Elektromobilitet giver god
mening rigtig mange steder. Men der er især ét sted,
hvor elbiler ikke mindst giver ekstra meget mening:
I bycentrene. Og når det gælder distribution af
varer, som vi i den civiliserede verden er så
afhængige af, så er elbiler løsningen. Ingen
udstødning, ikke meget støj – samtidig er de
hurtige, og visse steder må man endda parkere
gratis. Sådan en bil er Opel Combo-e.
Opel Combo-e er søstermodel
til de elektriske udgaver af Citroën Berlingo,
Peugeot Partner og Toyota Proace City. Den findes i
forskellige karrosseri versioner. Vi har prøvet den
mest kompakte af dem ”L1V1”i den såkaldte Innovation
udstyrsudgave, en bil, der er prissat til 260.000
kroner ekskl. moms.
Prisen har betydning
Varebiler er jo som
udgangspunkt ikke hårdt beskattet som personbiler.
Derfor er der ingen umiddelbar afgiftsfordel at
hente ved at køre elektrisk fremfor ”ICE”
(ICE=Internal Combustion Engine, altså en
konventionel forbrændingsmotor). Derfor er det ikke
uden betydning at forholde sig til, at eksempelvis
den tilsvarende Combo Essentia med 102-hestes
dieselmotor blot koster 186.000 kroner og Toyota
Proace City Van med 110-hestes benzinmotor og
manuelt gear kan erhverves for 188.000 kroner ekskl.
moms.
Og kan man klare sig med
dieselmotoren har Toyota en endda endnu billigere
option. Den er, også med manuelt gear, prissat til
blot 165.000 kroner. I det hele taget er det med
prisen en skarp faktor, når der skal købes
erhvervskøretøj, og der kan man også slippe 14.000
kroner billigere for en elektrisk Toyota. Hvis det
altså alene handler om at anskaffe en bil billigst
muligt. For udstyrsbestykningen er selvfølgelig
forskellig. Og vil man gerne have ligeså mange
hestekræfter som elbilen, stiger prisen. Med 130
dieselheste og automatgear koster en Combo
Innovation 230.000 kroner ekskl. moms.
Men den elektriske udgave må
trods en højere listepris ikke underkendes for siden
sparer man 4.240 kroner årligt i ejerafgift plus og
der måske også er penge at spare på energiforbruget,
beroende på hvad man kan indgå af aftaler med
el-leverandørerne. Dertil kommer, at den er født med
automatgear (den her kun ét gear som de fleste
elbiler).
Signal til omverden og
kunder
Udover at elbilen er yderst
komfortabel at færdes med og udover det umiddelbare
miljøhensyn, sender sådan en bil også et klart
signal til omverdenen. Bliver der endvidere lagt
begrænsninger på kørsel med ICE-motorer på fossile
brændstoffer i byerne, er man selvklart bedre
stillet med en elbil.
Mange kunder vil måske endda
stille krav om miljørigtig transport, både indenfor
distribution men også håndværksvirksomhed. Uanset de
gør det eller ej, er det i hvert fald et godt signal
at sende.
Mange kræfter
Den prøvekørte bil er som de
elektriske søsterbiler og en række af Stellantis
gruppens elbiler udrustet med en 136-hestes elmotor,
hvor man kan vælge tre køreindstillinger, som
reducerer motorkraften (og øger
energieffektiviteten) fra 136 ned til 80
hestekræfter. Kører man i Eco-indstillingen har man
en rækkevidde iht. WLTP på 274 kilometer, men det
tal kan udmærket blive længere, fordi man netop ved
bykørsel genvinder temmelig meget af den brugte
energi.
Det er ikke helt rimeligt at
give en præcis kørekarakteristik af Combo-e, for en
varebils køreegenskaber er meget afhængige af
læsningen – hvor meget er der bagi og hvor ligger
tyngdepunktet. Men det virker som om, at
affjedringen kan håndtere vægten og den er på ingen
måde ukomfortabel, når man kører tom. Og i den
situation er det naturligvis en fordel at
tyngdepunktet er lavt pga. batteriets lave placering
under vognbunden. Og motoren oppe foran er også
placeret lavt.
80 procent opladning på en
halv time
Det er oplagt, at oplade
bilen på en vægboks fx monteret på firmaadressen,
hvor man kan oplade med 11 kW AC. Men finder man en
ledig lynlader, kan man hurtiglade med op til 100
kW. Derved kan man nå 80 procent af batteriniveauet
på 50 kWh på 30 minutter, fra nul, vel at mærke, så
i praksis tager det endnu kortere tid.
Man må læsse op til 800 kg i
en Combo-e, og pladsen er rigelig, fordi man
disponerer over mere end 3,3 kubikmeter
varerumsplads. Åbningen bagtil er stor nok til at en
Europalle kan komme igennem og man må desuden sætte
en anhænger på op til 750 kg bagpå. Varerumshøjden
er i øvrigt 1,23 meter – selvom batteriet tager
plads i vognbunden.
Pænt udstyr
Udstyrsniveauet er ret højt i
den elektriske Combo. Ratvarme er inkluderet, det
samme er sædevarme og så kan man via en app
fjernstyre varmepumpen i bilen, så man eksempelvis
kan varme passagerkabinen op på forhånd. Og det går
ret meget hurtigere end i en personbil, fordi
passagerkabinen i en varebil er adskilt fra
varerummet. Også aircondition er en del af systemets
egenskaber.
Man har desuden bakkamera,
hvis billede vises på en 8” skærm, og p-sensorer
bag. Der findes et bakspejl i kabinen, som dog ikke
dur til noget, fordi der ikke er forbindelse til
kameraet bag på bilen, men det er en teknik, der
rent faktisk findes. Som standard er skydedøre i
bilens højre side inkluderet ligesom fløjdøre
bagtil, elektriske sideruder i ”passagerdørene” er
det også.
|