- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Ceed SW Plug-in Hybrid Upgrade 1,6 6DCT


Velkørende plug-in hybrid – også til langtur


Af Søren Clauding – januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldrig så snart har politikerne skabt stabilitet i lovgivningen om afgiften på ikke mindst de meget solgte plug-in hybridbiler, før de begynder at indse, at de måske havde truffet en beslutning på et urealistisk grundlag. Kort inden diskussionen om plug-in hybrid bilerne og deres afgiftsfavorisering på ny blussede op, havde vi mulighed for at prøvekøre en af de populære af slagsen på en tur, der noget mere nuanceret end den aktuelle debat synliggør fordele og ulemper ved en plug-in hybrid.

 

Bilen var en KIA Ceed SW Plug-in Hybrid med 6-trins DCT gear. Idéen var egentlig, inden debatten brød ud, at køre en længere tur i bilen, for dels at få en idé om, hvor langt den medbragte strøm ville række, og ikke mindst hvordan forbrugsforholdene ville være på en længere tur med motorvejsfart, også hvis man stak næsen over den tyske grænse og satte tempoet i vejret. Og dels at få en idé om, hvordan kører en bil som Ceed SW, der i PHEV-versionen er et par hundrede kg tungere end den tilsvarende model med en konventionel benzinmotor.



Skabt til topfart

Hvad det sidste angår, helt kort: Køreegenskaberne er som skabt til hurtig kørsel, fordi mervægten får bilen til at ligge mere roligt på vejen. I forvejen kører en Ceed SW fremragende, bl.a. i kraft af en rigtig god undervogn, og det bliver ikke dårligere i plug-in hybrid versionen. Dertil kom, at vi fik synliggjort hvordan Ceed PHEV kører på sneglat vej, det var ikke tilsigtet, men det viser on-board videoen her på siden.

 

I en Ceed PHEV disponerer man ikke over mange hundrede hestekræfter. I en PHEV’en benyttes en benzinmotor uden benzin-slugende turbolader. Den præsterer op til 105 hestekræfter og assisteres så af en 61-hestes elmotor, som også leverer et pænt drejningsmoment på 170 Nm. Langt henad vejen kan man ved rolig bykørsel køre på elektricitet alene, men skal man køre hurtigt, derude på motorvejene, træder benzinmotoren til og de to motorer hjælper så hinanden til en samlet systemeffekt på 141 hestekræfter. Det er helt i harmoni med forventningerne til en god og alsidig gennemsnitsbil.



Urealistisk forbrugstal

Det officielle forbrugstal er iht. WLTP 76,9 km/l. Hvis det er det tal, politikerne har stirret sig blinde på, da de skulle afgiftsfastlægge plug-in hybridbiler, er det forståeligt nok, at de ramte ved siden af. I praksis er der næppe mange, der kører så meget på elektricitet alene og har et så moderat køremønster, at de i det konkrete tilfælde kan klare sig med 61 hestekræfter. Det betyder i praksis, at benzinmotoren træder til, og så bruger bilen benzin, også når den egentlig burde køre elektrisk.

 

Men hvad var så vores erfaring? Vi kørte i hybridindstillingen, som skulle gemme strøm til senere brug. Det skete så ikke helt. I praksis løb vi tør for medbragt strøm efter cirka 350 kilometers motorvejskørsel. Men en sådan bil løber ikke helt tør for strøm, for der skal også bruges strøm til at sikre topeffekten. Og den strøm opnås ved regenerering af energi ved nedbremsning. Kører man mange hundrede kilometer med speederen i bund, vil man opleve, at topfarten falder fra 195 km/t til 168 km/t (de officielle tal), når elmotoren ikke længere lades op ved deceleration, men sådan er virkeligheden jo ikke.

 

Pæne ”hybrid-tal”

Ved meget høj fart, tæt ved de 195 km/t, oplevede vi et benzinforbrug lidt over 10 km/l, hvilket er helt normalt for almindelige benzinbiler ved den fart. Men i samme øjeblik kørslen blev varieret og deceleration var en naturlig del af kørslen, blev der opladet så meget energi, at vi endte op med et forbrugstal på 15,8 km/l, hvilket også er helt normalt for biler i den størrelse. Man kan sige det på den måde, at regen-teknikken kompenserede for den mervægt, hybrid-teknologien naturligt giver bilen (en Ceed PHEV vejer 1522 kg). Med andre ord var den prøvekørte Ceed SW ikke dårlig på de lange ture, men naturligt nok heller ikke bedre end bilerne med konventionelle benzinmotorer.

 

MEN: Med fuldt opladet batteri på 8,9 kWh har en Ceed SW tæt ved i gennemsnit 50 kilometers rækkevidde, i praksis ved optimale temperaturforhold mellem 40 og 50 km. Det kræver en moderat speederfod og er især en fordel ved bykørsel, pga. den megen regenerering af energi, hvor tallet kan blive bedre end 50 km. Holder man sig under 50 kilometers daglig kørsel, og har man opladningsmuligheder hver dag, kan man sagtnes køre meget elektrisk. Når fabrikken først har bygget bilen, er det med stor sandsynlighed en klimatisk fordel, for da er CO2 udledningen begrænset til det, der stammer fra elproduktionen.

 

El-priserne blander sig

Men for tiden oplever vi stærkt stigende elpriser, og det er ikke utænkeligt, at plug-in hybrid bilejere da vælger at køre på benzin fremfor elektricitet, fordi det måske er den billigste løsning for dem. Selv i den situation er de godt stillet med en KIA Ceed SW Plug-in, fordi den er så økonomisk, når den kører i hybrid indstillingen. Da har man som bilejer valgmuligheden mellem to energityper, og man kan vælge den, man finder rigtig.

 

Det er måske aktuelt den største fordel ved PHEV-løsningen, plus at man naturligvis sparer lidt penge i købsøjeblikket. I øvrigt kører en Ceed SW med 160 hestes benzinmotor 17,5 km/l og en tilsvarende 136-hestes diesel 21 km/l (og så skal man huske ejerafgiften, der er større på dieselbiler end på benzinbiler).

 

Summa summarum: Det er muligt, at visse undersøgelser fastslår at plug-in hybrid biler i praksis ikke bidrager så meget til såkaldt grøn mobilitet, som politikerne troede, da de vedtog lovgivningen om afgiftsfavorisering af plugin hybrid biler. Men bilerne kan gøre det, hvis ejerne vil. Og det sidste handler både om kørselsbehov, kørselsmønster og muligheden for daglig opladning – samt prisen på energi.



Hybrid-batteriet er placeret under bagagerumsbunden lige over bakakslen.


Der er plads til ladekabler lige indenfor bagklappen i et næsten til formålet indrettet rum. Bruger man dem ofte kører man meget mere grønt, sådan som politikerne definerer grøn kørsel.





Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

On board videotest: KIACeed SW Plug-in

En hurtig tur på det tyske Autobahn-net gav en indikation af, hvordan den velkørende faceliftede stationcar udgave af KIA Ceed Plug-in Hybrid håndterede den høje fart. Men det begyndte at sne, inden videoen blev optaget. Det gav helt nye og uforudsete muligheder. Fuld HD.



Model:

KIA Ceed SW plug-in hybrid Upgrade

Listepris

Kr. 299.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Synkron vekselstrømmotor: 60,5 hk/1798-2500 omdr./min, 170 Nm/0-1798 omdr./min. System: 141 hk, 265 Nm/1000-2400 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 195 km/t/ 76,9 km/l / 29 g/km

Længde:

4,61 meter

Bagagerum:

437-1506 liter

Værd at bemærke:

ESC. Aut. nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Fuld LED. 17” alufælge (225/45-17 dæk). 7 airbags. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Sædevarme. Vognbaneassistent med følgefunktion. Tagræling P-sensorer bag. Bakkamera. Navigation.


Link til importøren



Model:

KIA Ceed SW plug-in hybrid Upgrade

Listepris

Kr. 209.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Synkron vekselstrømmotor: 60,5 hk/1798-2500 omdr./min, 170 Nm/0-1798 omdr./min. System: 141 hk, 265 Nm/1000-2400 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 168-195 km/t/ 76,9 km/l / 29 g/km

Længde:

4,61 meter

Bagagerum:

437-1506 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Fuld LED. 17” alufælge. 7 airbags. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Sædevarme. Vognbaneassistent med følgefunktion og sporcentreringssystem. Tagræling. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Navigation.


Link til importør






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt