273 km/ 201 Wh/km.

Længde:

4,40 meter

Varerum:

3300 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. Automatisk op- og nedbænding af fjernlys. Aktiv vejbaneassistent. Fjernbetjening af centrallås. Fjernstyring af forvarme. Ratvarme. Sødevarme. Bakkamera. P-sensor bag. Skydedør i højre side.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt