| Lexus er som bekendt tilbage 
							i Danmark. Og de har fuld fart på med stribevis af 
							luksuøse miljøoptimerede tilbud i 
							premium-kategorierne. En af dem er den store RX450h, 
							som med selvopladende hybridmotor kører 12,7 km/l. 
							Men det er da ikke imponerende? Jo, hvis man sætter 
							perspektivet rigtigt.   Den er nemlig udrustet med 
							en kraftfuld 3,5 liters V6 motor på 262 
							hestekræfter, som med en, eller rettere to elmotorer 
							havner på en systemeffekt på 313 hestekræfter. Det 
							giver fartmæssig overlegenhed, og især ved blandet 
							kørsel på almindelig landevej vil man ofte opleve en 
							markant bedre benzinøkonomi. Anderledes er det, når 
							den slippes løs på en motorvej eller ultimativt på 
							en tysk Autobahn, da stiger forbruget, men det gør 
							det også og på tilsvarende niveau for konventionelle 
							”ICE” biler i enhver størrelse. Det koster energi at 
							køre hurtigt.   Kræfter er sekundært Men kræfterne er ikke i sig 
							selv kardinalpunktet. Det er den lethed, man 
							fartmæssigt oplever, når man lader den avancerede 
							eCVT teknik håndtere samspillet i drivlinen. 
							Benzinmotoren er en Atkinson cycle motor uden 
							turbolader. Elmotoren foran er en permanent magnet 
							synkron på 167 hk og den bageste ”hjælpemotor” er en 
							68-hestes induktionsmotor. 
 
							 
 Den bageste motor har først 
							og fremmest til opgave at yde en indsats ved lav 
							fart på et fedtet underlag, og ved høj fart at 
							stabilisere bilen bagende. Det fungerer fremragende, 
							så godt faktisk, at ved bilens topfart på de 200 
							hm/t er den ikke overgået blandt de SUV’er 
							undertegnede har prøvekørt. Indrømmet, det er ikke 
							dem alle, men Lexus RX450h kører ganske enkelt 
							fremragende. Se videoen og få et indtryk deraf.   Det handler om fuldstændig 
							ren og gnidningsfri acceleration op gennem gearene, 
							der jo i en CVT-gearkasse egentlig ikke er der, men 
							også om en fremragende balance i bilen, når man 
							kører friskt gennem kurverne ved enhver hastighed.   Mange penge Det har man så også 
							forventninger til i en bil, der på danske 
							nummerplader og uden statslig support koster over 
							1,3 millioner kroner, og hvor den billigste version 
							er prissat til godt en million kroner. En del af 
							merprisen går til den F Sport S-performance-dæmpede 
							adaptive undervogn, som er med til at stabilisere 
							bilen ved høj fart såvel som ved lavere hastigheder.   Man må også sætte en 
							anhænger på 2 tons på krogen, hvis den havde en. Det 
							havde den ikke, så den øvelse har vi ikke prøvet. 
							Men hvem kunne også nænne, at sætte en anhænger 
							bagpå en Lexus. Indrømmet, nogle kan, og da er 
							fremkommeligheden rimelig sikker.   Kørekomfortabel Bilens frihøjde er næsten 21 
							cm, men en RX 450h er også det meste af fem meter 
							lang og over 2 meter bred. Den er ikke oplagt til 
							terrænkørsel, motorvejen er nok bedre, men den kan 
							komme frem, og i kabinen føler man sig meget 
							komfortabelt transporteret. 
 
							 
 F-Sports udgaven har 20” 
							fælge, som den adaptive affjedring heldigvis holder 
							styr på, og så inkluderer udstyrs-listen 15 
							højtalere i kombination med et Mark Levinson 
							lydanlæg, hvor lyden rent faktisk kan trænge igennem 
							også ved høj fart, for bl.a. takket være en 
							lydabsorberende forrude såvel som lydabsorberende 
							forreste sideruder er kørslen meget lydløs.   Lexus kvaliteterne I sagens natur har bilen 
							adaptiv fartpilot, og fra basisudstyrslisten også 
							Fuld LED forlys, el-bagklap med fodsensor, head-up 
							display, ratvarme, ventilerede sæder – fortil 
							elektrisk justerbare – og hele striben af 
							sikkerhedsudstyr. Men sandt at sige er det også 
							gældende for biler til den halve pris. Og man kan 
							undre sig over, at Lexus’en alene har 2-zone 
							klimaanlæg. 
 
							   
							 
 Det er nok fordi, det er 
							andre kvaliteter, man skal glæde sig over i en 
							Lexus. Dens sublime samlekvalitet, dens lækre 
							forarbejdning og gennemførte detailrigdom. Og oven i 
							det kan man så også glæde sig over, at man med 
							Lexus’ servicegaranti i hånden på ikke mindre end 11 
							år minus en dag oven i de sædvanlige 3 år (forudsat 
							man lader bilen servicere på et autoriseret Lexus 
							værksted hvert år eller for hver 20.000 kilometer) 
							har den bedste sikkerhed for, at bilen kører 
							problemfrit de første mange år. 
  
 
  |