- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Biltest: Lexus UX 300e Luxury

Luksuøs elektrisk hverdagsbil


Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markedet bugner af kompakt til mellemstore elbiler i 3-400.000 kroners prisklassen. Ikke mærkeligt, for med afgiftsfritagelse bliver prisforskellen markant mindre på elbiler end konventionelle biler eller hybridbiler, som er fuldt afgiftsbelagte. De har dog alle uden undtagelse en udfordring på rækkevidden, for det er fortsat infrastrukturen, opladnings-hastigheden og batterikapaciteten, der sætter begrænsningerne. I den luksuøse ende er Lexus UX 300e imidlertid et stærkt tilbud.

 

Det er den, fordi Lexus ikke leger med i rækkevidde-racet, ikke med den fuldt elektriske UX 300e model i hvert fald. Den har en rækkevidde officielt på 307 kilometer, som selv når det er koldt, som da vi prøvekørte den, ikke rammer meget ved siden af. Så på en måde ved man hvad man har, hvis man investerer i sådan en bil.

 

Kræfter nok og god vejbeliggenhed

Det gør man på mange andre måder også. Batteriet er på 54,3 kWh, motoren er en permanent magnet synkron elmotor på op til 204 hestekræfter og 300 Nm, og vægten er et stykke under de magiske to tons, 1840 kg for nu at være mere præcis. Det har den fordel, at bilen til en vis grad er agil, men især har gjort det muligt også at skabe en harmonisk sporty men alligevel komfortabel affjedring.



De egenskaber i kombination med den høje kvalitet, der kendetegner enhver Lexus, gør UX 300e til en luksuøs og komfortabel elektrisk hverdagsbil. Men hvorfor så lige bruge begrebet hverdagsbil?

 

Bedre til hverdag end til langtur

Enkelt nok: Bilturen til Sydfrankrig vil godt nok tage lang tid, hvis man kører i en UX 300e. Det er den ikke skabt til. Hurtigopladning på maksimalt 50 kW passer ikke til udfordringen, men hvad gør det, for det gør antallet af hurtigladere heller ikke. Men hjemme-laderen på væggen i carporten eller garagen er perfekt til at sikre, at man hele tiden har rækkevidde nok til en tur på tværs af Jylland, Fyn eller Sjælland og retur igen samme dag. Eller sådan til dels på tværs af landet. Det dur bilen til og dertil er den glimrende.

 

Som sådan kunne en Lexus UX 300e være et udmærket supplement til fx en ES 300h, som med sin større størrelse og en benzinøkonomi på 18-19 km/l er mere egnet til de lange ture på sine egne økonomiske præmisser. Og faktisk koster de to tilsammen sådan cirka en million kroner – det er ikke meget forskelligt fra andre luksusbiler i samme kategori. Hér går luksus’en blot i højere grad ud på, at man kører forureningsfrit i dagligdagen og forurener mindre end stort set alle konkurrenter på de lange ture. Bare et forslag...

 

Stor prisfordel og lang garanti

Men naturligvis har man også masser af luksus af den mere traditionelle slags i en UX 300e. Det er også udtrykt gennem prisen, fordi en UX 250h med selvopladende 184 hestes hybridmotor koster 711.000 kroner i Luxury udgaven mod de 443.500 kroner Luxury udgaven med 204-hestes elmotor er prissat til. Billigste UX 300e koster blot 372.500 kroner mod billigste 250h med 152-hestes benzinmotor og det basale Comfort udstyr, som koster 431.500 kroner. Der er altså masser af penge at spare, hvis man kan tilpasse sig elbilernes begrænsninger.



Udstyret i en UX 300e inkluderer blandt meget andet 17” alufælge, Bi-LED forlygter, 2-zone klimaanlæg, hele rækken af kørehjælpemidler, og aktiv støjkontrol. I Luxury versionen får man yderligere bl.a. nøglefri betjening, lædersæder, sædevarme for og bag samt ventilerede forsæder, Mark Levison Surround sound med 13 højtalere, en 10,3” skærm, akustikruder, som sænker støjniveauet yderligere udover hvad den aktive støjkontrol kan klare, automatisk justerbart triple LED forlys, elektrisk bagklap med hukommelse, head-up display og 360 graders panorama view monitor.



Og så er man i øvrigt, hvis man vil, garanteret mod uventede garanti-reparationer når den normale 3-års fabriksgaranti udløber. Det kræver blot at bilen en gang om året tjekkes på et autoriseret Lexus værksted. Sker det, forlænges garantien op til og med det 10. år, dvs. 11 år minus en dag.





Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Lexus UX 300e Luxury

Lexus UX 300e er den billigste Lexus på det danske marked. Den er en fremragende pendlerbil, men til de lange ture har den et handikap. Fuld HD.








Model:

Lexus UX 300e Lucury

Listepris:

Kr. 443.500

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 204 hk, 300 Nm. 54,3 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Hurtigopladning: 50 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,5 sekunder/ 160 km/t/ 171 Wh/100 km/ 307 km.

Længde:

4,50 m

Bagagerum:

367 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Autojusterbare tripple  LED forlygter.  Mark Levision Surround sound - 13 højtalere. Head-up display. Sædevarme for og bag. Ventilerede forsæder. Læderindtræk. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Akustik-ruder. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. El-ruder for og bag. 10,3" touch skærm. 3 års garanti plus udvidelse til 10 år.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt