- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Lexus RX 450h

F Sport AWD S Hybrid


Delikat miljøoptimeret luksus SUV


Af Søren Clauding – maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus er som bekendt tilbage i Danmark. Og de har fuld fart på med stribevis af luksuøse miljøoptimerede tilbud i premium-kategorierne. En af dem er den store RX450h, som med selvopladende hybridmotor kører 12,7 km/l. Men det er da ikke imponerende? Jo, hvis man sætter perspektivet rigtigt.

 

Den er nemlig udrustet med en kraftfuld 3,5 liters V6 motor på 262 hestekræfter, som med en, eller rettere to elmotorer havner på en systemeffekt på 313 hestekræfter. Det giver fartmæssig overlegenhed, og især ved blandet kørsel på almindelig landevej vil man ofte opleve en markant bedre benzinøkonomi. Anderledes er det, når den slippes løs på en motorvej eller ultimativt på en tysk Autobahn, da stiger forbruget, men det gør det også og på tilsvarende niveau for konventionelle ”ICE” biler i enhver størrelse. Det koster energi at køre hurtigt.

 

Kræfter er sekundært

Men kræfterne er ikke i sig selv kardinalpunktet. Det er den lethed, man fartmæssigt oplever, når man lader den avancerede eCVT teknik håndtere samspillet i drivlinen. Benzinmotoren er en Atkinson cycle motor uden turbolader. Elmotoren foran er en permanent magnet synkron på 167 hk og den bageste ”hjælpemotor” er en 68-hestes induktionsmotor.



Den bageste motor har først og fremmest til opgave at yde en indsats ved lav fart på et fedtet underlag, og ved høj fart at stabilisere bilen bagende. Det fungerer fremragende, så godt faktisk, at ved bilens topfart på de 200 hm/t er den ikke overgået blandt de SUV’er undertegnede har prøvekørt. Indrømmet, det er ikke dem alle, men Lexus RX450h kører ganske enkelt fremragende. Se videoen og få et indtryk deraf.

 

Det handler om fuldstændig ren og gnidningsfri acceleration op gennem gearene, der jo i en CVT-gearkasse egentlig ikke er der, men også om en fremragende balance i bilen, når man kører friskt gennem kurverne ved enhver hastighed.

 

Mange penge

Det har man så også forventninger til i en bil, der på danske nummerplader og uden statslig support koster over 1,3 millioner kroner, og hvor den billigste version er prissat til godt en million kroner. En del af merprisen går til den F Sport S-performance-dæmpede adaptive undervogn, som er med til at stabilisere bilen ved høj fart såvel som ved lavere hastigheder.

 

Man må også sætte en anhænger på 2 tons på krogen, hvis den havde en. Det havde den ikke, så den øvelse har vi ikke prøvet. Men hvem kunne også nænne, at sætte en anhænger bagpå en Lexus. Indrømmet, nogle kan, og da er fremkommeligheden rimelig sikker.

 

Kørekomfortabel

Bilens frihøjde er næsten 21 cm, men en RX 450h er også det meste af fem meter lang og over 2 meter bred. Den er ikke oplagt til terrænkørsel, motorvejen er nok bedre, men den kan komme frem, og i kabinen føler man sig meget komfortabelt transporteret.



F-Sports udgaven har 20” fælge, som den adaptive affjedring heldigvis holder styr på, og så inkluderer udstyrs-listen 15 højtalere i kombination med et Mark Levinson lydanlæg, hvor lyden rent faktisk kan trænge igennem også ved høj fart, for bl.a. takket være en lydabsorberende forrude såvel som lydabsorberende forreste sideruder er kørslen meget lydløs.

 

Lexus kvaliteterne

I sagens natur har bilen adaptiv fartpilot, og fra basisudstyrslisten også Fuld LED forlys, el-bagklap med fodsensor, head-up display, ratvarme, ventilerede sæder – fortil elektrisk justerbare – og hele striben af sikkerhedsudstyr. Men sandt at sige er det også gældende for biler til den halve pris. Og man kan undre sig over, at Lexus’en alene har 2-zone klimaanlæg.


 


Det er nok fordi, det er andre kvaliteter, man skal glæde sig over i en Lexus. Dens sublime samlekvalitet, dens lækre forarbejdning og gennemførte detailrigdom. Og oven i det kan man så også glæde sig over, at man med Lexus’ servicegaranti i hånden på ikke mindre end 11 år minus en dag oven i de sædvanlige 3 år (forudsat man lader bilen servicere på et autoriseret Lexus værksted hvert år eller for hver 20.000 kilometer) har den bedste sikkerhed for, at bilen kører problemfrit de første mange år.




Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Autobahn on-board videotest: Lexus RX 450h

Lexus RX 450h er en næsten 5 meter lang premium-SUV. Den har masser af hestekræfter men kan den håndtere ujævne grusveje. Og hvordan går det ved topfart på en tysk Autobahn. Vi giver svaret. Fuld HD.





Model:

Lexus RX 450h F Sport S AWD Hybrid

Listepris:

Kr. 1321.500

Motor og transmission:

3,5 ltr. 6 cyl. Atkinson Cycle benzinmotor, 262 hk, 335 Nm/4600 omdr./min. Permanent magnet synkron elmotor for: 167 hk, induktionsmotor bag: 68 hk. Elektrisk effekt: 235 hk. Sysem: 313 hk. e-CVT.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinforbrug/ CO2 udledning:

7,7 sekunder/ 200 km/t/ 12,7 km/l. 179 g/km

Længde:

4,89 m

Bagagerum:

639-1612 liter

Værd at bemærke:

20" alufælge. Fuld LED forlygter. El-forsæder med varme og ventilation. Ratvarme. 2-zone klimaanlæg. 15 højtalere.  Adaptiv fartpilot. Akustik-ruder. Nøglefri betjening. Bakkamera. El-ruder for og bag. 12,3" touch skærm. Head-up display. El-bagklap med fod-sensor. 3 års garanti plus udvidelse til 10 år.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt