Lexus er som bekendt tilbage
i Danmark. Og de har fuld fart på med stribevis af
luksuøse miljøoptimerede tilbud i
premium-kategorierne. En af dem er den store RX450h,
som med selvopladende hybridmotor kører 12,7 km/l.
Men det er da ikke imponerende? Jo, hvis man sætter
perspektivet rigtigt.
Den er nemlig udrustet med
en kraftfuld 3,5 liters V6 motor på 262
hestekræfter, som med en, eller rettere to elmotorer
havner på en systemeffekt på 313 hestekræfter. Det
giver fartmæssig overlegenhed, og især ved blandet
kørsel på almindelig landevej vil man ofte opleve en
markant bedre benzinøkonomi. Anderledes er det, når
den slippes løs på en motorvej eller ultimativt på
en tysk Autobahn, da stiger forbruget, men det gør
det også og på tilsvarende niveau for konventionelle
”ICE” biler i enhver størrelse. Det koster energi at
køre hurtigt.
Kræfter er sekundært
Men kræfterne er ikke i sig
selv kardinalpunktet. Det er den lethed, man
fartmæssigt oplever, når man lader den avancerede
eCVT teknik håndtere samspillet i drivlinen.
Benzinmotoren er en Atkinson cycle motor uden
turbolader. Elmotoren foran er en permanent magnet
synkron på 167 hk og den bageste ”hjælpemotor” er en
68-hestes induktionsmotor.
Den bageste motor har først
og fremmest til opgave at yde en indsats ved lav
fart på et fedtet underlag, og ved høj fart at
stabilisere bilen bagende. Det fungerer fremragende,
så godt faktisk, at ved bilens topfart på de 200
hm/t er den ikke overgået blandt de SUV’er
undertegnede har prøvekørt. Indrømmet, det er ikke
dem alle, men Lexus RX450h kører ganske enkelt
fremragende. Se videoen og få et indtryk deraf.
Det handler om fuldstændig
ren og gnidningsfri acceleration op gennem gearene,
der jo i en CVT-gearkasse egentlig ikke er der, men
også om en fremragende balance i bilen, når man
kører friskt gennem kurverne ved enhver hastighed.
Mange penge
Det har man så også
forventninger til i en bil, der på danske
nummerplader og uden statslig support koster over
1,3 millioner kroner, og hvor den billigste version
er prissat til godt en million kroner. En del af
merprisen går til den F Sport S-performance-dæmpede
adaptive undervogn, som er med til at stabilisere
bilen ved høj fart såvel som ved lavere hastigheder.
Man må også sætte en
anhænger på 2 tons på krogen, hvis den havde en. Det
havde den ikke, så den øvelse har vi ikke prøvet.
Men hvem kunne også nænne, at sætte en anhænger
bagpå en Lexus. Indrømmet, nogle kan, og da er
fremkommeligheden rimelig sikker.
Kørekomfortabel
Bilens frihøjde er næsten 21
cm, men en RX 450h er også det meste af fem meter
lang og over 2 meter bred. Den er ikke oplagt til
terrænkørsel, motorvejen er nok bedre, men den kan
komme frem, og i kabinen føler man sig meget
komfortabelt transporteret.
F-Sports udgaven har 20”
fælge, som den adaptive affjedring heldigvis holder
styr på, og så inkluderer udstyrs-listen 15
højtalere i kombination med et Mark Levinson
lydanlæg, hvor lyden rent faktisk kan trænge igennem
også ved høj fart, for bl.a. takket være en
lydabsorberende forrude såvel som lydabsorberende
forreste sideruder er kørslen meget lydløs.
Lexus kvaliteterne
I sagens natur har bilen
adaptiv fartpilot, og fra basisudstyrslisten også
Fuld LED forlys, el-bagklap med fodsensor, head-up
display, ratvarme, ventilerede sæder – fortil
elektrisk justerbare – og hele striben af
sikkerhedsudstyr. Men sandt at sige er det også
gældende for biler til den halve pris. Og man kan
undre sig over, at Lexus’en alene har 2-zone
klimaanlæg.
Det er nok fordi, det er
andre kvaliteter, man skal glæde sig over i en
Lexus. Dens sublime samlekvalitet, dens lækre
forarbejdning og gennemførte detailrigdom. Og oven i
det kan man så også glæde sig over, at man med
Lexus’ servicegaranti i hånden på ikke mindre end 11
år minus en dag oven i de sædvanlige 3 år (forudsat
man lader bilen servicere på et autoriseret Lexus
værksted hvert år eller for hver 20.000 kilometer)
har den bedste sikkerhed for, at bilen kører
problemfrit de første mange år.
|